Sunday, June 21, 2015

AYAT YANG PALING GANAS UNTUK NAJIB

Kalau ahli UMNO tentu terpanas hati membaca artikel yang begitu keras terhadap Presiden tetapi sebagai rakyat kenalah pertimbangkan guna akai di kepala. Sebagai orang Islam (?) Ramai kot terkeliru dirinya sebagai siapa, Melayu? Islam? ahli UMNO? 1M4U, I LOVE PM....


Najib dan geng2 nya adalah kumpulan yang segera menjelma sebagai pembawa malapetaka dan bencana ekonomi yang paling dasyat kepada rakyat Malaysia. 1MDB adalah rencana beberapa oang mencuri duit rakyat. JHo Low tidak akan dapat buat apa yang dia lakukan tanpa bantuan Najib Tun Razak.

Perbuatan mencuri itu tidak terbatal dengan pembetulan yang dilakukan kemudian nya. Dan pembetulan iti dilakukan dengan rompakan bersiri keatas dana GLC2- tabung haji, epf, kwap dan bank2 milik kerajaan.

Walau berbuih mana pun Najib dan kerajaan mempertahankan dan menjustifikasi pembohongan mereka, rakyat sudah pun menghukum- apa yang dilakukan Najib ialah pembohongan belaka. Najib sudah sampai ketahap paling bawah dimana setiap kali dia keluarkan kenyataan, orang akan kata sudahlah- penipu.

Mereka yang percaya cakapan Najib ialah pasukan PR nya dan gerombolan yang dibayar oleh Najib.

Rakyat kena sedar bahawa kerajaan BN berada dalam fasa rompak sebelum terlambat. Jadi sebelum kerajaan bertukar tangan, rompak sampai bersih dan selagi boleh.


Keadaan buruk sudah sampai pada tahap, hendak  report SPRM pun tak berguna. Kalau kita merani-kulupkan diri kita dengan membuat lapuran polis, kita pun jadi pandir macam pak rani yang bercermin mata hitam dan berberet merah dan beruniform general tentera Najib.


Saya akan tetap sebut bahawa Najib adalah PM kita yang paling teruk. Form ada,substance tidak ada. Rupa elok, isi teruk. Dia hanya tin kosong yang jerit sana sini mengenai slogan dan bayar duit sana sini sebagai jalan menyelesaikan masaalah.

Negara berkecamuk dengan isiu 1MDB, pembelian IPP oleh TNB, pembelian tanah TRX oleh Tabung Haji, kita ada pula FGV yang membeli kepentingan dalam ladang sawit dan gula sahabat Najib pada harga yang gila. Dua kali ganda dari harga yang patut.

Kita sudah jemu dengan istilah willing buyer and willing seller- kalau kedua nya berpakat untuk gasak duit rakyat, adalah istilah willing buyer and seller itu menyelamatkan keadaan? Mari kita lihat.


Cerita mengenai orang2 Peter Sondakh melayani pembuat keputusan adalah legendary. Mereka akan dijemput dengan private jet atau helicopter dan diterbangkan ke hotel 5 bintang. Kemudian segala idaman yang terfikir dan tidak pernah terfikir akan disempurnakan. Kemudian baru buat keputusan.

Bayangkan jika ada komsiyen yang dibayar.

FGV beli asset ladang Felda 360,000 hektar , yakni ladang dari FElda  pada harga yang cukup lumayan. Jadi mengapa bila tba ladang Sondakh, harga dan terma yang serupa tidak boleh di perolehi?

Kenapa tidak boleh pajak 99 tahun seperti FGV pajak tanah Felda Plantations? Kita mesti ingat FGV hanya bayar kepada Felda RM698.24 se hektar atau RM248.5juta setahun dan suatu peratusan dari operating profit bisnes perladangan FGV.

Felda yang melalui usunaga seperti ini sepatutya jadi bijak. Tapi nampak nya lebih jadi bodoh dengan Isa Samad mengemudi FGV.

