Thursday, May 14, 2015

Bahasa Halus Datuk Sri Nazir Tun Abdul Razak..

“The immediate check for a responsible board is to appoint an independent (auditor) now … otherwise the board and management, in my view, should resign.

”It is your basic responsibility. There’s a complete mistrust in your financial situation. You have to
responsibly deal with that. But instead you sit there and wait for AG.

“To me that’s irresponsible. If you do that then it’s better for you to step down and let someone else come in and take over,” Nazir told the media over a luncheon at the Asean Business Club (ABC) forum.










47 comments:

  1. Datuk Sri Nazir Razak...SALUTE

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bedah oi. .ko tu tulis yang bukan2. ..removed by administrator (KD lah tu) satu penghinaan tau..kalau remove by author itu lain tau..dok suka guna lahanat sana lahanat sini tu le jadi nya..aku mungkin tak setuju dengan Madey Keling tapi aku tak lahanatkan dia macam geng Pas me 'mahafiraunized' kan Madey Keling..lain kali nak label orang label yg munasabah..paling terok aku label Madey Keling ialah Madey al-Aurangzeb. .Aurangzeb adalah maharajah kejam dan kuku besi benua India.. (tempat susur galur Madey Keling juga lah tu) ..Madey Keling tu kukubesi..

      Delete
    2. Komen org tgh meroyan..

      Delete
  3. Apekah maksud kata2nye itu? Hehe.. fikir2kan. Selamat beramal

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  5. APA kata elok kluangdiamond terjemahkan aje dalam bahasa melayu .biar senang orang faham.. nanti ramai yang akan bagi komen ..hehe

    ReplyDelete
  6. Kata2 kunci (keywords), "irresponsible", "mistrust"...dan "resign." Maksudnya keluarga DSN sendiri sudah tak tahan melihat penyelewengan duit rakyat berpanjangan.....

    ReplyDelete
  7. Org org politik dan org org besar mana tahu bahasa kiasan sbb kebanyakan mereka lulusan sekolah tinggi yg tidak belajar sastera

    ReplyDelete
  8. Wahai saudara kandungku sila berhenti sekarang-nazir razak

    Sekarang bukan masa untuk berkias dah datuk nazir oiiiiii.....najib,rosmah dan blogger bangangnya mana faham bahasa manusia....mereka hnya faham bahasa berbillion2 ringgit je!!!!

    ReplyDelete
  9. yang lawaknya bank adik dia sendiri pun xbagi pinjaman kepada 1mdb!.sebab nazir tahu ada bab# kemaruk duit berhampiran najib!....orang tu bukan asing pun bagi beliau!siapa dia????

    Lu pikir sendiri!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nazir buat damage control..abang dia kata kena Audit..dia juga kata kena Audit dan sambung lidah abang dia dengan kalam
      " suruh resign"..senada lah tu..

      Delete
    2. Ted..komen ko tu nak sedap kan hati ko jer..kalo da benak ..cakap berkias ker, straight forward ker dia tak paham..
      Senada konon...

      Delete
    3. Damage control aper ker bendenyer..damage has been done..yg confirm kene control dgn rosmah si najib tuhh...

      Delete
    4. pro puteri TUN M dan masuk ....tibai bini najib berani la..takda isu ke? malu la wei Tun M negarawan tapi sembang tibai Bini

      Delete
    5. Rosmah takder isu,?..ngko bodoh ker aper?.
      Mane datang duit dia shopping beli handbag, kasut, baju, cincin beratus ribu tuh..mak ngko bg ker?..ape pasal rosmah.bole gunakan jet kerajaan utk shopping..takder isu konon...cai bangang!!!!....huhuhu

      Delete
  10. Assalamualikum KD..

    KD kau tahu tak kau masih buat fitnah berkenaan TH..Aku harap kau faham la.Masalah geng Pro tun M jenis boikot utusan .Ini lah puncanya.

    Jangan salahkan Pemuda UMNO yg semenjak dahulu cukup lembap bab internet ini. Sepatutnya sebagai blogger KD lebih advance isu semasa ini.

