Sunday, May 17, 2015

LUPAKAN MAHATHIR DAN NAJIB (2)

Apabila diutarakan tajuk LUPAKAN MAHATHIR DAN NAJIB, apa yang pembahas kata? (Baca Bawah). Saolan ditujukan kepada ahli UMNO secara jujur untuk mereka jawab tentang kedudukan parti mereka untuk mengharung PRU kelak.. Hanya sedikit yang memberi jawapan yang relevan....

Tidak boleh lari dan elak atau berbohong, faktor dan ikon Mahathir mempunyai pengaruh tersendiri dan kuat. Jika tidak masakan ia mampu menggoyangkan suasana sehingga Najib sendiri rasa tergugat. Anwar Ibrahim setakat nak terbalikkan kerusi meja kedai kopi tetapi belum mampu menterbalikan kerusi PM..

Samada Mahathir betul atau silap... sejarah yang lepas menunjukkan Mahathir banyak betulnya, sikit silapnya....kali ini bagaimana? Harap-harap Mahathir silap, kalau Mahathir betul...memang UMNO akan hanyut dan lenyap..

Bagaimana dengan Najib, sejarah menunjukkan Najib sangat bagus sehingga Mahathir sedia membantunya ke tahap setinggi ini dengan izin Allah. Sekarang bagaimana? Harap-harap Najib betul, kalau Najib salah...memang UMNO akan hanyut dan lenyap..

Ada sesiapa yang mahu memprtikaikan faktor Mahathir sangat penting, signifikan dan relevan dengan izin Allah terhadap masa depan UMNO (?) Jika ada, itu bukan sesuatu yang tidak normal kerana pembangkang jauh lebih tahu, Kalau Hang Tuah kebal dan kuat pada Taming Sari nya...UMNO kuat dan bertahan kerana Mahathir nya terutama pada waktu sekarang.

Oleh itu pembangkang melakukan pelbagai serangan untuk melemahkan Mahathir, mereka akan bersekongkol dengan mana-mana musuh untuk memburukkan Mahathir di kacamata ahli UMNO sendiri. Tujuan ini lebih tercapai jika serangan dibuat dari dan di dalam UMNO sendiri samada secara sedar atau tidak....dan perkara ini sedang berlaku sekarang.

Di blog ini sendiri serangan ke atas Mahathir bertalu-talu secara membabi buta. Banyak persaolan mereka sebenarnya sudah menjadi sejarah, sudah dijawab Mahathir, sudah selesai di eranya? Tidak ada untung sesen pun kecuali dapat mencemar reputasi Mahathir di kalangan UMNO itu sendiri...Pembangkang sudah berjaya dan yang menjayakan ialah puak yang sering mengutuk samada mereka ahli umno,menyamar ahli umno atau memang bangangg upahan yang sanggup memburukkan bangsa sendiri.

Apabila utarakan tajuk LUPAKAN MAHATHIR DAN NAJIB, terlalu sedikit jawapan yang diterima menunjukkan mereka ahli UMNO selebihnya bangsat-bangsat inilah  copy paste dan ulang perkara yang sama - memburukkan Mahathir.

Selepas ini Blog ini tidak akan mengizinkan lagi mereka menjadi pengadu domba bertaraf syaitan lima bintang.

Apa yang Mahathir lakukan, bertanya dan kemudiannya menggasak Najib lebih kepada kelemahan kerajaan sendiri menangani, mentadbir dan mengurus ekonomi dan politik negara. Banyak itu yang menjengkilkan rakyat dan pertanyaan Mahathir hanyalah sebahagian kecil sahaja, pernah di hebohkan pembangkang tetapi tidak terkesan.

Apa yang peliknya sangat kalau Najib berundur sahaja kalau itu lebih mengharmonikan parti. Apa yang dilakukan Najib sekarang, mempertahan atau menyerang balas - yang rosak adalah dirinya,partinya dan rakyatnya.

Apakah Najib mengulang perkara yang sama Anwar lakukan- perjuangan politik untuk diri dan kroninya !!! Di mana akhirnya (?)

Apakah Mahathir sekarang dalam situasi membuat fitnah dan hasutan(?) Jika benar..ramai lagi rakyat yang sedang melakukan perkara yang sama dengan Mahathir, mereka ingin tahu, mereka bertanya dan mereka mahu jawapan yang cukup telus dari seorang menteri Kewangan, Perdana Menteri dan Penasihat 1MDB. Rakyat mahu ianya diselesaikan dengan baik...

Sehebat manapun hujah kita, baliklah kepada saolan yang perlu dijawab secara jujur..

Bolehkah parti ini survive di PRU akan datang...
Bolehkah tawan semula dengan 2/3 majoriti dengan sokongan komponen lain...
Atau kekal dengan keadaan sekarang...
Atau sedikit merosot..
Atau kalah teruk...

Ketua Cawangan mempunyai jawapan yang paling tepat...
( UMNO mempunyai lebih 20 ribu cawangan seluruh negara dan paling rapat dengan akar umbi dan rakyat setempat)
Ketua Bahagian mempunyai jawapan yang hampir tepat...
(UMNO mempunyai hampir 200 Ketua Bahagian)

Semakin tinggi kedudukan pemimpin itu, pandangan dan pendapat mereka kadang-kadang kepada lebih jawapan syok sendiri, merasa diri di sanjung.

Penyelesaian dan kepuasan akar umbi terjawab jika turun padang dan bukannya bermesyuarat di Jet Peribadi Mewah..

Menjawab saolan selepas berbelas bulan isu dibangkitkan memberi petunjuk lemahnya pemimpin sekarang. Orang tua berumur 90 tahun gagah bertanya di pentas, yang si muda menjawabnya di papan tikus..

71 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kakbedah..lebih baik mulakan dengan Bismillah..
      Makian adalah cara cai..

      Delete
  2. Najib jawab berkenaan 1MDB tunggu laporan AG. Sebagai MOF dan 1MDB advisor dia tak tahu apa yang berlaku di 1MDB jadi memang tak layak jadi PM?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu tanda Najib tidak mahu mendahului penyiasatan yang telus
      Jika MAdeay dulu.. dia yg jadi Polis..dia jadi Hakim.. dia jadi AG.. dia jadi SU Perbendaharan..jadi buat apa habis wang bayar gaji mereka.. at the end Madeay yg tentukan.

      So macai sedar tak Najib sgt terbuka dan telus, dia takkan tangkap KD dan macai2 yang bertaraf longkang tu menyalak2 dalam blog sarat fitnah.. ke ISA atau POTA mcm yg Madeay buat dulu..

      Ops Lalang Madeay cukup berkesan... ya lah.. demokrasi ala kukubesi.. tak boleh jawab ko tangkap habis...

      Delete
    2. Najib dalam jawapan bertulis dalam sidang parlimen kata USD 1.103 bilion yang kononnya dah ditebus di Cayman Island itu ada di BSI Singapore Limited, kononnya dah simpan dalam bank itu, tapi akhirnya hanya paper asset, iaitu senarai aset yang entah ada nilai lagi entah tidak yang disimpan di BSI Singapore Limited, jadi mana dia USD 1.103 bilion itu? Najib menipu dalam sidang parlimen, patutnya Najib diheret ke Jawatankuasa Disiplin Parlimen kerana memberikan keterangan palsu dalam sidang dewan.

      Speaker Pandikar Amin Mulia ada keberanian untuk heret Najib ke jawatankuasa tersebut untuk siasatan? Cakap pun putar belit.

      Delete
  3. Dgn ko lancarkan gerakan menumbangkan Najib lepas menumbangkan Pak Lah dulu apakah jaminan nya dgn tumbang Najib UMNO BN akan menang bergaya majoriti paling besar boleh dicapai?
    Mana merit nya game plan ini?

    Siapa yg nk ganti Najib?
    Madeay nak sape sebenarnye?
    Muhyiddin boleh dijamin boleh menangkan UMNO BN?

    Bagaimana pula jika MAdeay lancarkan lagi gerakan jatuhkan Muhyiddin pula lepas itu... tak mustahil bukan?

    Nampak tak pincangnya dan gopohnya rejim Madeay, mengkosmetik dan menipu macai2 bodoh ini KUNUN dikaitkan dengan pencapaian PRU14 nanti.. bodohnye plan.. apakah dengan jatuhkan seseorng yabg belum tahu merit penggantinya.. bersungguh2 gerakan menjatuhkan ini hendak di teruskan?

    Memang kamu sudah gila wahai KD dan boss kamu juga.. Keling Madeay..