Urusniaga dengan Rajawali ini akan dibiayai oleh pinjaman dan resev tunai Felda. Berapa banyak resev yang akan digunakan? Resev tunai sekarang sekitar RM2.87 billion. Bayangkan jika Felda menggunakan RM2 billion, ia hanya ada RM870 juta untuk mengurus rancangan felda. Felda dan fgv tidak  ada duit untuk menjaga kebajikan peneroka.

Tapi sebaliknya, Rajawali Group milik Peter Sondakh mendapat deal yang sangat baik. Walaupun membeli pada harga yang mahal, dan memiliki 37% kepentingan dalam syarikat tersebut, Felda tidak ada saham menguasai. Kumpulan Rajawali dengan kepentingan 31.6% dalam syarikat, akan terus mengurus syarikat tersebut. Jadi beli apa pada harga RM1 billion lebih ini? FGV menjadi syarikat pelaburan?

Seperti urusniaga ala Tabung Haji dan TRX, syarikat Sondakh akan diberi bayaran deposit sebanyak US$174juta atau sekitar 23% dari harga belian tanpa Felda melakukan due diligence keatas assets Rajawali Group atau mendapatkan kebenaran dari pihak2 berkuasa kedua negara.

Apa jadi jika assets yang digembar gemburkan itu jadi macam assets petrosaudi dalam kes 1MDB? Telaga minyak tidak ada, kepentingan keatas syarikat carigali tidak ada? Yang ada hanya omongan kosong tapi duit sudah dihantar.


Saya berharap, felda tidak hantar ke akaun individu seperti yang dilakukan oleh 1MDB kepada Good Star Limited.

Tahniah kepada penulis kerana kekentalannya dan risiko http://sakmongkol.blogspot.com/2015/06/fgv-menyusuli-1mdb-bahagian-1.html

27 comments:

  1. KD aku rasa nilai 1 MDB beli asset asset melebihi harga pasaran ada yang gila gila ada besar kemungkinan komisen yang mahu di balun oleh najib dan geng geng dia , contoh paling musibat tanah di pulau pinang dengan harga RM 1.1 billion menurut laporan 1 MDB tapi bila tengok nilai semasa daripada laporan penilai cuma RM 300 juta saja , kemudian tanah tu adalah kebanyak milik penyokong tegar DAP dan ada sikit kerajaan pulau pinang , komisen dari mark up harga RM 300 juta , Geng geng DAP untung RM 500 juta masuk parti DAP RM 150 juta kemudian tanah pula tak dapat kelulusan untuk pembangunan , hujung hujung kerajaan melalui menteri kewangan nak tolong bayar hutang 1MDB apa punya musibat ini , kita pula kena bayaq .Apa yang aku fikir sekarang agar aku mohon pada allah swt agar najib letak jawatan dan didakwa atas culas yang dia buat ini , termasuk dosa isteri nya 9 tahun dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perompak berbilion dibiarkan, majority Rakyat di HUKUM oleh konsetan2 Najis..

      Puak2 konsetan Najis masih lagi menyalak bodoh mangagong tuannay, termasuk Salutan tercemar Najis TV3. Dimana chegu butt aka bhardigol boleh bersuara.

      Delete
  2. Lagi pelik siasatan ke atas 1MDB di berhentikan disebabkan bulan Ramadan. Sejak bila nabi suruh berhenti "mencegah kemungkaran" di bulan puasa?

    Najib and co. buy time untuk buat cover-up atau menghancurkan negara dengan lebih pantas?

    ReplyDelete
  3. tak apalah. ahli umno dah percaya cakap cikgu bard. kalu percaya apa yang cikgu bard katakan, maka benarlah datin sri beli cincin rm24 juta. bukan fitnah, tapi kebenaran. tak baik mengucing kurapkan cikgu bard kerana dia ada banyak bukti untuk dedahkan tdm. cincin rm24 juta tu bukan fitnah kerana cikgu bard tak pernah kata dia beri maklumat palsu atau memfitnah. semua perkara berkaitan 1mdb tu fitnah, fgv fitnah. bukti yang diberikan air liur ajer. kering tekak air liur dah kering ni.

    ReplyDelete
  4. Apakah pimpinan UMNO cawangan, bahagian mahu serta pemimpin pusat juga mahu jadi pengkhianat UMNO?