    Apa guna cerita fitnah diulang2 kerana mengikut arus rakyat.?
    Sepatutnya sebagai blogger yg dikatakan penggerak masayrakat bukan fitnah jadi bahan perbincangan.

    Isu 1MDB semua orang nak bercakap ..Isunya bakal selesai insyaallah.Cuma setiap daripada kita ada kepentingan masing2.Kalau benar2 atas nama rakyat sepatutnya ianya bkn Isu..kenapa tunggu je la?

    Kalau ada geng Tun M mengatakan isu 1MDB adalah penyeleweng maka ianya ketinggalan keretapi...........

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mat Said itu cuba kau tanya bila 1MDB ditubuhkan dan?
      Sepatutnya kau dah dapat jawapan dah baca jawapan MB terengganu.

      Sayang boleh dikatakan semua geng Tun M ketinggalan keretapi kerana amarah yg amat sangat tak kira siapa yg bercakap diulang tayang berkali-kali.

      Yg peliknya at the end salahkan Najib kerana tidak menjawab. Isu tidak dijawab diulang2 sehingga semua geng Tun M jadikan modal yg cukup besar.

      PM Najib kalau dia takut lah dia ambil PAUL


      SPRM sambut baik pelantikan Presiden TI-M Menteri Kabinet Pusat

      Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyambut baik dan mengucapkan tahniah atas pelantikan Presiden Transparency International Malaysia (TI-M), Datuk Paul Low Seng Kuan sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri dalam barisan Kabinet 2013 yang diumumkan oleh YAB Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Tun Abdul Razak hari ini.

      Sesungguhnya pelantikan Presiden TI-M ini sesuatu yang positif dalam usaha kerajaan meningkatkan integriti dan memerangi jenayah rasuah serta urus tadbir lebih baik.

      Pelantikan Datuk Paul Low sebagai salah seorang daripada lapan Menteri di Jabatan Perdana Menteri juga mencerminkan keseriusan pihak kerajaan,yang baru-baru ini mengulangi komitmen untuk memerangi jenayah rasuah.

      SPRM juga melihat penegasan semula perkara itu oleh YAB Perdana Menteri hari ini menunjukkan komitmen berterusan ke arah urus tadbir baik di negara ini.

      Akhirnya, SPRM yakin pembentukan barisan Kabinet Kerajaan Persekutuan kali ini sebagai satu kesinambungan usaha bagi menyediakan khidmat lebih baik kepada rakyat.
      Diharap perlantikan barisan Kabinet baru ini dapat memberi perhatian terhadap cadangan serta langkah-langkah serta cadangan yang telah diberikan oleh Jawatankuasa Khas Mencegah Rasuah dan Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah sebelum ini, antaranya pembentukan Suruhanjaya Perkhidmatan SPRM.



      Oleh :

      Dato’ Sri Abu Kassim Mohamed
      Ketua Pesuruhjaya
      Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia

      Delete
    2. Habis...tuduhan kau kat atas itu suci bersih?

      Delete
    3. Siapa macai kat sini yg nak kata SPRM dibawah telunjuk Najib?

      Delete
    4. Aku dah cabar KD dia tak jawab jadi aku malas nak jawab...aku nak tolong je..Ingat ya apa yg dibincang disini hanya geng kita je..

      Jadi terserlah lah nak percaya ke tak sudah la..cuma bagi aku..Bila aku buat tuduhan malaikat pun menulis apa yang aku tulis.
      Aku bertangunggajawab didepan Allah. Jangan RISAU geng Allah kita SATU je bukan DUA.Esok semua kena mengadap tau..
      Yg Fitnah Najib kena jwab la..Depan Allah esok dah tak boleh kornar baring..

      Delete
    5. Dan yg dok sibuk defend Najib dan kutuk tun m pun kna gak jawab....bukan teruk pun...tkat kena sebat ngan api jer kot...

      Aku mohon Allah balas kpd pemimpin negara (tak kira la sapa pun) yg telah menjahanamkan negara dan rakyatnya di Malaysia ni berbilion bilion kali....

