Wednesday, February 7, 2018

BERLAPANG DADA: MURID SEKOLAH DITANAM PENGHAYATAN KEMERDEKAAN DAN GST







Sekolah dipenaruhi pihak luar.







15 comments:

  1. maaf, lari dpd tajuk KD.
    2020 <----- ada rahsia dalam rahsia. sesuatu yg mesti "diselesaikan". seperti perancangan berzaman sedang dibuntukan maka tangan² ghaib sedang cuba membuka "jalan". adakah kita bersedia? nusantara akan berubah hawanya. ada "cetusannya". kukuhkan persaudaraan kita agar tidak ada "iblis" dapat memecahbelahkan kekuatan rohani kita.

    ReplyDelete
  2. Oleh sbb falsafah Melayu totok telahpun ditotok patri utk anggap Umno itu Kerajaan, Kerajaan itu Umno.
    Negara itu Parti,Parti itu Umno,Ketua Parti itu Pemilik Negara.
    Maka Umno akan putuskan nama Malaysia, diubah jadi UMNOSIA.
    Elok juga tambah L kat belakang tu, baru sah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompakWednesday, February 07, 2018 4:50:00 PM

      Fahaman karut marut yg diterap oleh umno mesti dihapuskan...otak melayu mesti dimerdekakan..

      Lawan umno lawan kerajaaan...kepala Bapak ko..

      Delete
  3. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompakWednesday, February 07, 2018 4:13:00 PM

    Eeik budak sekolah pon tau bahana GST...

    Income tax individu golongan kaye dan perniagaan dah dikenakan untuk pengurusan negara...cukai barangan dan perkhidmatan eksais dan duti dikenakan untuk menambah lagi keperluan kewangan negara...

    Hasil mahsul negara melimpah ruah seperti minyak,sawit balak koko getah padi logam ternakan perikanan dan lain2... Dari pengeluaran minyak diperolehi gas dan hasil sampingan pemprosedan seperti tar dan ethelene...

    Hasil yg dah banyak tak perlu lagi kutip cukai yg banyak...GST yg ganti SST sepatutnye tidak dikenakan kpd barangan yg tidak dikenakan SST...

    Tapi kerana pemimpin yg tamak nak kaut masuk poket sendiri menyebabkan negara tak vukup wang...perlu berhutang hingga menimbun...

    satu projek yg sepatutnye berharga 5 juta dibina dengan harga 7 hingga 8 juta...sampai bila negara tak akan cukup wang..

    Pembaziran pengurusan seperti belanjav PMO yg tinggi melebihi bajet kementerian....

    ReplyDelete
  4. http://thekl-chronicle.blogspot.my/2018/02/rafiziramli-jangan-cuba-auta-rakyat.html?m=1

    LINK PALING MENUSUK KALBU BAGI DEPA DEPA YG BEROTAK CERDIK ATAU BANGANG BERFIKIR...


    KIKIKIKI....

    ARI NI TAK ADO PANTUN PUN
    APO LAIE NAK FITNAH ORANG
    CUMO BAGI DEOA YANG SANTUN
    GUNO OTAK LA SEBELUM MENYOKONG
    FITNAH JADI WIRA FAKTA DI BALUN


    BERAMBOS ....


    LU FIKIR LA SENDIRI....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Komen ini telah dialuh keluar oleh pentadbir blog😝

      Delete
    2. Kejora bapuk bodoo pembela prompak..Wednesday, February 07, 2018 5:55:00 PM

      Projek lembu Feed lot ghaib...gagal..wang beratus juta lesap....pembalun duit kerajaan bebas bersuka ria...

      Tujuan projek lembu feed lot nak tambah bekalan daging negara bunyinye bagus sekali....tapi tujuan sebenar tersirat disebaliknye nak kaut duit kerajaan yg dibayar cukai oleh rakyat...

      Projek lembu dengan wang kerajaan dibenarkan membeli aset seperti condo mewah....sepatutnye selepas modal bela lembu berjaya di perolehi semula baru beli aset.....sebaliknye padang ragut tumbuh lalang dengan lembu tak berape ekor modal wang rakyat puluhan juta digunakan untuk beli aset...

