Saturday, February 3, 2018

AZMIN PERLU TUNJUK MATANG DAN KEPIMPINAN PERDANA

Sedikit kacau sedang berlaku di PH Selangor mostly antara AMANAH dan Azmin.

Di media sosial, sejak pengumuman Tun sebagai calon PM, Azmin dilihat cuba untuk tidak bersetuju.

Sebelum itu pun sudah ditegur oleh Majlis Presiden kerana masih cuba menjalin kerjasama dengan PAS Selangor.

Mission pertama Azmin yang gagal ialah menarik keluar exco PAS untuk join PKR dan di sini pun sudah ada pertelingkahan dengan AMANAH berhubung kerusi PAS yang akan ditandingi/dituntut oleh AMANAH.

Di awal awal sebelum itu pun Azmin dikatakan sedang dipujuk untuk menyertai kem di sebelah sana..

Apakah Azmin sudah termakan..atau keengganannya menyebabkan dia diserang Azwan???

AMANAH tidak keseorangan dalam isu agihan kerusi kerana secara moralnya turut disokong BERSATU dan DAP dalam menghadapi Azmin yang culas untuk pengagihan.

Penubuhan Jawatankuasa Khas yang diumumkan Tun juga didefinasikan oleh Azmin sekadar tukar nama kepada Jawatankuasa Jentera Pilihanraya yang sedia ada.

Azmin sudah tentunya mempunyai backup yang cukup kuat, ada Plan A dan B sehingga terang²an memperlihatkan tindak tanduk keras kepala yang sedikit mengganggu kelancaran PH.

Ketika umno  do or die untuk menawan Selangor, semua keberangkalian boleh ujud.

Kita tunggu sedikit lagi move dan sudah tentu gerak tari Azmin sedang diperhatikan untuk dimuktamatkan.

Kekecohan ini boleh dianggap api kecil yang boleh merebak jika tidak ditangani secara bijak.

Saranan Mat Sabu supaya Azmin dan AMANAH merundingkan hal itu bukan secara terbuka dan melakui media harap menjadi jernih dan percantuman semula atas semangat PH.


# Adakah ini satu bonus untuk umno dalam missinya menawan Selangor (?)





Tidak mungkin, rakyat Selangor masih yakin kepada kerajaan negeri dan apa yang berlaku sekarang sekadar urusan parti bagi menghadapi PRU.

34 comments:

  1. Hwa .... Hwa ....... Hwa ..... Aku dah cakap PH ni PARTI paling meriah di dunia, macam2 ada, yang tolak Tok Madeu, yang gaduh sama sendiri, yang sepak sama sendiri, bergaduh rebut kerusi apa kat rumah tak cukup kerusi ke ? Hahahahahah...... Hahahahaha ......

    Nampaknya KD terpaksa menerima hakikat yang selama ini aku suarakan. PH tak sehati dalah apa sahaja.
    Masing2 nak lepaskan tengkok, asalkanndapat kerusi selamat duduk diam tak nak org lain ganggu.

    Pembahagian kerusi dah dapat tentangan hebat sampai gelar menggelar.

    Ni belum lagi pemilihan calon kita tengok ler .....apa perang lagi lepas ni.

    Hahaha sungguh srnang hati beta .... Hwaaa. Hwa..... Boleh aku gelak kat sini.

    Jgn marah KD kau terpaksa ler akui nya.

    Ni belum lagi #undi rosak dan boikot dari beberapa NGO terhadap PH mana taknya tokong kasi kekhi sama beberapa NGO di PP

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku pun nk tumpang gelak.. hwa..hwa..hwa.. wkwkwkwkwk..

      Delete
  2. KD bila agak2 kau nak jawab soala aku ya ......

    Dah dua kali aku suarakan tapi kau buat tak reti jer ....

    Apa pasal .....