    ReplyDelete
  4. KD , aku rasa UMNO sekarang sedang menuju zaman menurun , ini bila dilihat pada apa yang berlaku sekarang tak payah lah aku nak cerita panjang lebar , Tun M sudah dapat rasakan sejak tiga tahun yang lalu , Ia 1MDB kelemahan pemimpin selepas Tun M itu semua isu isu yang boleh di baca dalam lipatan sejarah pada masa depan tapi hakikat nya tanda tanda umno menuruni bukit semakin jelas , itu yang sebenarnya dikuatiri oleh Tun M sebab dia masih hidup sudah tentu dia tidak mahu lihat dikala dia masih hidup sebab seperti arwah arwah pejuang bangsa dulu mesti akan buat macam Tun M kalau tanda dapat dilihat jelas sebab terlalu sedih rasa nak ditanggung lain generasi dan puak puak yang maki hamun Tun mereka dah tak alami kesusahan zaman penubuhan umno malah langsung tak ada nilai syukur kepada orang dan allah swt seperti najib yang tak pernah hidup susah jadi mana ada keinsafan dan sedikit rasa takut dengan azab allah swt kalau kita tidak dapat sempurna amanah sebagaiseorang pemimpin

    Jadi rasanya apa yang akan keluar dari laporan AG atau apa saja siasiatan yang telah dijalanka natas arahan Najib keatas 1MDB rasa aku sudah pun di ketahui kalau ikut kenyataan Najib , Saleh kruak dan dan lain yang cukup kuat melindungi 1MDB Najib ini, walau bagaimana pun BOM jangka akan meletup juga akhir nya bila sampai tempoh cuma aku harap wang rakyat tidak dikorbakan untuk kedurjanaan ini . Tolong jangan guna wang untuk pembangunan dan kebajikan rakyat untuk perkara durjana ini sebab !MDB isu cukup durjana dan tidak sama langsung dengan lain lain GLC sebelum ini seperti MAS contoh nya mungkin sedikit sama dengan shahrizat punya NFC tapi ini lebih durjana sebab hutang yang paling besar dalam sejarah.

    ReplyDelete
  5. SejakPM najib melaksanakan Transformasi untuk memajukan negara memang banyak bukan aku saja yang rasa tetapi mungkin rakyat kecil dan kawan-kawan yang lain juga rasa nikmatnya dengan kenaikan pelbagai kos sara hidup yang makin tertekan atas alasan menyalahkan pemborong peruncit dan penjual menaikan harga barang keperluan. Tapi apakah Tindakan kerajaan yang telah diambil untuk memperbetulkan keadaan ini..,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pembohong maha besar pengampu2 Mahadey..
      Zaman MAdeay harga brg naik LANGSUNG tidak dikekang
      aku ingt lagi bila Taikun2 Cina umum naik harga tepung dan gula setiap tahun.. Madeay arahkan rakyat terima shj.. jangan bantah.. alasan kenaikan KOS..

      Tp zaman Najib sabotaj Cina sgt hebat.. kiri kana depan belakang krn Najib tak membela kroni2 dan taikun2 Cina. Setakat lantik sorng dua dlm ETP dan 1MDB bukan jual kpd Cina.

      Tp Najib kekang dengan wujudkan kedai2 1Malaysia. sekurng2 org miskin ada peluang beli utk kelangsungan hidup pada kos rendah. Program rumah mampu milik.. program rumah pertama..

      Pemilikan monopoli gula, tepung dan beras dikekang zaman Najib..tp dahsyat tindak balas penyamun2 ini termasuk lah MAdeay..

      marah benar Madeay dgn cara Najib beri kemudahan pada rakyat... duit masuk dlm bank automatik bg Brim sbb Madeay kedekut dan pantang bg nya bagi duit pd rakyat secara total.

      Zaman MAdeay, tol dibiar naik berkala.. penjanjia2n konsesi yg sgt berat sebelah di gubal dan ditandatangan pd zaman nya dan Samy Vellu sbg Menteri suruhannya..

      apakah kamu semua buta kayu.. zaman MAdeay gaji kaki tangan awam cukup rendah.. kerja 6 hari seminggu...hanya minggu kedua boleh cuti Sabtu.. elaun rendah.

      Terima kasih pd Pak Lah yg sgt prihatin kepada nasib penjawat awam. Jasa Pak Lah ialah membela penjawat awam memberi ruang kepada guru Agama dlm J-Qaf secara besar2an wpun sebahagian besar mereka ialah pencacai PAS dan PKR.. takpa dia beri tanpa kira parti..

      Madeay? aduhh.. zaman yg penuh dgn retorik.. pencakar langit dan monumen di bina atas penindasan dan air mata rakyat.. penipuan berleluasa.. rasuah kontrak2 amalan wajib dlm BN...

      Pemborong2 dan peruncit2 di kuasai kaum Cina dn mereka di biarkan bermahrajalela utk manipulasi harga barang. Mahadey tipu kering.. macai pun sambung tipu.. nak tipu generasi belasan tahun boleh lah

      tp jgn tipu generasi yg hidup zaman MAdeay jd kuku besi..

      Delete
    2. Justifikasi di atas tidak mengira langsung keadaan kenaikan kos sedunia. Tapi Najib tubuhkan mcm2 institudi yg direct pd rakyat. Org yg tidak tahu syukur memang tak rasa ICU tu sbg talian hayat untuk meminta dana2 seperti baikpulih Surau Masjid, Sekolah...

      UTC dan RTC sgt2 berjasa kepada rakyat dan betapa mudahnya rakyat berurusan sehinga 10 malam tanpa extra kos. (semoga Allah berkati kebaikan ini)

      Aku sendiri terperangkap dengan masa dan perlu selesaikan satu urusan di Jabatan kerajaan.. tapi disebabkan urusan UTC cukup mudah, sehingga malam.. begitu ramai rakyat dapat manfaat.

      Apakah MAdeay tak nampak? Apakah bg dia hanya lahirkan sekor dua kroni Melayu aka perompak2 terhormat, mounemen2 yg hanya boleh dilihat dgn mata oleh org2 kebanyakkan..itu sudah rasa terlalu megah bg macai MAdeay.. terlalu hebat dan boleh jatuhkan pemimpin2 lain sesuka hati??

      Mahadeay berjaya doktrinkan Melayu2 bodoh ini dgn retorik2 dan elemen rasuah yg sgt tebal dlm UMNO.

      Zaman Madeay minyak masak pun dikuasai oleh Taikun Cina.. sedangkan minyak sawit komoditi negara boleh dkeluarkan oleh GLC. AKhirnya FGV hasilkan end product utk rakyat jelata. Kualiti yg jauh lbh bagus dr brg2 keluarn Lam Soon penipu tu, Sri Murni minyak Robert Kuok, FFM tepung kroni.. gula Prai Roberk kuok lagi.. Bernas yg dikuasi penipu2 yg menyebabkan bekalan beras tak stabil..

      Bila satu musim dtg untuk naikkan harga barg.. tiba2 stok brg2 ini hilabg dr rak2 pasaraya.. ini jelas berlaku di zaman Madeay... hanya zaman Najib semua ini berjaya dicantas.. itu pasal Cina mengamuk dna benci Najib..


      Madeay skrg nampak Najib berjaya ubah keadaan rakyat secara micro.. tp fitnah jd makro utk terus bohong persepsi rakyat

      Hanya dgn 1mdb punya isu di halalkan PM di tentang dn dijatuhkan.. ini gila punya kerja!

      Delete
    3. AnonymousSunday, May 17, 2015 10:55:00 PM memang jahiliyah. Kalau zaman Tun Dr. Mahathir dulu teruk, pasal apa negara kita begitu pesat membangun semasa Tun Dr. Mahathir jadi Perdana Menteri? Malahan rakyat sangat gembira kerana banyak peluang niaga, peluang kerja, kos sara hidup yang rendah. Dulu masa Tun Dr. Mahathir, bawa ke pasaraya RM 50.00 boleh lagi bawa balik baki, sekarang ni bawa RM 50.00 ke pasaraya dan beli barangan yang sama, maka kena keluarkan berkeping-keping lagi RM 50.00. Jadi di manakah katanya zaman Tun Dr. Mahathir harga barangan tak terkawal?

      Masalah saya masih ingat lagi masa zaman Tun Dr. Mahathir, peniaga takut nak naikkan harga barangan tak tentu hala, kerana pastinya tindakan tegas akan diambil. Macam isu pekilang minyak masak yang menyorokkan bekalan, dalam tempoh dua minggu selepas amaran dari Tun Dr. Mahathir kepada para pengilang itu, maka mereka mengeluarkan stok minyak masak itu dan dihantar ke kedai-kedai, mereka takut jika melawan, maka lesen mereka kena tarik dengan kerajaan.

