Saturday, May 14, 2016

MASALAH KALAU BENAR...

Kena cara, kena gaya, hasil muafakat DAP mungkin akan sokong calon PAS melalui Pakatan Harapan - begitulah lebih kurang bunyinya.

Ertinya UMNO akan berdepan dengan PAS, satu lawan satu di KK dan SB dalam Pilihanraya Kecil Kawasan Parlimen.

Apakah PAS akan tolak tawaran tersebut.


# Ada juga sindir Mukhriz bertanding sebagai calon Pakatan.
1) Aku cadangkan supaya UMNO pecat Mukhriz terlebih dahulu.
2) Jika Mukhriz menang, ia akan jadi favourate calon PM, tidak kah itu backfire bigboss (?)


# ANALISA PRK SG BESAR

PRU 12 (2008)
Ahli Parlimen Sungai Besar, Allahyarham Dato Noriah Kasnon menang dengan majoriti 5,009 undi

Dr Mohamad Khir di DUN Sungai Panjang menang dengan majoriti 5,828 undi.

Ng Sue Lim (DAP)  menang dengan majoriti 190 di DUN Sekinchan.


PRU13 (2013)
Ahli Parlimen Sungai Besar, Allahyarham Dato Noriah Kasnon menang dengan majoriti 399 undi

YB Budiman Zohdi sahabat saya di DUN Sungai Panjang menang dengan majoriti 2,183 undi.

Ng Sue Lim (DAP)  menang dengan majoriti 2,239 di DUN Sekinchan.

Baik...ini yang penting!!!!! Mari kita tumpukan apa akan jadi PRK Sg Besar akan datang

Dengan penurunan kerusi Parlimen dari 5,009 (2008) kepada 399 (2013) apakah PRK kerusi Parlimen kali ini akan jatuh ketangan pihak lain?

Calon parti manakah yang berpotensi akan memenangi hati pengundi?

Bagaimanakah pakar2 strategi akan menyusun dan menentukan formula menang - menang kedua2 belah pihak (BN & PR semasa 2013)

Apakah pihak pasukan DEKLARASI RAKYAT yang julung - julung kali dalam sejarah negara dimana Negarawan Ulang Tun Mahathir dapat bersama2 dengan lawannya (PKR+DAP+AMANAH) dalam satu matlamat dan satu nada "Undur Najib" tidak mahu mengambil ini sebagai peluang?

Pasukan Deklarasi Rakyat boleh sahaja bersama dalam PRK kali ini untuk memberi pilihan dan jalan kepada pengundi Parlimen Sg Besar  membuat pilihan.

Pasukan Deklarasi Rakyat boleh memikirkan sesuatu disini.Mereka perlu mengadakan perbincangan dan perlu menerima satu calon sahaja yang selari dengan agenda Deklarasi Rakyat.

Pasukan Deklarasi Rakyat elak bawa lain2 agenda dan sifat ingin memenuhi kehendak setiap parti bawaan masing2

Jika pasukan Deklarasi Rakyat melayan kehendak setiap parti mereka untuk meletakkan calon kehendak mereka nescaya usaha dan mesej "Undur Najib" di Parlimen Sg Besar akan gagal dan berkubur.

Ayuh tunjukkanlah calon Deklarasi Rakyat dalam 2 PRK kali ini.

Selamat berjuang.....

Kejayaan akan menjadi milik pasukan yang dapat bersatu dalam mencapai satu matlamat dan satu nada "Undur Najib"

Nizam Adham
Pengundi Sg Besar

9 comments:

  1. Aku rasa tak mungkin. Bahru berapa hari saja Tokong Lim kata nak "do a PAS" kapada PKR, geram pasal ADUN2 PKR tak sokong pendirian DAP di DUN Penang. Makna nya, nak tendang PKR pulak macam dia buat kapada PAS tendang keluar dari Pakatan Rakyat konon, mengata "Pakatan Rakyat is dead" dan tak mahu berurus dengan Hadi lagi, walau pun Muktamar PAS yang buat keputusan tendang DAP.

