Tuesday, July 12, 2016

"PARTI NEGARA"

Terlalu awal untuk ulas cadangan penubuhan parti baru oleh Tun Dr Mahathir seperti yang diberitakan bahawa ia bersumber dari Dato'Khairuddin.

Pertama,  benarkah berita tersebut (?)

Kedua,  ia sesuatu yang ada baik dan buruknya.

Kenapa tidak dihidupkan semula Parti Negara (baru) pimpinan Allahyarham Dato'Onn (?)

Ketiga. Jika benar, sebahagian besar yang sokong Tun akan menjadi ahli,  berapa ramai (?)

Jumlah tersebut mesti reasonable untuk mencapai tahap pertama iaitu semangat.

Jika jumlahnya terlalu kecil sudah tentu mencerminkan perjuangan Tun,  terlalu minoriti.

Jika keahlian mencapai 500 ribu,  sebahagian dari yang tandatangan Deklarasi Rakyat, itu sudah mencakupi.

Jika di peringkat awal, boleh mencecah 200 ribu pun sudah dikira bagus.

Penubuhan parti baru menjadikan missi mengundurkan Najib sudah bertukar kepada tumbangkan UMNO.

Perubahan missi itu tepat pada masanya (sekarang) apabila umno jika dilihat keseluruhannya bukan sahaja sudah terpesong perjuangannya tetapi majoriti pemimpin menyokong dan menghalalkan "rasuah dan salahguna kuasa".

Pemimpin umno tidak menggunakan kesempatan perundangan untuk membersihkan nama pemimpin dan parti.

Mempergunakan perundangan untuk memberi tekanan "politik" akan menambah lagi simpati dan sokongan kepada si mangsa.

Kesan penubuhan parti baru menjadikan umno dilihat sudah hilang integriti,  cakap pemimpin hanya disokong sesama sendiri sahaja yang berkepentingan.

Penubuhan parti baru ini sama sekali berbeza "faktornya" dengan penubuhan Semangat46 dan PKR...

Kalaupun tidak ada pemimpin umno yang mahu sertai, memadailah sokongan akar umbi...
Apabila akar umbi sudah mereput,  lemah dan tercabut, yang di atas pasti tumbang.



Bersambung...



15 comments:

  1. Untuk apa Tun menubuhkan parti baru?
    Apa yang TDM buat sekarang iualah untuk menyelamatkan UMNO.
    Parti ini akan kalah kalau Najib terus mengetuainya.

    ReplyDelete
  2. Assalam Bro,aku setuju dengan anon 7:54 PM.TDN,TSMY tak perlu tubuh atau menyertai mana-mana parti.Tujuan kita untuk membersihkan UMNO dengan menyingkirkan Najib.Kita BUKAN nak tumbangkan kerajaan........

    ReplyDelete
    Replies
    1. mereka bukan lagi ahli UMNO..... kegilaan apa mereka ini members ujian umno sedangkan mulut celupar mengatakan ahli umno pemakan dedak. Dan apa rasional mereka membership an UMNO sedang perarurannya yg besar menyokong mereka menyumbangpun UMNO adalah ahli Dan penyokong parti pembangkang. Jadi rasional mereka ini termasuk Tun Dan gerombolan adalah mahu menubuhkan kerajaan baru bertopengkan lakonan membership an UMNO.
      p/s : KD..... jangan sibuk mengatakan orang UMNO menyokong RASUAH..... pi tanya TUN.... mana komen dia tentang makan sepentas dia bersama pengikutnya tentang rasuah oleh LGE.... terang Dan nyata...serta sedang didakwa...... GILA kan?.....

      Delete
    2. mereka bukan lagi ahli UMNO..... kegilaan apa mereka ini, kononnya mahu membersihkan UMNO sedangkan mulut celupar mengatakan seluruh ahli umno pemakan dedak. Dan apa rasional mereka membersihkan UMNO sedang peratusan yg besar penyokong mereka mahu menumbangkan UMNO adalah ahli Dan penyokong parti pembangkang. Jadi rasional mereka ini termasuk Tun Dan gerombolannya adalah mahu menubuhkan kerajaan baru bertopengkan lakonan membersihkan UMNO.l au mereka berjaya pun adakah bekas ahli UMNO yg disumbangkan itu bakal berkissing mulut dengan DAP? Sebahagian ahli PERKASA sudi kut melakukannya.
      p/s : KD..... jangan sibuk mengatakan orang UMNO menyokong RASUAH..... pi tanya TUN.... mana komen dia tentang rakan sepentas dia bersama pengikutnya tentang rasuah oleh LGE.... terang Dan nyata...serta sedang didakwa...... GILA kan?.....

