Monday, June 22, 2015

Kebebalan: Najib Diberi Masa..



Tun Mahathir tidak suka kalah tetapi kelihatan seperti beliau kehilangan dalam usaha untuk menjatuhkan DS Najib Tun Razak kerana UMNO mahu memberi masa kepada PM untuk menyelesaikan isu 1MDB.

Bila  Mahathir  memulakan serangannya ke atas PM beberapa bulan yang lalu, ahli keluarga negarawan tua itu berkata "beliau akan berkerat rotan dan berpatah arang".

Ahli keluarga tidak bergurau.

Mahathir berniat tekad untuk pergi sepanjang jalan dalam perjuangan menentang DS Najib Tun Razak. Beliau telah melangkah jauh dan tuduhan beliau disalur kepada media antarabangsa, mengulangi semua yang telah beliau kata di Malaysia dan banyak lagi.

Orang kuat UMNO, terutama rakan-rakan  Mahathir, semuanya  terkejut beruk!

Mereka menegaskan bahawa Mahathir pernah menjadi begitu sensitif mengenai orang mengkritik negara dan pemimpinnya di peringkat antarabangsa, hampir ke titik itu menjadi pantang larang, dan sekarang beliau telah melakukan perkara yang sama!

Wawancara Mahathir telah diberikan kepada beberapa penerbitan antarabangsa telah menyentuh mengenai isu 1MDB itu, gaya hidup yang mewah  isteri PM, perkahwinan mewah anak perempuan PM dan pembunuhan Altantuya Shaariibuu.

Sesungguhnya, masa telah berubah dan Mahathir, sebagaimana yang mereka katakan, "boleh buat apa sahaja yang dia suka". Ia seperti James Bond - dia mempunyai lesen untuk membunuh, metafora bercakap, sudah tentu.

James Bond Malaysia ( Mahathir Bond) ini biasanya selalu menang tidak biasa kalah  tetapi keputusan kelihatan seperti dia tidak akan memenangi perjuangan ini.

Dan tidak semata-mata kerana DS Najib telah dapat menahan dari terguling tetapi kerana seluruh UMNO enggan pergi bersama-sama dengan kemahuan bekas PM itu.

UMNO telah memilih untuk bersama dengan DS Najib. Ia adalah jelas sekarang bahawa parti itu telah memutuskan untuk menyokong dan berdiri teguh di belakang DS Najib dan memberi beliau peluang untuk menyelesaikan isu 1MDB itu.

DS Najib banyak kali bertemu dan bermesyuarat  dengan pemimpin-pemimpin parti di semua peringkat, dari ketua bahagian ke tiga sayap, dan mesej jelas ialah bahawa parti itu mahu beliau kekal.

Mereka mahu memberi beliau masa untuk menyelesaikan masalah 1MDB dan dimasukkan ke dalam kesan rancangan penyusunan semula bagi dana pelaburan.

Kuasa broker UMNO  bermula pada peringkat bahagian dan jumlah yang amat menggalakkan daripada pemimpin-pemimpin bahagian adalah menyokong DS Najib.

Sama penting, kata Ahli Parlimen Titiwangsa Datuk Johari Ghani, Kabinet dan Majlis Tertinggi UMNO juga telah bersetuju untuk memberi ruang bernafas untuk menyelesaikan isu itu.


Mereka telah bersetuju untuk menunggu hasil laporan Ketua Audit Negara serta siasatan Jawatankuasa Kira-Kira.

"Sokongan untuk PM agak menyeluruh. kami ingin memberi peluang untuk PM menyelesaikan perkara ini, "kata Johari.

Rasional UMNO, kata Johari, adalah sama seperti pada tahun-tahun apabila UMNO memberikan Mahathir manfaat keraguan untuk menyelesaikan isu-isu seperti skandal Perwaja Steel dan berdiri teguh di belakangnya melalui perjuangan kontroversi menghapuskan imuniti raja-raja Melayu.

Persepsi adalah bahawa serangan bekas Perdana Menteri itu yang merosakkan UMNO dan ia telah menjadikan parti itu yang dia dikuasai selama 22 tahun tidak selesa.

"Dia kata dia suka parti dan mahu mengukuhkan parti tetapi apa yang dia lakukan mempunyai kesan yang sebaliknya. Anda pergi dan tanya sesiapa dalam UMNO, mereka akan memberitahu anda: Cukuplah cukup, " kata Ketua Bahagian UMNO Temerloh Dato' Sharkar Shamsudin.

Terdapat satu rangkaian sebab-sebab lain mengapa UMNO tidak dengan Mahathir kali ini.

Yang pasti, mereka tidak gembira 1MDB tetapi mereka tidak percaya kepada Mahathir dengan mengatakan bahawa ia akan bankrap negara.

Mereka juga tidak bersetuju dengan Mahathir bahawa UMNO akan hilang kuasa pada pilihan raya umum akan datang. Mereka berfikir Pakatan Rakyat lebih cenderung kehilangan kuasa -jika bersandar dengan apa yang berlaku kepada Pakatan Rakyat yang sudah mati.

Mereka juga tidak mahu jambatan bengkok ke Singapura, ia tidak masuk akal kepada mereka. Mereka tidak kisah apa hasrat yang diucapkan oleh  Mahathir - untuk melihat anaknya DS Mukhriz meningkat dalam UMNO - tetapi ia mestilah tidak dengan mengorbankan dengan menjatuhkan kedudukan PM.

