Sunday, February 25, 2018

BR1N @ BR1M - BANTU HAYAT POLITIK NAJIB @ BANTU RAKYAT MISKIN



BRIM bagipun berperingkat, slow macam siput babi, amaun ciput, tangguh satu hari ke satu hari, perlancaran belanja ratus ribu setakat nak bercakap pasal masuk bakul angkat sendiri.

Bukan untuk populis, tapi canang setiap hari ungkit setiap masa..

Walaupun PH akan meneruskan dalam bentuk bantuan integriti tetapi diharap solusi dan mekanisme dikaji supaya benar² membantu rakyat seumpama bagi pancing, bukan bagi ikan.

115 comments:

  1. 'Walaupun ph akan meneruskan..bla bla bla...'. kalau tak suka, dpt kuasa jgn teruskan. Reka sendiri & jgn tiru. Nampak sgt kering idea. Kalau tau nak komplen patutnya bijak mencari idea utk bantu rakyat. So, belum layak utk dpt kuasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. cerita hutan
      Brim tu macam dadah, bagi sedikit, ketagih dan nak lagi berulang ulang. Bagi tangankiri , dapat balik dengan gst dengan lebih lagi . kah kah kah

      Delete
  2. Apalah manghkuk hayun anon 5:08. tak ada orang kata BRIM idea yang bagus. Dulu era Tun M, tak ada BRiM tapi rakyat tak menderita. PH ada idea tersendiri dan tak ada sapa nak ikut idea JIBON yang bagi 1200 , SAPU 3600.AUTO pooorah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pooorah..... zaman tu kau dah tumbuh belum?.... atau zaman tu kau memang hidup senang sebab dapat projek surat pink.... tok sah gebanglah..... zaman tu lampin pakai buang bukan satu pilihan lagi.... masih pakai lampin kain pureen atau johnson..... rakyat tak mampu sangat nak pakai lampin pakai buang.... hanya pilihan.... tp zaman sekarang dah jadi kemestian.... sebab tu dulu RM50 boleh dapat satu bakul barang.... zaman sekarang RM50 sapat lampin pakai buang satu beg ngan gi makan McD jer.... akal ada tak?

      Delete
    2. Zaman Tun M yg dapat BRIM kroni2 ja..sekolah pun kena beli buku tau..Zaman Najib buku2 free ..yuran free..dapat duit seratus .

      Zaman tun M org2 melayu pakai kapcai ja berbeza zaman Najib keta menjalar2..Zaman Tun M KFC utk org kaya ja....la ni budak sekolah sempoiii pekena pas balik sekolah..

      Delete
    3. 9.31 kalau nak fitnah guna lah akal....

      Delete
    4. BRIM ide yg baik...
      Madey bagi kail tapi tak bagi ikan....
      Tapi Najib bagi kail dan Ikan sekali sementara menunggu hasil pancing...
      Pemimpin mana yg lebih bagus dan cerdik

      Delete
    5. Brim bagi ikan.....pancing tak der, mana pancing nya?

      Delete
    6. pancing nya da kena jual la tak kan kau tak perangai melayu...takpe nanti dapat lagi pancing baru leh gy jual lagi.

      Delete
  3. Alangkah sayangnya....
    Bersatu tidak yakin memenangi hati melayu, maka mengumumkan gabungan dengan PH yg mana DAP salah satu sekutunya
    Alangkah bagusnya...
    jika Bersatu iktikad/bulatkan hati untuk berbeza dengan UMNO/PAS/PKR/AMANAH semasa pembentukannya untuk menunjukkan mereka lain daripada lain, ikhlas dalam perjuangan bangsa dan agama, bukan mengejar KUASA (sedangkan kuasa itu datang bergolek apabila mereka menang PRU14 di kawasan undi melayu dan menjadi penentu mana-mana parti lain untuk membentuk kerajaan).
    Melayu tegar tetap melayu tegar.... DAP adalah nanah, adalah kudis, adalah perosak melayu dengan jarumnya yang sangat halus, tidak dapat dibaca permainnya oleh melayu rojak yang tidak mengenal siapa yowtai di Malaysia.
    Sayang Bersatu.... kami telah memberi pesan di blog ini beberapa tahun lalu.... tapi sayang Bersatu.... anda tidak memahami kehendak kami melayu totok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mereka takder jati diri... dan tak punya wawasan.... kalah ada wawasan mereka akan berjuang sendirian..... ni nak kejar kuasa secara expresd walaupun terpaksa mengumur nanah dalam mulut (DAP)

      Delete
    2. Tiada satu pun parti di malaysia ini jika bergerak solo akan menang! Tiada! Langsung tiada! Walhal, umno sekalipun bergabung tenaga bersama parti2 lain dan dikenali sebagai BN..

      realiti yg harus kita terima iaitu malaysia adalah negara yg terdiri dari pelbagai kaum! Maka, parti berasaskan kaum, boleh.. tiada masalah.. Tetapi utk memenangi pru, gabungan antara pelbagai parti berbilang kaum itu wajib dibentuk dan bergerak seiringan.. Tidak boleh bergerak secara solo! Kerana iklim politik di malaysia adalah begitu.. Terdiri dari pelbagai kaum.. Harap saudara faham..

      Delete
    3. en suharli,
      cakap mcm najib...bubarkan BN kalau macam tu..nanti boleh umno bertanding guna logo sendiri..tu le percayakan najib sgt sampai membodohkan diri sendiri kat sini..ke baru terlibat dalam politik ni..DAP nanah ke umno yg nanah? DAP ke yang perintah Malaysia sampai hutang dah hampir 1 trillion? DAP ke yang tubuhkan 1mdb? LGE ke yang ada duit berbillion2 dalam akaun sendiri? DAP ke yang bodoh g bayar kat syarikat palsu sampai 3.5b dan buat diam2?

      Delete
    4. Kalau gitu betullah.... memang nak kan kuasa..... bergabung baru menang..... bukan masalah bergabung.... masalahnya bergabung ngan DAP... amanah dan pakatan.... weiiii kalau bukan kerana kuasa.... berjuang sendirian pun boleh menarik orang sokong atau senang cakap parti lain sokong..... contohnya kalau benar UMNO bobrok... mic dan mca pun akan cabut lari dan sokong PPBM..... oklah itu mungkin mustahil..... abis tu kenapa PAS pun tak mau kat PPBM ni???? Sebab ada DAP lah isunya... DAP yang hidup bernanah.... Errrrrrrrre..... PAS berjuang sendirian aper...( sebelum join pakatan dalam 2 PRU kalau tak silap...) boleh ajer pegang Kelantan dan pernah pegang Trengganu dan Kedah oklah kedah sebab ada pakatan.... So no isue.... PPBM memang mahu kejar kuasa.... mau yang Ekspress walaupun TUN dan Muhyidin terpaksa sedut kahak kata DAP anti melayu dan anti Islam..... ok habis.

