Monday, May 2, 2016

SELASA hari mendengar hikayat 1mdb - jANGAN SANGKA ORANG KAMPONG TAK MEMAHAMI...













Image result for assalamualaikum

Animasi DP BBM Hari Selasa Lucu Bahasa Jawa


Sebok sikit,
Hari ini SELASA,
Kena noreh juga walaupun harga getah terjung gaung..
Nak hidup..
Bukan ada dedak pun dok support.

Nah bagitau,
la puak ni, bila dah habis spin, tersangkut, terjerat leher sendiri..
Dah main ayat Quran dan Hadis pulak..
Ingat insaf sungguh,
rupanya corner jugak - nak nampak yang hitam jadi putih.
Boleh ka !!!

BOLEH KE TIDAK CUBA MASUK KE SINI:
http://sakmongkol.blogspot.my/2016/05/hikayat-1mdb.html

BAGUSLAH KALAU ZAHID RASA NAK KALAH PRN...AKHLAK TERGADAI
http://shahbudindotcom.blogspot.my/2016/05/stail-macam-ni-pun-ada-lagi-rupanya.html



16 comments:

  1. Harga getah baru 1.80 sekilo,cuba try satu hari saja,najib&rosmh potong getah,bagaimana rupanya rosmah nanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takut dia terpotong batang lain, hehe

      Delete
  2. Abang KD, kasi lah maalumat sikit lagi. Masih ramai tak tau apa dia "SELASA hari mendengar hikayat 1mdb" tuh.

    Kes saman ke, siapa saman, dsb nya.

    Maalom lah, pokok getah kawang dah tua, nak tanag semula tak terdaya, nak toreh bukan senang, habih banyak masa terbuang. Tak cukup masa nak baca berita selalu. Duit MDB pong ambo tak dapak. Guano Najib tak bagi ambo? Ambo penyokong UMNO sejak zaman nung.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku heran, sana sini orang merungut HARGA GETAH MURAH.
      Harga getah murah, harga getah murah, harga getah murah.
      Dah lama dah penoreh getah hidup kais pagi, makan pagi.
      Kais petang, makan petang - dari sejak zaman Anwar Berahim
      berdemo zaman-zaman tok kadok dulu. Tapi masih gak nak
      tanam getah!!
      Come on........cubalah b uat transfomasi pertanian.
      Tukar tanaman dari getah ke avokado ke, nangka ke, kelapa
      ke - samb il-samb il nunggu pokok mengeluarkan hasil,
      tanamlah tanaman komersial macam serai, bunga kantan,
      betik, pisang, dan pokok VANILLAH.
      Janganlah asik menangis - HARGA GETAH MURAH, HARGA GETAH
      MURAH, HARGA GETAH MURAH - Sampai bila........??????

      Delete
    2. Dah ada berita pasal "SELASA hari mendengar hikayat 1mdb" tuh?

      Aku tengok Google News page, belom ada. Banyak sangat berita kempen PR Sarawak kot.

      Sapa yg tau berita nya, jangan lokek le. Tolong kasi tau.

      Kot ini sebab blog ni tak ramai yang masuk komen. KD buat pos pun tak mau terangkan apa dia "SELASA hari mendengar hikayat 1mdb" tuh.

      Delete
  3. Kalau dah malas tu malas juge. Jangan meratapi nasib sendiri kalau dah pemalas. Cube tenguk orang tanam sawit.Dia orang ni senyap2 empat angka masuk tiap bulan. Kau orang masih terbongkok bongkok sembah pokok getah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini bukan soal malas.
      Ini berkaitan dengan dasar pertanian.
      Buatlah transfomasi.
      Tukar jenis tanaman dalam geran tanah tu.
      Jangan tulis tanaman getah. Tulis je pertanian,
      jadi kalau rega getah murah, tukar kepada tanaman kelapa.
      Kalau kelapa sawit murah, tukar kepada avakado, atau
      nangka. Sekarang tanmana nangka cuma perlu 4 tahun.
      Buah nangka boleh dijual muda untuk sayuran.
      Yang masak 5-6 biji dah RM3!!!!!
      Kenapa tak nak tanam NANGKA.......????
      Balik-balik GETAH.
      Dah tahu getah murah, tukarlah tanaman.
      Tebang pokok-pokok getah tu.
      tanam serai, bunga kantan, cili, pisang, betik dulu.

      Delete
    2. Yaa...sekadar sampingan..sementara tunggu pokok getah besar elok lah tanam benda lain dulu..kalau org cina dia bijak..tanam itu..ini..cuma tergantung pada tuan tanah juga..mana yg rajin pasti ada hasil..ProOO00ootTt

      Delete
    3. Minah, tak semesti nya gitu senang.

      Bapak aku marah anak buah dia dulu, bila getah murah, tebang getah, bila sawit murah, tebang sawit, "habis sementara belom boleh dapat hasil, kau nak makan ape?" kata dia.

      Ko tak tau ke di bawah pemerintahan Najib, jenayah melambong lambong. Nangka Mak Ngah aku di tepi rumah belum tua pun dah di sebat bebudak dadah. 8 biji yang muda pun terbang, kata Mak Ngah. Di jual si laknat gian dadah dapat seringgit sebiji kpd orang Melayu di pasar jual sayur.