Dan yang paling penting, mereka tidak bersetuju bahawa berbilion wang 1MDB yang "hilang", seperti Mahathir sering lempar dan kata serta fitnah.

Mahathir mengambil rasa tidak puas hati lalu mencurahkan perasaan kepada media antarabangsa telah memburukkan keadaan. Ahli-ahli politik UMNO dasarnya bersifat nasionalis Melayu dan mereka melihatnya sebagai cara memfitnah negara ini.

"Dia tidak akan berhenti sehingga orang lain mengambil alih, maka ia boleh bermula sekali lagi. Sudah tentu, saya tidak bersetuju dengan itu. Perkelahian yang tidak baik untuk negara ini, "kata Menteri Besar Negeri Sembilan DS Mohamad Hasan.

Ramai dalam UMNO berfikir niat dan tindak tanduk  Mahathir untuk menjatuhkan DS Najib telah bertukar keterlaluan dan menjadi gila.

Beliau telah mula memperkenalkan persepsi bahawa terdapat salah laku jenayah dalam isu 1MDB.

Katanya kepada The New York Times bahawa DS Najib mahu meninggalkan warisan sendiri dan menggunakan jenayah untuk kekal berkuasa.

Serangan politik Mahathir untuk menjatuhkan DS Najib adalah kerja-kerja orang politik gila dan nyanyok!

Ada yang mengatakan bahawa Mahathir adalah orang yang sebenarnya bimbang tentang kehilangan legasi beliau.

Tetapi warisan legasi Mahathir yang paling besar adalah membentuk negara dari sebuah ekonomi pertanian kepada era industri dan moden yang akan tumbuh lebih kuat kerana Malaysia berkembang.

Walau bagaimanapun, serangan itu telah merosakkan DS Najib dan juga dirinya sendiri dan kedudukannya dalam UMNO  tidak seperti apa  yang Mahathir biasa nikmati.

Dato' Sharkar yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Lanchang, berkata  Mahathir mampu untuk menjadi PM dan bertahan  selama 22 tahun kerana UMNO memberi sokongan 100%."Kami tidak cuba untuk menjatuhkan Mahathir tetapi Mahathir kini cuba menjatuhkan DS Najib ke bawah orang yang kita pilih sebagai pemimpin kami."

35 comments:

  1. bangang penjilat2 najib ni..asik diulang2 pasal jambatan bengkok..padahal kes 1MDB takder kena mengena pun dgn kunun tuntutan Tun M tidak dipenuhi..ianya purely atas sbb 1MDB boleh memudaratkan ekonomi negara..itu pun dia org x paham ke..nak spin sana sini...

    ReplyDelete
  2. KD kau nak heran apa semua yang kau catat adalah tulisan daripada wartawan the star paper gunting dalam lipatan utk BN , lagi satu kau tak payah hairan kenapa orang umno atau ketua ketua umno masih nak bertahan dengan najib jawapan senang "habuan dan kesenangan" yang mahu dikekalkan kalau berlaku perubahan pemimpin wou! masalah habuan hilang semua berpaksi kepada habuan dunia , ahli bawahan dan rakyat itu belakang kira tak penting perjuangan ketua ketua dalam umno sekarang perut dan kedudukan diutamakan , mereka paksa rakyat untuk terima kehendak mereka untuk tunggu apa saja usaha najib untuk tutup kejahatan dan kesalahan yang dilakukan walau pun makan masa lama sehingga hujung tahun ini , PAC dah bagi tau ogos baru nak sambung siasiatan , auditor AG pula bagi tau akan lapur pada menteri sepatut nya hujung jun dah keluar laporan tapi bukan untuk hebahan awam , semua ini helah, lagi pun AG , Polis , SPRM Bank Negara semua bawah kuasa PM , sepatutnya satu badan bebas diujudkan dalam siasiatan ini atau suruhan jaya diraja tapi memang dah dasar PM penipu mana berani , tak pa lah dah semua mahu menjahanamkan UMNO biarkan kita tak boleh buat apa KD , mereka ketua ketua umno masih bermimpi yang majoriti rakyat sekarang sayang UMNO tapi hakikatnya 60% majoriti penggundi pada PRU 14 adalah dari saluran 3,4,5,6 yang rata rata sejak PRU 13 menunjukkan perubahan kearah benci BN dan sekarang PRU 14 mereka ini dah ramai dengan isu 1MDB yang kian membusuk isu FGV yang terang terang ada manipulasi dari Najib dan geng gengnya dengan gaya Najib dan isteri semakin orang meluat aku rasa kita boleh ucap selamat jalan pada umno , walau pun hati ini berat tapi mana tau ada kebaikan disebaliknya hanya allah swt yang tahu mungkin masa untuk umno dibersihkan dari ahli dan pemimpin yang kotor dan jijik seperti Najib dan lain lainnya.

    ReplyDelete
  3. Sbb tu sepatutnya bila siasatan sedang berjalan..Najib patut direhatkan dahulu..biar lar TPM menjalankan tugas2 PM...jd takder berlaku conflict of interest atau org takut nak menjalankan siasatan yang telus sebb semuanya terletak bawah PM...

