Sunday, September 11, 2016

BERSATU TAK PERLU BANYAK KERUSI



Umum mengetahui menang atau kalahnya BN di PRU akan datang bergantung kepada pembangkang.

Pembangkang berpecah berbalah, BN menang.
Pembangkang bersatu,  BN kalah.

Tidak ada rahsia,  tidak perlu strategi canggih,  formula yang mudah.

Pembangkang berbalah, sebahagian rakyat akan boikot keseluruhannya,  tidak keluar undi, biarlah ahli parti mereka sahaja mencorak jumlah undi.

Rakyat sudah bosan dengan kedua dua pihak.

BN sendiri akan menghadapi kegeseran pembahagian kerusi. Ini belum lagi diambilkira wakil rakyat yang tidak dipilih semula atau bakal calon harapan disingkir.
Akan ada yang belot dan berpaling  tadah.
Fenomeno biasa setiap kali pilihanraya cuma kali ini akan memberi kesan yang ketara.




Tidak dinafikan PAS akan menjadi penentu dan kacau daun tetapi dalam masa ysng sama akan terkorban.
Pilihan kepada PAS untuk menguasai beberapa negeri dan beberapa kerusi Parlimen jika bersama pembangkang atau geget jari jika kekal berdamping umno.

Samada pilihanraya diawalkan atau mengikut jadual tidak banyak membawa perubahan,  jika suasana dan persepsi umno akan kalah bertiup kencang dan dipertahankan, lebih ramai pemimpin yang umum keluar umno.

BERSATU sebagai parti baru seharusnya tidak meminta begitu banyak kerusi sebaliknya lebih berkompromi dan memberi keutamaan kepada parti lain untuk bertanding,  memadai menjadi penyatu kepada semua parti pembangkang.







18 comments:

  1. Apa yg KD cakap tu perkara biasa saja dalam mana2 parti politik pun, bukan perkara baru. Dalam parti politik mana di dunia ni yg tak bergolak?
    Satu lagi pasal berapa banyak kerusi yg parti cap bunga akan bertanding. Penjelmaan parti cap bunga ini sama saja dengan isu penjenamaan (branding) bagi produk baru dalam pasaran. Biasa nya produk yg baru dipasaran tak akan terus menjadi rebutan pelanggan2. Ianya bergantung kepada strategi pemasaran syarikat itu sendiri. Ada produk baru yg tak menjadi, ada yg menjadi. Biasanya la pelanggan2 lebih suka kepada produk dg jenama yg dah lama dlm pasaran. Apa pun produk baru diperkenalkan, pelanggan masih juga ingat cap colgate, Maggie,everyday dan Panasonic. Cap bunga ni entah la..macam tak ade nilai komersial je pun. Jangan marah yyee!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedara 4:10 nih jual obat ke jual air liur.....dan, tak ada makna nya nak marah pun.

      Cuma jenama UMNO....let me use the same short-sighted or rather arrogant logic-analogy not on par to even final year 1st Degree Marketing Project that you present...believing in your own pea-brain that its highly intellectual argument, that,

      UMNO in the same breadth of ENRON or Arthur Anderson for that matter as its auditors, has become the Stale and Decaying product as it stands.

      Who could imagine AA, a name line-up as big as KPMG, PRICE-WATERHOUSE-COOPER, DELOITTE etc could just end up amongst the pile of shits!

      You dont think its highly a possibility UMNO would just end up the same way?

      Mimpi kamu tuh khayalan semacam jer....!

      Sedangkan si Johari tuh accountant bertauliah masih berlengas pecah-pala pusing macam gasing hal 1MDB, malah si Husni 'janggut-warak' pun dah dapat 'hidayah' 1MDB nih celaka jer sebenarnya....nih kan pulak budak marketing?

      Kamu boleh lepas jual minyak-dagu ada lah!

      MLN

      Delete
  2. Dalam Malaysia ada sedikit kelainan, jenama popular dan lama jika selepas diketahui ada unsur2 penipuan, dna babi atau halal palsu, pengguna akan terasa cukup marah ditipu, jijik boikot dan terus dibuang ke longkang.

    Keris makan tuan.

    ReplyDelete
  3. Melayu mudah lupa, marah ditipu sekejap saja.
    Keris disarung semula.

    ReplyDelete
  4. Tak perlu banyak kerusi? tak payah bertandinglah kalau menang pun takdak kuasa juga.Jadi buat apa bising-bising.Awal-awal lagi dah tak nampak keyakinan kau KD

    ReplyDelete
  5. Orang baru dalam industri tapi nak terus menguasai pasaran..... Mana mungkin.

    ReplyDelete
  6. Apa bisingx KD....Kan banyak kerusi dalam dewan....ambil aja la
    Kalau bagi kerusi pada PKR ...Nanti di balinx nya
    MCA...Peduli apa dia nak pergi mana pun.ini Parti dan Gerakan telah diberi kata dua,next GE,dia orang kena bertanding head on dgn Oppo di kwsn majority Cina .No more diberi kerusi majoriti Melayu....
    Bergasak la PH berebut kerusi....tambah satu parti lagi....ha..ha..