      Tapi masa Najib ni, naiklah macam mana pun, tak apa, biarkan, transformasi, GTP, ETP, entah apalah jadahnya lagi itu, lihatlah kenaikan kos sara hidup rakyat, sekarang ni gaji RM 2,000.00 adalah bertaraf miskin jika di bandar, sedangkan jika masa zaman Tun Dr. Mahathir, gaji RM 1,000.00 adalah dianggap sederhanda di bandar, lihattlah kualiti hidup rakyat merudum teruk masa Najib sekarang ini.

      Jadi jangan komen hujah jahiliyah bertaraf pemikiran Abu Jahal kerana nak menipu rakyat supaya sokong Najib, rakyat sekarang ni ada maklumat, bukannya macam pengampu, mereka sanggup jual maruah untuk mendapat rasuah.

      Delete
    4. Harga brg mahal dan naik.. ya memang sekarang ada yg naik dan mahal bergantung kpd apa jenis brg..
      kalau barang mentah.. skrg jauh lebih murah..
      kos ikan segar mentah.. sejak Menteri Asas Tani lancarkan Jihad Hapus Org Tengah yang dilindungi zaman Madeay krn kapitalis Cina ini mmg menjadi pujaan MAdeay..

      Brg2 yg naik pd zaman Najib lebih byk di persepsikan berbanding barang yg murah dn tidak naik. Mana2 negara pun kenaikan global tetap berlaku selagi mana sistem kapitalis diangungkan.

      Sejak Zaman Pak Lah menaikkan gaji kakitangan awam, pemilikan kenderaan semakin bertambah. Rata2 kereta tidak kurang dari 1-2 biji bagi setiap isi rumah sekarang.. apakah itu tanda mundur? rakyat miskin?

      Zaman MAdeay nk beli Proton pun mahal.. ditambah dengan polisi bank yg sgt tinggi credit interest.. Madeay seolah2 buat pekak isu2 yg menimpa kepada setiap rakyat. YG banyak di beri tumpuan hanyalah ekonomi makro.. jadi yg kaya semakin kaya.. yg miskin terus miskin..

      GST dilaksanakan sekarang, hasilnya kita akan nilai bila belanjawan akan dtg.. jadi untuk emnghukum Najib dengan GST pd masa skrg adalah tidak adil. Madeay laksanakan dasar penswastaan total terhadap pengurusan negara yg JAUH labih dahsyat mencekik darah.. POS Malaysia dan TNB pun diniagakan, IWK najib pun dijadikan duit atas rakyat.. tapi rakyat dan UMNO beri peluang pd Madeay untuk buktikan.. bukan setahun tapi 23 tahun..

      bodoh punya macai.. Najib baru nak masuk 6 tahun,. GST baru nk dilaksanakan.. jika betul akhirnya rakyat tertindas dan tidak untungkan rakyat dasar itu akan diubah. zaman MAdeay beliau takkan ubah apa yg di atelah putuskan.. ko berguling lah atas jalan raya pun Madeay sgt keras hati.. sorry to say.

      Zaman Najib.. dasar digubal dan diubah mengikut tindakbalas rakyat. Boleh lontar dlm FB, Tweeter, nak maki Najib pun tak kena banned..

      Delete
    5. Masa zaman Tun Dr. Mahathir dahulu, harga petrol dan diesel naik pun tak tinggi, dalam satu sen atau dua sen sahaja, tapi zaman Najib kurang-kurang 20 sen, dah 20 kali ganda, bersamaan 2000% kenaikan berbanding zaman Tun Dr. Mahathir jadi Perdana Menteri dahulu. Malahan masa Tun Dr. Mahathir jadi Perdana Menteri, harga minyak tak adalah naik sampai berkali-kali dalam setahun, beberapa tahun sekali baru naikkan harga petrol dan diesel.

      Jadi kepada macai-macai Najib, sudah-sudahlah jadi geng Juhala Najib ni, korang ni bukannya nak memulihkan imej Najib, tapi hanya menambahkan buruk Najib lagi, tapi Najib masih percaya golongan Abu Jahal seperti AnonymousSunday, May 17, 2015 10:55:00 PM, itulah bila si bodoh mempercayai si bangang, beginilah jadinya.

      Delete
    6. Abu Jahal Sunday, May 17, 2015 11:15:00 PM, bahan mentah makin murah jadahnya apa? Makin mahal adalah, sebab itulah kalau kau bawa RM 50.00 pasar masa Tun Dr. Mahathir jadi Perdana Menteri sebelum ini, kau akan penuhkan bakul kau dengan barangan untuk masak, dan adalah baki sikit-sikit lagi. Sekarang ni bawa bakul yang sama dan penuhkan dengan barangan yang sama, kau kena keluarkan berkeping-keping RM 50.00, bukan setakat tak ada baki, malahan kena tambah belanja lagi. Itulah saya katakan kamu ni Abu Jahal, fikiran memang bengong.

      Delete
    7. Kenapa ko tk cerita zaman Tunku Abdul Rahman jd PM..duit 50 sen boleh beli gula, susu sepot tin, ?
      Bangang punya bandingan. Zaman Madeay harga barang naik secar atetap dan berkala.. memang tak sesuka hati sebab Madeay dh halalkan kenaikan brg taikun2 Cina patuh sbb mereka tahu kenaikan akan berlaku setiap tahun.

      Bila musim raya betapa dahsyat harga brg naik tp zaman MAdeay dia ckp permintaan melebihi penawaran bla2.. naik harga begitu dahsyat..tp zaman tu medial sosial belum ada.. internet dikawal dan baru bermula..jadi perompakan taikun2 dgn dihalakan MAdeay ini tak dpt disalurkan spt krg..

      masing2 hanya mampu luah di kedai2 kopi.. akhirnya senyap..

      zaman ini 1 saat shj boleh satu dunia tahu.. efisyen komunikasi skrg.. boleh tahu harga brg di mana mahal murah.. jd rakyat boleh pilih. Zaman MAdeay pasaraya dan rantaian pemborong dibiar berlapis2 dikuasi taikun2 Cina..

      Dasar penswastaan yg menggila zaman MAdeay shingga dkt2 dia terpaksa pencen, Faber Medic dikatakan akan mengambil alih seluruh hospital kerajaan dan penswastaan perkhidmatan perubatan asas rakyat dimulakan. Tiada lagi rawatan percuma spt skrg..

      Ini dasar gila, kunun GST itu menindas.. tp Madeay slowly tindas rakyat dgn dasar penswastaan terhadap semua keperluan asas rakyat.. GST tidak dikenakan pd perkara asas.. tp Madeay?. Apakah TNB lebih bagus dr Lembaga Letrik Negara dlunya, tarif mesti dinaikkan berkala sbb dia jadi profit-based entity. skrg di beban dgn kontrak2 IPP yg digubal MAdeay, rakyat kena membela IPP..sedangkan pembekalan keperluan asas tak boleh diniagakan.

      Delete
    8. Abu Lahab oiii... minyak petrol Najib ke control?
      Tapi MAdeay control Petronas utk bail out company2 kroni,harga minyak zaman itu sepatutnya lebih murah dr rm1.92. Madeay tipu rakyat dgn harga kunun murah tp dia bedal cara lain di segenap penjuru
      KO ckp bawak RM50 zaman MAdeay beli sebakul..puihh sebakul ape? sebakul roti banggali keling ke?

      Apesal ko tk banding zaman Tun Razak yg jauh lebih murah..dn subsidi mcm2 di berikan termasuk tanah2 percuma kerajaan utk dijadikan lot2 Melayu?

      Bodoh jugak debat dgn macai2 penipu ni... mcm lah aku ni tak hidup di zaman keling tu jd PM.

      Delete
    9. Abu Jahal Sunday, May 17, 2015 11:15:00 PM, beza dengan zaman Tunku dengan zaman Tun Dr. Mahathir adalah lebih kurang hampir 40 tahun, sedangkan zaman Tun Mahathir dengan Zaman Najib hanyalah 10 tahun, kau tu yang bodoh. Saya cakap kos sara hidup di akhir era pentadbiran Tun Dr. Mahathir menjadi Perdana Menteri, akhri dekad 1990an dan awal alaf ke 21, bukannya tahun 1981 masa Tun Dr. Mahathir mula jadi Perdana Menteri.

      Macai Najib mana tau analisis maklumat. Macam isu KLCC, mereka tuduh kerajaan zaman Tun Dr. Mahathir jual tanah harga murah kepada Ananda lepas tu Petronas beli dengan harga mahal. Tapi mereka tipu, sebenarnya Petronas bukan beli tanah itu dari Ananda, tetapi Petronas beli syarikat milik Ananda iaitu KLCC Properties dengan aset-aset KLCC Properties termasuklah tapak KLCC sekarang ini.

      Sedangkan Tabung Haji hanya beli tanah dari 1MDB, bukannya beli 1MDB dengan aset-aset 1MDB yang lain.