    ReplyDelete
  3. Letih lah kluang kau nak cover selalu kisah-kisah pertengkaran dan perebutan antara part-parti Pakatan.Ini baru kisah pembahagian kerusi sebelum pilihanraya,apa pulak jadi nya nanti jika berlaku perebutan harta rampasan perang selepas pru.Itu jika seandai nya Pakatan menang...tapi jawapan nya sangat lah mengerikan.

    Yang paling menarik perebutan hangat ini hanya diantara ketiga-tiga parti melayu saja.Abang besar DAP tentu nya tengok sambil ketawa terbahak-bahak.Dari kuasa majoriti besar dalam kerajaan tiba-tiba kerusi melayu bertukar jadi majoriti ciput.

    Alangkah bodoh nya melayu yang termakan hasutan kaum Pakatan ini sehingga sanggup memperjudikan diri dengan memilih mereka.Sedangkan suasana sudah membuktikan parti-parti melayu dalam pakatan sama sekali tidak akan bersatu.Jauh untuk memikir hal kepentingan melayu bumiputera, untuk mengekang pangaruh DAP pun sama sekali tidak.

    Apa yang kita nampak masing-masing hanya nak kumpulkan seberapa banyak ketulan tulang saja dan macam mana boleh nak jaga kepentingan melayu bumiputera kerana melayu disitu berada dalam tiga parti dan kesemua ketua nya lain-lain kepala.Jadi hancur malayu pun tidak apa asal tulang ada.

    ReplyDelete
  4. Kemungkinan besar blog ini tidak akan banyak lagi menyentuh tentang parti yang bobrok dipimpin penyamun dan penyangak.

    Kerajaan yang ada sekarang sekadar menunggu proses PRU sebagai formaliti untuk diambilalih secara sah oleh kerajaan baru PH.

    Tidak ada seorang pun bukan Melayu yang akan mengundi BN dan PAS, dalam maksud lain PH sudah ada solid 30% undi dan untuk tiga penjuru PH hanya memerlukan sekitar 10% undi Melayu untuk menjadi kerajaan baru.

    Fokus akan diberi kepada pemantapan PH termasuk krisis, perbezaan pandangan dan kocakan air dalam cawan.

    Tidak ada yang perlu ditutup sekadar untuk dilihat cantik, masalah berparti berpakat pasti ada, perlu dihadapi, dirungkai dan ditangani.

    Jika ada yang korup ambil tindakan.

    Jangan contohi ada parti yang menyanjung dan mendewakan penjenayah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdr KD,

      Saya mempunyai rakan di dalam sebuah NGO Melayu yang dulunya memang dikenali sbg pro UMNO. Malah kawan saya ini masih kekal pro UmNo.

      Menurutnya hasil survey rakan saya ini di kalangan orang Melayu di dalam circle NGO ini sendiri didapati bahawa orang-orang Melayu yang kekal menyokong UmNo-Najib hanya sekitar 30%. Ia sangat susah hati tanpa mahu melihat sebab mengapa orang-orang yang masih kekal menyokong UmNo hanya tinggal kumpulan minoriti.

      Sumber di atas datang daripada congakan orang-orang yang masih kekal pro UmNo.

      Ada pula sekiranya saya pula yang membuat congakan maka saya akan mengatakan bahawa jumlah terakhir yang akan kekal menyokong Najib ketika berlakunya pertembungan di dalam gelanggang, di kalangan orang-orang Melayu yang beragama Islam, yang kekal menyokong Najib tidak akan melebihi 20% pun dengan sebahagian besarnya menyokong disebabkan kebingungan dan hanya sebahagian kecil saja yang menyokong demi kepentingan peribadi.

      Dan apabila Najib tumbang kelak jumlah yang kekal menyokong Najib ialah 0%. Pokok yang sudah tumbang kura-kura pun akan panjat.

      Delete
    2. John Doe mana punya survey kau pakai ni.

