Saturday, May 16, 2015

CASH IS THE KING

Kemaskini: Semasa posting asal ditulis, admin sudah sedar kenyataan yg dibuat bahawa idea BRIM bukanlah idea asal Najib... baik atau buruk siapa yg setuju dan luluskan.
Apakah ada dasar baru - Kalau bagus itu idea Najib. Kalau kena kritik - itu ahmad albab yg punya.

Apakah 1MDB juga bukan idea Najib - siapa pula yang jadi jin ahmad albab..

POSTING ASAL


Apakah BRIM menyebabkan rakyat malas - orang malas (terutamanya Melayu) akan jawab, tidak.

Apakah BRIM perlu diteruskan...jawap mereka yang menerimanya, teruskan..

Saolan.bodoh akan dapat jawapan bodoh...
Yang memberi dan menerima.


Kita layanz sahajalah pemimpin yang lemah.
Cuma rakyat nak minta kerajaan tambah BRIM dari RM1000 ke RM5000 menjelang 2018 jika mahu "diundi".


PEMBETULAN: Bukan semua penerima adalah malas tetapi mereka menerimanya atas dasar layak dan atas dasar itu wang rakyat dan bukannya duit kerajaan.
Mereka juga faham dan sedar tujuan BRIM... tersurat dan tersirat.
/

25 comments:

  1. Tiada impak nya BR1M. Jika kerajaan hendak beri, kita doakan semoga kerajaan lebih baik.

    Jika hendak di hentikan, hak kerajaan jua. Rakyat tetap seperti biasa. Hendak protes undi dan jual negara? Hanya yang bangang berbuat sedemikian.

    Rakyat tidak malas pun. Ini "negative thinking"

    Sepatut nya kerajaan menghentikan bayaran pencen, elaun dan keraian kepada yang "di atas-atas" sekarang dan satu masa dulu. Mereka sudah bergaji besar, kayaraya. He..he.. jika tidak percaya, orang-orang ini lah akan protes kuat, ugut undi dan sokong pembangkang ! Rekod telah membuktikan.

    Setakat ini tiada pengaruh pengundi di P.Pauh dan Rompin.

    ReplyDelete
  2. Dari segi politik, BRIM adlah bodoh, berapa ribu penyokong pembangkang yg terima BRIM? mereka ini yg tidak malu dtg ambil BRIM malah pakai baju berlambang Parti mereka. Lebih baik di salurkan hanya pada orang yg benar2 memerlukan...bak kata pembangkang kau kasi aku amik, tapi pangkah bulan & roket. Polisi kerajaan yg sangat merugikan, buka sikit berbilion bilion di belanjakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BRIM ..bukan Bank negara yg urus ke? Bank negara bukan rakyat ke? Bank negara umno ya?

      Delete
  3. Dari brim ia dtg, kepada gst ia dikembalikn, sgt bijak, soalan bodo hanya layak djawab oleh org bodo macam ted manoff pukimak

    ReplyDelete
    Replies
    1. GST bukan UMNO yg buat..Siapa disini macai yg tahu apa itu GST?

      Delete
    2. Kakbedah marah sangat kat Ted..mengapa? Bahasa pun ..ish. ..tak berjenis..

      Delete
  4. Sebenarnya Najib "memperbodohkan" rakyat dengan BR1M yang konon nya untuk mengurangkan beban kos sara hidup yang semakin meningkat tapi dimasa yang sama mulai menghapuskan subsidi dan ini menyebabkan kos barang keperluan terutamanya naik. Dah tu pulak diperkenalkan GST pada "masa yang salah" dimana kos barang keperluan naik lagi disebabkan penguatkuasaan yang lemah dan meletak kan kesalahan pada pengilang dan penjual tapi tidak pada diri sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macai ini namanya LAbu ..
      Macai labu betulkah Najib bagi..? macai tetap macai ...yg mengurus adalah jawatankuasa Fiskal Bank Negara..