      Itulah macai Najib ni mereka memang jahil, tanya dengan fitnah pun tak tahu nak beza, beli tanah sahaja dengan beli syarikat bersekali dengan aset termasuk tanah pun tak tahu nak beza, beza 40 tahun dengan 10 tahun pun tak reti nak beza.

      Delete
    10. Abu Jahal Sunday, May 17, 2015 11:15:00 PM, kau ni betul-betul bodoh lebih teruk dari Pak Pandir, mungkin setaraf baghal, mana dia harga petrol zaman Tun Dr. Mahathir sampai RM 1.92? RON 97 masa zaman Tun Dr. Mahathir pun baru RM 1.33, itu pun masa dekat-dekat Tun Dr. Mahathir nak bersara.

      Manusia jahiliyah menipu sampai begitu sekali, ni tentu Shahrir Samad atau Zamil KITA yang bagi tau kau ni, dasar penipu yang bebal. Sedarlah diri tu.

      Delete
    11. Kah..kah..kah gelar org sundal..ko tu pelacor murahan tak sedar diri ke?

      Zaman nk dekat2 pencen boleh jd rm1.92.. ya kau akui pun petrol naik..bongok bahlol.. habis tu kenapa MAdeay yg bijak sgt memutar belit ekonomi tu tak kekalkan petrol jd rm1.20 je? tim etu kan rezab petroleum negara cukup byk brbanding skrg..

      apakah rompakan terhadap Petronas gagal ditutup Madeay sehingga harag petrol sudah cukup mahal di zaman itu yg sptutny amurah..

      pelacor anjing suruhan Madeay nk tipu..kah..kah.. nk beli sebiji keta pun zaman MAdeay nk kena bergolok gadai.. beapa lemahnya kuasa membeli rakyat time tu.. rakyat nk beli belah bwk duit kira dulu sblm masuk kauter..

      Delete
    12. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    13. Betapa Abu Jahal-Abu Jahal Najib ni dah jadi gila, mereka bodoh betul menuduh yang bukan-bukan bila masa harga petrol zaman Tun Dr. Mahathir sampai RM 1.92? Masa Pak Lah pun masa mula jadi Perdana Menteri pun dia buat kenaikan harga petrol, itu pun baru RM 1.37, sampailah Pak Lah buat gila pada satu tahun tu naikkan petrol sampai jadi RM 2.78 sen hingga menyebabkan Barisan Nasional kalah di 5 buah negeri dan 1 wilayah persekutuan KL dalam PRU 12 selepas itu.

      Menteri Kepenggunaan masa Pak Lah dahulu si Shahrir Samad, menteri setaraf Hasan Malek sekarang ini.

      Inilah puak abu jahal Najib, bodoh tak tahu nak menganalisis maklumat, mereka cerita palsu pula.

      Delete
    14. Abu Jahal Sunday, May 17, 2015 11:50:00 PM, kau tu memang bodoh lebih bodoh dari Pak Pandir, bongok setaraf baghal. Bila masa tanah Felda dapat free kepada peneroka? Tanah Felda perlu dibayar, pembayaran selama 20 tahun. Setiap kali ada tuaian buah sawit ke hasil getah ke akan ada pemotongan untuk bayar semula harga tanah dan rumah. Saya pun ada kawan orang Felda, jadi janganlah nak menipu tak tentu hala pula. Ni tentu Shahrir, Salleh Keruak dengan Zamil KITA bagi maklumat kepada Abu Jahal ni, terus maklumat menipu, maklumat longkang.

      Delete
  6. Abu Jahal Sunday, May 17, 2015 11:15:00 PM, zaman Tun Dr. Mahathir jadi Perdana Menteri dahulu, tak banyak masalah berlaku, kerajaan walaupun mengawal media serta mengawal perlakuan rakyat adalah untuk kebaikan, sekarang lihat Najib punya angkara, dimansuhkan ISA dan Ordinan Darurat, maka sekarang ni isu macam IS dan kumpulan pengganas susah nak ditangani, kena buat POTA pula, POTA tu pun macam ISA jugalah, nama dan adalah sikit-sikit ubah, pasal apa boleh jadi macam ni?

    Malahan Najib mansuhkan Ordinan Darurat, sekarang ni jenayah terancang seperti pengedaran dadah, pelacuran, video cetak rompak, perjudian internet dan macam-macam lagi, susah nak bendung kerana walaupun pihak berkuasa ada pengetahuan mengenai penglibatan orang-orang tertentu dalam kejadian jenayah terancang itu, tetapi kerana tiada bukti jelas untuk menyabitkannya, maka tak boleh tangkap. Macam pengedaran dadah, tokey besarnya tak ada masa nak timbang dadah masuk dalam peket kecil atau jadi pusher jual kepada penagih, mereka hanya upah pecacai untuk buat kerja itu. Mereka hanya mau tahu mereka dapat wang dan untung dari jualan dadah itu, mereka tak buat, tak pegang pun dadah tu, macam mana nak tangkap?

    Dahulu kalau ada ordinan darurat boleh gunakan ordinan itu untuk tahan mereka, sekarang dah tak boleh, dah dimansuhkan ordinan darurat itu, polis pun pening. Tapi Menteri dan Najib sendiri asyik suruh polis selesaikan itu dan ini, tapi kaedah untuk selesaikan tak ada macam mana nak selesai? Inilah cara bodoh yang menyusahkan orang ramai.

    Macam isu penghinaan terhadap Islam, Melayu, serta Institut Beraja, dahulu tak ada semua ini kerana rakyat tahu kalau buat begini kena tangkap, sekarang zaman Najib dah liberal, terbuka sampai telanjang bogel, akhirnya orang-orang jahat itu mengambil kesempatan. Lihatlah sampai sekarang Namewee, Patrick Teoh, Melissa Gooi, serta pasangan porno Alvin dan Vivian tak dikenakan tindakana, malahan dalam kes Alvin dan Vivian tu, kes penghinaan terhadap Islam digugurkan, sedangkan mereka menghina Islam dengan makan yang haram di sisi Islam.

    Memang Najib gagal, patutnya kalau dah gagal tu, berundur sahajalah, berambus macam Pak Lah. Ini tidak dah tau gagal masih sibuk nak berpaut kepada pangkat dan kuasa, rakyat dah tolak dia pun, dia kata rakyat sokong dia, dia suruh kuncu-kuncu cari bas heret berib-ribu rakyat ke program ucapan dia, lepas tu bayar duit, beri makan, bagi sepanduk I love PM seorang satu kemudian suruh menjerit-jerit untuk sokong dirinya, lepas tu kata rakyat sokong, sokongan yang dibeli, bolehlah, tapi sokongan yang dibeli ini bukannya sokongan sebenar. Tapi dia masih tak sedar diri. Sedarlah semua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abu Lahab oii.. zaman MAdeay takde Android. xde iPhone.. xde AFTA.. ade FB.. xde Tweeter.. xde iPhone..xde Samsung Galaxy..xde Tab.. xde Pad.. internet mcm kura2 zaman MAdeay..org gi CC check email sebulan sekali BONGOK oii.
      Zaman Najib langit yg dibuka MAdeay dlu.. dibiarkan tanpa undang2 pun sbrnya. ISA itu shj alat perkakas Madeay tangkap org..tp bukan tangkap SiS atau LGBT yg MArina join tu ..tp tangkap pengkritik MAdeay.

      JAdi zaman MAdaey isu Murtad yg berleluasa pun disimpan tutup rapi.. mana rakyat tahu sbb xde network sosial cm skrg.. mana ade viral2.. mana ada spy cam mcm zmn skrg..

      jadi amatlah bahlol bila ko ckp zaman Madeay xde masalah.. sbb dia yg cipta masalh lps tu dia selesaikan..mcm hero sgt..

      Najib jd PM di zaman jaringan hebat. Zaman MAdeay Harakah dulu disekat.. boleh jual 1 bulan sekali kpd ahli PAS shj.. tp zaman Najib? apa yg tak masuk dlm otak rakyat sbb dasar dunia siber..

      Madeay guna pengundi hantu.. Anwar belajar serang UMNO dgn isu pengundi hantu sbb masa Anwar dlm UMNO dia tahu bos keling dia tu pakai taktik tu. Sbb itulah pada PRU 1999, Mahadey sbrnya sudha tumbang... BN sbrnya sudah jadi pembangkang.. wpun internat tak meluas..tp disebabkan Madeay guna taktik kotor maka nampak mcm dia disokong rakyat

      Rakyat cukup benci Madeay sgt2.. selepas 1998.. sbb itulah 2003 Madeay terpaksa letak jwatan sbb SB dan Think Tank Madeay bg tahu BN akan bungkus terus jika MAdeay tak step down..

      betapa bencinya rakyat ketika itu pada MAdeay.. aku masih ingat mcm mana di kedai2 kopi topik hari2 ialah kebencian meluap2 terhadap Madeay!