    ReplyDelete
  4. beri masa la kat ahjibgor tu. satu tahun tak cup, dua tahun tak cukup, tiga tahun pun tak cukup juga, maka kalu kalah, tdm salah kerana tak beri peluang untuk ahjibgor membetulkan keadaan. membetulkan keadaan? memang ahjibgor buat salah le tu. yang sokong ketua bahagian dan ajk bahagian. yang sokong ajk cawangan yang jadi ajk bahagian. yang tak puas hati ialah ahli umno yang tak berjawatan. ada juga ahli umno yang tak berjawatan puas hati dengan penerangan tu, tapi mereka pun tak faham bila disoal balik berkenaan 1mdb. kbu pun kena jumpa dan diterangi lebih daripada 2 kali perjumpaan tertutup dan berkali-kali dalam perhimpunan terbuka. tapi bila ditanya kembali masih lagi blur walaupun dah diberi maklumat.
    masa zaman tdm, perwaja bermasalah bila ditanya orang akan jawab eric chia, bailout syarikat demi survival pekerja dan pekerjaan. tan sri vincent tan pun setuju dengan tindakan tdm. dia dapat banyak projek sejak zaman tdm hingga sekarang. dapat lihat kekayaan dia di malaysia. tapi jhlow kita tak dapat lihat. berlaku peristiwa memali, yang buat operasi polis, menteri dalam negeri tun musa, pm pi lawat china. masalahnya ibrahim libya ingat dia kebal dan yang dilawan tu orang kafir kerana ikut ajaran haji hadi. tak sama dengan banjir dan gempa bumi dan orang sulu masuk sabah. jangan main putar fakta kerana kisah dahulu sudah menjadi sejarah, dan tak perlu la nak ubah. sekarang kita cuba nak pastikan peristiwa sekarang tidak menjadi sejarah pahit di masa hadapan. tdm tak berkait pun. terima kasih la kerana tdm buka minda untuk kita berfikir dan tidak terima sebarangan sahaja. soalan tdm pun mereka bakul sampahkan, inikan pula soalan dan keinginan kita untuk mengetahui kebenaran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 22 tahun tak cukup jugak merompak hasil mahsul negara.. anak jadi kaya raya.. belum kenyang
      lepas jahanamkan negara dengan DEB palsu, dasar penswastaan mencekik darah rakyat miskin.. melalak pulak BR1M itu membazir.. takpalaa 22 tahun anak hang dah buncit boroi makan wang negara..

      vincent tan, robert kuok, eric chia, phek khing, annanda, goh tong, francis yeoh itu semua hasil kejayaan 22 tahun DEB PM maha'cercik' tu... jangan pertikai nanti kamu 'kufur' pulak... maklumlah sudah jadi taraf DEWA

      Delete
    2. anon 10.33,

      maha'cerdik' tue sape..?

      kenapa ko samakan maha'cerdik' setaraf dgn DEWA..?

      kenapa x boleh pertikai.. nanti jadi 'kufur' pula..?

      Delete
    3. Otak macam anon 10.33 Pm ini yang akan melingkupkan umno , sah la umno akan terlingkup di PRU 14 kerana masih banyak mimpi dan tak sedar diri elok la lingkup mungkin untuk pembersihan mana mana yang dak kotor dan tak berguna.

      Delete
    4. otak mcm hang tu betui ka?
      sikit2 guna terma 'melingkup umno' bila pekung madeay di sentuh..
      kasihan.. kt luar sana org dh meluat dgn mamak tua yg dh longlai..

      Najib gagal ditumbangkan oleh rejim mahazalim!

      Delete
    5. kt luar sana pun org dh meluat dgn ah jib gor.. meluat sejak dari pru13 lagi.. sebab tu x mng 2/3 parlimen.. undi popular pun tewas!

      mahathir x pernah pun tewas 2/3 parlimen.. jauh sekali kalah undi popular!

      itu la realiti kegagalan najib buat masa ni.. akan datang? masa yg akan menentukan..

      Delete
  5. Ketua-ketua UMNO masih tidak faham atau mereka sudah tidak peduli dengan keadaan parti dan negara.

    Dalam isu Perwaja Steel, bukannya ada kehilangan wang, syarikat itu rugi sebab kaedah pengurusan, kaedah operasi yang tidak menguntungkan pasa masa itu. Tidak ada kejadian besi dibeli dengan harga yang lebih mahal dari harga pasaran dari syarikat tertentu sebagaimana 1MDB membeli stesen janakuasa elektrik dengan harga yang berlipat kali ganda seperti Genting Sanyen, harga sebenar RM 400 juta, tapi 1MDB beli dengan harga RM 2.3 bilion, lepas beli, Genting yang merupakan pemilik Genting Sanyen sebelum ini dengan tidak semena-mena memberikan 'sumbangan' sebanyak RM 35 juta kepada Yayasan Rakyat 1 Malaysia yang ada kaitan dengan Najib. Dalam isu Perwaja Steel, tak ada pun kegiatan seperti yang berlaku dalam 1MDB dan urusniaganya sekarang ini.