      Macai apa lagi hentam la Bank Negara? aku nak tengok siapa yb pertama macai hemtam bank negara

      Delete
  5. Lebih elok wang kerajaan diberikan kepada Rakyat daripada belanja buat Jambatan Bengkok, subsidi kepada PLUS, IPP, Proton, Perwaja, petrol, desel, MAS, KTM dll

    Bukan pon yang komplen sangat tu yang bayar cukai kepada kerajaan.

    Apakah maksud orang-orang yang mengatakan wang BR1M ni tak banyak dan tak ada feadah kepada penerima?

    Adakah kerana terlalu kaya sahingga duit BR1M ni nampak ciput sangat kepada mereka?

    Adakah kerana mereka tidak layak maka iri hati dan bengis kepada mereka yang layak?

    Atau adakah hanya kerana Mahadey katakan bagitu, jadi ia macam fatwa kepada semua Mahathirist untuk mengikut?

    Patutlah masa pemerintahan Mahadey, yang layak dapat pemberian wang kerajaan yang berbilon cuma anaknya dan kroni-kroni.

    Kira, oklah walaupun PM dan RM dikatakan boros guna duit dan jet kerajaan, sekurang-kurangnya rakyat bawahan dapat sekupang dua.

    Mahadey? Yilek time dia tu. Semua tak berani bersuara, cuma anggok kepala "Yes, Boss" sahaja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-samalah kita bersyukur dilimpahkan kurnia Illahi kesihatan & panjang umur kpd Negarawan Terulung demi keselamatan agama, bangsa & tanah air dari pembelotan & penyelewengan Najib & puak2 Liberal dek terasuk pujukan USA, UK & Spork.

      Di sini saya ingin menangkis serangan puak anti TDM yg menuduh beliau turut membazirkan perbendaharaan berbilion RM semasa pemerintahannya.

      Segala usaha TDM janganlah saja diambil kira dari aspek untung laba perniagaan tapi perlu juga dilihat di sudut perolehan intangible yg manfaatnya untuk untuk jangka panjang. Bukankah kebijaksanaan TDM itu menyediakan ribuan peluang pekerjaan, kemahiran di bidang automobil & teknologi modern dalam heavy industries. TDM ingin mengangkat martabat bangsa yg kita pun boleh berdaya saing, tak perlu lagi mengimport atau membeli dari negara asing. Seiring dgn itu, infrastruktur negara juga dinaikkan taraf guna untuk kemudahan harian komersial & awam.

      Trial & error TDM adalah usaha berani & bukannya inisiatif buluh kasap seperti yg diguna pakai si anak Bugis. Tiap dasar, perancangan, program, semasa pemerintahan TDM adalah telus, transparen & berintegriti tanpa kecelaruan, misteri & hanky-panky.

      Sebelum era TDM taraf hidup Melayu bawahan amat daif & tak berkemampuan di segenap lapangan. Melalui TDM barulah rakyat bawahan mampu memiliki kereta, celik berkomputer, berpengetahuan IT (teknologi maklumat), masuk ke IPT di dalam & luar negara. Beliau juga merubah landskap negara ke arah negara paling cepat membangun & modern sambil mengekalkan imej Islam/Melayu serta kehijauan mesra alam semula jadi. Insya Allah akan saya huraikan di lain kesempatan.

      Delete
    2. Friends, Muslims & countrymen...lend me your ear.

      Tahukah anda apa yang tersirat di sanubari ayahanda TDM dgn wawasannya membina lebuhraya utara selatan @ PLUS?