      Buat ler cart pai ke graf ke apa sahaja petunjuk setakat survey air liur jer aku boleh cakap kau. China dah mula berarak berduyung2 menyokong BN disebabkan kaum mata sepet ni bukannya ada semangat perkauman sesangat pun hidup kaum Mata sepet hanya bertuhankan DUIT, MONEY, PITI faham pada mereka asalkan ekonomi akan menyebelahi kehidupan dan tidak merosakkan perniagaan mereka pihak itulah mereka sokong.

      Selama ini DAP banyak mencandu mereka denga janji langit ke 7, sehinggakan. Mereka terpengaruh. Sekarang segalanya terlihat. Lihat sahaja DAP MELAKA mereka sanggup membelakangkan DINASTI LIM kerana keluarga puaka ini lah menyebabkan DAP melaka huru hara.

      Baguslah sekarang ni DAP johor dan DAP PP pula dilihat bercakaran, disebabkan SIAPA ....?
      Siapa lagi kalau bukan DINASTI LIM.


      Delete
    3. Sdr Cencaluk yang bingung,

      Survey daripada kawan saya itu adalah daripadanya yang pegang jawatan besar di dalam NGO Melayu yang satu ketika dahulu amat jelas bersifat pro UMNO. Apa NGOnya saya tak boleh beritahu. Memadailah dengan kata-kata saya bahawa tak nak percaya pun tak apa. Saya tidak akan kerugian apa-apa pun.

      Pendusta boleh kekal berdusta dan orang-orang bingung boleh kekal menjadi bingung. Apa yang akan berlaku tetap akan berlaku dan tiada sesiapa akan dapat mengahalangnya walaupun mendapat tunjuk ajar zionist sekalipun.

      Zionist adalah anak didik Dajjal dan Dajjal telah memperdayakan pengikutnya konon mereka boleh menang padahal Dajjal sendiri tahu ia akan kalah. Habis kenapa ia tetap berusaha?

      Jawapannya ialah Dajjal tidak berusaha untuk menang sebaliknya ia berusaha untuk dapatkan seramai mungkin pengikut agar ia mempunyai ramai teman di dalam neraka.

      Sdr mahu tahu dari mana asal angka tidak lebih 20% yang saya congak itu? Baiklah, biar saya dedahkan.

      Ia adalah jumlah orang-orang Yahudi yang taat dengan sebenar-benar kepada perintah Nabi dan Rasul mereka baik semasa zaman Nabi Musa a.s mahupun zaman Nabi Daud a.s.

      Malah pada hari ini juga saya kira daripada survey-survey yg dibuat, orang-orang Yahudi yang tidak menganut dan tidak beramal dengan protokol zinost adalah tidak melebihi 20%. Lebih 80% adalah penganut zionist.

      10-20% ini adalah orang-orang Yahudi yang kebingungan, sedangkan 80-90% lagi adalah mereka yang memang membela kejahatan dan kebathilan melalui fahaman Zionist mereka.

      Apa relevannya membuat perbandingan ini dengan UmNo? Sebab UmNo telah mengambil sykt APCO yang berfahaman Zionist sebagai penasihat dan kini begitu jelas sekali ia sedang beramal dengan protokol-protokol zionist, dan demikian, ia pasti akan mendapat hasil yang sama dengan Yahudi, cuma dalam bentuk berbalik sahaja.

      Sekiranya Zionist telah mengusai 80-90% Yahudi (malah inilah juga jumlah orang-orang yang engkar di zaman Nabi Musa a.s dan Daud a.s), dan hanya 10-20% sahaja yang tidak menganuti fahaman ini, maka bacaan saya ialah pada akhirnya hanya 10-20% sahaja orang-orang Melayu yang akan kekal dengan UmNo ketika pertembungan itu berlaku.

      Ada pula selepas pertembungan selesai jumlah yang kekal menyokong UmNo adalah 0% adalah disebabkan yang menjadi pendokong kebathilan telah pun dibinasakan dan yang bingung telah pun melihat dan meninggalkan UmNo.