      Delete
    5. Anon 7:15..... lu cerita apa?.... lu beli kereta... loan sama bank...... amacam bank boleh kasi sam lu loan kereta walau gaji lu RM3000?????..... hampir 1 trillion tu berapa????? Lu kasitau betul2 laaaa.... dulu Tun kata hutang negara cuma 53% dari nisbah GDP....negara masih ok... tak mungkin bankrap.... sekarang Tun kata hutang negara sudah 50.7%.... negara akan bankrap..... Singapore sama Jeepun audah lebih 100%.... pun masih hidup maaaa.... najib ada 1MDB.... sudah nampak hasil.... LGE pun terowong duit lesap.... tiang sudah ada berapa batang maaaaa.. lepas tu lu pergi tanya Muhyidin.... itu akaun peribadi najib sorang ker pernah ada.... Tun tak pernah ada kaaaaa??? Kalaulah Najib mau cilok... buat apa dia kasirau sama itu Sembab pasal duit masuk maaaa ..... lu mau cerita apa lagi.... itu duit 1Mdb kaaaa.... abia itu kerajaan arab sudah tipulah kata sia kaai derma.... ok...ok... kasi LKS.... confir itu wang leih 1 billion bukan datang dari yahudi iarael.... duduk diam2 buat apa....

      Delete
    6. Yer suhaili,

      Memang tun mahathir melalui PH inginkan kuasa utk memerintah malaysia!

      Itu satu mesej yg jelas..!

      Tanpa kuasa bagaimana nak memerintah negara!

      Itu pun nak kena explain ker..???!

      Hehehe.. Lemah sungguh pemikiran suharli..

      Delete
    7. suarli ni melayu rupanya mati2 aku ingatkan arab

      Delete
    8. Tak salah madey nak kuasa...tapi kena ada pendirian politik yg jelas dan tetap..

      Nnati orang akan kata madey ni dah terdesak, dah kemaruk hinggakan terpaksa berkawan semula denagn musuh utama dia dulu.....

      Itu adalah salah satu sebab utama rakyat menolak madey!!!

      Delete
    9. Betul kata anon 11.44 kok yer pun nak berkuasa... janganlah sampai hilang punca... ngan DAP galang sekutunya. Ada plak anon atas tu kata tanpa kuasa acaner nak memerintah.... itu memanglah jelas.... kalau gitu tak jadi masalahlah kalaupun PPBM nak guna pengaruh atau campur tangan asing janji dapat kuasa.... oklah yg tu melampaulah sangat yer rak.... ngarutlah aku ni..... cuma nak tanya kuasa apa yang kau orang ada kalau nanti yang jadi pencaturnya adalah DAP.... sekarang ni PPBM tak berani pun nak kata akan memperjuangkan hak melayu.... yang ada...Tun kata nak jadikan Malaysia ni diperintah parti yang tidak ada membezakan bangsanya.... Malaysian Malaysia macam yg DAP mahulah tu.... piiiiirah.... kena tipu hidup2.

      Delete
    10. Saudara anon 11.44,

      Tun memang sudah mempunyai pendirian politik yg jelas..!

      Kerana itu lah demi memperjuangkan suara rakyat dan memperbaiki pelbagai kesilapan yg telah berlaku, maka hubungan diplomasi dan politik dilakukan dgn menggabungkan pelbagai parti politik pembangkang yg terdiri dari pelbagai kaum ke dlm satu parti politik yg dinamakan PH.. (buat masa ni kelulusan dari ROS masih tak dpt lagi.. Tp itu soal lain)

      Kini, PAS dan UMNO jg semakin mesra menjalinkan hubungan sesama mereka..! Sedangkan mereka jg musuh utama sebelum ini..! Maka, tdk timbul isu yg TUN terpaksa berkawan dgn musuh utama kerana terpaksa atau kemaruk kuasa..!

      Ini soal kepentingan rakyat dan negara mengatasi kepentingan kepartian politik tertentu!

      # Sabar lah yer suharli masrop.., tak usah beremosi dlm berhujah.. Kenyataan yg ko buat pun dah byk kali di jelaskan oleh john doe.. So tak perlu lah aku nak perjelaskan lg.. Dan kebanyakan masa ko lebih banyak menuduh dan berada dlm sindrom penafian! Memang sampai bila2 pun, begitu jela hujah ko..

      Sedih.. Hehehe

      Delete
  4. KALAU ADA YANG TAK BACA.... INI CERITANYA... JANGAN JADI KD... MAIN SEKERAT2:
    Datuk Seri Najib Tun Razak menangkis tohmahan pembangkang kononnya Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) dibuat atas kepentingan politik dengan berkongsi tentang latar belakang serta manfaat dari segi teori ekonomi pelaksanaan bantuan sejak 2012 itu.
    Perdana Menteri berkata, idea pemberian BR1M bukan diilhamkan beliau atau mana-mana ahli politik tetapi oleh Bank Negara Malaysia (BNM) yang mencadangkan kaedah subsidi bersasar kerana dilihat memberi manfaat kepada golongan benar-benar memerlukannya berbanding subsidi pukal yang mempunyai ba­nyak ketirisan.

    Kata beliau, Bank Dunia membuat teguran bahawa Malaysia sepatutnya menukar dasar dan BNM mencadangkan bantuan tersebut dalam satu taklimat sebelum pembentangan Bajet 2011.
    “Ia tiada kaitan dengan soal politik kepartian tetapi perubahan dasar yang difikirkan sudah sampai masanya untuk memberi manfaat lebih besar kepada rakyat dan kumpulan yang sepatutnya menerima manfaat daripada dasar kerajaan.
    “Kalau orang kata kita hendak membeli undi, itu tidak be­tul sebab asal usulnya BNM yang cadangkan.
    “Kalau hendak beli undi, kita bagi kepada puak-puak kita sahaja tetapi kita bagi kepada semua termasuk di negeri pembangkang kerana penerima dipilih berdasarkan pendapatan mereka,” katanya ketika ber­ucap melancarkan BR1M 2018 di hadapan 2,000 penerima bantuan itu di Dewan Konvensyen Sultan Haji Ahmad Shah di sini hari ini.
    Yang hadir sama, Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob dan Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Tan Sri Dr. Mohd. Irwan Serigar Abdullah.
    Najib turut membidas pembangkang yang hanya pandai mengkritik pemberian BR1M tetapi tidak pula memberi cada­ngan berhubung kaedah lebih baik dalam menyampaikan subsidi kerana pihaknya bersedia me­nimbang sebarang cadangan untuk dilaksanakan demi kepen­tingan rakyat dan negara.
    “Kalau nak kata ini dedak atau cash is king, ini semua mengarut sebab zaman dia dahulu tidak buat.
    Zaman saya yang melaksanakan BR1M kerana kita kerajaan yang prihatin terhadap kebajikan rakyat,” katanya.
    Beliau yang juga Menteri Kewangan berkata, dari segi teori pula, pemberian BR1M membantu merangsang ekonomi negara apabila wang itu digunakan pe­nerima untuk berbelanja seperti membeli barang keperluan asas.
    Peningkatan perbelanjaan oleh golongan sasar setelah menerima BR1M, kata Ahli Parlimen Pekan tersebut, memberi suntikan kepada ekonomi domestik.
    “Apabila permintaan bertambah, ekonomi kita pun akan berkembang. Permintaan domestik salah satu faktor untuk mengembangkan ekonomi. BR1M tidak salah dari segi teori ekonomi, ia bukan bersifat populis tetapi ada asasnya iaitu untuk mengembangkan ekonomi,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. en suharli,
      tu le bila terlalu percayakan najib, pe najib cakap mesti 2.6b betul kan? kalau bukan atas dasar kepentingan politik, kenapa tak salurkan melalui jabatan2 kerajaan yang berkaitan..zaman dulu pun ada bantuan kepada org susah dan diberi melalui jabatan kebajikan masyarakat. tapi brimmmm ni beza sikit..zaman kasi cash dulu, siap ada bendera BN keliling tempat bagi brimmm dan selalunya yang kasi adalah org2 kuat umngok. Sebelum bagi brim dalam ucapan dok suruh org sokong BN..tak politik ke en suharli?

