Wednesday, May 13, 2015

Bola di kaki Najib

Setakat ini komen-komen yang diterima majoritinya taraf badot, tidak mencerminkan pendirian Majlis Tertinggi UMNO yang menerima baik teguran Mahathir dan selanjutnya meminta PM dan kerajaan responsif, pro aktif dalam memberi penjelasan kepada rakyat.

Oleh itu serangan cai yang melalut ke atas Mahathir sekadar tidak menghormati MT dan kemungkinan besar mereka badot upahan pembangkang seperti yang digambarkan Najib sebagai jemuan dan orang luar yang cuba memecahkan UMNO.

Berkemungkinan menyamar sebagai penyokong umno tetapi terlupa trademark "maki hamun" yg selalu digunapakai oleh red bean.

Tetapi jika mereka sebenarnya orang umno dan penyokong Najib, sudah tentu "maki hamun" ini merupakan trend terkini dan sangat malang untuk Najib memiliki penyokong yang lupa adab santun.

Berbalik kepada penyokong Mahathir mereka masih consistence dengan pertanyaan "ke mana duit 1MDB" dan jawapan audit negara dan pac diakui sebahagian dari jawapan tetapi kapasiti Najib untuk menjawab sepatutnya lebih.

Bola di mulut Najib...


74 comments:

  1. Aku nak lambung balik bola?

    Kenapa 1MDB tidak boleh menjawab tentang pinjamanya?

    Ingat ya selama ini kau kata kami macai kan..Ini kalilah..Kita tengok Tun M macai ke atau Najib macai jawab .

    Kalau boleh KD la jawab dulu?Amacam KD ada berani sambut?.

    ReplyDelete
  2. Kepada Ted Manoff kau tahu kan Ezam minta Tun M bagi penjelasan bailout anaknya.

    Nak tanya la bagaiman Tun akan jawab ya..Kau orang lama kenal sangat Tun M..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Minta maaf, ezam tu siapa? Kaki kulom anwar, kejar paklah untuk jswatan, munafik politik, ada integriti ke untuk bertanya saolan pd Mahathir...

      Najib patut tanya direct pada mahathir kalau anak jantan...adyik hantar panglima pondan buat apa..

      Delete
    2. boleh percaya ke kat ezam ni? dah bertahun dia bawa kotak penuh rahsia orang buat jahat, tak pernah pun nak buka kasi sprm. asyik kata saya ada kotak tapi tak pernah tunjuk kotak tu dan bukti. asyik kata saya ada kotak. ulang balik saya akan buka kotak. sampai la ni pun kotak tak buka juga. kalu dah ada kotak rahsia, bukalah rahsia tu yang dok simpan kemudian tanya balik kat tdm buat apa. tdm dah kata, siasat la. semua fail dan proses ambil alih tu ada kat petronas dan dia dah tak jadi pun penasihat petronas. patutnya masa zaman tun lah, mereka dah bongkar tdm sewaktu tdm lakukan serangan kat tun lah kerana mereka dah pegang petronas. ni cakap ezam kotak pulak yang jadi mahal dan dipercayai. waktu dia jadi gundik anwar, tak mau percaya pulak.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. Anon 12:25, tiada kompromi pada mulut longkang, buatlah blog sendiri dan makilah diri sendiri selayaknya.

      Delete
    5. Alamak macai Tun M tak tahu rupanya ...Ezam bukan cerita dalam kotak la.

      Dia bgtahu Tun M bailout anaknya billion ringgit pakai dana awam..Ezam dia bekas pekerja kemet kewangan la.

      Sebab itulah anak Tun M sampai 7 keturunan takkan miskin..Macai kau ingat bailout rm 2 ya...

      Yang semua kena faham Tun M bailout company anaknya bukan GLC....GLC itu hak rakyat..

      Danial 1mdb rakyat punya ke atau Najib punya company?

      Delete
  3. Aku tak payah komen panjang bab ni..hang pa sendiri akan tengok lah putaq grand finalis dia kali ni....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoi bodoh baca komen bawah.

      Delete
    2. Ted, macai MAdeay skrg dh mati pucuk..
      panggil Mat Said pulak..
      pasti panggil org yg dh mati kut..

      Najib tak tumbang jugak...
      kasihann... org tua umur 90 tu terseksa jiwa dgn kesalahan lampau..

      bukan sikit bro... kasihan.. syg anak punya pasal.. anak melingkup dia...

      Delete
    3. Aiceh Ted sudah bagi gelaran grand finalis...payah aku macam ini..lepas ini kena kutuk lagi gang pro Pm.

      Delete
  4. KD , Aku setuju sangat dengan tajuk ni , hang memang baguih , Sekarang segala galanya terletak pada najib dan umno kalau nak hayat panjang , seban hari penyokong 1MDB dan geng geng ahli politik recycle yang dah tak laku asyik dok main lagu dan cerita serupa saja di blog blog macam hang dan TV 3 yang orang tak berapa nak tengok dan la ni banyak orang pilih berita di astro , Aku kata depa ini dok main lagu dan cerita serupa dan basi sebab cerita depa itu cybertrooper PKR dah main sejak tahun 1999 lagi dah basi TUN M dah jawab berkali kali dan rakyat dah muak dan TUN M menang jugak 2/3 majoriti undi PRU 1999 . Tapi puak ini bodoh tak belajar kepada kesilapan TUN DOL punya kutuk TUN M last last diri sendiri kena belit. La ni Tun M bagi soalan jawab saja la , itu isu nya bukan serang balas , rakyat nak jawapan yang boleh yakin ini najib asyik dok lari topic , nak kata dia bodoh tak tau dia merupakan pengerusi penasihat 1MDB tuuu dia sikit punya power ka . Betui semua letak pada najib kalau nak diri selamat resign lagi lama dia tunggu lagi memburukkan nasib umno dan BN kerana setakat ini baru sikit saja benda buruk yang di dedah kan pasai 1MDB ini kalau najib ada situ samapai PRU 14 hang bayang la KD berapa banyak lagi perkara buruk akan terkeluar last minit rakyat mengamok sure BN kubor di PRU 14

