Friday, July 22, 2016

KALAU SAMAN SIVIL.... KENAPA PANIK MACAM PENJENAYAH

Ada juga yang tersepit dalam memahami realiti sebenar isu Saman Sivil Kerajaan Amerika untuk menyita beberapa hartanah milik 3 individu yang didakwa terlibat memilikinya secara haram.

Baca yang original dan ikutlah pemahaman masing masing, lepas tu bacalah yang di spin oleh kedua dua pihak.

Aku punya tak spin kahkahkah...

Beban pertuduhan kepada 3 individu yang dinamakan untuk mengesahkan samada hartanah yang terlibat Adalah milik mereka atau bukan. Jika ia... Dari mana sumber kewangan yang mereka dapat (?)

Elok kita berhenti setakat itu tanpa perlu membuat spekulasi dan andaian. Biar mahkamah tentukan.

Secara kebetulan ketiga tiga individu tersebut ada disebut dalam isu 1MDB di Malaysia.

Kes sivil ini merupakan satu titik permulaan kepada pelbagai lagi pendedahan...

Jika ianya sivil,  kenapa sesetengah pihak panik seperti penjenayah bila pokok mula bergoyang...

# Adalah sangat malang bila tindakann pihak berkuasa Amerika itu dianggap campurtangan asing, sedangkan ia satu proses mahkamah secara terbuka  !!!  PAS seumpama burung kakak tua,  masih kekal jadi alat murahan dan dipergunakan.

Kalau nak backing (barking) pun agak agaklah sikit,  jangan membabibuta dan semborono macam hilang skrip.


26 comments:

  1. Tak panik KD..tapi gelabah jer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. its a reaction towards political attack from ANC ... to me very responsible reaction .... tak macam madey zaman berkuasa .... punya ego dan sombong keling jer react jawab soalan ... diktaktor lah katakan ... bangsattt !!

      Delete
    2. Kalau bini hang kena rogol, jangan di report kat polis.... to much irresposible actions.. nanti dituduh ego dan sombong pulak.... biar otak tersumbat, asal dapat sokong penjenayah!!!

      Delete
  2. Pas adalah parti paling bersih dan itu adalah fakta (sic). Parti yang bersih berpegang pada prinsip universal: tidak bersalah hingga terbukti sebaliknya. Kesahihan bahan bukti adalah kerja akim bukan kerja wartawan. Kesimpulannya pendirian Pas adalah masih tidak menyimpang dan tidak condong mana mana arah.

    ReplyDelete
  3. pas dia guna mata yang lihat untuk bukti. video besi, bunyi plastik tak pakai walaupun ada gambar kerana boleh super impose, itu pun mata ahli syurga pas sahaja. mata orang lain banyak dosa, tak sah kesalahan tu. tambah pulak dituduh oleh amerika. amerika tuduh iraq, sampai sekarang tak ada bukti senjata nuklear dan kimia. setakat tuduh duit dicuri dari 1mdb, 1mdb pun tak ngaku duit dicuri. hanya ag odit ajer yang kata duit hilang, itu pun tak pasti kerana osa. kalu nak didapati salah, sila buat salah dalam pejabat pas. mungkin terselamat kerana mereka tak boleh lihat nanti berdosa.

    ReplyDelete
  4. Kluang ni hanya berpaksi kan pada nafsu hatinya bukan kepada Islamic law..pokok pangkalnya kalau hati dah jadi hitam kerana pembenci siasatan belum bermula hukuman telah dijalankan... jika takdir Allah DOJ berjaya..1MDB dan Najib perlu bertanggungjawab sepenuhnya atas kesalahan tersebut..jika DOJ tidak menjumpai sebarang bukti 1MDB serta membabitkan DS Najib ..beliau akan tetap bersalah jua kerana selepas ini "En Kluang" ini akan mengatakan Loretta di bayar oleh DS Najib pula dan selepas itu apa pula? wujudkan fitnah yang seterusnya pulak ke..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. islamic law? amenda tu? hudud, takzir, kinayah? hahahahahahahahhahhahaahhahah

      Delete
  5. kalau tak bersalah dan terlibat apasal menteri dan perdana menteri membuat tindakan yang bodoh. Pecat sana pecat sini, buang sana buang sini, sampai ada menteri yang rela berhenti lari dari politik najib.
    Pas dari dulu kini dan selamnya memang tidak boleh pakai seduit pun. Harap serban dan cakap putar belit je. Ada lebai mulut dah disumbat dedak sampai cakap pun macam orang tak ada akai..
    Rindu kat lagu hudud.. bila nak main semula..Tak kan tunggu pemilihan pas dan pru14 baru nak putar?? Hudud hanya mainan politik pemimpin pas yang tiada amanah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab berkonspirasi dgn madey and protun lah.... cam tu lah madey buat dulu yg boleh berkuasa 22 tahun ... adap paham bongokkkk !!