    Malahan dalam isu imuniti raja-raja, tindakan Tun Dr. Mahathir adalah betul, Tun Dr. Mahathir bertindak atas prinsip keadilan di mana sebelum imuniti raja-raja dihadkan, raja-raja bebas buat apa, tak boleh bawa ke mahkamah, tetapi bila ada had untuk imuniti, raja-raja sendiri tertakluk kepada undang-undang selaras dengan syariat Islam yang tidak membezakan darjat dan pangkat dalan isu undang-undang.

    Isu 1MDB adalah sangat berlainan dengan isu yang berlaku di zaman Tun Dr. Mahathir, di zaman Tun Dr. Mahathir, berlaku kerugian kepada syarikat negara, berlaku kerugian dalam urusniag kerajaan, tetapi kerugian itu diketahui sebabnya, bukannya suka-suka bagi rugi, sebabnya untuk kepentingan negara seperti urusniaga di Pasaran Timah London, tujuan kerajaan adalah untuk menyelamatkan para pelombong kecil, para pekerja lombong yang begitu terjejas akibat kejatuhan harga timah dengan melampau, wang yang rugi itu tidak diselewengkan ke mana-mana pun.

    Jadi harapnya ketua-ketua bahagian UMNO sedar dah faham dengan apa yang sebenarnya berlaku, jangan menjadi penyokong membawa rebah kepada parti pula.

    ReplyDelete
  6. Jika ketua-ketua UMNO itu masih berdegil nak menyelindungkan kesalahan Najib yang melakukan penyelewengan itu, teruskan, ingatlah rakyat akan ingat akan muka ketua-ketua bahagian UMNO itu terutama yang berstatus menteri besar, menteri-menteri, timbalan menteri, exco, muka-muka inilah yang akan disenarai hitamkan oleh pengundi dalam PRU 14 jika mereka dipilih sebagai calon, kerana bersekongkol melingkupkan negara, buat apa pilih rakan subahat penyamun sebagai wakil rakyat, lebih baik tak payah ada wakil rakyat pun tak apa dari pilih rakan subahat penyamun sebagai wakil rakyat.

    Ketua-ketua bahagian UMNO perlu sedar dah faham, mereka sendiri tak tahu dengan jelas mengenai 1MDB, mereka hanya menjadi penyokong membuta tuli terhadap Najib kerana takut tidak dicalonkan dalam PRU 14, tapi kalau menyokong salah laku Najib, biarkan dicalonkan dengan kertas dari emas pun dalam PRU 14, rakyat akan menolak kepimpinan keji sebegini.

    Najib diberi masa oleh ketua-ketua UMNO ini dengan alasan untuk memulihkan dan menstrukturkan semula operasi 1MDB, tetapi apa yang Najib dan kuncu-kuncunya buat adalah dengan menggunakan GLC, badan berkanun yang ada wang untuk bayar hutang 1MDB tetapi 1MDB sendiri tak dapat dipulihkan kerana terlalu banyak penyelewengan di dalam 1MDB hinggakan berlaku kehilangan wang berjumlah sekurang-kurangya RM 27 bilion, nak cover macam mana lagi, sekarang ni 1MDB nak biaya pengurusannya pun tak mampu, nak biaya pengurusan operasi apatah lagi, wang sudah kering kontang, ada pelaburan dari Aabar Group sebanyak USD 1 bilion, tapi USD 975 juta digunakan untuk bayar hutang bersamaan 97.5 peratus pelaburan dari Aabar Group itu, kemudian hanya ada baki 2.5% bersamaan USD 25 juta untuk pelaburan semula, macam mana 1MDB nak buat untung dan bayar keuntungan kepada Aabar Group dengan jumlah yang kecil itu? Malahan 1MDB nak buat apa dengan jumlah sedemikan dan macam mana nak dapat untung?

    Ketua-ketua bahagian UMNO yang kononnya faham sangat dengan isu 1MDB ini sebenar mereka sendiri tak faham, samada Najib memberikan maklumat palsu, atau pun mereka tak diterangkan apa-apa cuma diberi kata dua oleh Najib samada menyokong Najib dan dapat jadi calon dalam PRU 14 atau menentang Najib dan akan disenarai hitamkan oleh Najib dari jadi calon PRU 14 dalam perjumpaan Najib dan 154 ketua bahagian UMNO sebelum ini.

    ReplyDelete
  7. Sekarang ini sekumpulan pemegang saham minoriti dalam Tanjong Plc telah membuat laporan polis, salah sebuah syarikat yang telah terlibat dengan urusniaga dengan 1MDB terutama melibatkan RM 2 bilion yang kononnya didermakan oleh Ananda Krishnan kepada 1MDB kemudiannya kononnya Tanjong Plc melanggan ekuiti di dalam Powertek Investment Holding Sdn. Bhd. sedangkan sebelum itu Tanjong Plc telah jualkan Powertek kepada 1MDB, lepas jual kemudian langgan saham berjumlah RM 2 bilion, apa kejadahnya semua ini?

    Sekarang pihak pemegang saham minoriti menuntut supaya diadakan audit forensik terhadap urusniaga Tanjong Plc yang meragukan termasuklah dengan 1MDB sendiri kerana kepentingan para pemegang saham minoriti diperkotak katikkan sedemikian rupa.

    Kita lihat, satu persatu terbongkar, lepas ini audit forensik akan dibuat oleh firma perakaunan antarabangsa, lepas ini akan terbongkarlah pasal RM 2 bilion itu, malahan entah apalah lagi yang kita tak tahu yang akan terbongkar kelak.