      Bgmn saya membuat perkiraan ini? Ia sangat kompleks. Tunggulah pada ketika PPBM dibatalkan kelak, nanti saya akan kongsikan sumber bacaan saya mengapakah saya mengatakan UmNo dan PAS akan lenyap selama-lamanya tidak lama selepas PPBM dibatalkan.

      Delete
    4. (Sambungan)

      Mengambil kira strategi zionist yang akan menggunakan waktu yang sesuai untuk melakukan kejahatan mereka agar tindak balas yang diterima adalah lembut, saya menjangkakan pembatalan PPBM akan berlaku di bulan Ramadhan ketika umat Islam dituntut bersabar di atas dugaan.

      Perkiraan ini mungkin salah kerana saya bukan menjadikan AlQuran mahupun hadith sebagai sumber ketika membuat perkiraan.

      Walaubagaimanapun, pada bab UmNo dan PAS akan lenyap selama-selamanya itu memang saya gunakan AlQuran dan Hadith sbg rujukan ketika membuat 'pembacaan'.

      Sekali lagi saya ucapkan, tak mahu percaya pun tak apa kerana saya tidak akan kerugian apa-apa. Cuma selepas ia berlaku kelak, in shaa Allah sdr dan lain-lain akan tiba-tiba sedar bahawa seseorang telah pun memberikan amaran mengenainya.

      Semoga saudara dipanjangkan umur untuk melihat kebenaran dan semoga di antara tempoh hari ini kepada tempoh itu, saudara tidak melampaui batas bertukar daripada seorang yang bingung kepada seorang pembela kebathilan.

      Delete
  5. "Saranan Mat Sabu supaya Azmin dan AMANAH merundingkan hal itu bukan secara terbuka dan melakui media harap menjadi jernih dan percantuman semula atas semangat PH."

    Semangat PH? Semangat? KAH KAH KAH

    Itu le, sibuk menjilat sangat, sampai dah tak sedar kena liwat. Sekarang, dah sampai masa untuk aku layan drama PH bergaduh sama sendiri sambil layan cekodok pisang. Sedap woo.

    Kluang man, dengan ini, anda dianugerahkan dengan gelaran "Blogger penjilat bangang abadi"

    TROLOLOLOLOLOLOLOLOL

    ReplyDelete
    Replies
    1. Komen sebegini, bahasa sebegini, adab sebegini - makin meyakinkan kami bahawa yang masih berada dalam umno, yang masih menyokong dalam umno dalam tahap sampah.

      Perkataan jilat, bahasa red indian dan sebahagian besar berhujah secara maki menjadi ukuran betapa lemahnya jati diri penyokong umno sekarang.

      Semoga diberi hidayah

      Delete
  6. Pada hari ini disebabkan orang seperti Najib boleh menduduki kerusi PM maka ramailah yang bercita-cita mahu menduduki kerusi-kerusi penting tanpa mengukur baju di badan sendiri. Selain Najib bukankah Ahmad Bashah pun telah berjaya menduduki kerusi MB.

    Di zaman ini orang-orang yang sedar diri mereka tidak layak juga sudah mula menyimpan cita-cita. Bagi mereka, kalau Najib boleh jadi PM, dan Ahmad Bashah boleh menjadi MB, maka aku lebih lagilah layak sebab aku lebih baik daripada mereka (analogi berbalik untuk 'mereka itu lebih buruk daripada aku'). Lihat saja badut2 yang mula bercita-cita menjadi YB dan malahan ada yang bercita-cita menjadi MB pun.

    Sifat ini terpakai di kedua-dua pihak BN dan juga PH.

    Ini kisah hari ini ketika Najib masih PM dan cara kebanyakan manusia befikir adalah dengan menjadikan pencapaian peribadi Najib (si dungu yang menjadi PM) sbg kayu ukur apa yang mereka mahukan untuk diri sendiri.