      Delete
    2. Dia dah kata hanya digunakan untuk PRU....secukupnya... yang lebihnya dipulangkan..... errrrrr minta DAP jelaskan dana yahudi israel yang lebih Rm1 billion tu hang tak nak 'audit' ker???? Letak bender BN sekeliling masa bagi Br1M .... tu hang yang kata.... kerajaan sekarang ni kerajaan langit ayah pin ker.... betul lah tu kerajaan BN bagi semua.... lain mcm DAP atau PKR.... kalau lebih sudu peruntukan kena sekat..... janganlah salahkan org umno yg serah brim plak..... kalau begeri pembangkang bagi oeruntukan atau bagi KAD peduli selangir tu YDP majlis perbandaran ker yang bagi?.... atau pengarah hospital?..... Tu ajemin bagi 'sumbangkan' borang lesen meniaga tu apa kebendanya?.... dia pyn pandai amik sendiri apa.....

      Delete
    3. anon 7.20...BRIM adalah usaha dan idea kerajaan BN
      Apa yg nak heran....salah ke??

      Yg kau dengki dan sakit hati sebab apa??? Kau pun dapat BRIM kan..

      BRIM untuk semua rakyat Malaysia...tak kita parti politik.

      Pembangknag dengki dan sakit hati bila rakyat kata BRIM bagus. Ringankan beban kos sara hidup...

      Rileks la.....duit BRIM adalah duit subsidi yg dapat dijimatkan dari plan rasionalisasi subsidi....Kau faham ke apa itu rasionalisasi subsidi??

      Delete
    4. "Kau faham ke apa itu rasionalisasi subsidi??"

      Sila terangkan?

      Delete
  5. Bagus juga najib kroni dan pencacai2nya dah buta mata dan hati tak nampak, hati dah hitam berkarat, mata pula nampak habuan dan berfikir apalagi milik rakyat untuk dicuri lagi.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib tak mencuri pun...
      Jgnlah dirosakkan otak kau tu dengan berita palsu dan fitnah...

      Malaysia bertambah bagus....ekonomi berkembang...rakyat dapat berbelanja....yg susah dibantu....rasuah dibenteras.....

      Malaysia ok ajer....melainkan dalam kepala otak kau yg dah berserabut dan dengki yg tak dapat melihat kebenaran...

      Delete
    2. "Najib tak mencuri pun..."

      Sila saman media barat yg mengeluarkan Najib crook atau pencuri, Dan DOJ yg menggelar
      Najib kleptokrat

      Delete
  6. Bagus juga najib kroni dan pencacai2nya dah buta mata dan hati tak nampak, hati dah hitam berkarat, mata pula nampak habuan dan berfikir apalagi milik rakyat untuk dicuri lagi.....

    ReplyDelete
  7. BUAT BACAAN JOHN DOE .... DALIL APA YANG TAK TERKENA PADA MANUSIA SANJUNGAN KAMU TU????:

    Lebuh raya - lebuh raya di bawah kendalian Kumpulan Projek Lebuh Raya Utara Selatan (PLUS) adalah seperti berikut:

    • Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS);
    • Lebuhraya Utara-Selatan Hubungan Tengah (ELITE);
    • Lebuhraya Seremban-Port Dickson (SPDH);
    • Lebuhraya Laluan Kedua Malaysia Singapura (LINKEDUA);
    • Lebuhraya Butterworth-Kulim (BKE); dan
    • Jambatan Pulau Pinang.

    Pada tahun 2011, penstrukturan semula kadar tol telah dilaksanakan di lebuh raya-lebuh raya di bawah kendalian Kumpulan PLUS. Intipati penstrukturan semula kadar tol tersebut adalah seperti berikut:

    • Kadar kenaikan tol dikurangkan dari 10% setiap 3 tahun kepada 5% setiap 3 tahun kecuali di Jambatan Pulau Pinang;
    • Tempoh konsesi akan tamat pada 31 Disember 2038; dan
    • Penstrukturan kadar tol di Jambatan Pulau Pinang.

    Perjanjian awal yang dibuat antara Kerajaan dan PLUS pada tahun 1988 dan akan tamat pada 2018, membenarkan syarikat konsesi menaikkan kadar tol setiap tahun. Tun Dr Mahathir sedar kebodohan beliau lalu menyemak semula perjanjian ini pada 1999.

    Dalam perjanjian baharu Tun Dr Mahathir mengulangi kebodohan lalu apabila membenarkan kenaikan setiap 3 tahun sekali pada kadar 10% setiap kenaikan di Lebuh Raya Utara Selatan dan Lebuh Raya Persekutuan, dan konsesi akan tamat pada 2030.

    Rakyat tidak mampu membayar tol setinggi itu, Kerajaan tidak mampu membayar pampasan ratusan juta setiap tahun jika kadar tol tidak dinaikkan. Pampasan tersebut pula pergi kepada orang tertentu sahaja.

    Jika dilihat, kadar tol pada zaman DS Najib Tun Razak selepas penstrukturan adalah lebih rendah dan 'mesra rakyat'. Pada masa yang sama Lebuhraya Utara Selatan diklasifikasikan sebagai lebuhraya antara bandar dan sebahagian dari Manifesto 2013.

    Akhirnya pada 2011, DS Najib Tun Razak mengarahkan KWSP membiayai pembelian RM23 bilion dengan membeli bon yang diterbitkan PLUS dan Kerajaan kini mengawal sepenuhnya lebuhraya ini dan sebarang rundingan akan lebih mudah kerana ia melibatkan kerajaan sendiri.

    Ini bukan sahaia memudahkan rundingan tetapi juga memastikan jika Kerajaan perlu membayar pampasan maka wang tersebut akan tetap menguntungkan Rakyat terutamanya pencarum KWSP.