      Maka kedengaran suara yg menyalahkan Rafizi yg sebabkan lembu semua hilang....pendedahan rafizi selepas lembu tak ade ladang terbiar sedangkan wang diberikan oleh rakyat berpuluh juta digunakan beli aset...

      Perancangan sebenar memang nak kaut duit kerajaan dengan jadikan projek lembu sebagai jalan supaya wang rakyat boleh digunakan...bijak bijak menipu...

      Umno dan penipuan tidak boleh dipisahkan...

      Selepas lembu 1 mdb dab fgv..
      Ini semua bertujuan membalun wang rakyat oleh orang2 tertentu...

      Selepas ini perniagaan ape plak untuk balun wang pembayar cukai?...

      Delete
    3. yang mendedahkan disalhkan, yang lesap kaw kaw di bebaskan untuk menikmati habuan. Jadi, bagi lah lagi banyak GST supaya llagi banyak kes macam ini .

      Delete
  5. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompakWednesday, February 07, 2018 4:30:00 PM

    Masaalah besar GST yg sebabkan kenaikan harga barang disebabkan tiada mekanisma kawalan harga seblm dan selepas GST....kementrian tidak nenandakan dulu harga yg patut dijual selepas GST...peniaga ambik kesempatan...najib hanye tau nak GST...

    Barangan sifar gst turut naik kerana peniaga ikan bawang lada sayuran perlukan tambahan wang untuk cover pembelian barangan yg kena gst..

    same juga bila satu barang naik harga barang lain turut dinaikan...peniaga tak kisah kenaikan barang yg tidak dijual olehnye kerana dia boleh naikkan harga jualan barangan dia...pengguna yg tanggong semuanye termasuk income tax peniaga..

    Barangan sifar gst bila dibeli dikedai yg berdaftar gst pon dikens gst...

    Bila harga barang meningkat najib dapat kutip cukai lebih banyak tanpa perlu menambah peratus gst......6% dari 1.00 cukai 6 sen ...bila harga meningkat 2.00 najib boleh kaut 12 sen...

    Melayu dikampong tak paham sangat pasal gst....beli terus bayar...

    ReplyDelete
  6. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompakWednesday, February 07, 2018 4:38:00 PM

    Selepas pru PH perlu strukturkan semula gst dengan sifarkan gst barangan tidak dikenakan SST...peratus cukai boleh di turunkan kpd 4%...barangan mewah patut dikekalkan 6 %...

    ReplyDelete
  7. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompakWednesday, February 07, 2018 4:45:00 PM

    Cubaan untuk menumnokan budak sekolah dimulakan oleh Ku nan...cara kominis tanam doktrin kominis dari peringkat awal...

    Sejak umno bersabat dengan parti kominis cina cara parti kominis nak di gunapakai di malaysia...

    Sepatutnye kaedah islam yg ditanam dari kecil...seperti pagi mengaji quran dan berdoa seblm mula belajar...
    Kerana kurang ugame wujudnye pecinta kemungkaran...perompak dibela dan dipertahankan mati2an...

    ReplyDelete
  8. NAK PERCAYA MYDIN ATAU RAHMAN?] Rakyat ada wang, data sangkal kenyataan bos Mydin, kata Rahman


    Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan menepis kenyataan Pengarah Urusan Mydin, Datuk Ameer Ali Mydin yang mengatakan rakyat tidak mempunyai wang untuk dibelanjakan walaupun pertumbuhan ekonomi Malaysia kukuh.

    Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu berkata bos rangkaian pasaraya itu mempunyai anggapan yang tidak betul kerana data menunjukkan pertumbuhan ekonomi negara menaikkan pendapatan dan kuasa membeli rakyat.

    “Prestasi ekonomi dan keadaan sesebuah negara, tidak boleh dinilai hanya daripada satu sub-sektor, seperti industri pasaraya besar sahaja.

    “Penggunaan swasta terus menjadi penyumbang terbesar kepada ekonomi Malaysia dengan peratusan sumbangan kepada KDNK sejumlah 53.2%, atau RM589.7 bilion,” kata Rahman dalam kenyataan hari ini.

    Beliau merujuk kepada kenyataan Ameer dalam satu temubual radio tentang kerugian yang dialami rangkaian pasaraya itu mengalami kerugian sehingga RM100 juta apabila mengambil bahagian dalam projek kerajaan, KR1M.