      Delete
    2. Zaman Najib. KD boleh lancarkan serangan terang2 nak jatuhkan Najib.. tsiang malam anytime.. ko tulis lah babi ke setan ke.. ape ke.. Najib tak suruh polis tangkap ko.. melainkan ko ckp ko nak bunuh somebody.. itu mmg sgt melampau

      Tp zaman Madeay.. ade ke ruang mcm ni? boleh tabur fitnah sblm dibuktikan.. mcm tabur beras kasi ayam makan?

      Harakah yg paling top ketika itu pun disekat, tak boleh jual di kedai2 newspaper.. sbb apa Madeay sekat??

      kalau hebat sgt pemerintahan.. kenapa takut dengan cebisan akhbar?

      Tp zaman Najib bukan stkt akbar.. tp setiap saat serangan siber masuk dlm Tweeternya..
      tp dia buat kerja mcm biasa.. urusan negara jalan mcm biasa. Polis sibuk tahan penjenayah..bukan tanah org2 yg kritik Najib..

      Madeay pun akan ditangkap PM Mahathir kalau Madeay keling ni ada di zaman PM Mahathir!!

      Delete
    3. Zaman Tun Dr. Mahathir ada E-Mel, ada yahoo mesengger, tapi kerangan penguatkuasaan yang baik maka orang jahat takut nak buat hasutan.

      Boleh senaraikan orang-orang yang ditangkap tanpa apa-apa kesalahan oleh pihak kerajaan masa zaman Tun Dr. Mahathir dahulu? Orang-orang yang kena tangkap tu orang yang bermasalah, macam Operasi Lalang, bukan setakat pihak pembangkang, malahan dari UMNO sendiri pun kena tangkap di bawah ISA juga. Sebabnya untuk sekat mereka ini mencetuskan api perkauman hingga menyebabkan perbalahan kaum. Najib sendiri tahu pasal hal ini, dia sendiri yang berdegar-degar nak kumpulkan Pemuda UMNO seramai 500 ribu orang di Kuala Lumpur, mujur Mahathir larang dan Najib masa tu dengar cakaplah. Kalau tak dilarang oleh Tun Dr. Mahathir, sudah tentu negara kita akan berhadapan dengan rusuhan kaum yang teruk sekali lagi.

      Macam Harakah, disekat apanya? Tak disekat pun, sedangkan patutnya Harakah itu diharamkan sahaja, banyak cerita palsu, kononnya tepat dari sumber, tapi majoritinya adalah fitnah, penipuan semata-mata. Akhbar pembangkang ni samada Harakah, Roket, Suara Keadilan dan portal-portal berita pembangkang ni tak lebih dari sampah, malahan lebih hina dari itu. Saya baca akhbar pembangkang juga, tapi bukanlah sebab seronok baca, cuma nak tau penipuan mereka, sebab itu saya boleh nilai mereka ini.

      Di kedai kopi orang benci dengan Tun Dr. Mahathir konon, sekarang ni di mana-mana sokongan rakyat terhadap Tun Dr. Mahathir makin kuat, setiap kali Tun Dr. Mahathir buat ceramah, rakyat berpusu-pusu datang, malahan di Ipoh baru-baru ini, sampai ke luar dewan orang dengar penerangan Tun Dr. Mahathir, pihak pengurusan hotel sampai kena pasang skrin besar untuk buat tayangan kepada orang ramai di luar dewa, jangkaan 800 yang datang berdasarkan kapasiti dewan, tapi 1,800 lebih yang datang.

      Tun Dr. Mahathir dia beri penerangan ada data, ada bukti, Najib pula nak tiru cara Tun Dr. Mahathir, buat majlis Sepetang Bersama Perdana Menteri di Klang baru-baru ini, itu puas pecacai Najib cari orang untuk hadir. Tapi orang menyampah sebab Najib hanya tau puji diri sendiri, masuk bakul angkat sendiri, lepas tu cerita buruk-buruk pasal Tun Dr. Mahathir, tapi tak dapat kemukakan bukti. Macam isu 1MDB, Altantuya, dan macam-macam lagi, hanya penafian semata-mata, data tak ada, ingat orang boleh percayakah dongengan sedemikian? Sedarlah.

      Delete
    4. Kah..kah..kah..pembong besar nak bohong org2 yg lahir selepas zaman Madeay?
      Aku bukan MELAYU MUDAH LUPA yang MAdeay cakap..
      aku boleh rasa perit dan tercengkamnya cara pemerintahan Tun, terutama ketika zaman kukunya mencengkam negara.

      Mungkin Najib tak sepopular Tun dulu, tp Mahathir lebih dibenci dari Najib sekarang. Org ramai jadi meluat dengan gaya Tun walaupun tak lah menyokong Najib sangat

      Tapi secara tak langsung Najib dapat simpati.
      Apatah lagi Najib tak melatah, tenang dan memberi ruang mereka yang diberi kuasa dan amanah menjalankan tugas masing2 untuk selesaikan sesuatu isu.

      Bongok.. ko nk suruh org percaya Altuya kaitan dengan Najib.. mana dia buktinya?
      Gila kot pencacai Madaey ni apa yg Madeay ckp perlu dipercaya dan dipaksa jilat dulu kemudia dtgkan bukti yang mengatakan tidak barulah org itu 'bebas' dr tuduhan dan serangan Madeay?

      Wei org gila.. jangan bodohkan org Melayu dengan sifat busuk hati Madeay. Penyelewengan MAdeay jelas terpampang, namum persepsi mengatasi bukti

      Sama juga Najib.. persepsi buruk mengatasi bukti padanya.. bg pencacai MAdeay yang menggila skrg ni... bab fitnah dan dosa ni takde dh dlm kamus hidup.. nama shj Islam tp adab dan menghormati org yg dipilih jd pemimpin langsung xde.. suruh taat jilat Tun Madeay atas kapasiti apa? dia bukan PM.

      Kalau dia beri pandangan yg mana elok kita ambil..tp sampai nak menjahanamkan seorng demi seorang.. lepas tu letak slogan retorik kunun BN tak disokong lagi.. kunun isu ini..isu itu.. lepas serorang demi seorang. jadi siapa sebenarnya yang menjahanamkan UMNO..

      Macai2 pencacai Madeay hanya mengukur kejayaan atau gagal PM itu dgn materialistik 100%.
      Zaman Madaey Agama hanya di tepi kakinya shj. Mufti boleh dipecat sesuka hati, program2 Agama hanya dipencil di sekolah2 Agama, di kampung2.. mana ada zaman MAdeay berani Putrajya anjur program skala besar Agama Islam?

      Madeay sgt takut dan benci dengan orang2 yg lantang Agama.. lalu di gam nya org itu org ini sehingga seperti org itu sudah mati.

      Zaman Najib, TV terbuka luas utk program Islam, ustaz2 yan majoritinya ustaz PAS boleh sampaiakn kuliah ilmu selagi tak melampaui batas politik, Dalam satu bab Najib wajib ditaati kerana dia tak halang rakyat mencari ilmu. bab Hudud boelh dibincang dalam TV..


      Harakah ko kat amenipu?

      Blog Chet Det tu lubuk kaki penipu dan putar belit kenapa Najib tak haramkan jugak?

      Ini penjuang2 Madeay ni semua pejuang2 putar belit..
      Sendiri cakap sendiri ludah muka.. keling style.

      Zaman MAdeay dulu ada ke instrument cmm skrg? Yahoo Email ko sama dgn Tweeter, FB, WeChat, WHastup?? mmg sorry aku cakap kau ultra IDIOT.. sebab tu lah kaca mata kau nampak sama dgn zaman MAdeay?

      Kalau dh bodoh teknologi susah lah nk debat.. sbb debat dengan org bodoh. akan dijilat jugak suatu yang tak betul.

      Madeay hanya boleh kumpulkan 1,800 lebih setelah ganyang Najib? banyak tu je?

      Hebat lagi Anwar boleh himpun rally Blackout lepas PRU13 cecah 40ribu org... Madeay hanya boleh kumpul 1800 org shj? elitis2 shj boleh join.. makcik2 pakcik2 buat bendang tak boleh la masuk hotel mewah tu?

      Justifikasi bodoh, nak ampu Madeay.. kumpul 1800 org boleh bgtau org tua tu semakin hebat?
      Anwar jauh lebih hebat lah.. tp Najib masih PM sampai skrg..

      Delete
  7. Pembahas semua, terima kasih kerana masih berbahas setakat ini yg relevan dengan tajuk.