      Amin amin ya rabbal alamin

      Delete
  11. Kalo da ambik paul low jadi menteri, so bole ker makan rasuah,?..kalo paul low da bagus sgt biar dia jer lah jadi PM..da tentu takder.rasuah..kan..kan..kan..

    ReplyDelete
  12. Kekadang komen orang orang yang benak ni payah nak terima..ikut hati dia aje..kita kata putih pun masih dia kata hitam, kita kata hitam pun dia kata putih..kalau bukan Najib PM..CIMB tak sekukuh sekarang ..orang hormat Nazir pasal dia adik perdana Mentri.. zaman Tun M, CIMB hidup segan mati tak mau..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau bukan Najib PM, CIMB tak sekukuh sekarang..bole muntah lah dengar..skandal 1mdb bukan ker najib PM gak..kalo xder GST.. perbendaharaan negara da lama ke laut..

      Delete
    2. Kalau tak kerana GST Kita bankrap..Tun M tak kata yg kata pro Tun M ke laut...
      aku cabar macai buktikan Tun M yg katakan .
      .kalau DSAI tak payah la dia dah jadi banduan

      Delete
  13. Apa yg bangang sangat ni, Paul tu dah berzaman berhenti kerana tak sebulu dengan Najib..

    ReplyDelete
  14. Memang tepat sasaran ditujukan kepada Lembaga 1MDB yang dimulakan semasa pemerintahan Mahadey dengan Wang Ehsan Terengganu.

    Ahli-ahli Lembaga tu yang lepas dan yang ganti, ramai mereka jenis belaan Mahathirist dari dahulu lagi. Keputusan mereka membuat pelaburan menyelamatkan kroni-kroni Mahadey dibuat secara rapi dan kemas dengan mengwar-warkan ia sebagai untuk menolong rakyat lah, konsolidasasi IPP lah, mengembangkan ekonomi Melayu lah dsbnya.

    Apabila PM dah bau gerakan rancangan Mahadey, beliau terus menggantikan Pengurus Besar 1MDB dengan Arul tu. Bukan main lagi, Mahadey naik angin kerana pelan-pelan penyelamatan kroni masih belum selesai. Projek=projek baru beliau menggunakan wang 1MDB pun masih belum berjalan lagi. Antaranya Jambatan Bengkok, Landasan Keretapi laju Itara-Selatan dan lagi dan lagi.

    Kesian PM tu. Kerana sebagai Menteri Kewangan, Pengerusi Penasihat Panel 1MDB dan kerana 1MDB di bawah tanggungjawab Kementerian Kewangan, ternampak macam beliau terlibat secara langsung dalam semua cadangan dan keputusan yang dibuat oleh Lembaga Pengarah 1MDB.

    Kenapa disasarkan kepada PM sahaja semua pelaburan dan pinjaman? Kalau lojik macam ni dipakai, kenapa masa lingkupnya BMF, BBMB tidak pula Ku Li dipersalahkan kerana beliau Menteri Kewangan? Kenapa masa kes kehilangan berbillion-billion MAMINCO dan forex, tidak dipersalahkan kepada Menteri Kewangan atau PM masa tu?

    Kenapa Mahadey tak kecam juga Lembaga Pengarah 1MDB? Kenapa beliau terus sasarkan PM sahaja?

    Kalian tau ke, berapa ratus syarikat macam 1MDB dibawah Kementerian Kewangan?

    Kenapa tak kata KSU, Setiausaha, pengarah dan semua kakitangan Kementerian Kewangan juga terlibat?

    Adakah PM atau Kementerian Kewangan terlibat secara terus dalam pengoperasian dan kegiatan syarikat?

    Apa sebenarnya tugas dan tanggungjawab Lembaga Pengarah 1MDB?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahadey Penasihat PROTON kan? Dulu Penasihat Petronas semasa anak beliau menceburi perniagaan minyak dan gas melalui Kencana kan? Penasihat apa lagi agaknya? PKR?, PAS? DAP?

      Delete
    2. Tak sehebat penasihat ah jib gor..500 org ker 600 org.?..semuanyer ader kat PMO tu..bugis, jawa, cina bukit, tok sami hindu, tok sami bali yahudi keparat..semua ade ler..ujung ujung mcm tu gak..bang..tuttttt...