    UMNO dikhianati oleh pemimpin tertingginya, tetapi pemimpin lain buat bodoh kerana takut hilang jawatan, tapi sedarlah jika UMNO tumbang, apakah pemimpin UMNO yang takut hilang jawatan itu akan dapat jawatannya sekeragn ini? Apakah mereka boleh jadi menteri? Apakah mereka boleh jadi pegawai besar? Apakah mereka tidak fikir bahawa silap hari bulan, dengan mereka sekali diheret ke mahkamah, diheret ke penjara sebagai banduan bersama Najib dan kuncu-kuncunya?

    Kalau kepimpinan UMNO sayangkan UMNO, maka Najib mesti dipecat segera, para petualang yang bersama Najib juga mesti dipecat, malahan mereka ini perlu dilaporkan kepada polis akan salah laku mereka, barulah UMNO dihormati.

    Saya dah tak ada apa lagi nak dicakapkan kalau begini sekali nasib UMNO, dikhianati oleh pemimpin tertingginya, pemimpin lain pula jadi badut sarkas takut nak mengambil tindakan pemulihan.

    Ahli UMNO sekalian, apakah peranan anda semua? Apakah menjadi pak turut melingkupkan parti sedangkan pemimpin tertinggi parti dan kuncu-kuncunya sedap-sedap pelahap khazanah negara, tetapi parti lingkup rosak binasa.

    Sedarlah semua.

    ReplyDelete
  5. Ya Allah.. apa nak jadi dengan blog ni, dalam bulan Ramadhan pun tak henti fitnah, kutuk dan serang Najib? Najib belum dibuktikan bersalah tapi sah2 dosa dan tak betul ialah fitnah, sebar gambar2 aib orang lain utk terus burukkan Najib..tidak menghormati bulan Ramadhan

    Bulan Ramadhan syaitan dirantai tapi anak didik syaitan terus bermaharajalela sehinggalah Allah dtgkn AzabNya buat mereka yang tak takut dengan amaran Allah ini..

    Agaknya puak2 pembenci Najib yg diketuai Tun M ini mahukan pertumpahan darah sesama Muslim berlaku baru puas hati agknya?

    Sanggup bersekutu dengan media Zionis Israel untuk menyerang pemimpin Islam sendiri.. agknya apa kah 'keikhlasan' Tun utk 'baiki' Malaysia dgn meminta zionis serang kita?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak ada fitnah pun, jika anda tuduh blog ini fitnah, sila jelaskan perkara di bawah ini:

      1MDB ni berhutang sampai 42,000 kali ganda, malahan faedah kepada bank pun kalau mengikut harian, sebanyak 6.7 kali ganda dari jumlah modal berbayar.

      Memang tahap setan gondol betul 1MDB ni, faedah bank yang kena bayar kalau ikut hari pun samapi 6.7 kali ganda dari jumlah modal berbayar, kalau ikut bulanan 200 kali ganda dari jumlah modal berbayar, kalau ikut tahunan, 2,400 kali ganda dari jumlah modal berbayar.

      Modal berbayar penubuhan 1MDB hanyalah RM 1 juta.

      Hutang 1MDB RM 42 bilion.

      Faedah bank setahun RM 2.4 bilion.

      Faedah bank kalau sebulan RM 200 juta.

      Faeah bank kalau sehari RM 6.7 juta.

      Saya tak tahulah bagaimanakah pengurusan atasan 1MDB boleh berfikir bukan di luar kotak, tetapi diluar pemikiran manusia yang waras sedemikian rupa.

      Tanyalah mana-mana pakar ekonomi di seluruh dunia pun, 1MDB tak akan mampu untuk bukan setakat nak bayar hutang pokok, nak bayar faedah bank secara tahunan pun mereka tak mampu kerana 1MDB hanya kerugian sejak di awal penubuhannya hingga kini, kemudian asyik berhutang lagi, kononnya pelaburan dari luar, pelaburan jadah apa kalau diberikan pelaburan sebanyak USD 1 bilion, tetapi USD 975 juta bersamaan 97.5% dari pelaburan itu digunakan untuk bayar hutang, tapi hutang tak selesai-selesai juga, pelaburan jenis apakah ini?