    Kebencian dan kesilapan Mahathir - dia sudah letak jawatan akhirnya, mendapat pengajaran, sudah berbaloi.
    Tetapi kesilapan Mahathir tidak boleh dijadikan alasan untuk rakyat menghalalkan kesilapan Najib.

    ReplyDelete
  8. Pembahas semua, terima kasih kerana masih berbahas setakat ini yg relevan dengan tajuk.

    Kebencian dan kesilapan Mahathir - dia sudah letak jawatan akhirnya, mendapat pengajaran, sudah berbaloi.
    Tetapi kesilapan Mahathir tidak boleh dijadikan alasan untuk rakyat menghalalkan kesilapan Najib.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ni serupa blogger sundal, asyik main isu-isu jamban je. Cis!!

      Delete
  9. Najib tidak dihalalkan kesilapannya jika Najib cuba menghalalkang penyelwengan yang disahkan.
    Mahadeay disahkan bail out macam2 company ketika itu..tp dia tidak dipaksa letak jawatan.
    Apakah adil isu 1MDB boleh tutup segala mcm kepincangan Madeay perintah dulu?
    Ko ingat dia maksoom ke?

    Kalau dia boleh diberi peluang selama 23 tahun.. kenapa Najib tak boleh di beri peluang sehingga selesai pembentang PAC, Audit Negara, dan Audit Profesional Luar setaraf PriceWaterhouse???

    Jwb ikhlas la bro.. xde sapa taksub pd Najib..tp hakikatnya ramai org benci sikap tamak dan dengki Tun Mahathir!!

    Stkt duduk dlm blog rasa mcm ramai sgtlah org suka Tun.. pergi sembang kt luar lah.. kalau org tu tak suka Najib tak makna dia suka dan sokong perangai khianat Tun.!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau Tun Dr. Mahathir khianat semasa pengurusan negara ini, sudah tentu kau sekarang ini tak merasa nak pegang komputer, pegang telefon bimbit, malahan kau sekarang ini akan merempat di bawah pokok di tepi jalan, jadi pemintak sedekah kerana Tun. Dr. Mahathir khianti negara dan pelingkupkan negara ini.

      Tapi semua itu tak berlaku pun. Memang masa zaman Tun juga mungkin ada silap, mana-mana orang buat silap, tetapi semua kesilapan itu bersebab, malahan bukannya untuk menyeleweng.

      Kalau Najib ada buat silap, dia mengaku, dia dapat membuktinya yang kesilapan itu bukannya penyelewengan, maka kita boleh sokong Najib.

      Tetapi sampai ke tahap menipu dalam sidang parlimen, kononnya USD 1.103 bilion yang dah ditebus di Cayman Island ada di simpan di BSI Singapore Limited, tetapi akhirnya tak ada pun wang itu disimpan di BSI Singapore Limited, itu sudah melampau dan sangat keji.

      Patutnya Najib perlu diheret dan dihadapkan ke Jawatankuasa Disiplin Parlimen kerana memberikan keterangan palsu serta berbohong dalam sidang parlimen.

      Tapi sampai kini Speaker pun buat tak peduli sahaja.

      Delete
    2. Mmg mmat ni kaki belit, aritu kata najib bantu kroni tun smpai 1 waktu duit pun abis...x blh nak bantu..lalu tun pun mula marah najib.

      So klu mamat mangkuk ni sendiri kta yg najib follow kta tun dan dia sendiri kata tun tu byk menyonglap apa maksudnya? Maksudnya kangkung bersubahat dan sama busuk...jadi apa masalahnya rakyat mta dia berambus???

      Klu tun mmat ni x halalkan nape najib dihalalkan...

      Ni le nma nyer mangkuk hayun sama level dgn kangkung. Ari ni ckp lain esok lain

      Utk pembaca2 smua, suka semak kenyataan mamat ni di posting2 yg lepas...

      Delete
    3. Yg jelas Pak Lah kata ketika ambil alih negara sebagai PM.. wang dlm perbendaharaan negara sangat teruk..
      Apakah Paka Lah berbohong juga? atau Madeay yg sebenarnya perompak dan mahu kenakan org yg gantinya.. ???

      Delete
    4. X yah nak pusing lagi...apa yg hang kata bermaksud najib adalah bersubahat ngan tun. So apa yg ko kata lepas ni semua reflect balik ke najib....

      Dah kena sebiji kat muka hang....hahaha

      Delete
  10. Wahai ted manoff pukimak, ko nk menyamar jadi anon ya!! Dasar macai kucing kurap!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ted Manoff dah bertukar kepada Abu Jahal, pemikiran jahiliyah, bodoh, jahil tak tahu menganalisis maklumat, dituduhnya petrol masa zaman Tun Dr. Mahathir RM 1.92, memang penipu betul dia ni, di mungkin dia dapat maklumat dari Salleh Keruak, Shahrir Samad dan Zamil KITA serta Zaharain Hashim, sebab tu bagi komen macam orang tak pernah bersekolah.

      Lepas tu kata tanah FELDA peneroka dapat percuma, memang menipu, sebenarnya tanah itu dibayar juga, secara ansuran selama 20 tahun, saya tahulah saya pun ada kawan orang Felda juga. Jadi jangan nak menipulah.

      Lepas ni apa lagi si lahanat ni nak putar belit, memang Abu Jahal betullah dia ni.

      Delete
    2. Takda yg nk menyamarlah..ap yg dia dpt.yg dia dpt hasil usahanya meniaga ikanlah.hoi anun terimalah kenyataan gaulilah orang kebanyakan kau akan tau perkara sebenarnya.tak payahlah kau kagumi Madey Keling tu pemutar sekalian alam.

      Delete
    3. AnonymousMonday, May 18, 2015 12:42:00 AM, kami bukannya kagum dengan Tun Dr. Mahathir tak tentu pasal, tetapi apa yang diperjuangkan oleh Tun Dr. Mahathir itu adalah melibatkan kepentingan kami rakyat jelata, bukannya macam kau, makan suap, dibayar rasuah oleh najib, mentekedarah duit haram untuk menjadi pengampu Najib, sebab itu kau sokong Najib Bugis yang sampai tak pedulikan apa jadi dengan parti yang dia penting dia ada kuasa sebagai Perdana Menteri, apa punya manusialah si Najib dengan pecacainya ini.

      Delete
    4. Kasihan pencacai MAdeay..
      Tanah peneroka tu bahasa kampung di bagi percuma lah.. kerajaan bg tanah suruh usahakan.. bagi rumah dan kemudahan. bayar kos asas fasiliti bina rumah bayar dlm masa berpuluh tahun... itu bg percuma lah namanya..

      Zaman MAdeay ade ke nk bg mcm tu melainkan bg kpd kroni2 bisnesnya...

      Jgn lupa Madeay pernah pajak tanahnya di Kedah untuk kegunaaan agama lain.. rahsia bykkk macaii..

      Delete
    5. Dia pajak tanah dia suka ati dia la...skrg hang x blh nak jawab pasai statement hang sblum ni yg kata najib tlg kroni tun....hahaha...dasar mangkuk

      Delete
  11. Kepada pro najib..terutama sekali
    Macai Penyapu Terulung Tetap dan Berpencen Ah Jib Gor ..

    Najib telah diiberi peluang dgn membentuk kabinet yg mantap..tapi apa yg dibuatnyer ..di lantiknyer org spt hasan malek, ahmad maslan, p.watyamoorty, shabery cheek dan menteri yg langsung tak penah bg statement pun..sehinggalah rakyat menggelarkan half past six cabinet..taj malu ka
    Campur tangan rosmah secara direct dlm menentukan siapa duduk dimana..amatlah memalukan..kelakuan rosmah menjadi buah mulut masyarakat sehingga secara tak.langsung mendatangkan rasa meluat rakyat dimana umno turut terpalit...belum penah ader isteri PM.yg berani menggelar diri sendiri First Lady dan menubuhkan unit sendiri ..
    Peristiwa lahad datu.amatlah memalukan negara sehingga menjadi bahan ketawa masyarakat antarabangsa..sehingga sekarang pencetus serangan tidak di dakwa dan di informasikan kpd rakyat siapa orangya..pengganas masih lg masuk dan keluar sesuka hati..jadi.maner panglima bugisnyer najib...
    Melantik beratus ratus penasihat yg diragui kepakarannye termasuklah penasihat yahudi apco dan british menggunakan duit cukai rakyat..kenapa maklumat parti umno dan kerajaan senantiasa bocor ketangan pembangkang kalo bukan penasihat yg beratus mengelilingi PM yg membocorkanyer...