    “Bagi perbelanjaan domestik, asasnya bagus, tetapi hypermarket dan pasar raya besar yang menguasai 50% pasaran runcit negatif.

    “Saya rasa orang ramai tidak mempunyai wang,” kata Ameer.

    Rahman berkata mungkin satu penyebab kemerosotan jualan yang dialami pasaraya ialah peningkatan bilangan kedai bukan pengkhususan daripada 66,920 pada 2016 kepada 73,848 tahun lepas.

    “Ini merupakan satu faktor mengapa pasaraya besar mengalami kadar jualan yang perlahan, ekoran lebih banyak pilihan kepada pengguna untuk membeli-belah.

    “Berdasarkan data yang diterbitkan oleh Jabatan Perangkaan Negara (DOSM), jualan di pasaraya besar hanya mewakili 8% daripada keseluruhan perdagangan runcit di Malaysia.

    “Atas sebab itu, jualan pasaraya tidak boleh dijadikan sebagai satu-satunya penanda aras prestasi perdagangan runcit, apatah lagi keadaan ekonomi semasa negara dan rakyat,” kata Rahman.

    Beliau menambah perdagangan runcit mencatatkan pertumbuhan yang kukuh dari segi nilai dan jumlah.

    “Dari segi nilai, perdagangan runcit mencatatkan pertumbuhan 2 angka untuk 3 suku tahun berturut-turut pada tahun 2017, manakala dari sudut jumlah pula, perdagangan runcit berkembang 7.8%, 11.5%, dan 10.5%, untuk suku tahun pertama, ke-2, dan ke-3 bagi tahun 2017 masing-masing.

    “Perdagangan runcit pada 11 bulan pertama tahun 2017 meningkat daripada RM367.7 bilion kepada RM410.5 bilion untuk tempoh yang sama bagi tahun 2016, iaitu peningkatan sejunlah 11.6%.”

    Jualan dalam talian

    Menurut Rahman, kemudahan perkhidmatan membeli dan menghantar barangan secara dalam talian juga antara sebab orang ramai jarang mengunjungi pasaraya.

    “Berdasarkan laporan Bancian Ekonomi 2016 yang diterbitkan DOSM, transaksi pengguna-kepada-perniagaan (B2C), mencatat nilai sebanyak RM73.7 bilion dan ia berkembang saban tahun.

    “Lebih ramai pengguna membeli produk, termasuk barangan runcit asas tanpa perlu keluar rumah kerana terdapat pilihan yang lebih mudah melalui internet.”

    Beliau berkata syarikat-syarikat pasaraya besar yang belum mengikuti trend itu akan kehilangan potensi besar daripada perniagaan dalam talian. - FMT
    celahgelegar at 8:24 AM

    ReplyDelete
    Replies
    1. terlalu ramai pekerja asing yg hanya membelanjakan 10% pendapatan di Malaysia, selebihnya di hantar ke negara asal, mana mungkin duit gaji mereka di belanjakan di Malaysia untuk memeriahkan peruncitan negara...

      Delete
    2. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompakWednesday, February 07, 2018 6:21:00 PM

      Orang ramai masih ade wang...kalo tak de wang mati kelaparan laa..

      Cume wang yg ade orang ramai terutamanye berpendapatan sederhana dan rendah yg merupakan golongan majoriti perlu berjimat kerana kenaikan macam2 kos keperluan harian ... Minyak naik berterusan...tambang bas sekolah dah naik...barangan naik secara senyap....

      Menteri2 tak rasa ape pon kenaikan kerana kerajaan bayar gaji dan elaun puluhan ribu sebulan...bil api bil air bil telefon rawatan perubatan semua ditanggong oleh kerajaaan....
      rakyat kena tanggong sendiri...ade pekerja swasta tak dapat kenaikan gaji...

      Kenaikan gdp bukan ukuran peningkatan pendapatan rakyat...peningkata eksport bukan dapat kpd rakyat...cukai masuk kerajaan...

      Delete
    3. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompakWednesday, February 07, 2018 6:25:00 PM

      Perkhimatan belian dlm talian bagi baraangan di pasaraya yg menghantar kpd pengguna hanye terdapat di bandar2 besar saje...berape peratus sangat...

      Delete