    Contoh paling jelas di PRK P44 aku adalah pengundi sana aku punya la syok pada minggu pertama kempen kerana PKR dan PAS dah pecah di permatang pauh , sah orang PAS yang majoriti kan undi BN dan BN pun ramai nak jadi cerita last last minit PKR pandai depa tau BN tak langsung guna poster Najib dan tak guna langsung bab najib dalam PRK P44 , last minit lagi 1 atau 2 dua hari depa guna poster dan macam macam dakyah dengan tajuk "NAJIB DAN ROSMAH HIDUP MEWAH DAN BOROS RAKYAT DI PAKSA BAYAR CUKAI DAN BEBAN BARANG NAIK HARGA TOLAK BN NAJIB ROSMAH " hang bayang KD bukan orang PAS yang gaduh dengan PKR boleh naik angin baca benda ini aku yang sokong BN pun sungguh meluat dengan najib dan rosmah . Jadi akhirnya cerita bukan PKR Kuat sepatutnya bole kalah tipis kerana calon BN boleh harap tapi banyak orang BN dan pas tak keluaq undi sebab meluat. Jadi aku rasa perkara ini akan ulang lagi di PRU 14 kalau najib masiH PM sampai 2018 karana di minda ramai orang ayat di atas dah lekat terus.

    Jadi KD memang benar semuanya diatas najib kalau nak umno jangan lingkup kerana 1MDB dah jadi barah besar dan semakin teruk menunggu pecah .Aku menulis bukan kerana benci sesiapa kerana aku pun penyokong umno tapi kalau semua pemimpin tak boleh harap hanya angguk kepala terpulang la , jangan salah orang lain kalau umno lingkup salah diri sendiri . Dan Najib telah melakukan kesalahan besar dalam 1MDB kerana memeberi jaminan pinjaman oleh kerajaan kepada 1MDB tampa melalui kabinet dan hutang Rm 42 billion adalah yang paling besar dalam sejarah GLC lain kecuali petronas , amat bahaya , aku kata tampa melalui kabinet sebab TPM beritahu pada bernama pada 10/5 /2015 ynag beliau tak tahu menahu serta lain lain menteri pun tak tahu akan kedudukan 1MDB ini dan menyusahkan mereka untuk menerang pada rakyat ini fakta najib melakukan kesalahan salah guna kuasa
    Cuma aku merayu pada najib bertanggunjawab lah ,jangan nanti ada orang lain terpaksa menjadi kambing hidap untuk masuk penjara . Jadi KD aku dan hang kita boleh berdoa agar masalah 1MDB tidak di tanggung oleh rakyat kalau tak terjejas lah segala belanja kebajikan rakyat kerana hutang ini .

    Akhir sekali KD hang dan aku kita duduk relek ja tengok semua yang bodoh kutuk TUN M guna cerita rekaan cybertrooper PKR tahun 1999 yang basi .Kerana 1MDB adalah perkara real bukan fantasi , sebab itu satu persatu rahsia atau butir butir buruk terkeluar ceritanya najib dan semua yang terlibat panik dan tak terkata ,contoh kelmarin bila kumpulan bank luar negara mahu 1MDb bayar segera hutang RM 3 billion depa diam tak ada komen , depa boleh kata apa saja sebelum bomb meletup ,relek KD kia relek ......hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. Cantik betul bahasa ngko..sekolah kat mane?.. tengok bahasa.. mcm tak sekolah

      Delete
    3. Sekolah MAdeay.
      Madeay kan suka skolah sekular..
      supaya jd org2 yg tak beradab..
      Madeay tk suka bab2 adab dan Agama ni...

      Delete
    4. Ehh eh..macai tetap dan berpencen ah jib gor..
      Kalo bab meroyan..merapu ..ngko mmg no du..jgn lupa pegang penyapu yer ..cai

      Delete
    5. Permatang pauh sejak zaman Tun M kalah la? macai ini cara analis politik tahap longkang...

      Pru Permatang paun Kak Wan menang biasa je

      UMNO dapat 20 ribu lebih la..bukan hilang wang deposit.

      Delete
    6. Dapat 20 ribu lebih ...tak hilang deposit tu menang ker?... huhuhuhuhu!!!

      Delete
    7. Maksud aku macam ini memang lah kalah..tapi yg aku nak fahamkan kalah teruk ke? kau bayangkan la kalau baca di malaysiakini komenya hilang deposit.

      Mereka yakin UMNO kalah teruk kerana isu GST dan 1MDB..sebaliknya teruk sangat ke kalau dibandingkan zaman Tun M.

      Sebab itu fahami betul2 Najib lebih kuat dari Tun M dari sokongan masyarakat Melayu.Malangnya yg buat persepsi Tun M..alahai teruknya..