    Peristiwa MH370 sangat lemah pemgurusan sehingga skrg keluarga mangsa yg terlibat tidak.berpuas hati..
    Peristiwa MH17...bangkai pesawat negara belanda pulak yg berhak dan memgetuai siasatan..mana air muka negara ini?!
    Dipancing dgn Brim dipukat dgn GST.. ini yg di bual rakyat dibawah..rase tak.puas hati.rakyat tak dapat nak disangkal ahli ahli.umno di bawah apabila rakyat membangkitkan ..pemimpin laki bini hidup berjoli ..rakyat di gst..cth majlis kawin anak perempuannyer yg super mewah..
    Adik beradik najib sendiri secara bertulis menyangkal tg kekayaan warisan arwah tun razak...
    Najib takder kroni??!!..rakyar bukan tak tau.duit najib dijaga Genting and fmly..
    Di pendekkan.. najib sudah diberi peluang, kaninet menterinynyer berterabur mentadbir negara..masa semakin suntuk utk.umno menawan kembali sokongan rakyat..
    Di.luar..negara ini suda pun menjadi bahan ketawa..najib..meletakkan jawatan juga adalah perkara terhormat..

    ReplyDelete
  12. Umno mungkin akan kalah kalau permainan antara parti politik sama rata. Maknanya xde langsung bg imbuhan.

    Siapa yg betul2 sokong bn skrg? Cuma ahli2 yg masih x blh trima kenyataan bahawa byk penyelewengan da berlaku bwh kepimpinan skrg.

    Cina blh dikatakan rata2 x suka kangkung? Hudud? Ni politik, esok bla nak pilihanraya byk le yg berubah terutama bla tgk umno tenat. Knp pula pas nak kerjasama dgn umno bla nampak umno da mkin tenat? Itu bunuh diri namanya

    India? Kbykan pun da lari ke pkr..hindraf & pengikutnya pun da saman gomen...mic da bercelaru psl rapat dgn dap. X blh harap.

    Melayu pulak da terbahagi kpd sekurang2nya 4 skrg. Umno, pas, pkr dan ikatan (baru). Dari 4 ni blh kata ke3 parti yg lain ni tentang umno...so kurang lgi support. Dlm umno sendiri pulak da jadi 3 puak plg kurang...najib, tun m dan tg raz. Ke2 puak ni x setuju dgn najib dan mungkin undi protes. So sape jer yg tinggal dlm kem najib?

    Klu umno nak menang, kotoran najib mesti dibersihkan seawal mungkin. Lepas bersih 3 puak dlm umno akan bersatu. Ikatan mungkin akan sokong kerajaan baru dan bila gomen baru ni meyakinkan, cina dan india akan berasa lebih confident utk kembali ke parti masing2. Skrg mca mic, ppp dan smua komponen parti pun bermasalah kerana pm bermasalah..kenapa? Psl mereka pun ada ahli akar umbi utk diterangkan. Klu pm x blh nak terang apa yg berlaku, mcmana parti komponen nak trangkan kpd ahlinya? So ada byk side effect kpd keseluruhan parti komponen bila pm nya x blh pakai.

    Atas pagar pula kebanyakannya mereka yg lebih terdedah kpd informasi media, mereka akan menilai kerajaan skrg.

    Generasi baru yg akan mengundi.
    Utk bab ni blh dikatakan kebanyakan mereka juga meluat dgn gomen. Blh g wat survey d universiti2, pekerja2 baru sektor swasta dan gomen dll lgi...kalau byk yg mengeluh pasal gst dan brg naik maknanya adalah kesannya terhadap undi dorang. Lebih2 lg ada la plak menteri dok sibuk bg nasihat masak sendiri kpd pelajar2 ni. Masak sendiri pun yeyap kena bayar lebih...sayur, bahan masak dll mmg kebanyakan nya da naik harga.

    Kesimpulannya, kena buang pm dan smua menteri yg x reti wat keje..cth nye roti jala, molek, kerbau jantan, keris kontot, keduak, sobrey dll. Lepas tu kena review blk polisi mana x untungkan rakyat. Develop polisi bru utk menambah pendapatan negara tanpa menyusahkan rakyat. Pastikan semua menteri ada sifat keusahawanan agar produk negara dpt dipasarkan kedunia. Dll lgi

    LK

    ReplyDelete
    Replies
    1. Byk penyelwengan telah berlaku sekarang? Kah...kah..kah.kah.. sekarang tu menunjukan penyelewngan yg amat banyak di zaman MAdeay..
      cuba jawab dlu 18 perkara yg ditulis oleh pengkritik Madeay.. buat forum tak jawab pun penyelewengan nya. lepas tu cabar Najib berperang dlm forum dgn nya?

      seorng tua yg digelar negarawan boleh challenge mcm tu pd PM? amat malu dan jatuh martabat.

      Tiba2 main dgn debat..yg dulu Madeay sendiri ckp debat hanya buang masa dan tidak selesaikan masalah.

      Nampak sgt Madeay ni pembelit.. penipu dan mungkin sudah nyayok tp pencacai masih sanjung sangka itu akalnya yg bernas.. sampai satu masa Madeay ckp najis lembu itu penuh khasiat.. marilah kita makan..

      cai2 Madeay nk suruh Najib letak jwtn jugak ke?

      Delete
    2. Najib belit tpi x mcm hang nye belit...belit pariah le katakan...dari dlu dok sembang tpi x berhasil gak...tun masih ok jer..komen hang x luak langsung...x rasa apa pun...

      Org klu da berpuluh tahun buat tak jadi2 gak elok berenti...

      Delete
    3. Lu ckp apa mmat? Skjap kata najib ikut arahan tun sampai duit abis skjap kta lain..tu smua lu yg kata...cek le blk posting lu tu.

      Cer crita camna hang sendiri pun cakap berputar putar?

      Delete
  13. PENULIS difahamkan seorang negarawan yang lantang mengaitkan Datuk Seri Najib Tun Razak dan syarikat 1MDB dengan kehilangan wang negara sebanyak RM 42 billion sebelum ini, mula menafikan pernah membuat apa-apa kenyataan seperti itu.

    Malah beliau melabel orang yang menuduhnya pernah membuat kenyataan seperti itu sebagai ‘BANGANG’. Kononnya beliau tidak mengatakan RM 42 billion itu hilang tapi sebaliknya hutang.

    Penafian ini dipercayai dibuat beliau setelah Pengarah Urusan 1MDB, Arul Kanda, mengeluarkan amaran akan menyaman semua pihak yang didapati memfitnah syarikat tersebut selepas siasatan audt selesai. Nampaknya negarawan berkenaan lebih takut saman dari kemurkaan Tuhan kerana memfitnah.

    Begitupun, negarawan ini tersilap kalau sangka boleh lepas kerana kita mempunyai banyak bukti yang menunjukkan beliau memang pernah mengeluarkan kenyataan seperti itu, nak lari mana?

    Sementara keputusan saman atau tidak akan diuruskan 1MDB, penulis paling kasihan sudah tentulah kepada para pengikutnya yang mati-mati percaya bahawa 1MDB dan Datuk Seri Najib ada menggelapkan wang negara sebanyak itu.

    Berbuih mulut kita menafikan, mereka masih tidak peduli. Sebab apa? Sebab negarawan itu yang cakap.

    Dimanakah kelompok ini mahu meletakkan muka sekarang setelah negarawan berkenaan memutar balik kenyataannya. Lepas ini nak pusing ke mana pun tetap kena sebab bukan satu bukti yang kita cakap ni, tapi ada banyak.

    Penulis pernah berada dalam situasi ini dulu. Lebih 10 tahun penulis percaya George Soros ialah penyangak mata wang yang hampir melumpuhkan ekonomi negara kerana negarawan tersebut cakap, tapi diakhirnya elok saja Soros dan negarawan itu berpeluk bagai, macam tidak ada apa-apa masalah.

    Syukur hari ini penulis bukan berada di sebelah yang berpihak dengan negarawan berkenaan. Kalau tidak jenuh juga.

    Mykmu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saman...jgn x saman...sarawak report pun siap merayu-rayu utk disaman...klu blh mskkan mykmu skali...hahaha

      Delete
    2. Mykmu

      Cerita nak saman ni smpi biler?..saman jer ler.err.. bole tau tak..arul.kanda kat maner?..arul kanda kat maner?...,kehkehkehkehkej!!!

      Delete
    3. wah penyokong kuat kerry sudah datang mencemar my kemut...mahadir sudah ubah kah??kahkah...like lawak of the day..saman konon

      Delete
  14. satu je aku nak kata...kalau betul mahadir tak betul kenapa najib sgt mengelabah

    ReplyDelete
  15. Thanks blogger. Kipidap.

    ReplyDelete
  16. Ted Poyology Manoff

    Skang ko komen pakai anonymous..kahkahkahkahkakah..si penjual ikan yg konon konon punya analisa analitikal..padahal analisa tahap cipan..kahkahkahkahah...
    Woii ted...tamadun yg ko nak bina tu da.siap..wakakakakakakaka..jaga jer ler ikan kamu tu..hihihihihihijihihihi...