    Nota: Gambar di atas adalah kapsul masa yang ditulis dan ditandatangani pada tahun 1988. Ini adalah janji palsu Tun Dr Mahathir bahawa tol akan dimansuhkan pada 2018. Sebaliknya beliau sendiri yang melanjutkan perjanjian sehingga 2030.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdr Suharli yang bingung,

      Komen awal saya di atas sudah menjawab segala persoalan saudara. BRIM yang meningkat jumlah pemberian dan jumlah penerima bukanlah lambang kejayaan mahupun keprihatinan pemerintah. Ia adalah bukti dan lambang kegagalan pemerintah di dalam pengurusan ekonomi.

      Kenyataan sdr/i ahan di atas itu sebenarnya adalah tepat. Biarlah saya bantu pada bab 'alasan dan dalil'

      Ada pula dari sudut hukum, seperti yang saya pernah terangkan dulu, hukum cukai adalah harus selagi ia bersifat patut dan padan (bil-ma'ruuf) dengan keadaan semasa. Dalilnya ialah qias kepada keharusan memakan harta anak yatim yang dijaga sekiranya penjaga itu tidak berkemampuan.

      وَمَن كَانَ فَقِيرًا فَلْيَأْكُلْ بِالْمَعْرُوفِ ۚ 

      Maka barangsiapa yang faqir maka diizinkan ia memkannya (harta anak yatim) dalam keadaan ma'ruuf (patut dan padan) (An-Nisa : 6)

      'Patut dan padan' ini skopnya luas dan tidak tertakluk kepada sesuatu skim tertentu. Kayu ukur dan indikasinya akan berubah-rubah mengikut keadaan sbgmn zaman itu berubah.

      Walaubagaimanapun ada satu perkara yang tidak pernah berubah di dalam membuat penilaian apa yang patut dan padan dan apa yang tidak, iaitulah 'pandangan majoriti orang-orang yang munasabah'.

      Orang Inggeris malahan turut memakai kayu ukur ini melalui prinsip yang dinamakan 'reasonable men test'.

      Maka apabila majoriti rakyat yang cukup umur dsn akal merasakan cukai yang dikenakan itu munasabah maka ia dengan sendirinya menjadi bukti melampaui keraguan munasabah bahawa cukai itu adalah patut dan padan.

      Dan apabila majoriti rakyat merasakan cukai itu membebankan dan amat tidak munasabah, maka cukai itu dikira gagal di dalam penilaian patut dan padan, dan secara hukumnya ia akan menjadi bukti dan lambang penindasan oleh pemerintah.

      Kalian boleh tuduh Tun M dengan 1001 tuduhan tetapi faktanya ialah selama 5 penggal berturut-turut Tun M telah kembalikan hak untuk menilai itu kepada rakyat, dan di dalam setiap penilaian, rakyat tetap kembali memilihnya sebagai pemerintah. Ia tidak pernah 'diturunkan' oleh majoriti rakyat melainkan ia sendiri yang memilih untuk turun.

      Fakta itu sendiri telah menunjukkan segala cukai yang Tun M kenakan pada zamannya adalah telah lulus ujian 'patut dan padan' seperti peruntukan ayat 6 Surah An-Nisa'.

      Hanya pendusta dan golongan bingung sahaja yang akan mempersoalkan perkara yang telah pun diputuskan oleh majoriti, bukan sekali malah 5 kali, dan keputusan itu telah pun luput tempoh untuk 'review'.

      Bilakah sesuatu tempoh untuk review luput? Iaitu sama dengan tempoh sesuatu mandat dikembalikan. Ini juga adalah salah satu sifat 'patut padan'.

      Maka di dalam konteks Malaysia dan Tun M, tempoh munasabah untuk review balik sifat patut padan ke atas Tun M telah pun tamat selepas 5 tahun ia meletakkan jawatan. Apa2 review selepas 5 tahun adalah gagal ujian patut padan ini.

      Delete
    2. (Samb)

      Di dalam keadaan Tun M ini tempoh untuk review ini bukan sahaja telah tamat kerana ia melebihi tempoh mandat iaitu 5 tahun, bahkan juga kerana sanad atau rantaiannya telah pun terputus apabila fakta menunjukkan sebelum segala yang telah putus ini mahu direview sifat patut padannya pada zaman Najib, ia langsung tidak dibangkitkan pada zaman Pak Lah.

      Apa yang Najib buat semasa Pak Lah memerintah dulu? Pernahkah ia membangkitkannya kepada pak Lah untuk tujuan 'review'. Kalau tak ada maka tindakannya membangkitkannya pada hari ini selepas tamat tempoh review dan selepas rantaiannya terputus adalah sebenar-benarnya pendustaan.

      Dan tindakannya menggunakan orang ini untuk berkempen bagi pihaknya pada PRU yang lalu pula adalah lambang hipokrasi tahap gaban.

      Hanya super dungu dan super bingung saja saya kira takkan boleh faham penjelasan mudah ini.

      Ada pula pendusta, biarkan..

      Delete
    3. John Doe.....kau silap

      Jumlah penerima BRIM bertambah sebab syarat penerima telah diturunkan.
      Lagipun kerajaan ada byk duit lebih dari plan rasionalisasi subsidi..Itu yg dipulangkan semula kepada rakyat dlm bentuk BRIM

      Subsidi sekarang ni byk orang kaya yg menikmati, orang asing dan pelancng asing.. Sebab tu bila subsidi minyak dikurangkan, maka harga akan naik. Yg byr lebih ialah orang kaya yg banyak kereta den berkereta besar...
      Rakyat yg miskin dan sederhana - kereta kecil dan naik motor.
      Memang rakyat miskin dan sederhana kena byr lebih, tapi mereka ni akan dapat balik duit melalui BRIM...

      Delete
    4. Tidak menyangkal melainkan memusing lidah .

      Saya tiada jawab balas, terpulanglah . Pada akhirnya setiap orang akan menuai apa yang ia semai.

      Delete
    5. 11.56, terang kan plan rasionalisasi?

      Delete
  8. Dan tuan John doe...sejak 2011 sehingga kini... jika diambil kira kenaikan 5% setiap 3 tahun di lebuhraya milik PLUS..... sudah berapa kali kenaikan?.... ada ker?..... dan jika pun ada kenaikan rakyat yang berKWSP tak dapat faedah ker?.... ayoyooooo......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdr Suharli yang bingung ,

      Patut padan sesuatu kenaikan mahupun penurunan ,seperti juga cukai , adalah tidak terletak pada pandangan seorang dua yang membuat bising tapi kepada pandangan majoriti orang-orang yang munasabah.

      'Keputusannya' akan diketahui apabila kesemua dibenarkan membuat pilihan pada PRU kelak.

      Tun M telah memimpin 5 PRU dan tak pernah tewas sedangkan Najib inilah kali pertama ia memimpin PRU tanpa Tun M berada di pihaknya.

      Kalau tak percaya pada dalil pun, percayalah pada track record yang menunjukkan Najib tidak mempunyai peluang langsung apabila berhadapan dgn Tun M.

      Delete
  9. Pada zaman khilafah dahulunya kejayaan seseorang kahlifah menguruskan kewangan negara akan dinilai melalui beberapa faktor dan faktor utamanya ialah berkurangnya jumlah penerima zakat dari kalangan fakir dan miskin berbanding ketika mereka mengambil alih dengan ketika mereka 'tamat perkhidmatan'.