      Najib ada masa 2 tahun .GST akan stabil.Nanti kau tengok je la.rakyat bukan nak isu 1MDB yg rakyat hendak DUIT je.

      Kepada Pro Tun M. Bank Negara kata GST stabil 1 ke 2 tahun..jadi tak payah lah ulas macam orang gila talak.

      Delete
    8. gst stabil ? ya betul stabil maksudnya dtabil dgn harga brg pkhidmatan yg tinggi.

      Delete
  5. Dan apa yang aku nampak pro Ah jib gor beri komen dengan panggil orang lain bodoh, keling dan macam2 lagi ini menunjukkan ciri2 tidak matang dan perangai lebih kurang macam macai pakatan rakyat sekian terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Danial kau orang baru kat sini..geng kau pun sama la..kutuk kaw2 gak..

      Danial aku panggil kau macai hendak tak?

      Delete
    2. Ikut suka hang la nak panggil apa pun...kalau aku macai hang pun macai...apa susah?

      Delete
    3. Tak hendak lah aku panggil kau Danial..bunyi macai danial tak cantik la

      Delete
  6. Hai KD sejak semalam aku tengok posting ko dah semakin kendur.tak syoklah cam ni.teruskan dedah salah laku Najib baru lah rating ko tinggi.selamat berarticle.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KD posting mcm laki2 tua mati pucuk..
      klimaks dh habis.. lembiklah..
      sbb asas pun tak betul.. fitnah keje nya..

      Najib tak tumbang jugak. macai2 ini yg longlai..

      Delete
    2. Macai tetap dan berpencen ah jib gor..
      Meroyan dan merapu tak bole di pisahkan..huhuhuhuhu!!

      Delete
  7. masalahnya tanah trx da dijual kat orang luar...kata 1mdb sndiri nak bangunkan tanah tu,beli dari kerajaan dgn harga murah pastu jual dgn harga tggi,apa cita?! nak jual tanah tu buat apa? duit tu nak buat apa? apa cita?!!! tabung haji jual tanah balik salahkan rakyat, ni 1mdb jual sebahagian besar tanah salah sapa? lu apa cita?!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jual kt Tabung Haji pun bising
      jual kat org Indon pun bising.. habis tu kasi free kt anak Madeay baru Madeay n macai tersenyum indah?
      atau kasi pd taukeh2 Cina yg Madeay telah bela 23 tahun dlu..

      DEB kunun..cehhh... penipu x100!

      Delete
    2. Macai tetsp dan berpencen ah jib gor..
      Nak repot polis kononnn..cehh ...penipux1000...habuk pon tarak...kuikuikuikui!!!

      Delete
  8. Tanpa soalan soalan tun m, tanpa red bean/cyber trooper PR..rakyat sememangnyer meluat tengok najib/rosmah...di saat rakyat mengharungi GST dan kos sara hidup yg tak menentu..dia laki bini terbang sana sini...utk ape?!..
    Bini dia bole tentukan barisan kabinet, bole tentukan pakai jet nak pegi shopping dan macam macam lagi perkara yg menyakitkan hati rakyat..dia bole kata'business as usual'..penyokong najib bole bg hujah panjang lebau bela bos dia..hakikatnyer rakyat nampak semua ini..tak perlu turun ke jalan raya..rakyat menanti di peti undi..time tu kite tgk ler .betapa panglimanyer anak bugis ini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Meluat di mata manusia yg jiwa sakit.
      Suka bg org2 yg baik2..
      Rosmah di jdkan bahan serangan.. setiap minit oleh PR dn macai2 MAdeay..
      Alhamdulillah semoga pahala dan hidayah buat Rosmah dan Najib.. semakin baik mereka disisi Tuhan

      Kejian manusia tak jatuhkan apa2 di sisi Tuhan.

      Delete
    2. Betul tu..kejian manusia tak jatuh kan apa2..mcm ngko mengeji mengutuk memaki TDM sikit pun tak jadi kudis..
      ..da report polis ..cai?....huhuhuhu!!

      Delete
    3. Kejian puak2 MAdeay pd Najib tu tk jejaskan apa2..
      Madeay mmg sudah menajtuhkan darjatnya sbb bergaduh dgn Najib.. hina Rosmah..

      kasihann...

      Delete
    4. Punaisihat Tun M bangang ada ke Tun M attack Rosmah.Mana ada standard..

      Yang standard attack rosmah bukan KD tau..KD annk jantan dia buka komen tanpa delete.
      Blogger Din Turtle dan Kadir Jasin..

      2 orang blogger itu......... memang sesuai.......... takda telor sembang macam ya ya ....cabar sana......... cabar sini..macam orang gila talak

      Delete
  9. Ezam Md Nor...ader ker lg org nk percaya dia punyer sembang????

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha itu je ke cara nak patahkan hujah lawan?
      Percaya ke tak mana dia jawapan Madeay pasal bail out berbillion masa dia jad FiraunMalaya dlu?

      FiraunMalaya yg terbayang dosa2 MEMBUNUH org Melayu... Tragedi Memali tak boleh di padam bro..

      Sama ada nk mintak ampun taubat atau terus nk jd Firaun sampai mati.. terpulang..
      tanya Musa Hitam.. dia boleh cerita A-Z...

      kasihan.. umur 90 terbelenggu dengan palitan kesalahan lampau...

