Thursday, August 4, 2011

Nafi Pergolakan? Benarkah sekadar fitnah?

Benarkah hanya fitnah? Apakah saranan PENAWAR supaya Najib berundur yang dipetik BERNAMA bukan pergolakan dalaman? Bukankah PENAWAR masih dalam UMNO dan merupakan antara yang masih mempunyai sedikit sebanyak pengaruh ke atas ahli UMNO yang lain?


Bukanlah sesuatu yang pelik jika ada sedikit pergolakan dalaman dalm mana2 parti yang sedang bergerak maju, mungkin antara sebabnya ialah ketidakfahaman golongan itu atas dasar dan perancangan pemimoin, tidak terkecuali UMNO.  

Tetapi yang pelik dan aneh ialah terburu buru menafikan atau cuba berdalih dan menuding jari ke pihak lain bukanlah sesuatu yang bijak, ia sekadar menambah kesangsian dan membenarkan memang ujud pergolakan.


Yang penting pihak yang tidak berpuashati didekati, diberi penerangan dan sedia menerima cadangan mereka secara terbuka. Sudah tentu mereka menzahirkan kelemahan yang ada pada UMNO dan Najib? Dan sudah tentu Najib juga melakukan kesilapan dan kelemahan. 

Menafikan atau memekakan telinga dari suara golongan pelbagai peringkat bererti menafikan hak kebebasan bersuara di dalam UMNO dan sekaligus mengorek lubang kubur pada UMNO itu sendiri.

Sejarah telah melihat betapa saranan yang berbentuk kritikan terbuka Mukhriz kepada Paklah telah menimbulkan impak dan kecoh seketika dan berleretan hingga ke peralihan kuasa. Apakah sejarah itu mahu diulangi semula di era Najib? Bukankah tidak manis dan elok jika tiba2 ada menteri kabinet Najib tiba2 meletus rasa yang sama?


Dalam ketika musuh di sekeliling pinggang sedang menggasak, 1001 kemungkinan boleh berlaku untuk melemahkan UMNO dan jika kebetulan memang ada api kecil di dalaman ia hanya memerlukan 'spark' untuk satu letupan.... 

Bagaimana nanti ada suara nakal dalaman yang meminta Najib berundur dan digantikan dengan Muhyiddin dan bagaimana selepas itu beberapa bahagian UMNO menyuarakan sokongan? Bukankah itu akan menimbulkan satu peperangan????


Jika UMNO menganggap itu sesuatu yang sangat mustahil, ok lah, relaxlah, angaplah itu omongan kosong, niat jahat pembangkang, bla bla bla bla...


Pas ketandusan isu hingga fitnah Najib dan UMNO

04/08/2011 5:39pm

KUALA LUMPUR 4 Ogos - Dakwaan Pas kononnya wujud gerakan dalam UMNO untuk menjatuhkan Datuk Seri Najib Tun Razak adalah tuduhan tidak benar dan membuktikan Pas sudah ketandusan isu, kata Pengerusi Tetap UMNO, Datuk Badruddin Amiruldin.
Beliau berkata, dakwaan Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali yang dibuatnya pada satu sidang akhbar di sini hari ini menunjukkan parti itu sengaja mengadakan isu itu bagi mewujudkan suasana berpecah-belah dalam kalangan anggota UMNO yang kini mantap menyokong Najib.
“Bagaimana seorang presiden parti (Najib) boleh menjadi liabiliti kepada parti yang semakin bagus prestasinya?” kata Badruddin kepada Bernama di sini hari ini bagi mengulas dakwaan Mustafa kononnya UMNO menimbulkan isu Tengku Razaleigh Hamzah bakal menggantikan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai ketua pembangkang untuk menutup isu dalaman UMNO dan wujudnya gerakan serius dalam UMNO untuk menjatuhkan Najib sebelum pilihan raya umum ke-13 nanti. - Bernama