    Dendam kesumat si Tokong tuh kepada PAS. Masih geram tak habis habis, macam Cina Bukit biasa. Ada darah Cina Bukit atau hill tribes yang mula mula mendiami south China dan darah bercampur aduk kahwin ke tak kahwin ke bila orang Cina dari utara memenuhi selatan Cina selama beribu tahun. Demikian di tulis beberapa Professor Sejarah dalam buku buku sejarah China.

    ReplyDelete
  2. DAP dendam PAS.... DAP meradang dgn PKR..... Mebbe depa neutral... Atau suruh ahli & penyokong depa undi BN, hehe.......

    ReplyDelete
  3. Hahaha, ada syarat - "Kena cara, kena gaya .. muafakat DAP mungkin akan sokong calon PAS .."

    Mana pendatang Cina Bukit DAP ikut cara orang tempatan, mana depa ada gaya orang tempatan? Ingat, mereka anti-Melayu, anti-Islam, menyebabkan pergaduhan kaum 13 Mei 1969. Tak reti berterima kasih dapat hak kerakyatan yang nenek moyang mereka selama 150 tahun sejak mencecah bumi ini tinggal di negara ini sebagai "Stateless people".

    Dahtu, cuba ungkit balasan bagi pemimpin2 Melayu persetujui hak kerakyatan mereka - Ketuanan Melayu dan Kedudukan Istimewa Melayu di maktubkan dalam Perlembagaan negara. Mana tak mereka menyebabkan pergaduhan kaum 13 Mei itu.

    ReplyDelete
  4. Bertanding 5 penjuru pun tak apa. Asalkan jumlah undi tu lebih banyak dari bn. Ya bn menang, tapi pengundi yg tolak ramai, itu pun dah bagi mesej. Tapi kepala lutut digunakan untuk berfikir, maka semua pemimpin sama saja

    ReplyDelete
  5. Yang lain nak menang PRK Sg Besar dan K Kangsar tak apa, jangan parti kuali, rocket dan mata lebat sudah le.

    ReplyDelete
  6. Jaga jaga, Najib akan beri apa saja yang Cina Mahu untuk dapatkan undi. Dia dah buang ISA yang Kit Siang dan Guan Eng maki hamun sebab dah kena tahan ISA. Najib buat keputusan nak buang Akta Hasutan yang melindungi Ketuanan Melayu dan Kedudukan Istimewa Melayu di Perkara Perkara sensitif dalam Perlembagaan. Njib jugak ketepikan DEB yang di masa Mahathir dah dapatkan 23% kekayaan korporat utk melayu - di masa Najib dapat ta.. pala.

    Jaga jaga juga Mr Cash Is King akan ambik berpuluh bilion Ringgit entah dari mana nak beli undi ke hape.

    Umno patut gantikan saja Najib ini pronto. Bila dia dah tak mimpin lagi, PRK dua dua tempat itu boleh menang sebab ramai Melayu UMNO dll balik kpd mengundi calon UMNO.

    ReplyDelete
  7. PAS tak boleh di percayai..mereka pro amno sekarang..kalau PAS menang pun kira mcm amno yg menang..pakatan harapan mesti masuk bertanding..make it 3 cornered fight..amanah boleh mewakili pakatan pembangkang di KK..PKR lawan di sg besar..thats the best solution..harap amno tumbang

    ReplyDelete
  8. PAS kena bagi pendirian yang clear. Adakah sokong UMNO atau tidak?

    Kalau sokong UMNO bermakna sokong Najib. KECUALI Najib berambus.

    Najib adalah liability pada UMNO. Kita tunjukkan.

    ReplyDelete

𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚?

  𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚? Kita jawab secara am "Letak RM10,000 berapa boleh saya untung?&q...