      Delete
    3. Penaung ISMA? Global Peace Movement? Hindraf? KIMMA? Persatuan Restoran Mamak? Ada silap atau tercicir mana-mana lagi ke?

      Delete
    4. YDP PERKIM -.ya , Penasihat Proton dan Petronas - ya.
      Global Peace Movement tu chairman si pudin dolah..penaung ah jib gor
      Hindraf - chief dia p.watyamoorty , si ah jib gor bangang ni jugak.la yg bwk masuk dlm kabinet

      Delete
    5. Usaha TDM janganlah saja diambil kira dari aspek untung laba perniagaan tapi perlu juga dilihat di sudut perolehan intangible yg manfaatnya untuk untuk jangka panjang. Bukankah kebijaksanaan TDM itu menyediakan ribuan peluang pekerjaan, kemahiran di bidang automobil & teknologi modern dalam heavy industries. TDM ingin mengangkat martabat bangsa yg kita pun boleh berdaya saing, tak perlu lagi mengimport atau membeli dari negara asing. Seiring dgn itu, infrastruktur negara juga dinaikkan taraf guna untuk kemudahan harian komersial & awam.

      Trial & error TDM adalah usaha berani & bukannya inisiatif buluh kasap seperti yg diguna pakai si anak Bugis. Tiap dasar, perancangan, program, semasa pemerintahan TDM adalah telus, transparen & berintegriti tanpa kecelaruan, misteri & hanky-panky.

      Sebelum era TDM taraf hidup Melayu bawahan amat daif & tak berkemampuan di segenap lapangan. Melalui TDM barulah rakyat bawahan mampu memiliki kereta, celik berkomputer, berpengetahuan IT (teknologi maklumat), masuk ke IPT di dalam & luar negara. Beliau juga merubah landskap negara ke arah negara paling cepat membangun & modern sambil mengekalkan imej Islam/Melayu serta kehijauan mesra alam semula jadi. Insya Allah akan saya huraikan di lain kesempatan.

      Delete
    6. Anon 12:39

      Aku ingat hang ni lebih ckit dr keling kut...crita cam pariah jer...

      Kalau hang kata 1mdb disuruh bantu tun m nyer kroni nape g bantu? Sape yg jdi pm? Tun ke najib? Apsal najib xdak telur cam hang ka? X blh nak wat kputusan sendiri? Kalau camtu ler maknanya memang terang ler najib ni x leh jdi pm psl bengap g ikut ckap org... yg dok sokong dia lagi beribu kali bengap...padan la pun bengap and company...

      Dok sebok tun m suruh tu suruh ni...apsal najib xdak otak? Klu anak hang agaknya suruh mkn taik hang mkn gak kut...pastu bg tau smua org kena paksa ngan anak...padahal ktua kluarga hang...

      Allo badigol soot pariah, cakap biar berfakta...bkn main hentam jer...hangpa smua dr dlu duk bising 1 apa pun x jdi kat tun pasai apa? Tun tu bijak ka hang memang tahap bodoh lembu???

      klu hangpa dok msk sini bg crita2 kalut nenek hangpa x payah la... bukan penyokong tun jer wat bising pasai si mangkuk kangkung ni ooi...aku yg x ngundi bn dan kkwan pun bising...mana taknya kna tipu buta2 kta duit kat spore pastu spore reply takdak. Petronas kurang bg income, introduce gst pastu g bli plak jet baru, dlm tb kta sya brtanggungjawab kpd rakyat tpi tak mau jawab soalan rakyat (tun m, aku, pengomen2 dan hangpa yg bengap ni pun rakyat gak).