    Kelak apabila melihat apa yang berlaku ke atas Najib dan konco-konco ketika ia tumbang menyembah bumi, Najib akan kekal menjadi kayu ukur tapi dengan matlamat yang terbalik pula iaitu bagaimana mereka mahu mengelak daripada berkemungkinan berkahir sebagaimana Najib telah berakhir.

    Saya kira pada masa itu bukan saja Azmin, malah Anwar, dan sesiapa saja pun juga mahu mengelak daripada kebarangkalian berakhir sbgmn Najib berakhir. Caranya ialah mereka semua akan cuba menjauhkan diri sejauh mungkin daripada kerusi PM agar mereka tiada kemungkinan berkahir sebagaimana Najib berakhir.

    Hanya Tun M sahaja yang sanggup memikul beban menjadi PM selepas Najib, dan selepas Tun M pula, hanya dia yang dipersetujui atau dicadangkan secara langsung oleh Tun M dan dipersetujui pula oleh rakyat secara hampir sebulat suara sahaja yang akan sanggup menjadi PM. Selain itu jawatan ini akan ditolak oleh orang-orang yang sebelumnya kelihatan benar-benar bercita-cita untuk memegangnya.

    Pada masa itu jawatan PM dan jawatan2 rasmi lainnya termasuklah jawatan bertaraf ahli agama seperti mufti misalnya tidak lagi dilihat sebagai nikmat yang membawa keuntungan peribadi tetapi sebagai amanah yang amat berat untuk ditanggung, dan orang-orang yang sedar di dalam hati kecil mereka bahawasanya mereka itu tidak layak untuk sesuatu jawatan, tidak sesekali akan mahu mencuba-cuba, mahupun bercita-cita.

    Maka hanya dengan keadaan itu saja barulah negara ini khusunya akan benar-benar, berjaya dan aman.

    In shaa Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. John doe jgn menghakimi orang lain, kalau begitu adakah MAHFUZ layak .

      Delete
  7. FUUUYYYOOOOOOOOINNKKK. ..

    KD TULIS SEDIKIT KACAU PULAK TUUUUHH...
    KLU BERDRAMA PUN SIKIT2 SUDAH LAHHH...
    BILA MACAI SIBUK GELAR MENGELAR HABIS LAHH..
    SLAMAT JALAN ROMEO JAMBAN BOLE BLAHH...!!


    SELAMAT KAN MESIA SLOGAN MANGANG NYAH...
    SELAMAT KAN PKR DNG AMANAH SUDAH LAH
    KUTY BOBOI JIDIN DAP PALING TERASA RESAH
    KERAJAAN SGOR JAMBAN KIAN NAK REBAH...


    KIIKIKIKIKI.... YELR YER LAHHH KD... SIKIT KACAU JET TUHHH....



    KIKIKIKIKI.... BERAMBOS KRRAJAAN SELANGOR DARUL JAMBAN PLURALISTMA MURTAD...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika ini gaya tulisan, tahap fikiran, apakah mereka yang membuat keputusan menolak umno akan kembali menyokong umno (?)

      Delete
  8. KIKIKIKI.....

    GAYA PENULISAN TAK PAYAH NAK SIBOK BANG..!
    INGAT BUKU SHIT SALINA DAN MALAY DILEMMA
    BUKU HARAMJADAH HAPRAK SEPANJANG JALAN
    TULIS LAIN CAKAP DAN BIKIN LAEN MCM BABI LER..!

    KIKIKIKIKI... ORANG MACAM NI KO HARAP NAK MRNANG DAN JADI PEMIMPIN KO KLUENGMEN..? BERAMBOSSSSS..... KO GI AMIK BUKU BUKU TU RENDAM LAM AIR PAS TU KO MINUM SMPPI LICIN... BARU LA BARUA NAMERNYER....



    KIKIKIKIKI...