    Sama-samalah kita nantikan.

    ReplyDelete
  8. UMNO beri masa pada Najib untuk pulihkan keadaan. Perlu ingat adakah Rakyat akan memberi masa pada UMNO dan Najib?

    Rata-rata, Rakyat bawahan sudah tidak mempercayai Najib. Kalau sampai PRU14, masalah 1MDB tidak selesai, adakah Rakyat akan menyokong UMNO?

    UMNO berada dilandasan yang amat merbahaya dan boleh jatuh tersungkur terus. Apa yang Rakyat mahukan adalah seorang TOKOH yang mampu menyesatkan Malaysia daripadavkerakusan UMNO.

    ReplyDelete
  9. UMNO takkan kalah. Jangan mimpilah macai2 pr kat sini. Konon nak mengaku o4g umno. Puii....

    Nak pilih pkr dengan dap? Wkakakakakakaka...yg sekor tak habis sebar fitnah. Yang sekor lagi tak habis dengan sifat komunis. Yang undi 2 juak ni adalah babi dan puak lgbt je.

    1mdb....sampai hari tony pua dan rapiji yg mulakan. Skandal yg dituduh dari satu ke satu yg lain. Sentiasa berubah. Tak konsisten dari teknik, jumlah wang yg terbabit dan tuduhan yg dibuat. Bila aku ajak debat kat google plus....tak de pulak yg menyahut. Hmmmmm....kesimpulannya....


    MAMAK DAN JAWA ADALAH KETURUNAN BANGSAT YANG MENJATUHKAN UMAT MELAYU DAN ISLAM TERBUKTI DARI SEJARAH KEJATUHAN KERAJAAN ISLAM MELAYU MELAKA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan takburlah, ahli di akar umbi tahu apa yang berlaku, malahan di kalangan ketua cawangan sendiri sudah tidak dapat menerima Najib sebagai Presiden, mereka sendiri tak sokong Najib dan mahukan Najib meletak jawatan atau Najib dipecat. Ahli-ahli parti pula di peringkat akar umbi makin meluat dengan Najib dan kuncu-kuncunya, mereka tidak dapat menerima Presiden Parti yang menjadi pengkhianat partinya sendiri.

      Dalam isu 1MDB ini sahaja pun, satu persatu terbongkar, Tun Dr. Mahathir dah lihat bibit kehancuran Barisan Nasional jika perkara ini berterusan, jika isu 1MDB ini dibiarkan, kemudian di ambang PRU 14 digunakan oleh pembangkang untuk hentam kerajaan, sudah pasti Barisan Nasional akan kalah teruk dalam PRU 14 kelak.

      Tapi sayangnya Najib masih degil, bodoh sombong, ditambah lagi dengan kuncu-kuncu tamak serta pengikut bodoh yang menyokong membuta tuli, menyebabkan Najib rasa bangga diri tak tentu hala sedangkan di akar umbi UMNO sendiri sudah tak dapat menerima Najib sebagai Presiden. Najib meneruskan agenda perosaknya itu, akhirnya yang menjadi mangsa adalah UMNO dan Barisan Nasional jua.

      Saya sendiri berbelah bahagi samada nak keluar mengundi atau tidak dalam PRU 14 jika Najib masih jadi presiden UMNO kerana nak mengundi PAS yang bertanding di DUN dan Parlimen saya tak ingin langsung, tapi kalau undi calon Barisan Nasional, Najib akan riak kata dia dapat sokongan, lebih elok saya datang ke pusat mengundi dan conteng kertas undi dengan perkataan "Minta Maaf Dato' saya tak boleh nak undi Dato' sebab saya tak sokong Najib" dan tulisan "Najib perosak UMNO" pada kertas undi, puas hati.

      Delete
    2. Keris Berayon ni otak dia mmg dah tak boleh buat apa...sebab dia tak boleh baca sentimen rakyat terhadap Umno sekarang... Dia masih syok sendiri macam Ah jib gor syok sendiri kononnya rakyat masih sokonh dia...sama ada Keris Berayon tahu atau tidak yang pru13 Ah jib gor hanya dapat undi 47% undi popular memang sah dah tak popular...ditambah dengan kos sara hidup Gst nothing2hide pengecut memang Bn akan kalah pru14 Padan Muka la dengan Umno sebab angkuh bodoh dan sombong macam Keris Berayon.

      Delete
    3. keris berayon..

      btl ke ko ni penyokong umno?

      gaya penulisan penuh dgn kutukan dan kejian.. x nmpak menyokong.. lg nmpk menjatuhkan ada la..

      lg satu kenapa nk melibatkan kaum@keturunan..?

      jawa la mamak la.. cukup la dgn apa yg najib buat.. mengaitkan bugis.. itu pun x bagus.. kita sesama melayu.. x bgs mengaitkan kaum atau keturunan!

      oh ye.. "Skandal yg dituduh dari satu ke satu yg lain. Sentiasa berubah. Tak konsisten"

      yg pkara kat atas tue ko tgh ckp pasal diri sndiri atau najib..?

      sebab setahu aku dari kata tunai ditukar kepada unit itu lah kenyataan yg x konsisten.. siapa yg buat kenyataan tue yer..?