      Delete
  3. Assalam Bro,aku setuju dengan anon 7:54 PM.TDN,TSMY tak perlu tubuh atau menyertai mana-mana parti.Tujuan kita untuk membersihkan UMNO dengan menyingkirkan Najib.Kita BUKAN nak tumbangkan kerajaan........

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang, kita nak tumbangkan Najib je. Mintak UMNO gantikan dia.

      Delete
    2. Anon 10.04
      Minta umno gantikan najib.
      Bagaimana? siapa yang nak mulakan. Sekarang ini semua kepimpinan umno sokong najib. Tmy, mm dan dsa telah dipecat. Masih adakah dalam umno yang bersuara supaya najib undur????
      Ahli kabinet semua diam. Ketua bahagian pun tak ada yang bersuara. Kalau ada pemilihan agong pun, siapa yang akan berani cabar najib???
      Perhimpunan agong umno yang lepas, bila najib kata perwakilan tidak boleh bahas isu 1mdb, maka siapa pun tak bercakap. Semua diam membisu.
      Malah bila tun lantang kritik najib, ada pula malaun dalam umno yang terus bersuara supaya semua keistimewaan yabg diberi pada tun ditarik balik.
      TMY, MM, DSA di pecat dan digantung tanpa dipanggil membela diri oleh majlis tertinggi kerana protes najib. Tak ada satu suara pun dari kepimpinan tertinggi umno yang bangun membela meraka, semuanya akur pada najib.
      Sekarang apa pilihan lagi????
      Apakah semua orang kena terus sokong bn kerana sayang umno dan biar saja najib jadi pm.????
      Mentalitivyang beginilah yang buat najib cakap besar dan ketawa besar bersama rosmah.
      Dia keluar duit bagi kat badut dia yang kebulur, dan dia menyamun sesuka hati sebab dia tahu ramai yang sayang umno.
      Pembangkang pula tidak pernah meletakkan parti mereka pada tahap kebolehyakinan yang tinggi pada rakyat.
      APA ADA PADA NAMA.. yang penting ROH.


      Delete
    3. Sokong Joe Harry.
      Nama tak penting, perjuangan penting.
      Dengar cerita ka tblog lain, dia nak hidupkan party yang
      dah tak aktif lagi. Tak kisahlah kalau itu Parti NEGARA or
      Parti Negeri - yang penting ada party lain untuk jadi pilihan
      time mengundi nanti. Sayang vote saya sekeluarga dan semua
      kawan, sedara mara dan sahabat handai kalau kami terpkas
      boikot PRU14

      Delete
    4. Cara nya - teruskan balun Najib. Kalau UMNO tak gantikan dia, teruskan hingga pengundi gantikan dia dan UMNO sekali.

      Kalau takda orang yang berani cabar dia, takkan dia tangguhkan pemilihan parti. Mungkin dia gilakan bayang nya sendiri, tapi salepas TSMY di pecat, mungkin Ahmad Zahid akan buat begitu.

      Zahid ada sejarah paling tadah - dulu dia penyokong kuat Anwar Al Jub. Zahid pun mesti ada idaman nak jadi PM. Tun M kata dia ada RM230 juta sejak masa dia jadi Ketua Pemuda dulu. Mungkin dah banyak kali berganda sekarang.

      Memang Mr Cash Is King punya dana begitu besar, susah nak lawan. Tapi ramai yang pegang jawatan bawahan bosan dengan pendirian korapsi Najib, spt Gabungan Ketua2 Cawangan. Keadaan akan bertukar, ha nya kita tak tahu apa jenis perkembangan politik yang boleh menukar pendirian mereka kapada mahu bersuara beramai ramai, termasuk Ketua Bahagian dan ahli Majlis Tertinggi.