      Delete
    2. Macai tetap dan berpencen ah jib gor..
      Da report polis cai?..huhuhuhuhu!!.. teruskan meroyan..macai bolehh...kikikikikiki!!

      Delete
    3. Kasihan ko.. dhle xde pencen lepas tu terbayang2 dgn bayang Najib pulak..
      Najib tkperlu ISA atau Polis pun utk protect kedudukannya..

      MAdeay je yg takut.. dgn org kampung yg xde senjata pun dia takut... habis di kerah Polis.. masuk Kg Memali..

      Delete
    4. Ezam ni sebenarnya lalang... ikut siapa yang boleh bela dia... tak kan korang tak faham.

      So... mcm ni punya orang, kasi longkangkan... tak payah layan.

      Aku masih ingat 'kotak-kotak rahsia' yg sentiasa dijual merata masa dia dibela Anwar. Yg tu suruh dia jawab dulu baru boleh nak tanya orang... pooorah !!!!

      Delete
    5. jawatan senator lalang tu dpt dari najib.
      najib kutip sampah dan bg jwtn byr gaji guna duit rakyat.
      kotak rahsia ezam tu berjayakah tarik undi kpd bn pd pru13 yg lalu?
      aku fikir tidak...tp najib teyap bg habuan kat lalang ni
      korang fikirlah

      Delete
  10. Arah Polis tembak lepas tu bohong ckp ada di China...
    siapa tu.... siapa ha?
    kasihan... yg menjilat2 tu lagi lah kasihan..
    akal di tapak kaki..

    Hmmm.. Mamak oh mamak... liang kubur tak nanti xde dah status negarawan.. PM hebat.. bijak putar belit..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macai tetap dan berpencen ah jib gor..
      ..errr..da report polis?..kalo belom..pergi la berubat dulu..teruk meroyan ngko ni...huhuhuhuhu...tiktoktiktiktoktok..

      Delete
    2. kah..kah..kah.. mcm budak2 tak akil baligh la ko ni anon 1.44.. ejek2 mcm budak2 tadika..
      memalukan Tun jer..
      cehh..

      Delete
    3. Eh eh tiba tiba engko risau memalukan Tun plak..komen ngko komen org yg matang ker?..cer citer cai...

      Delete

  11. TUN M TAKMAU APA2? DIA SAANNGAT IKHLAS DEMI AMENO??
    :) :)

    Ramai yang keliru dan tidak menentu hala tuju apabila Tun M terus menerus 'menghentam' DS Najib hatta ketika PRK Permatang Pauh, sehari sebelum hari membuang undi. Mungkin BN tidak akan menangpun walau tanpa kenyataan Tun M mengenai Tabung Haji, tetapi setidak-tidaknya BN mampu meraih lebih banyak undi dari apa yang didapati.

    Berbagai pendapat diantara kita namun yang nyatanya kita terbahagi kepada dua; penyokong DS Najib dan penyokong Tun M. Tidak peduli atas alasan apa kita menyokong sekalipun namun hakikatnya kita terbahagi dua.

    Saya mula menulis blog ini ketika zaman Pak Lah sebagai sokongan dan dedikasikan kepada Tun M, itu saya tidak ragui sama sekali. Bagaimaanapun kini pandangan saya berbeza kerana apa yang saya harapkan dari Tun M tidak saya dapati.

    Saya mengharapkan Tun M sebagai seorang negarawan dan arkitek pembina negara bertindak lebih wajar dalam menangani masalah kepimpinan DS Najib. Namun apa yang berlaku beliau seakan-akan sememangnya bukan bertujuan untuk mengajar atau menasihat, sebaliknya beliau lebih dilihat sebagai 'pembunuh' yang tiada belas kasihan.

    Sudah pasti tiada siapa yang tahu apa sebenarnya ada dalam fikiran Tun M. Kerana itu orang menduga-duga apakah rencananya selepas jatuhkan Pak Lah dan DS Najib (jika berjaya).

    Ramai yang beranggapan bahawa beliau 'suka' agar TS Muhyiddin 'ditabal' sebagai PM... untuk seketika ... sebelum dijatuhkan pula. Ibarat berjagung-jagung dahulu sementara menanti padi masak. Banyak pendapat mengatakan bahawa Tun M mahukan 'warisnya' mewarisi 'takhta' yang telah beliau duduki sebelum ini.

    Ada soalan; kenapa? Apakah tidak ada orang lain yang layak selain 'warisnya'? Fikiran buruk berkata; lebih mudah menutup bangkai dan menghalangnya dari berbau oleh orang yang tahu dimana bangkai itu berada.

    Begitu banyak soalan-soalan yang Tun M soalkan kepada DS Najib sehinggakan ada antaranya diketahui bahawa ianya langsung tanpa fakta. Begitu banyak juga jawapan-jawapan yang diberikan oleh DS Najib namun umum tidak mengendahkannya kerana menganggap bahawa jawapan itu hanyalah satu penipuan semata-mata.

    Siapa yang benar dan siapa yang salah bukan lagi jadi persoalan kita ketika ini. Kerana kita mesti akui bahawa apa yang berlaku ketika ini sememangnya memecahkan dan memberikan kesan besar kepada parti dan bangsa Melayu sendiri.