    Semakin berkurangnya penerima zakat dari kalangan fakir dan miskin bererti pengurusan ekonomi khalifah itu semakin berjaya. Semakin bertambahnya penerima zakat dari kalangan dua asnaf ini bererti pengurusan perbendaharaan negara semakin gagal.

    Itulah faktor paling utama mengapa khalifah mengapa Umar Bin Abdul Aziz dari Bani Umayyah, khalifah Harun Ar-rasyid dari Bani Abbasiyyah dan khalifah Suleiman Al-Qanuni ( orang Barat penggemarnya Suleiman The Magnificent) dari Uthmaniyyah telah diiktiraf sebagai pemerintah-pemerintah yang paling berjaya pada dinasti mereka masing-masing.

    Malangnya, di zaman Najib yang serba tolol ni, jumlah penerima BRIM yang semakin ramai, dan jumlah BRIM yang semakin naik telah menjadi kebanggaan pemerintah dan dicanang-canang seolah-olah ia adalah sebagai 'bukti kejayaan atau bukti keprihatinan' pemerintah.

    Alangkah bodohnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alangkah bodohnya ...SST ternya menipu rakyat dan kerajaan disebabkan kebolhadaan ketirisan.... diganti ngan GST.... nak zalim apanya jika peniaga yg mencilok dan menipu salamani disekat modus operandinya... manakala barang2 asas dan keperluan utama rakyat untuk terus hidup dikecualikan GST..... kalau setakat ubat gigi nak kata dizalimi....apakata John Doe tentang irang dulu tak pakai ubat gigi.... tapi guna kayu sugi....

      P/S : Tun memerintah sblum ni ala2 khalifah ker?....

      Delete
    2. JD - sekiranya pakatan mengambil tampuk pemerintahan tentunya segala barangan jadi murah yer..... minyak.... minyak masak... gula... dan macam2 lagi.... sebab untuk jadikan harga barang murah dah tentulah subaidi dipertingkatkan.... miskin kaya akan terima barang yang sama pada harga yang sama. kalau baca dari tulisan JD.... nampaknya subsidi tu diumpamakan sebagai zakat lah yek.... maksudnya rakyat menerima subsidi ... Brim adalah subsisi bersasar... maknanya yang kaya confirm tak terima Brim.
      Baiklah.... jika JD kata penerima brim itu menunjukkan penerima zakat meningkat dan tanda sebagai kerajaan gagal..... mengapa perlu JD nak mengiyakan hasrat pembangkang yang mahu mengsubsidikan harga barang.... yang akhirnya sama2 ditelan oleh orang kaya..... bukankah lebih tolol namanya.... Subsisi Bersasar seperti Brim lebih membantu negara dalam kitaran ekonomi dan lebih dari itu bukannya ralyat miskin sahaja... malah rakyat sederhana juga dapat berhadapan dengan gangguan ekonomi global yang negara turut menerima tempiasnya.... tolonglah jamgan tolol sangat.

      Delete
    3. en suharli,
      alangkah bodohnya dengan mengatakan SST dengan ketirisannya membebankan rakyat. en suharli ni tak duduk di malaysia kot? memang dari segi angkat, 6% mmg rendah. tapi tak kan le setelah dihapuskan SST, dengan hanya 6% GST, harga barang meningkat mendadak? dulu beli barang yang harganya RM10, kena bayar RM10 je. kalau cukai lama yang tinggi digantikan dengan cukai yang lebih rendah, harga barang makin mahal ke? Org berpijak pada bumi yang nyata en suharli. org bercakap berdasarkan apa yang org rasa sendiri. bukan semata2 butakan mata, butakan hati semata2 HANYA untuk pertahankan MO1.

      KERAJAAN mempunyai kuasa. Habis tu kenapa akta2 baru diperkenalkan. bila gagal, salahkan peniaga. itu bermaksud kerajaan sekarang gagal le kerana peniaga lebih berkuasa daripada kerajaan. kalau macam tu baik tukar je kerajaan yang lebih berani, lebih nampak permasalahan rakyat. bukan parti yang semata2 bermati-matian pertahankan pemimpin yang dipandang buruk oleh dunia luar..kesian en suharli ni..nak tanya sikit, en suharli ni org mana? org pekan ke?

      P/S : Najib perintah ala2 khalifah ke? ala kleptokrasi ada le

      EX umno JERAI

      Delete
    4. Lu jangan teepoooooo larrrr.... dulu zaman sst barang harga tak naik ka????.? Lu ada pernah dengar lu amak sebut...alhmdulillahhhh harga barang sudah turun..... no2.... lu tak perasan ka.... itu barang berapa banay kontrol oleh peniaga kapitalis yang mau kasi buruk kerajaan maaaa..... wa sudah kata barang asas tak GST.... dan masih murah.... kalau naik pun sebab gomen kurangkan subsidi... John Doe kata subsidi ni tanda kerajaan gagal kalau kasi banyak atau meningkat...... tapi lu orang perasan tak.... apa macam barang yang tak ada GST pun naik jugak.... apasal?.... lu mau kata naik lori ada gst ka?????.... satu lori sewa RM1000..... gst RM60.... lu ingat ikan kembung boleh jadi 1kilo RM20 ka????? Dulu paling mahal RM14 maaaaaaaa....... lu tak meniaga lu apa tau.... kalau lu beli kembung frozwn besar dari siam aaaaaaa.... baru RM13 wooooo.... sekarang itu ikan frozen datang berwnang pergi pasar selayang kaaaaaa?...... cakap jangan macam Jon Doe lahhhh..... eh silap.... cakap jangan Bodoh laaaaa.....

      Delete
    5. Ulang siar sbb isu yg sama diulang pada ruang komen yg berlainan.

      Sdr Suharli yang bingung,

      Komen awal saya di atas sudah menjawab segala persoalan saudara. BRIM yang meningkat jumlah pemberian dan jumlah penerima bukanlah lambang kejayaan mahupun keprihatinan pemerintah. Ia adalah bukti dan lambang kegagalan pemerintah di dalam pengurusan ekonomi.

      Kenyataan sdr/i ahan di atas itu sebenarnya adalah tepat. Biarlah saya bantu pada bab 'alasan dan dalil'

      Ada pula dari sudut hukum, seperti yang saya pernah terangkan dulu, hukum cukai adalah harus selagi ia bersifat patut dan padan (bil-ma'ruuf) dengan keadaan semasa. Dalilnya ialah qias kepada keharusan memakan harta anak yatim yang dijaga sekiranya penjaga itu tidak berkemampuan.

      وَمَن كَانَ فَقِيرًا فَلْيَأْكُلْ بِالْمَعْرُوفِ ۚ 

      Maka barangsiapa yang faqir maka diizinkan ia memkannya (harta anak yatim) dalam keadaan ma'ruuf (patut dan padan) (An-Nisa : 6)

      'Patut dan padan' ini skopnya luas dan tidak tertakluk kepada sesuatu skim tertentu. Kayu ukur dan indikasinya akan berubah-rubah mengikut keadaan sbgmn zaman itu berubah.