      Delete
    2. hahaha..kita tengok siapa yang kena..
      kita tengok anon 1:42 memang bongokkk
      simpan sikit bengong tu..

      Delete
  6. kalau saman sivil kenapa tuduh macam PM penjenayah ... ada akal ke tidak ? suruh resign ? nak melalak ke jalanan ? memang mangkuk lah madey dan protun ni semua kannnn ... go fly kite !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. saman sivil= untuk rampas harta sebelum ia dijual atau dipindah milik=lebih cepat dan cekap. lepas dirampas baru criminal action akan dibuat, sabaq la sayang nanti ada yg tak boleh keluaq negara lagi.muahhhhhh!

      Delete
    2. Kalau tak tau jangan bukak mulut.Kalau tak ada yang menuntut harta tu usa boleh ambil, yang rugi malaysia la sebab malu nak mulakan kes jenayah atau sivil di sini




      Delete
    3. Fahamkan cara US bertindak...

      Penjenayah dadah pon mcm tu juga. Bermula dengan freeze aset...

      Cuba baca balik dengan open minded dan critical. Kenapa saman civil tapi pakai criminal code? Pendakwaraya Criminal division?

      Orang yg buta hatinya yang tak nampak perkara ni.

      Delete
  7. Tidak ada siapa pun yang panic, cuma bila diviralkan nampak macam panic sebab pelayar2 Facebook dan twitter yang lebih kelam kabut dan ada pula yang telah pun menjatuhkan hukum sebelum hakim di Amerika tu bersidang. Ramai betul tuan2 hakim " instant mee " kat Malaysia ni. Tak payah la nak ribut2, asyik menjaga tepi kain orang saja. Kain sendiri yg koyak nampak tak?

    ReplyDelete
  8. Rasanya isu 1mdb ni sudah hampir kekemuncaknya.Walaupun tindakan DOJ ini berasaskan lapuran Sarawak Report dan ANC biarlah semua orang sama-sama berlapang dada untuk menerima apa juga keputusan yang bakal muncul.Sudah terlalu banyak masa dan wang ringgit dihabiskan dan sudah terlalu banyak juga dosa telah dihimpunkan oleh kedua-dua belah pehak.Biarkanlah malaysia aman seketika.

    ReplyDelete
  9. Ulasan KD macam nampak fair diawalnya tapi kemudian-kemudiannya digigitnya juga Pas gara-gara macam backing najib.Tony Pua barking dia tak gigit pula.Takpe mari kita tengok apa kesudahan sinateron ini.Siapa sebenarnya hero dan siapa pula sebenarnya penjahat.Kita semua jangan gelabah.

    ReplyDelete
  10. Respek pada Tun M kerana mempunyai pengaruh dalam pentadbiran Amerika Syarikat. Tak sangka mereka tu pun boleh dibayar seperti di Malaysia ni. Agaknya semua di dunia ini mengamalkan " CASH IS KING. Nanti keluarlah cerita yg kejadian 9/11 pun Tun M yg punya agenda. Dasar pencacai MINDA LEMAH OTAK UDANG PENJILAT TEGAR.

    ReplyDelete
  11. Pas da kena dedak,memang dari dulu kuda tunggangan orang tak reti jadi sendiri.

    ReplyDelete
  12. Siapa panik? Yang panik puak2 pembangkang. Meroyan macamlah Malaysia menang piala dunia.

    Kita dah tahu keputusannya

    ReplyDelete
  13. Perkara ini simple,tengok taklimat dan Q&A antara wartawan dan DOJ.Pergi pusing jauh-jauh buat apa.Gegarnya macam langit nak runtuh walhal siasatan baru nak bermula.Masa masih jauh untuk melihat siapa pemenangnya.Siapa wira siapa bangsat pun tak tahu lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayaaaa...........Switzerland dah pun rampas 3 lukisan Monet yang
      bernilai lebih 35 juta. Ko tak sayang ke duit KITA RM35 juta dibazirkan
      kat lukisan MONET.......??????

      Delete
  14. Syabas kepada anonymous Friday,July,2016,4:08:00PM sampai anonymous Friday,July,2016,6:58:00PM atas komen yg lebih rational.

    ReplyDelete
  15. Yang mengelabah untuk mendapatkan keuntungan politik adalah puak pembangkang.

    ReplyDelete
  16. Yang kena dakwa orang lain dan tiada kaitan, kenapa pula pembangkang yang perlu gelabah?

    Agak agaklah sikit lalau nak berhujah, fakta atau auta?

    ReplyDelete

𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚?

  𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚? Kita jawab secara am "Letak RM10,000 berapa boleh saya untung?&q...