    Jika boleh, kita mesti merayu agar pertelingkahan ini dihentikan segera tanpa sebarang syarat. Untuk kepentingan anak bangsa kita dimasa akan datang. Setiap 'serangan' dari Tun M pasti akan memberi bekas kepada DS Najib. Demikian juga, setiap penafian dan usaha DS Najib mempertahankan dirinya akan tetap mencalar imej Tun M sebagai negarawan yang kita patut hormati.

    Lupakan sejarah silam... sejarah mencatat tiada siapa yang Tun M 'sukai' selama karier politiknya. Beliau tak 'suka' Tunku Abdul Rahman dan Tun Hussein Onn ketika mereka PM. Beliau tak 'sukai' Tun Musa Hitam dan Tun Ghaffar serta DS Anwar ketika beliau menjadi PM. Beliau juga tidak 'suka' Pak Lah dan kini DS Najib ketika mereka jadi PM.

    (http://braveheart-blogger.blogspot.com/2015/05/apa-yang-tun-m-nak.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FSHklX+%28bERANIKAN+hATI%29)

    ReplyDelete
  12. Apa yang Tun M nak?

    Bagaimana kita akan tulis sejarah negara dan bangsa kita nanti?

    UMNO membusuk hingga ke usus!

    Walau apa sekalipun jawapannya, kita pengamal media sosial perlu berusaha menghentikan pertelingkahan ini dari terus merebak. Jangan biarkan menjadi barah. Jangan mencurah minyak pada api yang sedang menyala. Kerana walau disebelah mana kita sekalipun, kita hanyalah 'pencacai'. Mungkin ada orang lain yang akan makan isi, namun kita tetap umpama 'anjing' pemakan tulang yang dicampak buang.

    (http://braveheart-blogger.blogspot.com/2015/05/apa-yang-tun-m-nak.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FSHklX+%28bERANIKAN+hATI%29)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan risau bro..isu Tun hanya berkisar dikalangan komen dan 2-3 kerat blogger je..
      '
      Kalau blogger Pro PM yg nampak tunjuk taring sikit MyKMU je yg lain malas nak layan

      Tadi aku punya la beli Bhrian dan Utusan ..cari punya cari cerita ezam punya la susah..akhirnya aku jumpa la kat Utusan.Itu perenggan paling bawah kecik pulak itu.Bharian sampai sekarang aku tak jumpa.

      Aku hormat Najib la dia tak mahu konfrontasi la..Aku tengok isu 1MDB ini cukup memalukan Tun M.Mula2 hilang 42 billion pastu kornag baring 25 billion.

      Ramai tidak faham isu pinjaman 1MDB yg terikat dgn undang2 Bank...semua bodoh bab ini.

      Aku yakin ramai penyokong Tun M sedang bersuka ria menunggu detik indah bulan Jun..Kita tengok je la siapa kena..cukup memalukan...

      Aku dengar yg dah bersama-sama Tun M..Khairudin, Naszri dan ahmad said..Wow semua hebat2 ini.

      Delete
    2. Khairudin penyamun tu join Madeay ke?
      alahai makin kesian lah aku..
      umur 90 akalnya di push tuk pikir hal2 mcm ni..
      kasihan..kasihan..

      Umur mcm ni bukan utk cari musuh lagi.. atau mengadakan konfrontasi..
      apatah lg fitnah.. takut.. secara adatnya bila umur dh tua.. ajal itu cukup dekat.

      wpun org muda pun bila2 juga boleh dtg ajal..

      cukup2lah..kasihan Tun.. dia dipesong oleh dunia penipuan..

      Delete
  13. Kesian Presiden dan PM kita ni kena buli kau kau oleh Mahadey Kutty. Ramainya Panglima Melayu yang lepas-lepas jatuh terkandas ditepi jalan dibawah tangan beliau, hanya kerana tak tahan jiwa terganggu oleh permainan Mahadey yang cukup rakus dan tamak.

    Tak payah ulangi cerita lepas-lepas sejak masa Allahyarham TAR sahingga sekarang. Setakat kita bermula dengan kes 1MDB yang menjadi faktor utama nak jatuhkan Panglima Bugis Melayu yang terakhir. Presiden kini serupa seorang gile dibuatnya kerana seperti pepatah "Ditelan mati mak, diluah mati bapa". Kenapa?

    Kalau Hang semua ialah Presiden sehari, cuba fikir macam mana nak atasi masalah 1MDB ni.

    1. Cerita masalah 1MDB timbul selepas diberitakan oleh Sarawak Report (SR) yang berpejabat kat UK. Antara towkay penderma kewangan ialah George Soros yang Mahadey salahkan untuk krrisis kewangan RM? Seluruh negara-negara di Asia terkena satu per satu tetapi Malaysia sahaja yang menuduh George Soros sebagai puncanya. Kenapa? Adakah kerana nak alihkan perhatian daripada kesalahan kehilangan wang berbillion kerana salah urus main Forex dan bijeh timah di pasaran London?

    2. Mahadey berjumpa George Soros di HK selepas tu untuk apa? Minta maaf ataupun nak buat rancangan politik lain? Selepas, berjumpa wartawan SR di luar negara, SR pun keluarkan cerita tentang Ketua Menteri Sarawak sahingga terlalu panas dan hangat menyebabkan KM Sarawak bersara. Mahadey tau KM Sarawak ni bukan jenis Pak Turut dari dulu-dulu lagi dan mungkin menjadi penghalang suatu hari nanti apabila memerlukan sokongan beliau untuk coup de tat.