      utk makluman hangpa yg dok bengap terover nape tun dok sibuk tanya kat pm? pasai smua hal berkaitan dgn dia ler..dialah pm, dialah fm, dialah chairman 1mdb, dialah manusia yg bersangkutan dalam smua ni dan dia adalah org no 1...kut hangpa mmg x penah org nak ambik keja kot pasai bengap sangat...biasanya smua pekerja akan kata sya buat kerja ni psl boss suruh...bukan hangpa suruh boss wat kerja...klu hangpa dok sebuk wat keja sendiri bukan dgn arahan boss, hangpa akan disuruh jadi boss sendiri. Maknanya boss tau dan mesti tau apa yg patut pekerja nya kna buat bukan suruh pekerja g buat ikut suka ati dorang. Sape brani lawan boss??? Kalau brani da lama da mmat tu kena pecat...tgk la pmimpin tinggi umno, smua muka cam bgsat ikut ckp boss...
      Sedar ler ckit org umno ooi...ge14 klu byk ahli umno x ngundi alamat nak masak ler kome....cuba bayangkan penyokong tun+atas pagar pakat undi lain parti....

      Doa kmi rakyat yg tertindas moga Allah balas berkali2 ganda kpd pemimpin2 durjana di Malaysia ni...termasuk ler tun m skali kalau dia pun wat x btul...amin

      Delete
    7. Doa kmi rakyat yg tertindas moga Allah balas berkali2 ganda kpd pemimpin2 durjana di Malaysia ni...termasuk ler tun m skali kalau dia pun wat x btul...amin

      Kita sama2 tengok siapa penipu dan siapa dipihak benar..

      Kalau TH terus dgn fitnah..1MDB sabar ya...

      Delete
  15. Nak jadi pengarang yang baik kena selitkan fakta yg nyata. Jika semua disebut secara umum, tawar jadinya. Boleh pula kata 1mdb bantu kroni mahathir. Sebutlah siapa kroni mahathir yang 1mdb bayar itu dan berapa bayarannya. Bolehkah dapat angka RM42 bilion jumlah semuanya? Kalau dapat beri nama dan angka barulah lebih menarik dan nampak berwibawa. Satu fakta yang tidak benar ialah kehadiran arul kanda. Arul bukan ceo 1mdb. Ceo masih kekal bertugas. Arul ialah presiden dan pengurus kumpulan. Tak betullah nak kata najib tukar ceo 1mdb bila kesan aktiviti 1mdb bantu kroni mahathir. Sudahlah dakwaan yang dibuat terlalu umum sifatnya, fakta yang diselitkan juga ternyata tidak tepat. Jadi bolehlah dikatakan seluruh tulisan ini adalah cerita penglipur lara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fakta sebenarnya IPP adalah kroni Tun M..
      1MDB adalah syarikat GLC.
      1MDB menggerakkan projek TRX.
      TRX dibangunkan dengan billion ringgit selepas itu dijual semula
      Mulia syarikat indonesia antara pembelinya
      Cuma TH diserang hebat oleh pro Tun M.

      Delete
    2. Apa jenis niaga hang cakap 1mdb ni wat utk trx? Setakat ni keje asyik menjual tanah jer...knp jual murah kat 1mdb pastu jual mahal ke th? Bukan ke gomen nya tujuan asal nak bangunkan trx? Nape tak panggil smua glc utk bli tanah tu awal2 utk wat pembangunan trx tu? Nape th, kwap, kwsp dll x layak dpt tanah tu dgn arga murah gila cam 1mdb? Glc2 lain byk lebih layak wat trx psl lebih pengalaman. Nak bg 1mdb pluang? Ok bla da bg pluang suruh la 1mdb wat keje sampai abis...mendenya g jual? Brp untung blh wat kalau siapkan kerja berbanding jual tanah? Th pun siap kata klu dorang siapkan projek kat tanah yg 1 mdb jual kpdnya tu blh dpt untung ratus juta. Tu pun baru lebih kurang 1/70 jumlah tanah. So apa ke jadah 1mdb bla da dibgi tanah murah, diberi projek pastu g jual tanah tu suka ati mak bapa dorang jer...g ler siapkan projek tu

      Delete
  16. Kepada pro najib...Saya tolong ingat seperti berikut:

    Sesal dahulu pendapatan
    Sesal kemudian tak berguna

    Kalau menang pru14 atas kekuatan najib dan kesilapan mahathir, alhamdulillah

    Tetapi, kalau kalah pru14 atas kelemahan najib dan betulnya tilikan mahathir, buruk padahnya.