      Walaubagaimanapun ada satu perkara yang tidak pernah berubah di dalam membuat penilaian apa yang patut dan padan dan apa yang tidak, iaitulah 'pandangan majoriti orang-orang yang munasabah'.

      Orang Inggeris malahan turut memakai kayu ukur ini melalui prinsip yang dinamakan 'reasonable men test'.

      Maka apabila majoriti rakyat yang cukup umur dsn akal merasakan cukai yang dikenakan itu munasabah maka ia dengan sendirinya menjadi bukti melampaui keraguan munasabah bahawa cukai itu adalah patut dan padan.

      Dan apabila majoriti rakyat merasakan cukai itu membebankan dan amat tidak munasabah, maka cukai itu dikira gagal di dalam penilaian patut dan padan, dan secara hukumnya ia akan menjadi bukti dan lambang penindasan oleh pemerintah.

      Kalian boleh tuduh Tun M dengan 1001 tuduhan tetapi faktanya ialah selama 5 penggal berturut-turut Tun M telah kembalikan hak untuk menilai itu kepada rakyat, dan di dalam setiap penilaian, rakyat tetap kembali memilihnya sebagai pemerintah. Ia tidak pernah 'diturunkan' oleh majoriti rakyat melainkan ia sendiri yang memilih untuk turun.

      Fakta itu sendiri telah menunjukkan segala cukai yang Tun M kenakan pada zamannya adalah telah lulus ujian 'patut dan padan' seperti peruntukan ayat 6 Surah An-Nisa'.

      Hanya pendusta dan golongan bingung sahaja yang akan mempersoalkan perkara yang telah pun diputuskan oleh majoriti, bukan sekali malah 5 kali, dan keputusan itu telah pun luput tempoh untuk 'review'.

      Bilakah sesuatu tempoh untuk review luput? Iaitu sama dengan tempoh sesuatu mandat dikembalikan. Ini juga adalah salah satu sifat 'patut padan'.

      Maka di dalam konteks Malaysia dan Tun M, tempoh munasabah untuk review balik sifat patut padan ke atas Tun M telah pun tamat selepas 5 tahun ia meletakkan jawatan. Apa2 review selepas 5 tahun adalah gagal ujian patut padan ini.

      Delete
    6. (Samb)

      Di dalam keadaan Tun M ini tempoh untuk review ini bukan sahaja telah tamat kerana ia melebihi tempoh mandat iaitu 5 tahun, bahkan juga kerana sanad atau rantaiannya telah pun terputus apabila fakta menunjukkan sebelum segala yang telah putus ini mahu direview sifat patut padannya pada zaman Najib, ia langsung tidak dibangkitkan pada zaman Pak Lah.

      Apa yang Najib buat semasa Pak Lah memerintah dulu? Pernahkah ia membangkitkannya kepada pak Lah untuk tujuan 'review'. Kalau tak ada maka tindakannya membangkitkannya pada hari ini selepas tamat tempoh review dan selepas rantaiannya terputus adalah sebenar-benarnya pendustaan.

      Dan tindakannya menggunakan orang ini untuk berkempen bagi pihaknya pada PRU yang lalu pula adalah lambang hipokrasi tahap gaban.

      Hanya super dungu dan super bingung saja saya kira takkan boleh faham penjelasan mudah ini.

      Ada pula pendusta, biarkan..

      Delete
    7. Sdr Suharli,

      Patutlah bingung, BRIM yang merupakan satu 'pemberian' telah disamakan dengan subsidi yang merupakan satu 'diskaun'.

      Kalau begitu orang-orang kaya tidak layak dan tidak patut dibenarkan membeli barang-barang apa pun pada harga diskaun hatta kalau barang tu termasuk kategori barang mewah, sebab kelak mereka akan jatuh di bawah definisi orang-orang yang miskin.

      Silap haribulan kalau ikut method sdr yang bingung ni, orang-orang kaya yang sentiasa membeli belah pada harga diskaun akan layak menerima zakat kerana diskaun dijadikan bukti kemiskinan.

      Tak kah celaru dan huru hara baitul-mal dengan kaedah bingung ni.

      Delete
    8. john Doe

      Zaman Khalifah yg ada satu kepimpinan ja semua kena taat walaupun kepimpinan zalim spt Hajjaj....

      Zaman Hajjaj siapa memberontak penggal kepala..

      Menurut ahlus sunnah wal-Jama’ah umat Islam sentiasa diwajibkan bersatu dan sentiasa komitmen dan komited mematuhi kepimpinan seorang pemimpin (penguasa) Islam. Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam bersabda:

      “Barangsiapa melepaskan ketaatan dari pemimpin, dia akan berjumpa dengan Allah pada hari kiamat tanpa mempunyai hujjah (alasan)”. (Hadis Riwayat Muslim. Kitabul Imarah, syarah Nawawi 12/240)

      Tiap-Tiap orang yang berkhidmat akan diberi bendera pada hari kiamat, lalu dikatakan padanya bahawa inilah pengkhianatan si Fulan (terhadap pemimpin)”. (H/R Muslim dan Turmizi)

      Berkata al-Hafiz Ibnu Hajar rahimahullah:

      “Dalam hadis ini ada kewajipan untuk taat kepada penguasa atau pemimpin yang telah diangkat, dan dilarang memberontak kepadanya walaupun dia zalim serta sewenang-wenangnya dalam melaksanakan ketetapan hukum, kerana kefasikan pemimpin bukan sesuatu yang membolehkan untuk memberontak kepadanya”. (Fathul Bari jld. 13 hlm. 68)

      Delete
    9. Anon 9:28

      Adakah ini anon yang sama yang telah menghalang aku menyampaikan hujahan dan dalil di atas alasan aku bukan ulamak dan kemudian ia pula melakukannya. Sekiranya ya, maka sesungguhnya ia sebenarnya adalah seorang pendusta.

      Demi Allah saya tidaklah membuat keputusan untuk bermufaraqah daripada UmNo dan bersama PPBM melainkan selepas saya telah bertemu dengan segala dalil bahawa PPBM di pihak yang benar.

      Taat kepada pemerintah sama sekali tidak boleh disamakan taat kepada Allah dan Rasul.

      Dalilnya :

      يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ

      "Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasul dan kepasa ulil amr di kalangan kamu." (An-nisa : 59)

      Ketiadaan kalimah taatlah sebelum kalimah ulil amr dengan sendiri menunjukkan ketaatan kepada ulil amr adalah tidak mutlak. Sekiranya ia mutlak ayatnya akan berbunyi "taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulnya dan taatlah kamu kepada ulil amr di kalangan kamu."

      Sesuatu yang tidak bersifat mutlak bererti ia ada pengecualian. Ia adalah kaedah fiqh 'hukum umum' dan kemudian 'pengecualian kpd hukum hukum.