      Mana-mana pakar ekonomi pun akan angkat tangan dengan isu 1MDB ini kerana 1MDB tidak akan dapat menyelesaikan masalahnya, malahan tindakan Najib dan kuncu-kuncu kini bukan lagi nak pulihkan 1MDB, tapi nak melingkupkan GLC, badan berkanun serta menjahanamkan ekonomi negara dengan menggunakan dana dari GLC seperti TNB yang dipaksa beli stesen janakuasa Jimah, entah berapa TNB kena bayar pun tak tahulah, tetapi diyakini itu adalah pelaburan yang akan merugikan TNB sendiri kerana stesen janakuasa milik 1MDB sekarang ini penuh dengan masalah demi masalah. Malahan stesen janakuasa TNB itu sendiri dibeli melebihi harga pasaran.


      Saya mencabar mana-mana juak-juak Najib termasuk, sila berikan formula atau justifikasi atau apa sahaja kaedah yang tidak menggunakan dana awam untuk paling kurang membayar faedah tahunan hutang 1MDB yang kalau kira ikut hari hampir RM 6.7 juta, kalau kita ikut bulan lebih kurang RM 200 juta, kalau kira ikut tahun, jumlahnya paling kurang RM 2.4 bilion, sila beri jawapan dan huraiannya.

      Jangan asyik nak menyalahkan Tun Dr. Mahathir sahaja, kerana Tun Dr. Mahathir bertindak untuk menyelamatkan negara dan rakyat.

      Delete
    2. Pemimpin negara yang melingkupkan negara, menyusahkan rakyat, apa cerita?

      Pemimpin negara yang sanggup menghancurkan ekonomi negara, menggunakan GLC seperti TNB, menggunakan badan berkanun yang menyimpan wang rakyat seperti Tabung Haji, KWAP, KWSP, untuk bail out 1MDB apa cerita?

      Malahan usaha nak bail out 1MDB dengan menggunakan dana dari GLC serta badan berkanun yang menyimpan wang rakyat itu hanya menyebabkan kerugian kepada GLC dan badan berkanun itu sahaja. Macam TNB dipaksa beli stesen janakuasa elektrik Jimah, entah berapa bilion wang TNB akan digunakan untuk beli ekuiti dalam stesen janakuasa berkenaan sedangkan sebelum ini 1MDB kata 1MDB beli stesen janakuasa itu untuk turunkan tarif elektrik, tapi alasan TNB pula, kena beli ekuiti dalam stesen janakuasa Jimah itu untuk kekalkan tarif elektrik, apa kejadahnya semua ini?

      Malahan tanah di TRX, Najib kata buat pusat komersil bumiputera, tetapi kini dah jadi lain pula, malahan kerana tak ada pelabur lain yang nak beli aset itu, maka 1MDB memaksa badan berkanun yang menyimpan wang rakyat untuk membeli tanah itu dengan harga yang berpuluh kali ganda dari harga yang dibeli oleh 1MDB sebelum ini. Seperti Tabung Haji dipergunakan untuk beli tanah seluas 1.56 ekar dengan harga RM 188.5 juta sedangkan 1MDB dapatkan tanah itu dengan harga RM 4 juta sahaja. Kemudian Tabung Haji kata nak jual tanah itu, dah ada 3 pihak pembeli, tapi sampai sekarang tak terjual kerana tentunya ada masalah dengan tanah itu.

      Kemudian KWSP dah buat pelaburan sebanyak RM 5.4 bilion termasuklah pembelian bon berjumlah RM 200 juta di dalam 1MDB. 1MDB akan dibubarkan pada Feburari 2016, kita mahu tahu apakah yang akan terjadi dengan bon RM 200 juta yang dah dibeli oleh KWSP itu, apakah KWSP mendapat pulangan yang sewajarnya atau akhirnya wang KWSP pula yang dipergunakan untuk bayar hutang 1MDB pula?