    ReplyDelete
  9. Salaam kd.
    Mengapa segelintir melayu tak mampu berfikir dengan berkesan? Ketiadaan jati diri serta buta untuk menolak kebenaran. BUTA HATI.
    Kegagalan diri sering di letakkan pada orang lain tanpa rasa tanggungjawab. Mereka cuma berani bersungut di belakang,bila berdepan sanggup menolak setiap kebenaran walau pun kita berikan fakta dan bukti.
    Kekuatan mereka cuma bergantung kepada belas ehsan terutama sogokkan duit,hingga sanggup menjual maruah demi beberapa keping tunai.
    Nak tahu watak mereka sila lihat gaya tulisan dan hujah2 mereka. Tak perlu malu pada orang lain cuma malulah kepada diri sendiri....tetap angkuh walaupun tau sebenar diri sendiri terlalu bodoh untuk berfikir perkara2 asas yg cukup mudah!
    Persetan kan melayu2 bodoh ini yg tidak menyedari kesan jangka panjang dari tindakan atau cara pemikiran mereka.

    ReplyDelete
  10. KIKIKIKIKI..

    BUTO HATI TU SAPA PULAK TUUEW...?
    U TURN & KONAR BARING BUKAN BUTO HATI KO.?
    BODOH MENILAI SAPA BODOS MILIK SAPA TU.?
    CAKAP LAIN BUAT ADU DOMBA FITNAH DEPA SUKO
    MINTAK BUKTI DAN FAKTA MENGELUPOR SUMO....


    KIKIKIKI... UDAH UDAH LA TUHHHH SAPO YG BUTA HATI NI.... RBA KERJA ME HASUT FITNAH DAN SPIN....

    BERBOSSSS BARUA DAP@ SPORK.... TUNGGU JER PRU SPORK KAMI DATANG... HASUT.. SPIN .. SABOTAJ PULAK...



    INI KALI LAH.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mereka mahu tampak kuat dengan tulisan, berhuruf besar untuk mengemis perhatian..
      Hakikatnya jiwa kosong, apa perjuangan kalau penjenayah pun disanjung.
      Agak bimbang dari segi ketuhanan seolah mereka tidak sedar ada pencantit kiri dan kanan.

      Delete
  11. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ugutan "bunuh" sangat tidak sesuai dan selepas ini semua tulisan anda akan dipadam.

      Delete
  12. SKMM akan bertindak ke atas penyebaran berita palsu. Dan kalau nak tahu sesuatu berita itu di spin atau tidak.. ..sila semak di portal "sebenarnya.my".

    ReplyDelete
  13. Kalau berita dalam "sebenarnya.my" itu palsu atau tidak, nak rujuk mana pula..

    BERNAMA sudah dilihat lidah rasmi sesuatu berita yang hampir kepada betul tetapi ada juga berita betul lain yang tidak dipaparkan jika tidak memberi keuntungan kepada syarikat umno sdn bhd.

    ReplyDelete
  14. azmin merbahaya untuk parti HARAPAN,, Azmin and the group akan sentiasa membuat kacau dan akan ada tolak tarik yg akan boleh memberi jaminan perjalan politik Azmin,, Azmin and the group kecewa bila TunM di pilih,, Azmin seorg yg bermasaalah, Anwar juga faham dan kenal siapa Azmin,, harus berhati hati dengan Azmin Ali,, org yg bermasaalah akan selalu tolak masalah kod org lain

    ReplyDelete
  15. Inilah bahana kesan menjadi anak derhaka. Kalau kaum keluarga ditolak hanya kerana mengejar harta dunia tak mustahil hidupnya akan tersungkur di mangkuk jamban.

    Azmin dilihat mempunyai banyak skandal bak kata RPK azmin mempunyai 7 skandal dengan berbagai wanita betul ke? Hanya yang terdekat yg mengetahui.

    Azmin boleh sorok segala kertelibatannya tapi dia tak boleh sook dari ALLAH.