      Tujuannya adalah untuk menunjukkan kepada rakyat dan dunia luar bahawa negara ini adalah tanah & semenanjung Melayu, di bawah pemerintahan penguasa Melayu dgn landskap berimejkan Islam. Kita boleh saksikan kenyataan ini bila kita selusuri lebuhraya berkenaan sepanjang perjalanan dari Bukit Kayu Hitam ke Johor Baru. Kita dapat melihat kampung2 Melayu, ladang kelapa sawit, getah & sawah padi yg tersusun indah dgn berlatarkan gunung ganang, hutan tropika yg sejuk & penuh kehijauan serta saujana mata memandang. Selain itu, ianya juga dibekalkan sistem pemparitan & jalan tar bertaraf dunia/world class bagi keselamatan penggunanya. Rumah2 rehat berlengkapkan tempat solat, tandas, gerai makan/jajan/souvinir yg sentiasa diselenggarakan kebersihannya, guna untuk khidmat kepuasan pelanggan atau customer's satisfaction. Papan tanda atau tunjuk arah yang jelas dalam bahasa Melayu/Inggeris tidak pernah putus untuk maklumat pengguna. Peluang kaum bumiputera menceburi peluang perniagaan dibuka seluas-luasnya & ketika era TDM hanya stesyen minyak Petronas dibenarkan beroperasi. Perjalanan dari JB ke KL pun dikurangi dari 8 jam (melalui jalan lama) menjadi 4 jam saja. Bayangkan jika lebuhraya tidak ada & hanya mengharapkan jalanraya persekutuan yg lama saja, tentu urusan pengangkutan akan jammed & tergendala, terutama sekali di Muslim perayaan.

      Sebelum wujudnya lebuhraya PLUS, setiap persinggahan & bandar dimonopoli kaum China. Seolah-olah gambaran sepanjang perlajanan jalan lama menunjukkan negara ini seperti Spore atau negara kepunyaan kaum China.

      Tidakkah umat Melayu yg anti Mahathir terfikir akan kebijaksanaan & jasa Negarawan Terulung itu? Tapi sejak pengunduran beliau dari pemerintahan, keadaan lebuhraya amat uzur dan menyedihkan. Kerana 1Malaysia, Petronas terpaksa bersaing dgn sykt petroleum Yahudi, gerai makan sudah ditembusi oleh bangsa lain, kualiti jalan pun tak terselenggara dgn baik. Landskaping pun dah penuh dgn lalang & tanah runtuh. Kemungkinan kuil & gereja akan disediakan

      Delete
    3. betul ke ? atau kau merepek? cuba bagi satu bandar melayu..bukan kg melayu ya

      Delete
    4. Dok sebuk2 komplen tun, lebuhraya guna gak...klcc pegi juga...putrajaya dok sebuk gak nak try...apa x wat gomen bawah pokok jer cam crta p ramlee...hahaha

      Nilah yg dinamakan bangsat negara.... komplen byk tpi dia gaklah yg dok sebuk guna kemudahan2 tu...

      Sekurangnya nampak duit kemana...bukan lesap gitu jer

      Delete
  6. Semua yang layak akan mohon BRIM atas dasar itu wang rakyat, bukan duit mak.bapak Najib.

    Yang pemalas akan suka, yang pemalas akan.benarkan mata mereka dibutakan untuk pemimpin rompak duit dan harta negara.

    Besok bila DAP perintah dan tambah BRIM berlipatkali ganda, golongan inilah juga yang kata lim guan eng itu khalifah umar dan lebih baik dari kerajaan UMNO...siapa yang bodoh?

    Kalau diri sendiri sudah sanggup dibeli seperti pelacur...teruskan.
    Tidak salah terima brim sebagai hak...tetapi silap jika akal bersetuju dengan langkah brim oleh umno.

    ReplyDelete
  7. Alamak KD marah betul la...

    Ini lah masalahnya bila dah jadi Macai..
    Apa maksudnya?

    1.Yang mengendalikan BRIM adalah Jawatankuasa fiskal Bank Negara...Macai mana berani kata Bank negara Bodoh?

    2.Brim bukan lah benda baru di Kk dan US pun dah ada cuma namanya berbeza..
    Maknanya idea BRIM bukan lah idea Bank Negara tetapi terdapat disemua negara2 MAju..
    Macai mana yg bodoh sila angkat tangan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan KK tetapi UK..Unted Kingdom

      Delete
    2. Ooooo...brim tu bukan idea najib...aku dah cakap najib ni memang tak ada idea...harap pihak ketiga, keempat dan kelima, punahsihat.