      Undang-undang Inggeris menyebutnya : 'the general rule' and 'exception/s to the general rule'.

      Pada zaman khalifah Umar Bin Abdul Aziz Baginda telah memulakan sunnah membaca ayat berikut pada khutbah Jumaat demi meredakan pemberontakan kpd pemerintahan Bani Umayyah.

      إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَيَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ وَالْبَغْيِ

      "Sesungguhnya Allah telah memerintahkan kamu supaya berlaku adil dan ihsan, dan memberikan kepada kaum kerabat, dan menegah kamu daripada keji, mungkar dan pemberontakan. (An-Nahl : 90)

      Lihatlah balik ayat tersebut, pemberontakan diletakkan di tempat ketiga daripada keji dan mungkar, bermakna keji dan mungkar itu datang dulu drpd 'pemberontakan'.

      Disebabkan khlaifah Umar Bin Abdul Aziz tidak melakukan kekejian mahupun kemungkaran, maka adalah haram bagi rakyatnya untuk memberontak. Najib pula? Innalillah, kemungkarannya tiada batasan.

      Kemudian Allah dengan jelas tekankan lagi haramnya memberontak tetapi Allah letakkan pengecualian iaitu 'apabila ia dibuat di atas yang haq'

      قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالْإِثْمَ وَالْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ 

      Katakanlah, sesungguhnya Tuhanku telah mengharamkan perkara yang keji, apa yang nampak daripadanya dan apa yang tersembunyi, dan memberontak tanpa haq."(Al-A'raaf : 33)

      Nah, Allah sendiri haramkan memberontak tanpa haq yang secara analoginya ia dibenarkan sekiranya dibuat di atas perkara yang haq.

      Hujahan dangkal anon bodoh ini hanya terpakai ke atas PAS yang menentang di atas perkara khilafiyyah sedang kami PPBM menentang di atas perkara pokok.

      Delete
    10. (Samb).

      Hujahanmu itu terpakai kepada PAS yang menentang di atas alasan khilafiyyah dan tidak terpakai ke atas PPBM yang menentang di atas perkara pokok.

      Kami telah mendapat hak untuk memberontak tersebut apabila :-

      1. PM kami telah melakukan pendustaan, kemungkiran, pengkhianatan berulang-ulang dan kemudian mengupah kalian, iaitu geng A9 yang fujur bila berdebat untuk mempertahankan pendustaan, kemungkiran dan pengkhianatan dengan pendustaan yang baru. Kalian geng A9 adalah pelengkap sifat munafik tulen pada UmNo apabila jelas sifat fujur di dalam berdebat.

      2. Mengambil Yahudi Zionist menjadi penasihat dan mengambil Kristian Zionist menjadi pemimpin.

      3. Merasa aman dari kemurkaan Allah.

      4. Melakukan amalan yang membinasakan kaum-kaum terdahulu iaitu melepaskan golongan pembesar daripada diadili apabila mereka melakukan jenayah.

      Demi Allah aku mempunyai dalil yang lengkap ke atas semua tuduhan itu.

      Mahu aku sertakan dalil lengkap itu sekali? Aku takut sekiranya aku memberikan dalil yang lengkap kepada kamu maka tempoh kamu bersukaria itu akan dipendekkan apabila jelas kamu sudah tidak lagi mempunyai alasan.

      Delete
  10. LDP.... sebelum ni RM1.60... now dah RM2.10..... i sayyyyyy..... bukan PLUS punya laaaaaa.......LITRAK PUNYERRRR..... mereka juga pemilik Lebuh Raya Shah Alam (LSA), Lebuh Raya Damansara-Puchong (LDP), Lebuh Raya Sistem Penyuraian Trafik Kuala Lumpur Barat (Sprint) dan Lebuh Raya Syarikat Mengurus Banjir dan Terowong (SMART).... jadi jangan sampai tercampur aduk yer.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Udahle en suharli, gi komen kat blog cucu tok selampit ke, umno bahagian cheras ke? tapi kena tunggu tau kalau komen sbb tuan punya blog nak periksa dulu komen sebelum dipamerkan..lebih baik kalau en suharli berkhemah di depan pejabat PM @ depan sri perdana. Mana tau kot2 MO1 nampak. silap haribulan tak payah makan nasi lagi, anak najib boleh supply nasi mahal & mana tau kot2 rezeki en suharli, MO1 kasi sejuta ke, 2 juta ke? CASH IS KING

      Delete
    2. Tak salah atau fugi kalaupun kopipes tentang kebenaran..... kalau kat cucu tok selampit dah cerita yang benar buat apa aku nak komen dalam blog dia.... sokong sikit2 udahler... bukan mcm blog ni cerita teepooo akan disahut berjela2 sampai nak pitam..... macam teman syokler.... saja nak share tentang sesuatu yang benar.... bukan yang nujum2man kalahkan kaum mayan.

      Delete
    3. Kalau aku dapat sejuta pun ..... apa yg korang nak sibuk.....

      Delete
    4. Sdr Suharli,

      Saya telah menjawab bersama-sama dalil.

      Silakan jawab balas denngan menyangkalnya sekiranya benar kamu di pihak yang benar .

      Delete
    5. John Doe

      Sedarlah ya kau bkn Ulamak tafsir.Taubat insyallah..

      Salah satu lagi cara menafsirkan Al Qur’an yang keliru adalah menafsirkan Al Qur’an dengan logika, akal pikiran, tanpa ilmu.

      Ibnu Katsir mengatakan, “Menafsirkan Al Qur’an dengan logika semata, hukumnya haram.” (Tafsir Al Qur’an Al ‘Azhim, 1: 11).

      Dalam hadits disebutkan,

      وَمَنْ قَالَ فِى الْقُرْآنِ بِرَأْيِهِ فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ

      “Barangsiapa berkata tentang Al Qur’an dengan logikanya (semata), maka silakan ia mengambil tempat duduknya di neraka” (HR. Tirmidzi no. 2951. Tirmidzi mengatakan bahwa hadits ini hasan. Al Hafizh Abu Thohir mengatakan bahwa sanad hadits ini dho’if).

      Masruq berkata,

      اتقوا التفسير، فإنما هو الرواية عن الله

      “Hati-hati dalam menafsirkan (ayat Al Qur’an) karena tafsir adalah riwayat dari Allah.” (Tafsir Al Qur’an Al ‘Azhim, 1: 16. Disebutkan oleh Abu ‘Ubaid dalam Al Fadhoil dengan sanad yang shahih)

      Asy Sya’bi mengatakan,

      والله ما من آية إلا وقد سألت عنها، ولكنها الرواية عن الله عز وجل

      “Demi Allah, tidaklah satu pun melainkan telah kutanyakan, namun (berhati-hatilah dalam menafsirkan ayat Al Qur’an), karena ayat tersebut adalah riwayat dari Allah.” (Idem. Diriwayatkan oleh Ibnu Jarir, sanadnya shahih).