      Delete
    4. Yang aku tau..orang yg main2 keturunan ni penyokong pkr dgn pas ja...sebab puak2 ni yang mula gelar Tun M dengan keturunan...jadi faham2 ja lah...

      Delete
    5. Keris Berayon juga kata keturunan jawa adalah bangsat, maka Mat Maslan tu bangsat jugalah ye?

      Patutlah dia menjadi pelingkup di Kementerian Kewangan.

      Delete
    6. Alahai keris mangkok berayon..konon konon dia sajerlah penyokong umno.yg sejati..ahli umno yg kritik presiden di label red bean..ader hati mat rempit nak memanggil org lain bangsat..siap tulis pakai huruf besar lagi...huhuhuhu..
      Bila da takder sape nak layan dia.kat google plus..dia tekanan jiwa..kahkahkahkahkah.. mat rempit bangang da tension...kahkahkahkahkah....kalo ader duit lebih tu beli la cermin..kat dalam cermin tu la BANGSAT!!...

      Delete
  10. Yang pastinya jika UMNO jatuh pun Mahathir dan anaknya tidak akan jadi PM.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun Dr. Mahathir bukannya nak menjatuhkan Najib kerana nak naikkan Datuk Seri Mukhriz, tetapi kerana apa yang Najib buat ini sudah melampaui batasan, hingga boleh menjahanamkan negara ini, boleh menyebabkan kesusahan kepada rakyat.

      Biasalah juak-juak Najib akan tuduh bahawa tujuan Tun Dr. Mahathir kritik Najib adalah kerana nak jatuhkan Najib dan naikkan Datuk Seri Mukhriz sebagai Presiden UMNO dan Perdana Menteri. Sedangkan ini adalah mainan politik murahan tahap longkang oleh juak-juak Najib. Kerana Datuk Seri Mukhriz bukannya ada jawatan dalam UMNO Pusat, bukannya Naib Presiden, bukannya Ahli Majlis Tertinggi, hanya Ketua UMNO Bahagian Jerlun sahaja. Saya tak tahulah betapa bodohnya juak-juak Najib ini boleh terfikir dalam sistem UMNO di mana Ketua UMNO Bahagian boleh melompat terus ke jawatan Presiden Parti.

      Walau apa pun Najib sudah melampaui batasannya, makin hari makin banyak perkara yang merugikan negara dan rakyat dibuat oleh Najib, badan berkanun dan GLC dipergunakan wang mereka sesuka hati oleh Najib dengan alasan pelaburan dalam 1MDB sedangkan akhrinya melingkupkan kedudukan kewangan badan berkanun dan GLC itu sendiri.

      Dalam isu 1MDB ini, sebenarnya Najib dah tak ada cara nak selesaikannya melainkkan dia menggunakan wang dalam GLC dan badan berkanun dengan alasan untuk pelaburan dalam 1MDB sedangkan wang itu bukannya digunakan utuk pelaburan, tetapi untuk membayar hutang 1MDB, tetapi itu pun masih gagal nak diselesaikan.

      Sedarlah bahawa modal berbayar 1MDB hanyalah RM 1 juta.

      Tetapi:

      1MDB membuat hutang sebanyak RM 42 bilion bersamaan 42,000 kaliganda dari jumlah modal berbayar dan saya tak tahu dalam sistem perbankan apakah yang membolehkan sebuah syarikat yang hanya bermodalkan RM 1 juta boleh hutang sampai 42,000 kali ganda, melainkan ada cagaran dan jaminan yang sangat kuat dari pihak-pihak tertentu, dan dalam isu 1MDB ini adalah kerajaan Malaysia yang menjadi tukang jaminnya, serta harta negara yang menjadi cagarannya.

      Bukan itu sahaja, kos faedah bank setahun adalah sekurang-kurangnya RM 2.4 bilion bersamaan 2,400 kaliganda dari modal berbayar 1MDB.

      Kalau dikira ikut bulan, kos faedah bank 1MDB adalah RM 200 juta, bersamaan 200 kaliganda dari modal berbayar 1MDDB.

      Kalau dikira ikut hari, kos faedah bank 1MDB bersamaan lebih kurang RM 6.7 juta atau 6.7 kali ganda dari modal berbayar 1MDB.

      Kalau sehari pun 1MDB perlu ada RM 6.7 juta, sebulan perlukan RM 200 juta, setahun perlukan RM 2.4 bilion, bagaimanakah 1MDB nak uruskan hal ini sedangkan 1MDB sendiri mengalami kerugian yang teruk. Malahan anak syarikat 1MDB, Edra Energy sudah tak mampu nak teruskan projek stesen janakuasa Jimah Timur, kemudian Najib paksa TNB beli stesen janakuasa itu sedankan kelewatan stesen janakuasa itu adalah sebanyak setahun, melibatkan kos hampir RM 1 bilion, malahan TNB akan kerugian satu tahun bekalan elektrik, dan yang lebih pelik lagi, projek itu dijangka hanya dapat disiapkan pada tahun 2019, berapa banyak TNB kena tangggung rugi kelak?

      Sekarang yang jelas Najib dah tak ada jalan keluar dari kemelut ini kecuali dia ditangkap dan dihukum atas segala perlakuannya itu. Malahan ekonomi negara akan mengalami masalah yang besar yang terpaksa dipulihkan oleh pengganti Najib dalam jangamasa yang panjang juga. Apa yang paling teruk adalah maruah Barisan Nasional dan UMNO akan tercemar akibat perbuatan Najib ini.