    ReplyDelete
  16. KD mengapa kau langsung takmpernahbmenjawab pertanyaan aku mengenai haji 1MDB kenapa perlu wang 1MDB dikatakan wang curi, walhal TUN memfitnah Najib curi duit 1MDB dan masukkan ke akaun peribadi. Mengapa pula wang tajaan HAJi dikatakan wang curi pula?

    Sila beri sedikit pencerahan dan kalau boleh minta TUN sediakan bukti kalau tak nampaknya TUN dan Kau Kd haruslah dipalitkan sebagai PEMFITNAH.

    Cakap pusing, hadis surah semua aku tak nak tengok, bak sini bukti transaksi duit curi najid ke akaun petibadi najib kalau betul TUN tuduh begitu.

    Cakap kosong aku pun boleh tapi berikan bukti..... Bukti mana selama ini kau dan JOHN DOE sibuk meminta bukti jadi sekarang aku nak kau dan JOHN DOE membantu TUN memaparkan bukti.

    Bukti .... Mana bukti .....kalau tak
    BLOG Ini adalah BLOG PEMFITNAH besar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdr Cencaluk yang bingung,

      Bukti 1MDB digunakan sebagai vesel Najib untuk menyamun sudah sangat2 jelas ,hanya pendusta dan orang bingung sahaja yang tidak mengakui dan tidak dapat melihat.

      Ada pula tentang 1MDB taja orang naik Haji ,saya telah pun membuat komen mengenainya dan saudara langsung tidak dapat menyangkal melainkan membuat tuduhan pula.

      Nah, sekarang saya siarkan semula komen saya berkenaan perkara tersebut. Silakan sangkal dengan dalil sekiranya saudara orang yang benar.

      Ulang siar:-

      Saya juga seperti sdr. Saya masih belum berkesempatan menunaikan haji, tetapi sekiranya saya menerima tawaran untuk menunaikan haji daripada 1MDB saya juga akan menolaknya.

      Siapa Harussani, Shukri ataupun Rahman? Mukatabarkah mereka?

      Apabila Tun M mengatakan orang yang naik haji dengan duit yang diragukan maka ia tidak akan mendapat haji yang mabrur, maka beberapa orang mufti telah mempertikai kenyataan ini. Tahukah apa modal mereka? Iaitulah Tun M yang 'bukan ulamak' dan demikian ia jahil dan tidak layak memberi pendapat sedemikian.

      Di dalam kes 1MDB ia bukan ragu lagi tapi telah sah ia duit kotor hanya dengan melihat fakta 1MDB tidak pernah pun membayar zakat yang mana kewajipannya adalah berdasarkan cukupnya tempoh dan jumlah, sedangkan haji pula sifat wajibnya tetakluk kepada 'berkemampuan'. Bagaimana sebuah syarikat yang tidak pernah membayar zakat tapi boleh menaja haji? Ini adalah pendustaan yang nyata.

      Berbalik kepada komen 3 agamawan tadi kepada komen Tun M maka jelaslah bahawa mereka bukan saja tidak muktabar bahkan ilmu dan pembacaan mereka kepada kitab2 karangan Ulamak muktabar juga amat cetek sekali.

      Tun M yang bukan agamawan itu tidaklah memberikan sebarang fatwa sebaliknya ia hanya mengutarakan pendapat yang pernah diberikan oleh Imam An-Nawawi di dalam kitabnya Al-Majmu' berkenaan orang-orang yang naik haji melalui wang kotor tidak mungkin akan mendapat haji yang mabrurmabrur sekalipun haji mereka adalah sah .

      Siapakah 3 agamawan akhir zaman ini berbanding Imam An-nawawi yang diiktiraf sbg Ulamak muktabar sepanjang zaman?

      Najib mahu beralasan konon siapakah Tun M berbanding Harussani tetapi hakikatnya ialah alasan ini akan membawa kepada alasan ultimate iaitu 'siapakah Harussani dan yang sewaktu dengannya berbanding Imam An-Nawawi?'.