Khamis, 4 Ogos 2011


Rosmah, masalah baru Najib

PETALING JAYA: Seorang penganalisis politik tempatan berpendapat Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak kini berdepan dengan masalah yang ditimbulkan oleh isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor, di samping timbunan masalah lain.
Prof Datuk Dr Zainal Kling berkata, orang melihat Rosmah sebagai lebih menonjol dari Najib sendiri. Di Malaysia, orang belum boleh menerima isteri seorang Perdana Menteri sebagaimana yang dibuat oleh Rosmah.
Beliau berkata demikian ketika ditanya mengenai kepimpinan Najib yang menjadi perbualan banyak pihak termasuk di kalangan orang Umno sendiri.
Persatuan Bekas Ahli Parlimen Umno (Penawar) mahu Najib meletakkan jawatan kerana mendakwa tidak berjuang untuk orang Melayu dan negara Malaysia.
Setiausaha Agung PAS, Mustaffa Ali pula mendakwa ada kumpulan pimpinan Umno yang mahu Perdana Menteri meletakkan jawatan sebelum pilihan raya umum.
Mengulas lanjut, Dr Zainal berkata, rakyat curiga dengan Najib yang cuba membentuk keseimbangan untuk semua orang. Orang Melayu anggap Umno tidak membela mereka, orang Cina dan India pula dakwa kerajaan Umno tidak membela mereka.
“Orang Sabah dan Sarawak menuntut hak masing-masing, jadi Najib masih berdepan dengan masalah dalaman,” tambahnya.
Para pemimpin Umno, kata Dr Zainal, pula masih menganggap diri mereka ‘raja’ dan tidak turun padang menemui rakyat sebagaimana diarahkan Najib.
Beliau berkata, Najib terpaksa bekerja kuat dan cepat untuk membaiki kelemahan yang berlaku sebelum ini. Malangnya, orang Umno masih lemah semangat walau pun ada tanda-tanda rakyat kembali menyokong kerajaan.FMT

5 comments:

  1. Najib perfect, sempurna, tak ada pergolakan, semuanya ok.

    Kritikal terhadap Rosmah - itu sakit hati, semuanya ok, rakyat suka sangat pada Rosmah.

    Kalau teguran datang dari dalam -itu sabotaj. Kalau teguran datang dari luar - itu fitnah.
    Kalau teguran dari diri sendiri kepada diri sendiri - itu memang tak berlaku.
    Kalau teguran datang dari kawan - itu tak laku.

    ReplyDelete
  2. Krisis akan mula berlaku jika spontan ada pemimpin UMNO atau Bahagian yang meminta Najib undur dan sokongan kepada Muhyiddin.

    Musuh boleh membeli pemimpin yang bermasalah atau sudah tidak ada harapan dicalonkan pada PRU nanti.

    Pemimpin yang kecewsa juga boleh membalas dendam dalam situasi sebegini.

    1001 perkara boleh berlaku untuk menceraikan solidariti.

    ReplyDelete
  3. Kenapa bila org suruh Pak Lah turun ... OK ?
    Tapi ... bila org suruh DSNTR turun ... tak OK ?

    Double standard ? ... sejak dulu lagi kut ?

    Ternyata ... Pak Lah ... tak upaya meneraju negara !
    PM ... cam ne ? ... boleh ? ... ke tak boleh ?

    ReplyDelete
  4. Maaf cakap, tapi komen Dr Zainal Kling tu ada kebenarannya.. Kalau nak diambil statistik, penonjolan program isteri PM lebih kerap diudarakan saban hari di setiap rancangan berita TV berbanding dengan VVIP lain kecuali program Rais Yatim. Maaf cakap juga, ramai di kalangan penyokong kerajaan yang dah mula mempersoalkan senario ini.

    ReplyDelete
  5. Ahli UMNO dan mungkoin rakyat juga minta UMNO balik ke perjuangan asal dengan mementing dan mengutamakan Islam dan melayu dahulu sebelum kaum lain. Program mesti kemabli mempertingkat ekonomi bumi dan kaum lain yang tertinggal untuk keadilan sosial.

    Salah satu perjuangan asal ialah tiada penonjolan isteri PM secara ketara, kalau itupun Najib tak boleh buat, jangan harap yang lebih besar.

    ReplyDelete

𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚?

  𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚? Kita jawab secara am "Letak RM10,000 berapa boleh saya untung?&q...