      Tuhan tu berkuasa. David Cameron yang baru pegang jawatan PM Britain bagi tempoh kedua, nampak amat kuat, alih alih ada Brexit, dia kena exit. Mana tahu akan ada sesuatu macam itu di Malaysia ini dan Najib kiok.

      Delete
  4. Cara kuku besi Najib tak boleh berterusan selama lama nya. Yang pegang kuasa Menteri Dalam Negeri boleh menukar keadaan. Kuasa menyiasat dan menangkap ada pada tangan PDRM yang di bawah pengawasan dan pengaruh nya.

    Memang, kuasa mendakwa ada pada Peguam Negara dan Pandi terhutang budi kpd Najib hingga mati. Tapi kita tak tahu perkembangan di masa depan, nak cakap lebih pun mungkin melanggar Akta Hasutan. Jadi, sama ada Parti Negara atau tak berparti pun, kutuk dan caci perbuatan Najib yang tak betul berterusan.

    ReplyDelete
  5. kalau TUN berjaya bersihkan UMNO dengan menumbangkan parti UMNO...maka Tun tidak harus gunakan nama UMNO..... kaau nak juga baik gunakan nama BUdu - BUKAN UMNO (DULU)...... sebab - mereka bukan lagi ahli UMNO..... kegilaan apa mereka ini, kononnya mahu membersihkan UMNO sedangkan mulut celupar mengatakan seluruh ahli umno pemakan dedak. Dan apa rasional mereka membersihkan UMNO sedang peratusan yg besar penyokong mereka mahu menumbangkan UMNO adalah ahli Dan penyokong parti pembangkang. Jadi rasional mereka ini termasuk Tun Dan gerombolannya adalah mahu menubuhkan kerajaan baru bertopengkan lakonan membersihkan UMNO.Kalau mereka berjaya pun adakah bekas ahli UMNO yg ditumbangkan itu bakal berkissing mulut dengan DAP? Sebahagian ahli PERKASA sudi kut melakukannya.
    p/s : KD..... jangan sibuk mengatakan orang UMNO menyokong RASUAH..... pi tanya TUN.... mana komen dia tentang rakan sepentas dia bersama pengikutnya tentang rasuah oleh LGE.... terang Dan nyata...serta sedang didakwa...... GILA kan?.....

    ReplyDelete
  6. Saya tak setuju Tun tubuh parti baru, tetapi sepatutnya kita sebagai rakyat Malaysia yang cintakan Negara bangkit menentang segala kemungkaran ini sehingga Negara kita bebas dari dipimpin oleh manusia yang jahat ini.Rasanya amat tidak adil jika kita membiarkan Tun terus berjuang diusia sebegini ,cukuplah kalau kita jadikan Tun sebagai sumber inspirasi dan semangat untuk kita berjuang dengan lebih gigih lagi .

    ReplyDelete
    Replies
    1. saudara...... bagus pandangan saudara.... tapi rasa2 saudara siapa yang menjuarai kempen ini kalau bukan TUN sendiri. mungkin Tun tidak sampai mengungkapkan penubuan parti baru..... tetapi Tun kekal sebagai manusia yg menjuarai kempen menolak siapa sahaja yg tidak mengikut grand design pemikiran Dan wawasannya.....lebih2 lagi Jika ianya mengganggu tembolok kroninya. perjuangan penuh persepsi Tun tidak lebih Dari peluang untuk dimanipulasi oleh buaya2 bebal di sekelilingnya. Tun yang merosakan namanya sendiri sebagai taruhan Kepada usaha nya. menang jadi arang... kalah jadi Abu... sebab Tun tahu.... dia akan mati tanpa membawa pingat di Dada..... sebelum sampai waktu itu.... dia tak kisah pun apa yg akan terjadi... atau sebenarnya Tun sudah nyanyuk.

      Delete
  7. Bagaimana nak jatuhkan Najib? Pemilihan umno ditangguh tangguh...siapa Yg tak mkn dedak dicantas... Yg tak setuju tun tubohkan parti baru silap beri cadangan... Cakap memang senang...kata tun tak kisah pun apa Yg akan terjadi baik tun jd pemakan dedak tentu tidur tunlena

    ReplyDelete