      KWAP pun buat pelaburan dengan 1MDB, pelaburan berjumlah RM 1.2 bilion wang para pesara yang digunakan kononnya KWAP perlukan pejabat baharu, perlu buat bangunan 40 tingkat di TRX, berapa ramai kakitangan dan pegawai di KWAP hingga perlukan bangunan setinggit 40 tingkat itu?

      Sekarang ini Najib hanya menggunakan GLC, badan berkanun dan agensi kerajaan untuk dipergunakan bagi memeras wang dalam agensi-agensi berkenaan bagi membayar hutang 1MDB, tapi malangnya hutang 1MDB makin teruk.

      Apa tidaknya, kononnya Aabar Group dari Abu Dhabi berkeyakinan dengan operasi 1MDB, malahan Aabar beri pelaburan berjumlah USD 1 bilion, tetapi yang peliknya dari USD 1 bilion dolar itu, sebanyak USD 975 juta bersamaan 97.5% wang pelaburan itu digunakan untuk bayar hutang, dan hanya baki USD 25 juta bersamaan 2.5% dari wang pelaburan itu tinggal, itu pun tak tahulah digunakan untuk apa.

      Menjadi persoalan kepada kita, apakah jenis pelaburan oleh Aabar itu? Dengan pelaburan USD 1 bilion itu, di mana hanya tinggal USD 25 juta sahaja kerana USD 975 juta digunakan untuk bayar hutang, pelaburan apakah yang boleh memberikan keuntungan dan ekonomik kepada Aabar Group?

      Saya tak tahulah teori atau model ekonomi jenis apakah yang digunakan oleh Najib dan kuncu-kuncunya berhubung isu pelaburan oleh Aabar Group ini. Ahli ekonomi di seluruh dunia pun kalau ditanyakan mengenai pelaburan yang dibuat oleh Aabar Group ini, tentunnya angkat tangan tak tahu nak jawab bagaimanakah wang sebanyak 97.5% dari pelaburan digunakan untuk bayar hutang boleh jana keuntungan.

      Kecuali 1MDB menggadaikan sesuatu yang berharga untuk Aabar Group ini, kalau gadaikan sesuatu yang berharga, pasal apa pula dipanggil pelaburan, patutnya dipanggil hutang.

      Sila jawab wahai juak-juak Najib sekalian mengenai isu ini. Bukan apa, kamu semua kata pertikaian mengenai 1MDB adalah fitnah, maka sila jawab isu ini jika kamu semua tahu sangat mengenai perkara ini.

      Delete
    3. Mengapakah TNB sanggup beli stesen janakuasa elektrik Jimah itu sedangkan stesen berkenaan bukannya beroperasi lagi pun, malahan projek itu belum siap lagi pun. Maka apakah justifikasinya TNB dapat kekalkan tarif elektrik sedangkan stesen itu masih belum siap, malahan jangkaan siap projek itu adalah pada tahun 2019, lagi 4 tahun lagi.

      Tetapi apa yang penting adalah kita mahu tahu berapakah ekuiti dalam stesen Janakuasa Elektrik Jimah itu yang dibeli oleh TNB, berapakah harga, dan apakah harga itu sepadan dengan keadaan stesen janakuasa itu yang masih dalam pembinaan sekarang ini.

      Kita tunggulah pengumuman oleh TNB kelak, kita lihatlah apa lagi mainan Najib dan kuncu-kuncunya untuk korek lubang tutup lobang sampai dah banyak lubang tak tertutup, lepas tu nak lingkupkan apa lagi pula gamaknya lepas ini, sama-samalah kita lihat.

      Pihak berkuasa pun, ada mata lihat, ada telinga dengar, ada peraturan, undang-undang dan kuasa guna, jangan jadi tunggul yang tak berguna, kalau dibiarkan salah laku, apa gunanya pegawai atasan pihak berkuasa tersebut, tak tahu buat kerja, berhentilah, letak jawatan, kalau nak bersubahat dengan perkara salah, maka lebih baik ambil penjenayah jadi staf pihak berkuasa itu, sesuai sangat nak bela kegiatan jenayah. Nilailah maruah diri wahai pegawai atasan di pihak berkuasa yang berkaitan itu, siapa makan cili, dia teras pedasnya.