    3. Seterusnya, apabila ancaman Anwar terhadap Mahadey dapat ditamatkan dengan dipenjarakan, tumpuan kini disasarkan kepada Presiden UMNO. Kenapa sekarang dan tidak lebih awal lagi? Tentu ada sebab-sebabnya dan diringkaskan seperti berikut:

    a. Kemarahan Anwar dipenjarakan sekarang dah berpindah kepada Panglima Bugis dan tidak kepada Mahadey atau sekutunya.

    b. IMBD telah pun membeli IPP projek kroni Mahadey melalui terbitan bon-bon secara besar-besaran untuk ditukarkan kepada tunai. Kenapa? Adakah kerana takut kalau-kalau ditukar kerajaan sebelum sempat menabalkan orang pilihannya? Ada lagi projek-projek dahulu kepunyaan kroni lain yang perlu dijual kepada 1MDB tetapi tiba-tiba Panglima Bugis kata dah habis wang. Bukan main lagi marahlah Mahadey ni.

    c. Panglima Bugis dah bau permainan Mahadey dan mungkin dah fed-up kut setelah dipermainkan. Beliau pun ada tanggungjawab lain seperti pembangunan negara, GLC, GLIC, agenda memperkasakan ekonomi dan sosial orang Melayu dsbnya.Tak kan wang 1MDB semua ni nak buat kerja-kerja Mahadey dan ikut telunjuknya sahaja?

    Nah! Sekarang, apabila timbul soalan Mahadey dimana perginya RM25 billion lagi dah terperangkap. Nak terangkan semua akan nampak seperti bersubahat dengan Mahadey kerana keputusan membeli projek-projek kroni Mahadey sebelum ni oleh 1MDB adalah dibawah tanggungjawab beliau.

    Tak hairan ke semua orang kenapa Mahadey asyik tanya jer dimana baki RM 25 billion yang sepatutunya masih ada? Kenapa Mahadey tak bertanya, dah belanja RM 20 billion untuk beli apa dan siap punya? Kenapa Mahadey asyik tambah benda-benda lain untuk kelirukan isu 1MDB, dikiatkan pula dengan BR1M, Altantuya, pembelian jet, GST dan hal peribadi keluarga pulak. Orang putih panggil ni "diversion" supaya tak nampak sangat hajat Mahadey sebenarnya. Maka kelirulah semua orang kadang-kala dan berserabut dibuatnya.

    samb' kemudian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ceghiter panjang lebau..siap ader sambungan lg..komen pakai anonymous jer...pecaya!pecaya!pecaya!

      Delete
    2. Bagus tuan, saya sependapat.

      Madeay luar biasa 'concern' nya pada 1MDB ini mengalahkan masalah utama rakyat.
      Isu ISA yang sepatutnya MAdeay gertak najib awal2 dulu.. MAdeay tak kisah..
      Isu Syiah, isu penghinaan Aqidah oleh puak PR yang bertalu, Madeay sikitpun tak lantang.

      Tiba2 1MDB ini menghambur keluar ungkitan2 yg pelik..
      Jambatan Bengkok lah..
      Altuya lah.. (maknanya Madeay pun tak percaya dengan Kehakiman Negara?)
      ....

      kasihan...

      Delete
    3. Anon atas tu terang cukup jelas mudah dan bagus pun ko nk divert lagi?
      2.55, yg ko tu anonymous jgk.. tak sedar diri ke?

      Ludah jatuh muka sendiri..cehh..

      Delete
    4. Disinilah untungnya KD..berita anon 2:14.agak mencabar minda.

      Blogger Pro Tun M antaranya Kadir Jasin(KJ) dan din turle(DT) langsung tidak berani membuka komen.Segala-galanya akan ditapis .Hanya yg memenangkan tun M sahaja akan dikeluarkan.

      DT dan KJ cukup takut sekiranya cabaran terbuka dibuat. Mereka tahu maklumat yg ada hanya di Tun M. DT dan KJ hanya berani mencabar tetapi tertutup lah.

      Kerana itulah jangan mencabar tetapi ditutupnya komen.Bukan anak jantan namanya....

      Delete
    5. Bagi komen 3, 4 kerat cukup la pakai anonymous..ini komen panjang lebau mcm skrip filem riza aziz takkan anak buah panglima bugis pakai anonymous jer kutttt...

      Delete
    6. anon 14 nampak gaya macam geng Din turtle ini he he he

      Delete
  14. Agaknya lepas ni, apa pulak cerita kelentong oleh wartawan Sarawak Report?

    Ketua Menteri Sarawak jadi sasaran tak, kerana hentikan pembalakan haram? Kroni siapa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak Kau ini pun satu tunggu la dulu sampai bulan ini .Baru kita sama dedahkan sumber mana Tun M dapat berita.

      Aku kesian sebenarnya dekat semua pro tun M .Mereka sekaranglah lidah kepada gerakan jatuhkan Malaysia.

      Geng Pro M tidak memahami apa yang berlaku.Mereka berlumba-lumba menunggu berita dari (SANA).
      Dapat je berita melompat-lompatlah.Bila minta tunggu dari pihak bertauliah kerajaan tidak mahu.

      Kerana itulah isu 1MDB yg dikatakan Tun M cukup hebat cara pengiraanya dan tepat .Habis satu2 penipuan. Isu pinjaman yg dikatakan 1MDB taidak boleh dibayar terus menerus difitnah..Alahau Tun M bukan begini sayangkan anak,,.................