    ReplyDelete
  7. Tamak haloba, rasuah, salahguna kuasa seperti dalam umno memang patut dibuang.. Jika tidak, BERSATU tiada perbezaan dengan umno.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada pula dalam Bersatu yg senang2 panggil Khairuddin tu Sotong..kurang molek nampak macam ada perpecahan. Patutnya sorok2 sikit lah.

      Delete
  8. Tamak haloba, rasuah, salahguna kuasa seperti dalam umno memang patut dibuang.. Jika tidak, BERSATU tiada perbezaan dengan umno.

    ReplyDelete
  9. Proxy Dap...Red bean Army telah berkata usul TDM Berstu tak perlu kerusi banyak tapi Undi banyak diperlukan Dap... Gerakan saraf tujuan tipu org melayu ...untuk raih undi... tengok P Pinang..hancur Rakyat Melayu nya...

    ReplyDelete
  10. Red bean Army... propaganda ..jual org melayu...

    ReplyDelete
  11. cap bunga tak perlu banyak kerusi. bangku dah banyak, mangkokpun banyak juga, apa ada hal...

    ReplyDelete
  12. Cakap dan cadang memang mudah kd. Nak pakai formula 1 lawan 1 tidak semudah membuat bubur lambuk beb. Semua humban dalam satu periuk dan kacau sampai masak. Ni melibatkan manusia, libatkan kit siang, mahathir dan proksi anwar. Belum lagi serbuk kari dari mat sabu. Ni melibatkan ego dan tunjuk kuasa setiap yang disebut tadi. Ye, memang boleh jika ada usaha ke arah persetujuan bersama. Namun saya menjangka persetujuan pertama ialah bersetuju untuk tidak bersetuju. Awak ingat mahathir tu siapa kd? Pernahkah mahathir ikut cakap sesiapa? So, cuba bayangkan bagaimana nanti tiga abdul, mahathir, kit siang dan anwar bermusawarah...itu belum lagi melibatkan pecacai big brother dari pan. Tunggulah nanti siapa penyamun akan jual siapa penyangak... geng umno akan terketar2 pastinya..huhuhu

    ReplyDelete
  13. Aku nak Khaborkan kisah sedih di ampang Jjayaselama Pakatan Rakyat @ Pakatan Harapan memerintah Selangor.

    Kini hampir dua dekad setelah menang pilihanraya,AIR diberi secara percuma kepada penduduk di negeri Selangorbila di ambil kira jumlah penggunaan
    secara purata.Namun indah khabor saja

    Masalah utama yg dihadapi sejak pemberian air secara percuma ialah, tekanan AIR akan dikurangkan pada pukul lebih kurang 11.00 malam.
    Jadi mana mana penduduk disekitar Ampang Jaya yg tinggal di Apartment, Rumah Flat,Rumah Kedai tidak akan mendapat bekalan air menjelang pukul 11.00 malam sehinggalah pukul 5.30 pagi. Kadang kadang air hanya sampai pada pukul06.00 pagi.

    Bila dirujuk pd Puspel dan Syabas,mereka menjelaskan pihak pengurusan meluluskan supaya tekanan air dikurangkan pd waktu malam drp pukul 11.00 malam keatas dan tekanan akan seperti sedia kala menjelang 05.30 pagi.Ini dapat menjimatkan perbelanjaaan dan memaksimakan keuntungan syarikat,begitulah komen pekerja syabas.

    Pihak Pengurusan Puspel,Syabas, mahupon Kerajaan negeri atau sesiapa sahaja hanya memikirkan keuntungan,airpon diberi secarab percuma.

    Tahukah Pihak Pengurusan Puspel,Syabas dan Kerajaan Selangor, air adalah keperluan asas.Tiada air sangat menyusahkan. Jangan ceritalah paip selalu bocor,tiada air kerap kali berlaku.

    Haramjaddah pukimak pihak pengurusan hanya pikir untung,apa jadi pada rakyat pergi mampuslah. YB Zuraaida, Laknatullah tak ambik berat langsung soal kawasan,sibok mengumpulkan kekayaan diridan kroni.

    Sila rujuk laporan blog dan siatan SPRM.YB Kassim lagilah seorang YB PAS yg paling takberguna, sekor lagi haramjaddah sibok jaga kepentingan sendiri, kebajikan rakyat tidak diambil peduli.
    Berlakon Alim tapi perangai serupa Iblis Syaitan. Waktu korbaan baru nampak BABI Zuraidah, BABI kasim jengok sekejap masjid.

    Celaka lah kau Zuraidah, Celaka lah Kau Kassim.
    Aku takmahu air percuma, pulihbalikbekalan air, pulih balik tekananair. Aku kerja jurujual,balik rumah pukul 11..00, macam mana nak mandi tak der air.Hari hari mandi air tong.

    Celaka pukimak sial haramjaddah YB Zuraidah,YB Kassim,Pengurusan PUSPEL dan SYABAS,semoga engkau menjadi ahli neraka kekalselamam-lamanya di dalam. Engkaau pengkhianat kpd perjuangan.

    maaf lah isu iada kena mengena dgn posting, tapi kat mananalagi nak merayu,dah marahlah..

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bangsa bangsat dan bangsa rasuah tidak dibenar menulis di sini.

      Delete
  15. Apalah ,kalau bersatu x banyak kerusi sapa pula nak jd PM?Selain bersatu yg lain2 sama saja dgn skrg.

    ReplyDelete