      Selamatkan Barisan Nasional, Pulihkan UMNO, Selamatkan Malaysia, Tumbangkan Najib dan Kuncu-Kuncunya, Heret Najib dan Kuncu-Kuncunya ke Muka Pengadilan, Heret Najib dan Kuncu-Kuncunya Ke Penjara. Hidup Barisan Nasional, Hidup UMNO, Demi Agama, Bangsa, dan Tanah Air.

      Delete
    4. 2:05...hang ni betul BANGANG!!! Yg menipu kata tak tau apa pasal 1md tu sape? Yg tipu bertulis kat parlimen tu sape? Menipu rakyat tu x salah? Dasar Bahlol roti kosong gak!

      Delete
    5. Ooi 205...yg setan tu ko lah...ko tak tau ke? Oh ya biasalah setan tu kan penipu...takkan dia nak kata dia setan kot....

      Cuba hang selidik sikit apa kata agama pasal org yg menyokong pemimpinnya yg KAKI TIPU RAKYAT!!

      Bulan puasa konon...sendiri tak sedar diri...

      Oh ya...utk maklumat pihak berkuasa...anon205 ada sebutkan perkara berunsur "seditious" dlm perenggan ke3nya....ni jenis setan gondol pura2 pakai kopiah time posa ni

      Delete
    6. UMNO MASIH RELEVAN PADA MELAYU.
      YANG TAK RELEVAN SEKARANG ADALAH PEMIMPIN YANG MENGAKU PAHLAWAN.
      BIARRITZ SATU TERGADAI, ASAL BUKAN UMNO JADI GADAIAN..

      Delete
  6. Macam macam komen aku baca kat atas ni...yg pasti semuanya sama dan di kutip drai sumber yg memang nak menjatuhkan kerajan BN....

    Jangan jadi bodoh!!!..... baca dan fahamkan dulu statement dan penjelasan dari 1MDB...

    Akaun diaudit setiap tahun oleh international auditor...kalau ada masalah, sudah tentu boleh baca laporan tersebut.

    Sekarang tengah di audit oleh our auditor general dan PAC.....tunggu ajelah.

    Apa masalah korang......korang ingat ada ke orang yg dah buat salah, songlap duit orang, beli barang tak ikut harga semasa(lebih tinggi), lepas tu biarkan oleh check akaun dan trasnsaksi mereka??....

    Janganlah terburu buru.....memang agenda yahudi dan kafir DAP yg memang nak menghancurkan 1 MDB.


    ReplyDelete
    Replies
    1. 1MDB sendiri tak mampu nak selesaikan faedah bank, sampai kena buat pinjaman yang diputar belit pelaburan jadah apa entah masa nak kena bayar faedah bank sebanyak RM 2 bilion sebelum ini.

      Kemudian baru-baru ini, Aabar Group kononnya melabur USD 1 bilion dalam 1MDB, tetapi 97.5% iaitu sebanyak USD 975 juta digunakan untuk bayar hutang, hanya ada baki USD 25 juta bersamaan 2.5% yang tinggal, pelaburan jadah apakah yang akan dibuat untuk jana keuntungan bagi pelaburan USD 1 bilion oleh Aabar Group itu?

      Malahan kenyataan 1MDB dari tunai kemudian berubah ke aset, lepas tu berubah lagi ke unit, kononnya dah tengok penyata kewangan USD 1.103 bilion yang kononnya disimpan secara tunai di BSI Singapore Limited itu, faham jadah apakah dengan putar belit 1MDB ini?