    ReplyDelete
  17. bro, kalau komen sokong najib ko akan takrifkan komen jamban. ko nak percambahan idea ke nak sokong sampai mampos kepada tun mahathir? tun mahathir bukan jenis manusia yang suka kepada sokongan melulu macam itu. fair & square la bro. kalaupun tak puas hati dengan najib, tak payah la letak kepala najib dalam lubang jamban. dia naik kerana undi rakyat, bukan undi ko sorang. beri dia peluang, bila dia fail dan tak kompiten, turunkan dia. ada cara lebih mulia selain baling najis macam yang berlaku sekarang ni. aku tahu ko sokong gila kepada tun, tapi berlaku adillah. tak rugi berlaku adil.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hangpa semua silap...aku undi bn tapi aku x pernah undi si kangkung ni jdi pm

      Slgi kangkung dan menteri mangkuknya msaih ada kat gomen, aku xkan undi bn dah...

      Delete
    2. Adil kalu dia tanya parlimen dlu sblum jual tanah negara, adil klu dia dpt approval parlimen dlu sebelum blanja duit spai 42b tu, adil klu dia tarik subsidi minyak tapi xde gst. Subsidi minyak tarik, bagi gst nak dicover dgn rm950 setahun brim atau pun rm80 sebulan. Adil klu dia x blanja suka ati bli jet baru bla dia sendiri ngaku kat tv pendapatan negara kurang psl petronas kurang income. Adil klu dia bg org melayu sesuatu lps dia menang atas sokongan org melayu pd ge13. Org cina yg x brp kerat sokong di offer tanglung free.

      Delete
    3. Najib bina TRX bukan jual tanah pada org asing.
      Madeay buat KLCC yg skrg sebenarnya org asing yg kuasai monumen itu.. macai2 boleh pergi ziarah shj. tengok.. senyum..ambil gambar.. itu belum dikira perancangan MAdeay nk jual tanah kampung baru kepada company kroni Cina kunun kg Baru tak maju.

      AKhirnya dia terpaksa letak jawatan sebab rakyat dan bencinya. Letak dgn tangisan kunun simpatilah.. kalau tak letak confirm BN tumbang teruk dlm sejarah. Sebab itu Madeay mesti letak jawatan.
      jD skrg dia meroyan dna tak dapat terima hakikat lepas, dia akan buat penggantinya dengan balasan yang sama..iaitu di paksa turun..

      Setakat nk tuduh bab jual tanah 1MDB, mampuslah lko nk suruh Madeay letak jawatan sebelum sempat 23 tahun rompak hasil negara dlu.. sbb dia lg dahsyat menjual tanah, tukar tanah rezab Melayu, janji duit masok kroni kenyang..

      Madeay skrg sedang dilondeh.. Najib hanya di terjah dengan isu 1MDB.. isu Altuya yg sbrnya Madeay ada kaitan. Tp Madeay lupa.. penyelewengan nya cukup banyak. Usah cabar utk org2 biasa mcm kami ini suruh keluarkan budi.. itu bahlol namanya.. bukti ada cuma org ats2 takmau cari pasal dgn si tua bongkak tu.. umur 90-an bukan begini kelakuan nya sebagai negarawan.. ini sudah bersifat penjahanam.

      Suka2 hati nk tendang org ini.. nak ambil org ini.. Aku jg nk tgk Najib tumbang di tgn Madeay zalim ini.. jika betul2 Madeay dan balaci2 nya.. sbb aku nk tgk jalan cerita puater belit Madeay ni plotnya narrationnya akan ke mana..

      Skrip yg diulang Madeay semakin layu dan basi.. cuma isu 1MDB ni salah Najib sbb lamba jelaskan.. dari segi skrip Madeay hanyalah sampah busuk yg diisi dlm tong yang sama..


      Delete
    4. Bina trx? Ko bodoh ke apa? Apa yg da kat trx tu skrg? Da dibagi 1mdb utk majukan trx knp plak nak jual2 skrg? Sape lak bg kebenaran jual arga murah camtu? Ikut sdap mak bapa dia jer macam arta sendiri

      Delete
  18. Madey boleh kumpul 1800 macai dibanding 29 juta rakyat Malaysia macai dah bongkak dan bongok yakin sudah Madeay semakin gagah.. kah..kah..kah.. Anwar jauh lebih hebat.. kumpul puluhan ribu tenaga2 muda yg jauh lebih energetic, pelbagai lapisan rakyat, .. tapi apa kesudahannya?

    Madeay kumpul manusia2 yg karat otak. yg zaman mudanya penuh dgn sejarah gelap.. hitam.. penyelewengan dan masih tercari2 mana pintu taubat... pendek kat manusia2 yg expired.. untuk jilat gerakan haram nya nk jatuhkan Najib.. SHAME LA Tun.. U wer so DUMB! Hatred heart.. no dignity.. dirty soul of non human act..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Si bahlol dgn statistik bodohnya. G baca ler balik brp byk undi ke gomen ge13 aritu....bebal yg teramat

      Delete
  19. Aku setuju madey banyak penyelewengan....tapi kalau tak repot...semua tu jadi fitnah.

    Saolan aku...
    Mana duit tu? Kenapa sekarang baru jawab...sebelum.ni kata audit..mana satu ni?

    Dan satu lagi...siapa arahkan sirul?

    Ini bukan madey yg perlu jawab...

    ReplyDelete
  20. kalau kata bodoh kang marah....tunggulah audit selesai dulu dan tang situya tu ..tanya sirul sendirilah apek phuii..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau bukan forensic audit tak ada makna,boleh tipu.

      Delete
  21. Hang semua bising apa?

    Sesiapa yang sokong Mahadey nyata sokong jugak Soros Yahudi yang memberi bantuan kewangan kepada Sarawak Report. Pihak PR pun dapat maklumat melalui SR tu.

    Bila ditanya bukti, semua merujuk kepada SR kepunyaan Soros. Bukti seperti dokumen, surat dsbnya semua diterbitkan oleh SR dan dianggap sah sebagai bukti.

    Macam mana Mahadey ni yang dilabelkan sebagai anti Yahudi boleh pulak bekerjasama dengan Soros?

    Adakah kerana kegilaan kuasa untuk meneruskan dinasti Kerala tu telah buat Mahadey lupakan dirinya dan sanggup bersekongkol dengan orang Yahudi?

    Yang lebih bahaya, apakah yang telah dijanjikan oleh Mahadey jika berjaya menumpaskan Najib secara tidak demokratik?

    Kepada mereka-mereka yang masih mempunyai mak bapa, datuk, nenek atau saudara mara yang dah berumur hampir 90 tahun, adakah kamu sendiri boleh percayai mereka belum nyanyuk?

    Kadang-kala wire kat otak mereka dah putus sikit atau perangai mereka akan macam budak-budak kembali. Senang pulak mereka ni dipengaruhi oleh orang-orang tertentu terutama yang berniat jahat tanpa mereka sendiri sedari.

    Senang sahaja mereka-mereka sekeluarga yang tau keadaan orang tua bagini. Biar sajalah dia merepet berseorangan tetapi apa yang dia suruh buat, kita buat lakonan jer tetapi sebenarnya tak buat apa-apa kerana bahayanya kepada dia sendiri dan sekeluarga dalam rumah.

    Faham ke semua orang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa masalahnya kalau aku sokong yahudi yg betul2 nak bantu negara...sebok nak crita yahudi g buanglah handphone, tv, radio, pc dan smua barang letrik ko...dlm brg2 tu byk unsur yahudi....hang pakai jam apa? Ada bwa kluarga g mcdonald? Ada bli gatorade? Ada guna windows kat rmh atau opis?

      Kepala bapak ko lah ckp x srupa bikin....

      Delete
    2. Ni cakap anak derhaka...ajar org x hormat org tua...

      Apa smua org tua tu nyanyuk ke? Bangang nyer komen...

      Delete
  22. Ingat gak dulu-dulu...dimomok- momok bahawa soros lah bertanggung jawab atas kemusnahan sebahagian besar Asia,.....ramailah mengutuk soros dgn pelbagai gelaran......alih-alih Tun pulak berpelukan dgn Soros....kami jadi keliru.....nape yeee??

    ReplyDelete
  23. Wow!!! Byk nya utang negara skrg...sampai dkt rm600billion....kata dewan rakyat (astro awani)

    "Ini boleh mendatangkan kemarahan " abdul wahub p ramlee...

    ReplyDelete

PM SELEBRITI

Setakat ini apa berita yang ada nilai ekonomi dari Anwar...