      Delete
    2. Anon 1.03 baru saja mengesahkan yang Tun M tegur Ah jib gor supaya berundur bukan untuk menaikkan Anaknya...tetapi sebab Ah jib gor memang pelingkup negara...Oh ya...Tun M bukan nak hancurkan Umno ya...Tun M hanya nak najib jawab soalan dia kalau tak dapat jawab baik berundur ja... nasib baik cai Ah jib gor sorg ni ada otak jugak..ya la...buat apa Tun M nak serang Ah jib gor kalau semata2 untuk naik kan anak dia?? Bukan ke dengan serang Ah jib gor dan Umno akan hapuskan peluang anak dia naik? Akai ada ka?

      Delete
  11. Cuba tanya Dato Sharkar tu towkay mana yang biaya Najib kat Pahang? Yang kuat sebat balak hutan simpan beratus ekar, korek bijih, emas. Curik tanah FELDA berlebih lebihan. Rasanya rakyat Pahang maklum perkara ni. Cuma status untouchable Mad Najib je org taknak bukak rahsia dia habis habisan. Tapi manusia jahat ni kebal sekejap je. Sampai masa padam jugak.

    Jadi khadam ni memang bagus, lumayan, dunia banyak dapat. Tapi sampai masa kau ingatlah. Jangan cakap orang tak nasihatkan kau.

    ReplyDelete
  12. KD dan para pengkomen. Berpada2 bila mrnggunakan perkataan. Tak perlu guna kata2 kasar dan buruk untuk menguatkan fakta. Kasar dan emosional tak akan selesaikan masalah. Mungkin akan rasa bahagia dan puashati dapat menghina orang lain yg tidak sependapat. Rasanya sebahagian besar pengkomen sedang berpuasa, so fikir dulu sebelum memuaskan hati dengan kata2 kesat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Patutnya kamu nasihat si Keris Berayon tu, dia yang gunakan bahasa kasar.

      Apakah dengan membiarkan Najib berbuat sesuka hati, melingkupkan negara ini akan selesaikan masalahkah?

      Ini bukan soal menghina, tetapi hak rakyat dipelingkupkan oleh pemimpin pengkhianat parti dan pengkhianat rakyat, buat syarikat kononnya untuk majukan bumiputera, tapi sebat duit yang syarikat tu hutang untuk untuk entah apa-apa, tak cukup dengan itu lagi buat urusniaga yang meragukan, beli stesen janakuasa dengan harga yang tinggit hingga merugikan 1MDB itu sendiri, lepas tu nak cover line, jualkan tanah kerajaan kepada 1MDB dengan harga yang murah tahap lelong untuk tunjukkan kononnya aset 1MDB ada RM 52 bilion tapi hutang RM 42 bilion sahaja sedangkan aset tanah itu kalau dinilai dengan harga yang dibeli akan menyebakan aset 1MDB berbilion ringgit kurang dari hutang.

      Kita juga mahu supaya Najib dan kuncu-kuncunya berfikir dahulu sebelum melingkupkan harta negara kerana nak sembunyikan salah laku korang semua yang merembat wang yang dihutang oleh 1MDB dan kemudiannya menyelewengkan wang GLC, wang badan berkanun untuk menyembunyikan penyelewengan anda semua, patutnya Najib dan kuncu-kuncunya juga perlu diingatkan bahawa dalam bulan Ramadan ini, jangan merompak dan menyamun harta negara kerana nak sembunyikan penyelewengan yang mereka buat itu.

      Sekarang dah terbongkar lagi satu perkara, pemegang saham minoriti dalam Tanjong Plc membuat laporan polis dan mendesak supaya diadakan audit forensik untuk menyiasat urusniaga yang meragukan dalam Tanjong Plc, termasuk urusniaga meragukan RM 2 bilion yang kononnya Tanjong Plc membeli ekuiti dalam Powertek Invesment Holding sedangkan Powertek sendiri dijualkan oleh Tanjong Plc kepada 1MDB, malahan dengan 1MDB yang bermasalah apa kejadahnya Tanjong Plc nak membebankan diri beli ekuiti sampai RM 2 bilion dalam syarikat yang bermasalah?

      Najib juga perlu memikirkan bahawa dia perlu meletak jawatan dan polis perlu menangkap Najib dan dibicarakan di mahkamah serta dihumbankan ke penjara bersama kuncu-kuncunya, tapi Najib letak satu bilik penjara dengan Anwar, baru ngam, petualang negara dua orang itu.

      Ingat dengan Najib melingkupkan negara ini rakyat boleh suka hati tengok macam itu sahajakah? Orang paling bodoh dalam dunialah kalau berkelakuan demikian. Sedarlah, Najib mesti letak jawatan, kalau tak letak jawatan UMNO mesti pecat Najib, dan polis perlu tangkap Najib serta Najb perlu dihumban ke penjara atas segala petualangan yang dibuat oleh Najib dan kuncu-kuncunya itu selama ini.

      Perjuangan akan tetap diteruskan demi Agama, Bangsa, dan Tanah Air.

      Selamatkan Malaysia!