      1MDB ni dah gunakan banyak agensi kerajaan yang ada wang untuk nak tutup lubang (hutang) yang mereka gali (hutangkan) sebelum ini, tapi makin banyak nak pergunakan agensi kerajaan, makin banyak masalah yang timbul, dari masalah dalam 1MDB dah melarat ke dalam agensi kerajaan yang dipergunakan itu pula, contohnya TNB, apa kejadahnya TNB nak melabur dalam stesen janakuasa elektrik Jimah itu sedangkan stesen janakuasa itu belum siap, malahan bermasalah yang menyebabkan akan meningkatkan kos sebanyak lebih kurang RM 1 bilion, bukan itu sahaja, kelewatan sampai setahun, jangkaan siap pada tahun 2018, tapi tahun 2019 baru boleh siap, macam mana dengan bekalan elektrik kepada TNB, akhirnya rakyat juga yang menjadi mangsa untuk Najib dan kuncu-kuncu keluar dari masalah ini, kenakan GST, buat cukai itu dan ini.

      Tak payah terburu-buru apa lagi, Najib sendiri larikan diri dari program Nothing To Hide yang merupakan programnya sendiri, sebab dia larikan diri pasal Tun Dr. Mahathir, Datuk Seri Ahmad Said mantan MB Terengganu serta Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan mantan Timbalan Ketua Bahagian UMNO Batu Kawan datang nak tanya soalan.

      Kalau Najib tak berani nak jawab mengenai 1MDB ini, sudah jelas 1MDB ini adalah masalah besar yang sedang di'cover' oleh Najib dan kuncu-kuncu menggunakan dana negara secara semberono hingga akhirnya boleh menjejaskan ekonomi negara, pasaran saham dah merudum, jatuh lebih kurang 100 mata dalam tempoh lebih kurang satu bulan, apa cerita ini semua?

      Jangan nak menipu mengatakan perkara yang salah sebagai betul pula, data-data serta apa yang berlaku di sekeliling rakyat sekarang ini menyerlahkan hakikat yang sebenarnya.

      Delete
    2. 344, nti klu jpa pondan jgn lupa bawak spanduk " I LOVE Penipu Malaysia" ya...

      Delete
    3. anon 3.44..

      sebelum ko suruh org ramai fahamkan statement yg dibuat oleh 1mdb..

      ko suruh dulu perdana menteri dan org2 bkenaan buat statement ttg 1mdb ni btl2 dulu..

      ni tidak.. ari ni kata lain.. ari lain ubah statement lak..

      sekali org dh rasa tertipu.. kepercayaan kpd anda sudah tdk ada lg..!


      Delete
    4. Babi gemok masih mewah bersama paris Hilton.

      Rakyat dicukai..GLC dipaksa bayar hutang..

      Delete
  7. Ada...utk mereka yg suka menipu dan pikir smua org blh ditipu setiap masa...antar orgvyg blh ditipu setiap masa tu adalah anda.

    Macam la hang tak tau sape boss nya klu bukan si pondan x bertelor tu...kalau penipu panggil anak2 buah penipu bagi keterangan kat mahkamah boleh? Pastu kputusan mhkmh smua pas kat penipu dlu utk approval...klu nak siasat pondan kena g holday dlu...takpe blh pakai jet buat holday..

    Kenapa pulak sekor malaun yg TERBUKTI MENIPU RAKYAT KATA TAK TAU MENDE 1MD TU TAK DI SOAL JAWAB OLEH MEREKA SAMPAI HARI NI...???

    ReplyDelete
  8. HANYA JAUHARI YANG MENGENAL MANIKAM......

    BANGSA MELAYU APA DAH JADI?????

    ReplyDelete
  9. Teruk sgt dh blog ni..
    semoga Allah berikan HidayahNya pd kepimpinan PM dn hancur musnahkn musuh2 yg takhenti dgn dakyah dn fitnah berterusan.. gunalah apa jua bahasa caci maki, takkan dpt melawan kebaikan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 11:07 am ni ustad Yahudi Paul Stadlen APCO peliharaan Najib Liberal ke......????

      Delete
    2. SIAPA SEBENARNYA PAUL STADLEN - Yahudi peliharaan Najib.

      Dia adalah Public Relation Guru Najib. Si Yahudi warga British ini juga merupakan Bos APCO Msia yg kini mengendalikan kelicikan operasi media Najib di Putrajaya.

      Ketika Anwar Ibrahim sebagai pengkhianat, Najib bersaing juga untuk mendapatkan khidmat Yahudi. Dua manusia ini spesi sama yg bersekutu dgn Yahudi.