      Delete
    2. Ke hadapan ,
      Macai Tetap.Dan Berpencen Ah Jib Gor..
      Ngko simpan jer larr ngko punyer kesian..xder saper pun nak tau..da report cai???...huhuhuHu!

      Delete
    3. Dari smalam asyik tu je kau punya komen..gila ke apa
      aku nak report apa? Tun M ambil berita dari SR? apa kejadahnya aku nak report

      Berkenaan pinjaman yg Tun M asyik kornar baring aku nak report apa?

      Baca lah beetul2 kalau asyik macam itu je caranya kau komen bagus sangat ke?

      Cuma berkenaan isu Tun M bailout Anaknya aku nak tengok la kalau Tun M kata tipu ..aku akan report..Kau bgtahu Tun M nafikan beliau bailot anaknya.
      Kau tengok aku report,
      Kalau boleh sekarang juga call Tun M
      dia mengaku ke tak?

      Delete
    4. Ke hadapan,
      Macai Tetap dan Berpencen Ah Jib Gor..
      Yg declare bg komen kate nak repot itu engko..dlm entry lpas..
      Berani declare..berani lar ditanyer..
      Berani menaip..berani lar menjawab..

      Anyway.. skrg ni ngko rujuk TDM sebagai tun m..itu aku ucap terima kasih..
      Aku tau ngko sokong najib..itu aku faham..tapi bile ngko memanggil TDM sbg madey keling..bg aku itu terlalu kasar..
      Ngko kritik TDM ..aku hornat pandangan kau..
      Tapi kalo TDM di caci, di hina semberono..aku takkan berenti mengasak..peace

      Delete
    5. Macai Tetap xde pencen Madeay..
      Ko rase mcm aku seorang je kn kt sini yg tak nk jilat Madeay..
      anon yg atas tu og yg berbeza dr aku..
      aku pun ingat aku sorng je yg meluat dgn tingkahlaku Tun.. rupaya ramai lg dlm ni..

      aku bace2 balik atas2 tu bukan aku yg post..

      Macai Tetap Xde Pencen.. kasihan ko.. cacian yg dikongsi macai Madeay kpd Najib dengan provikasi entry KD.. tidakkah ko rase itu menghina seorang pemimpin Islam yg sbrnya Tuhan izinkan dia jd PM..

      Ko nk jatuhkan senang2 Najib.. tanpa ko pikir apa kesan buruk balasan Tuhan akibat menjatuhkan pemimpin yg tidak suruh kita langgar Agama!

      Pikir elok2.. jgn ikut rentak Madeay..
      kalau dia dh tua nyayuk, atau buat fitnah.. apakah ko nk kongsi dosa dgn beliau..? sapa suruh taat setia buta tuli mcm tu?

      yg baik dia buat xde sapa pun nafi termasuk Najib..

      pikir...pikir.. bkn telan..

      Delete
    6. X suruh langgar agama? Klu x silap dia ase kata contohi IS...pastu membazir duit beli jet sambil seksa rakyat dgn gst...agama suka pembaziran ya? Pastu declare kat parlimen duit kompom ada kat singapore...alih2 spore kata xdak...agama suka org nipu ya....

      Hahaha lawak betul mamat2 kangkung ni....saya bagi 3 suku bintang

      Delete
    7. Ada lagi...dia siap panggil blogger prepaidnya bangang...hahaha...agama suruh ngutuk ya? Jual tanah kpd 1mdb (tanah hak milik negara) tanpa pengetahuan cabinet/parlimen ikut sedap ati....agama suruh menyeleweng/khianati rakyat ya....hehehe

      Delete
    8. Ke hadapan macai tetap dan berpencen ah jib gor..

      ...x suruh langgar agama..ngko kate..
      Jadi yg dia panggil segala mcm bomoh, bomoh hindu bomoh bali bomoh siam.bomoh asli..all kind of dukun..itu buat utk upacara aper tu...?..ikut islam ker..?
      Aku x perlukan simpati ngko..ah jib gor ni lar yg perlukan simpati ngko..dikelilingi beratus ratus penasihat yg haloba tapi masih benak nak paham..
      Arus di bawah sudah semakin kuat cai..ngko x pecaya..terserahlah..

      Delete
  15. Kpd para pengomen ,

    Mari kita berdebat secara sihat dan pada masa yg sama kita raikan perbezaan pendapat kita demi agama, bangsa dan tanahair..

    KD telah memberi kita platform utk memyatakan pendapat tanpa ditapis..oleh itu elakkan lah perkataan2 kesat dan menyinggung perasaan...any way terima kaseh KD..

    Ya..disini ader pro najib dan juga pro tun m..kite berhak memilih antara keduanya..dalam kita memihak jgn pula kita gunakan bahasa kasar dan kesat kpd pihak yg kita tidak sokong.

    Biarlah apa yg kita debatkan disini demi kebaikan parti yg kita sayangi..parti keramat org melayu...UMNO..

    ReplyDelete
  16. Najib Bugis. .Muhyiddin Jawa, Madey Keling..ini fakta..kenapa nak marah2..sejak bila kena buang fakta? Cuba ko bawak Mokhzani tu Ke Mumbai..tak tumpah macam India2 Kat sana..cuba ko bawak Najib Bugis atau Muhyiddin Jawa ke Mumbai ade ke ko nampak keduanya macam India? Ko ada buat analisa anthropology tak? Di setengah negeri seperti Perak rujukan bagi Keling adalah Hindu . Di Peneng pula Keling adalah India Muslim..so memanggil Madey Keling itu bukanlah satu penghinaan ianya cuma satu rujukan ....Madey Keling pun tak marah sebab dia pernah kata orang gelar saya macham2 saya tak kisah saya tetap saya...saya buat kerja saya..ko ni anti klimaks lah..tuan badan ok jek ko yang meroyan pèhal ni. .