      Harussani telah beralasan kononnya ia tak boleh komen tentang 1MDB kerana itu bukan pengetahuannya. Habis, takkanlah sebagai mufti ia tidak tahu bahawa kefarduan zakat itu datang dulu sebelum haji? Takkanlah ia tidak tahu kewajiban zakat datang bersama 'haul dan nasab' sedangkan kefarduan haji datang bersama 'kemampuan' (istito'ah).

      Itu belum dikira fakta dan isu mereka ini telah 'memotong barisan menunggu orang lain tanpa sebarang alasan mahupun imbalan'. Ini pula bagaimana?

      Menaja haji melalui 1MDB sebenar-benarnya adalah pendustaan dan fitnah yang amat besar kepada umat ini, dan benar seperti kata seorang anon para mufti dan agamawan ini benar-benar tidak membuat kerja mereka dengan betul sehingga masyarakat boleh bingung tentang segalanya termasuklah menggunakan wang tajaan 1MDB ini untuk menunaikan haji.

      Kelak apabila segala pendustaan ini terbongkar orang-orang ini akan berasa malu semalu-malunya apabila masyarakt menggelar mereka sebagai 'Haji/Hajah 1MDB

      Delete
    2. Satu je nk tanya.
      Adakah penajaan haji tidak boleh dikira sebagai mengeluarkn zakat?

      Delete
  17. 8. Mereka ini lupa, Mahathir bapa pembangunan sahaja. Dulu Mahathir lagi hebat, Bapa Kemerdekaan Negara pun beliau kutuk dan caci.

    9. Almarhum Tunku menghabiskan segala-gala hartanya dan kedudukan istananya untuk menuntut kemerdekaan.

    10. Namun Mahathir membelasahnya sejak tahun 1960-an sehingga ke akhir hayat. Apakah jasa Mahathir lebih besar dari Tunku?

    11. Tidak ada seorang pun keluarga almarhum Tunku boleh menandingi kekayaan anak Mahathir yang “paling miskin”.

    12. Jadi tidak perlulah mengungkit jasa Mahathir kerana negara ini telah membayar lumayan kepada keluarga beliau, melebihi bapa kemerdekaan negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Free ride from Jaafar Onn. The job to get free from British was hard fought by Jaafar Onn from beginning and almost accomplised.

      Delete
  18. Replies
    1. Hanya melayu yang ada sifat dengki je suka cina jolo kaya tanpa berniaga....

      Delete
    2. Setuju dengan mohamed noor, kah kah kah

      Delete
  19. Mohon maaf jika postingan ini menyinggung perasaan anda semua tapi saya hanya mau menceritakan pengalaman pribadi saya yang mengubah kehidupan saya menjadi sukses sekarang. Perkenalkan terlebih dahulu saya Sahra Atifah biasa di panggil Sahra, dulu Saya bekerja di salah satu Seafood restaurant di Dubai, tapi saya sudah menyerah tinggal disana. Tapi saya tetap ikhtiar. Dulu pengen pulang ke indonesia tapi gak ada ongkos. sempat saya putus asa,gaji pun selalu di kirim ke indonesia untuk biaya orang tua di kampung, sedangkan hutang banyak, kebetulan buka-buka internet mendapatkan website jobstkwluarnegeri.blogspot.com atau langsung lihat klik di sini. waktu itu saya buka alamat nya di google. Dan Kebetulan ada nama Mbah Suro katanya bisa bantu orang melunasi hutang melalui jalan Pesugihan Dana Ghaib. dengan keadaan susah jadi saya coba beranikan diri menhubungi langsung nomernya +6282354640471 dan berkenalan dengan beliau Mbah Suro, Dan saya menceritakan keadaan saya. Beliau menyarankan untuk mengatasi masalah perekonomian saya dengan Pesugihan Dana Ghaib nya. Dan alhamdulillah benar-benar terbukti nyata hasil nya sekarang. terima kasih banyak ya allah atas semua rejekimu selama ini..

    ReplyDelete