    Sekali melayu dan islam hilang kuasa, jangan harap ianya datang bergolek kembali. Boleh sokong tapi bukan sokong yang membawa rebah

    Wallahuaklam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku nak tanya PRU 13 UMNO kuat ke tak?

      Delete
    2. Faham tak apa itu tsunami Cina?

      Delete
    3. PAKATAN semenjak DSAI masuk penjara kuat ke tak?
      PAKATAN hebat sangat ke?
      Hubungan PAS dan DAP erat gila2 ke?
      Adakah PAKATAN menjadi lawan yg hebat pada pru 14?

      Delete
    4. Nak tanya lagi kalau Cina kembali sokong BN 20-35% boleh tak dapat 2/3?

      Kepada semua macai dah sampai masa pi war room UMNO tanya baik2 jangan marah2 ya..

      Jangan pulak buat sial pi war room DAP..Nanti dia kata Pilihanraya kita tak adil kerana Cina di bandar menang majoriti gila2 tetapi Datuk bandar bagi Melayu.

      Delete
    5. Tak abis abis suruh org prgi war room umno!! ..dapat aper!!!...war room umno buat ari hari terbuka ker cai...
      Cai.. aper ug ngko perssan dgn undi cina 25%-30% dapat majoriti nih.. aper yg ngko konpiden cins cina bukit ni akan undi ni akan undi bn!!
      Rakyat bukan pedulik nuar brahim dlm ker luar penjara...
      Rakyat bukan pedulik PR kuat ker erat ker...itu bukan hal
      Rakyat sekarang meluat dgn umno sbb najib/rosmah..period!..aku dan keluarga tidak akan mengundi umno selagi najib di atas!

      Jadi ngko tak payah nak terhegeh hegeh suruh rakyat ke war room umno...nak buat aper..

      Rakyat tak minat maklumat yg umno ader..dan yg pasti rakyat neluat dgn umno.snb najib dan jugak.First Penguin of Malaysia - Rosmah

      Delete
    6. Anon 4:59:00

      Macai..skang ni kalo pakatan letak beruk pun sebagai calon rakyat akan pangkah...

      Jadi kpd macai macai najib yg bijak laksana. Pru akan datang ader berjuta pengundi muda baru...dah brape byk pendaftaran pengundi baru umno da buat,??

      Nasib baik la ade SPR ( gerry mandering ).kalo tak da lama kelaut..itu pun nak bongkak lg..ader paham cai

      Delete
    7. Dulu pun asik bertekak gak org pakatan...last2 dorang sapu bberapa negeri....

      Dlu pun umno berlagak gak...last2 ilang bbrp negeri.... org umno skrg kuat mimpi...dah ler menyeleweng, ada hati nak menang lgi....

      Yg skrg dok sebuk kempen kat kampung ingat org pakatan jer ke? Aku dan kkwan umno smua dok kempen balik kampung critaa kat org kpg yg pemimpin2 umno ni penyeleweng, pembohong, pembelot, penganiaya rakyat.

      Agak2 korang ler, mana dorang nak percaya? Org pakatan yg dok crita pasal keburukan umno ke atau org umno sendiri yg dok crita kat depa?

      Delete
  17. Kekuatan UMNO jangan mengharapkan, kebergantungan pada kelemahan parti pembangkang.

    Negara memerlukan pembangkang yang sihat dan bersih untuk check and balance kerajaan demi kepentingan rakyat. Tidak salah jika menyertai pembangkang jika mereka dapat menunjukkan kemampuan itu.

    Sebab itulah kerajaan yang ditunjangi UMNO perlu bersih, kuat dan perfect.
    Presiden UMNO jika lembek, lemah dan korup mesti disingkir.
    Adalah menjadi cabaran kepada Najib untuk memenuhi aspirasi ahli UMNO dan rakyat.

    ReplyDelete

PM SELEBRITI

Setakat ini apa berita yang ada nilai ekonomi dari Anwar...