      Selamatkan Barisan Nasional!

      Selamatkan UMNO!

      Tumbangkan Najib, Heret Najib ke Mahkamah, Humban Najib ke Penjara, Najib Petualang Negara, heret sekali dengan kuncu-kuncunya.

      Hidup Malaysia!

      Delete
    2. Nampak sgt kamu ni tak faham antara menulis cara berhemah dgn membiarkan tanpa tindakan. Saya tulis berkaitan penulisan yg menggunakan kata2 kasar, menghina dan sumpah seranah. Tak pulak saya suruh berdiam diri tak buat apa? Cuba teliti tulisan kamu sendiri di bahagian akhir. Seolah kamu hakim yg maha bijaksana. Belum putus dan nak hukum. Jangan mendahului Allah bri. Jangan terbawa nafsu. Tak pulak saya kata najib benar, tapi untuk menjadikan najib bersalah, adilinya dgn bukti2 sahih dan kukuh. Bukan setakat dengar cakap, baca tulisan dlm blog dsb. Nampak sgt cara kamu ini penuh beremosi dan ikut nafsu. Sepatutnya bulan puasa ni bertindaklah pakai akal, bukan nafsu

      Delete
  13. You win the fight, but it does not mean you win the battle. Najib mungkin menang, Mahathir mungkin menang, tetapi dimana akhirnya kemenangan. Kehancuran yang pasti....sedar lah wahai melayu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kehancuran kerana adanya pemimpin pengkhianat negara, pengkhianat perti, pengkhianat rakyat, pengkhianat bangsa.

      Apa yang jelas Najib mahu menang dalam isu 1MDB yang jelas merupakan malapetaka kepada negara ini, sudahlah 1MDB tak mampu nak selesaikan hutangnya, wang yang dipinjam hilang entah ke mana, kemudian gunakan lagi GLC dan badan berkanun untuk dirampas wang mereka bagi bail out 1MDB, tapi hutang 1MDB bukan makin kurang, makin menimbun, kadar faedah makin meningkat, nak bayar faedah bank pun 1MDB dah terkontang kanting, Najib mahu memang walaupun menjahanamkan negara ini.

      Tun Dr. Mahathir pula, dia terpaksa dedahkan isu ini kerana kepentingan negara lebih penting dari Najib, kerana Najib sendiri merosakkan dirinya sendiri, malahan negara juga dirosakkan, Tun Dr. Mahathir tak boleh biarkan negara ini dilingkupkan kerana nafsu serakah seorang pemimpin tamak bernama Najib.

      Perjuangan Tun Dr. Mahathir bukan soal menang atau kalah untuk dirinya, tetapi soal kelangsungan Malaysia, soal kepentingan rakyat Malaysia, soal hala tuju dan kelangsungan UMNO dan Barisan Nasional sebagai parti pemerintah negara.

      Jangan nak berpenglipur lara di sini dengan mengeluarkan kononnya kata-kata hikmat, tetapi hanya untuk menyelindungkan kesalahan puak sendiri tanpa mempedulikan kelangsungan agama, bangsa, dan tanah air tercinta serta kelangsungan parti yang tersayang ini.

      Delete
  14. Sya ada teori knp benda2 ni jadi tapi x blh crita kat sini....cuma teori saja berdasarkan pengamatan dan ulangkaji jer...mungkin betul mungkin tak....

    Apa pun, pee em da salah strategi.dia harus bertanggungjawab

    ReplyDelete
  15. heheh berkoyan2 jela2 posting macamlah hebat sgt..
    menyalak2 dgn slogan tumbang Najib.. lg lah terbuka pekung jahat puak2 ni.

    Sorrylah.. nyalak lah bukit kuat2.. jgn bodohkan org UMNO dgn doktrin jahat ini.. bila xikut ckp mahazalim maka umno akan rosak kalah.. bodoh punya doktrin.. mcm madeay tu tuhan ke boleh jamin UMNO kekal kuasa dgn tumbng Najib?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 10:23,

      Bila tindakan x betul walaupun niat betul, apa pun x kan jadi betul.

      Merompak utk membantu ahli keluarga yg sakit umpamanya bukan sahaja merbahaya kpd diri sendiri malah memudaratkan lagi ahli keluarga yg sakit tersebut....

      Delete
    2. Anon 10:23:00..adalah macai penyapu, tetap dan berpencen ah jib gor

      Delete
  16. Semalam pihak berkuasa India rampas 62kg jongkong emas dari penumpang air asia. 
    Persoalannya dari mana emas2 ni semua dilombong? 
    Dimana ia dijongkongkan? 
    Camana punya mudah emas ni dibawak lari ke luar negara?
    Kenapa kerajaan Najib senyap, ada org dalam dan kongsi gelap terlibat ke? 
    Tengok gaya kurier tu mcm kongsi punya keje. Selalu diorang seludup ketamin guna cara camtu.
    Teruk sangat ke KDRM airport sampai emas keluar pun boleh bocor, ingatkan beras sama mercun je. Yang dah lepas lari tak tau la berapa banyak. Zaman dulu british dgn jepun yg suka rompak bawak keluar naik kapal. Hari ni naik air asia pulak. 
    Kalau gang capang PDRM boleh tangkap patut sindikit mcm ni pun kene hukum keras sikit lah.

    ReplyDelete