      Macam macam tak betul di bawah Najib, Minah. Dah lah banyak kecurian, kena GST, duit rakyat terbang dek 1MDB, kata orang di songlap RM4 bilion masuk ekaun Najib.

      Dah paling bosan rakyat dan pengundi. Kena tukar Najib awal sebelom PRU14, Minah. Kalau tak, lingkup UMNO di PRU14.

      Delete
  4. Kebodohan pegikut blog Ni sama dgn empunya blog..APA semenjak najib perintah jer budak2 baru pandai isap Dada..harga getah jatuh sbb najib..sekolah tak abis pura2 pandai ekonomi..ikut cakap org macam lalang.bodo

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang macam kau le yang bodo membikin mutu blog ini rendah. Coba kao tengok Cik Minah - komen dia berisi. Ada orang tak setuju pun, komen dia tetap berisi, ada cadangan, ada pendapat yang membina dsb nya.

      Grow up lah, mamat 1143. Cegaskan otak kau, luaskan pemandangan kau, keluarkan pendapat yang membina sikit.

      Aku? Bakpa aku nak kasi tau komen yang berisi mana satu yang aku punya, hehe.

      Delete
  5. Kalaulah dapat just 1 Billion daripada 44 BILLION
    duit 1MDB yang lesap ke Aabrar tu, selesaikan masalah
    penanam getah di Baling, Anon 33.00.
    Apa yang mereka perlukan cuma - tukar tanaman dalam geran
    tanah mereka. Ukur semula tanah tu, buat jalan yang elok.
    Pagarkan setiap tanah dan beri duit sikit untuk beli benih
    tanaman komersial lain macam kopi, koko, kelapa, dll tanaman
    yang sesuai dengan tanah di Baling tu. Sementara tunggu
    pokok-pokok tu mengeluarkan hasil, tanam serai, cili api,
    kunyit, halia, daun pandan, dll. Suruh mereka rajinkan
    diri pungut pucuk paku-pakis, kangkong dan pucuk ubi
    untuk sumber kewangan.
    Kalau asik menangis dan menunggu bantuan orang,
    lagi 50 tahun pun, masalah penoreh getah Baling ni,
    takkan selesai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maafkan saya cik minah, saya rasa cik minah bukan petani.
      Untuk tukar tanaman, perlu modal dan tebaga. Terpaksa menunggu masa yang lama untuk dapat hasil.
      Persoalannya, bila hasil sudah dituai, petani terpaksa jual pada harga yang murah kepada pemborong tetapi harga dipasar mahal. Maknanya di ambil kesempatan oleh orang tengah. Begitu juga nasib yang menimpa nelayan.
      Memang sedari dulu pendapatan petani dan nelayan hampir sama dengan sekarang tetapi harga barang yang naik mendadak membuatkan kuasa membeli mereka telah kurang.
      Cik minah cakap nangka umpamanya, kalau pemborong pergi ambil di kampung sebiji nangka putik rm1/sebiji. sedangkan di pasar dijual sepotong rm2. Apakah petani yang susah itu perlu sewa kereta bawa nangka ke pasar? Peniaga runcit di pasar tidak akan beli sebab tiada akaun dengan mereka. Mereka tidak mahu bayar tunai.mereka dah ada pembekal yang ada akaun dengan mereka. Nak hampar tikar jual nangka kat situ, berapa kilo yang akan terjual?
      Ada fama, ada lkim, ada peladang, ada risda tapi hidup segan mati tak mahu.

      Delete
    2. Maafkan saya cik minah, saya rasa cik minah bukan petani.
      Untuk tukar tanaman, perlu modal dan tebaga. Terpaksa menunggu masa yang lama untuk dapat hasil.
      Persoalannya, bila hasil sudah dituai, petani terpaksa jual pada harga yang murah kepada pemborong tetapi harga dipasar mahal. Maknanya di ambil kesempatan oleh orang tengah. Begitu juga nasib yang menimpa nelayan.
      Memang sedari dulu pendapatan petani dan nelayan hampir sama dengan sekarang tetapi harga barang yang naik mendadak membuatkan kuasa membeli mereka telah kurang.
      Cik minah cakap nangka umpamanya, kalau pemborong pergi ambil di kampung sebiji nangka putik rm1/sebiji. sedangkan di pasar dijual sepotong rm2. Apakah petani yang susah itu perlu sewa kereta bawa nangka ke pasar? Peniaga runcit di pasar tidak akan beli sebab tiada akaun dengan mereka. Mereka tidak mahu bayar tunai.mereka dah ada pembekal yang ada akaun dengan mereka. Nak hampar tikar jual nangka kat situ, berapa kilo yang akan terjual?
      Ada fama, ada lkim, ada peladang, ada risda tapi hidup segan mati tak mahu.

      Delete
  6. Bagi yang belum tau lagi, harini Mukhriz saman Setiausaha Akhbar Najib iaitu Tg Sariffudin.

    Sila pergi ke: http://dinturtleoriginal.blogspot.my/2016/05/interview-khas-mukhriz-kenapa-saya_3.html

    ReplyDelete
  7. Tu lar pasal cik minah..duit derma ada belen 2b..ah jib gor pulangkan semula..cuba belen tu bg kat penoreh getah ni..mcm2 boleh buat

    ReplyDelete