    ReplyDelete
  17. Ted..komen ko yg.meroyan ko tak kira pulak..ko tulis ..rakyat bodoh sbb terlebih makan belacan..itu analisa kepalahotaklogy mane yg ko dapat..org tulis elok elok..yg ko melompat memggelitik mcm ikan tak dpt air..apehal...
    Aku ulang balik aper yg ko tulis ari tu..da brape banyak cina haramjadah penaik harga ( ayat ko sendiri ) yg da ko lapor pd kerajaan?!....
    Analisa anthropology kononnnn..bukan main poyoo!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Chuba berlaku adil..baik ko analisa komposisi belachan tu ..asal dari ikan yang segar dengan protein yg chukop banyak tapi bila diproses melalui tempoh yg lama dijemur pula pada suhu melebihi 100°C maka habislah sekalian zat2 yang baik. Yang tinggal cuma hampas terdiri dari 85% carbon dan 10% sodium chloride dan 5% calcium...ko tahu tak carbon tu tak berguna lansong untuk badan?..sodium chloride tu pula jadi rachun kepada badan menyebabkan penyakit darah tinggi..ko tau ke sodium chloride tu ape? Itulah garam..ko tengok orang kampong banyak yg kena darah tinggi dan mengundang kencing manis..ko tau apa..tak percaya analisa aku ni ko tanye le Madey Keling kawan baik ko tu dia doktor..ko tengok belachan tu sapa yang hurung? Lebah? Bukan..tapi LALAT. .manusia yang makan belachan turunkan martabat dia jadi lalat...tapi Kalo ko suka juga belachan aku tak boleh buat ape2 le. .ini free country...

      Delete
    2. Ted manoff ooii..lalat semua perkara pun dia hurung...jadi mat saleh yg kat eropah tu kena darah tinggi dan kencing manis sbb makan belacan ka?..
      Sori la ted, pandai dan.berlagak pandai adalah dua perkara yg berbeza!!

      Delete
  18. Statement ko tu adil ka ted...ko pukul harung rakyat bodoh sbb makan belacan tu adil ker..bila aku cakap ko sembang deras ..ko terasa pulak..segala macam analisa antropoloygy mak nenek ko sebut..
    Ttg perkara yg ko sebut tu..berlaku adil..ko buat ker?..

    ReplyDelete
  19. Bro. .ko mesti ngajikan. ...dalam syarak pun ada hukum.."makanlah yang baik2"..halalan toyyiban....chabok2 aku aku sangat kesah dengan tahap kesegaran bangsa ku. ..mudah2an bila ditinggalkan makanan belachan hampas tu minda kita lebih jelas dan analatika kan..nak jadikan bangsa agong melalui tahap badani dan minda yg tip top..kalau tidak jadi lah flip flop macam ko..aku gembira kalau bangsa ku meninggalkan amalan makan belachan ni..satu lagi kenapa kata "busuk macam belachan" dan tak dikatakan "harum wangi macham belachan"..aku lebih bagus dari Madey Keling kawan ko..dia chuma chuba membina negara melalui pembangunan..aku pula mau membina TAMADDUN dengan meletakkan insan2 bangsa ku pada tahap tip top ikut syarak untuk maju ke depan..ko ni tak da analytical ability..tapi ko perasan ko ada..itu pasal ko pun busok macham belachan..belachan apek China pulak tu..kencing tak basoh berak chalat

    ReplyDelete
  20. Ngko nak bina TAMADUN kononn, ikut Syarak kononnn, tapi ngko anggapan , andaian org lain busuk macam belacan lah, bodoh mkan belacan lah, beli kat apek cina lah..TAMADUN aper yg ko nak bina dgn fitnah ngko ni..CERMIN LAH DIRI KO TU DULU....analytical ability kononnn..ngko main serkap jarang ..anthropology la kononn..sembang deras dan berapi..nak bina tamadun konon..ngko bina jer lah tong ikan ko tuhh..

    ReplyDelete
  21. Byk komen tun nampak....yg dok crita berdegar2 kutuk/tuduh tun m termasuk le si juburi, kapal sin, dapp, pass dan smuanya sampai ari ni pun x blh wat apa2??? Pasai apa ek??? Samada tun m tu mmg hebat atau yg dok kutuk/tuduh smua tahap otak udang mangkuk hayun.

    Usah kta nak kenakan tindakan berat, saman pun takde...apa pun xde....hahaha lawak betul mamat yg panjang lebar dok kutuk tun m ni. Takat cakap, semua pun blh....

    Bab najib ni dah terang....benda yg dia wat byk x srupa cakap. Bukti dah byk...tengah dok kumpul...dalam dan luar negeri....insyaallah akan dikemukakan x lama lagi.

    Klu si kangkung dan smua skutunya baik, wat pe nak risau...kalau org tanya, jawab...bkn bg balik soalan....

    ReplyDelete

PM SELEBRITI

Setakat ini apa berita yang ada nilai ekonomi dari Anwar...