      Dah dua tahun mahathir tegur pasal brim, baru sekarang jawab, baru sekarang ada idea, baru dapat idea...tu pun ada le agaknya yang bagi idea apa nak jawab

      Delete
    3. Bukan macam itu la Zaman Tun M dia kata semua idea dia..Ini lah masalahnya..

      Zaman Najib dia bekerja sebagai berpasukan..Dia ada ramai penasihat...

      JAngan salahkan Tun dia dah Tua.Kemungkinan dia tidak tahu peranan Bank Negara.

      Malah Audit dan PAC pun Tun masih mamai.

      Delete
    4. Anom 05:18 AM yg bijak....

      Isu 1MDB tak akan meletus jadi cemuhan rakyat jika PM Najib bersikap transparen & bekerja satu pasukan. Contoh.. Kabinet Menterinya pun pada asalnya tidak tahu 1MDB berhutang berbilion US$ hinggalah Tun Mahathir mendedahkannya. Oleh sebab 1MDB itu syarikat kerajaan, kenapa PM Najib main sorok-sorok..?? Makan sedap2, sembunyi2... dah sakit kekenyangan baru nak tunjuk orang...!!!

      Delete
  8. Masa Pak Lah menangis2 keluar dari UMNO tapi sebab masa tu pengaruh dia masih kuat maka ramailah yg memujuk tapi sekarang kenapa dia tak kuar saja dari UMNO.Salah satu sebab dia menyedari pengaruh dia dah tak sekuat mana dah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokong, mahathir patut keluar umno, parti tu dah menanah

      Delete
  9. Apa parti dah buat dalam gejala rasuah dan kronisma dengan hlI ahlinya. Kita lihat yang memegang jawatan dan balaci mereka bertambah kaya (raya).
    Basmi gejala rasuah dan kronisma dari atas kebawah bukan bawah keatas. Baru ikhlas dan serious dalam menangani rasuah dan kronisma.

    ReplyDelete
  10. Daripada free malaysia today:

    "Dr Mahathir was reported to have told a public forum of a meeting with Pandikar Amin. “He came to see me. He said he does not want to carry on, so now the speaker is his deputy,” Dr Mahathir said, according to media reports.

    Dr Mahathir did not say why Pandikar Amin wanted to resign. Parliament reconvenes on Monday."

    Yg mana 1 betul? Klu dlm freemalaysiatoday, apa tun ckap x dak masalah....

    Mana 1 maklumat yg betul?

    ReplyDelete
  11. Sy org bawahanje gaji bwh 2000 sebln. Bila dpt brim legalah jugak, rasa syukur dn brterima kasih. Tp bila gst dilancarkan perbelanjaan meningkat 100 ke 150 sebln, klu dicongak setahun melebihi 1200.xde niat nak burukkan sesiapa. Sebgi contoh, rumah sy sebelum ni ada astro, ada mesin basuh, bil letrik rm76.00, tetapi sejak 2 bln dah xde astro dan mesin basuh dh 3bln rosak bil terkini 104. Sy jd semakin x phm, sepatutnya semakin kurang penggunaan semakin kurang bil. Tentang brg2 keperluan, klu beli d tesco dan tmpt2 yg berdaftar utk caj gst, dpt juga d congak kadar yg d byr ttp d kdai runcit xtau nk kira sbb harga barangan dh termasuk gst. dah hampir sbln stengah gst laksana, kos x menurun malah semakin menaik, sy congak bodohjela klu sy berbelanja 1500 sbln d darab gst 6%, sy membyr cukai sbyk 90rgt sbln, d darab 12bln = 1080 setahun. Jd utk bwhan seperti sy mcm nk cdg brim d tmbh kpd 2000 rgt setahun, bru dpt menampung tambahan cukai dn lain lain kos sara idup andai tidak sy dpt brim 950, di tolak cukai 1080,= -130 dan tambahan kos perbelanjaan sara idup 100x12= 1200.

    ReplyDelete

PM SELEBRITI

Setakat ini apa berita yang ada nilai ekonomi dari Anwar...