      Najib di awal pemerintahannya, melantik APCO Worldwide, sebuah firma Perunding Antarabangsa yg dikuasai oleh Yahudi. Syarikat milik Yahudi ini juga menjadi penasihat utama kepada duta kita di USA ketika itu, mendiang Jamaludin Jarjis (JJ). Antara misi utama APCO & JJ ialah memintas sokongan meluas Anwar di kalangan ahli politik, cendekiawan & tokoh korporat di USA, khususnya dalam melobi hubungan dan perjumpaan antara Najib & Barack Obama.

      Paul Stadlen sebelum ini bertugas di London, bertindak sebagai Managing Director di Malaysia bagi membaiki pengurusan hubungan media & reputasi antarabangsa. Kepentingan Najib akan dibantu oleh John W Magan yg pernah berkhidmat sebagai Pengarah Agensi Perisikan USA.

      Delete
    3. MUSIBAH MENIMPA BERTALI ARUS.....Kenapa..kenapa..????

      Sejak Najib Liberal ambil alih pemerintahan dgn wujudnya penasihat Yahudi bernama Paul Stadlen (warga British berbangsa Jew) & APCO di Putrajaya, negara bagaikan ditimpa bencana tak putus2. Islam, Melayu & institusi Raja dihina cerca oleh kafir tanpa sekatan ekoran ISA dimusnahkan oleh Najib. Sabah dicerobohi oleh puak Sulu dari Filipina. Tanah KTM di Spura diserahkan kpd little Israel Spork. Felda musnah hancur hingga bertukar jadi Fail Dah. Tiga kapal terbang jatuh hilang dgn ratusan nyawa terkorban. Dua helikopter menjunam hancur dalam & luar negara. Gempa bumi tiba2 terjadi dgn dahsyatnya menjadi catatan sejarah buat pertama kali. Last2 kapal tangki juga boleh ghaib di samudera luas dirompak kanunkanun. Kelihatannya kita dihukum oleh Sang Maha Kuasa di setiap penjuru... di darat, di gunung, di langit, maupun di lautan.

      Nama harum negara tercalar hina bila berita Najib menghilangkan diri kecut untuk menjawab skandal 1MDB terpampang di dada2 Akbar seluruh dunia. Negara terus dilanda musibah bila nilai matawang ringgit terus susut hari demi hari....dah jadi macam duit pokok pisang zaman perang Jepun.

      Apa tandanya semua ini? Adakah keberkatan dan rahmat telah dicabut Illahi gara2 keserakahan pemimpin kita Najib yg dah jauh tersesat akibat kefahaman Liberalismenya, persekutuannya dgn Yahudi/Nasrani.....dan juga kedayusannya sebagai suami kepda Rosmah Mansor. Pemimpin politik baik di pemerintah atau pembangkang hidup macam jutawan tapi rakyat terus menderita seksa dgn beban cukai GST pada semua barang keperluan harian.

      Dengar kata president USA akan datang tak lama lagi memeterai perjanjian syaitan TPPA yg pasti melumpuhkan perlindungan hak barang tempatan, khususnya bumiputera.

      UMNO harus diselamatkan dgn penyingkiran Najib serta kuncu2 liberalnya dan penasihat Yahudi.

      Delete
    4. ustaz bodoh..melayu bodoh..ahli umno bodoh..cai najib bodoh!
      ada otak diberi Allah tak nak guna.
      Itulah ahli umno bodoh! BODOH SOMBONG!
      ahli umno kini dan selamanya OTAK YILLEK!

      Delete
    5. Blog ni ok cuma bila datang ustad songsang yg cuba brainwash pembaca agar menyokong seorang penipu maka pembaca yg bijak telah menyerang balik mempertahankan kebenaran.

      Baru setakat kena maki kat dunia dah tak tahan??? Tunggu la apa balasan Allah swt urk mereka yg menyokong penipuan/penzaliman kpd rakyat

      Delete

𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚?

  𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚? Kita jawab secara am "Letak RM10,000 berapa boleh saya untung?&q...