      Delete
    6. Bismillahirrahmanirrahim

      الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُنْ مِنَ الْمُمْتَرِينَ(*)فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ(*)إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ وَمَا مِنْ إِلَهٍ إِلَّا اللَّهُ وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ(*)فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِالْمُفْسِدِينَ(*)

      "Kebenaran itu adalah daripada Tuhanmu, maka janganlah engkau merasa ragu-ragu. Siapa yang membantahmu sesudah datang ilmu, maka katakanlah: “Marilah kita memanggil anak-anak kami dan anak-anak kamu, isteri-isteri kami dan isteri-isteri kamu, diri kami dan diri kamu; kemudian marilah kita bermubahalah kepada Allah dan kita minta supaya la`nat Allah ditimpakan kepada orang-orang yang dusta. Sesungguhnya ini adalah kisah yang benar, dan tak ada Tuhan selain Allah; dan sesungguhnya Allah, Dia-lah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. Kemudian jika mereka berpaling (beralasan), maka sesungguhnya Allah Maha Mengetahui orang-orang yang berbuat kerusakan'.(Ali-Imran : .59-63)

      Anon 9:20

      Demi Allah yang nyawaku berada di tangannya. Sesungguhnya aku hambaNya yang memakai nama John Doe bersumpah bahawa aku tidak mengkhianati ilmu di dalam menyampaikan pendapat, dan sekiranya apa yang aku sampaikan itu adalah dusta ataupun jahil tanpa ilmu ataupun menyalahi disiplin ilmu, maka Allah akan melaknati aku dunia dan akhirat."

      Anon, sila sahut sumpah laknat saya dengan kamu pula bersumpah laknat di bawah satu nama yang dikenali bahawa aku telah mengatakan sesuatu tanpa ilmu. Sekiranya kamu ragu-ragu maka simpanlah hujah-hujahmu itu. Kamu telah membawa isi kitab ulamak-ulamak yang telah meninggal dunia sedang kamu sendiri tidak memahaminya.

      Memang aku bukan Ulamak dan sememangnya pada fasa akhir zaman fitnah, Ulamak sudah tidak lagi wujud, maka kalau ikutkan kejahilanmu itu, tiada seorang lagi pun yang akan mampu menunjuki disebabkan ulamak benar-benar telah habis.

      إِنَّ اللهَ لاَ يَقْبِضُ الْعِلْمَ انْتِزَاعًا يَنْتَزِعُهُ مِنَ الْعِبَادِ، وَلَكِنْ يَقْبِضُ الْعِلْمَ بِقَبْضِ الْعُلَمَاءِ حَتَّـى إِذَا لَمْ يَبْقَ عَالِمًا اتَّخَذَ النَّاسُ رُءُوسًا جُهَّالاً فَسُئِلُوا، فَأَفْتَوْا بِغَيْرِ عِلْمٍ فَضَلُّوا وَأَضَلُّوا.

      ‘Sesungguhnya Allah tidak mencabut ilmu sekaligus dari para hamba, akan tetapi Allah mencabut ilmu dengan mewafatkan para ulama, sehingga ketika tidak tersisa lagi seorang alim, maka manusia akan menjadikan orang-orang bodoh sebagai pemimpin, lalu mereka ditanya, kemudian mereka akan memberikan fatwa tanpa ilmu, maka mereka sesat lagi menyesatkan orang lain.’

      Sekiranya Nabi saw telah mengkhabarkan bahawa di akhir zaman fitnah ini Ulamak telah habis, maka siapakah kamu untuk menentang khabar ini?

      Dan sekiranya kamu sendiri mengatakan aku bukan ulamak maka sudah tentu aku terlindung daripada menjadi orang-orang yang dikhabarkan di dalam hadith sebagai "orang-orang yang disangka Ulamak tetapi sebenarnya adalah orang-orang bodoh yang sedang menyesatkan orang awam tanpa ia sedari".

      Mana satu pilihanmu wahai anon yang jelas sedang cuba beralasan kepada kebenaran.

      Delete
    7. Terimakasih anon 9:20..... sesungguhnya untuk saya menolak john doe akan sentiasalah saya di libas tanpa belas kerana john doe sentiasa merasakan telahan dan dalil2nya amat kukuh sedang sebenarnya dia tidak pernah mahu meraikan perbezaan. Bagi John Doe. ...dia berdiri atas dalil....yang nampakya secara pelik mendukung puak dia.... sedang bila fakta2 yang kita hidang untuk menafikan pandangan beliau menjadi pula sebagai bahan untuk memperlekehkan kita..... isu tol yang saya tanya.... isu Brim pula yang jadi galang gantinya.... sedang dia tidak sesikitpun melihat Brim sebagai subsidi bersasar yang kerajaan adil sahaja yang akan nampak akan kepentingannya.... Pun begitu John Doe memperolok-olokkannya sebagai zakat yang semakin bertambah sebagai gagalnya kerajaan najib. Bodoh juga john doe ni jika kerajaan berjaya sasarkan subsidi bersasar kepada golongan hak yang kemudiannya atau sebenarnya menjadikan si kaya tidak memakan hak rakyat miskin dan sederhama dengan sama melantak barang2 bersubsidi sambil membuat duit pula atasnya dengan perusahaan2 dan perniagaan2 dengan bahan mentah bersabsidi yang kemudiannya menyedut kembali duit rakyat.

      Kalau kebijaksanaan ini pun John Doe lihat secara bodoh.... tak ada faedahnya walau apapun dalil yang john doe bagi untuk kelompok sendiri kerana ianya tidak lebih dari mengutarakan dalil2 berpilih untuk menghalalkan cara kelompok.sendiri...... mudah cakap... john doe.... you go fly kite.

      Delete
    8. No hal. Sesungguhnya Allah lebih mengetahui siapakah yang tersesat daripada jalanNya dan siapakah pula berada di atas petunjuk.

      Sudah tentulah orang-orang yang mendapat ilham yang menyalahi wahyu , dia lebih berkebarangkalian tersesat berbanding orang bediri di atas dalil.

      Jgn lupa sdr Suharli countdown no. 7 Konflik Israel-palestin pada Rejab dan Syaaban demi menunjukkan dengan jelas di antara PPBM dan UmNo siapakah sebenarnya orang-orang yang benar-benar beriman dan menyokong orang-orang beriman di Palestin dan siapa pula yang menjadi sekutu Zionist menyokong Israel dan Amerika menindas Palestin dan mahu merampas Baitulmaqdis.

      Delete
    9. Pun begitu John Doe memperolok-olokkannya sebagai zakat yang semakin bertambah sebagai gagalnya kerajaan najib.

      Kenyataan di atas adalah fitnah sdr Suharli ke atas saya. Saya tidak pernah memperolok-olokkan BRIM sbg zakat. Saya hanya membuat analogi yang menunjukkan bahawa apabila pemberian wang itu meningkat itu tandanya orang-orang susah itu semakin ramai , dan ia adalah bukti pengurusan ekonomi yang gagal.

      Tanpa dipinta saya maafkan sdr Suharli.

      Delete
    10. Dan sekarang John doe melihat Brim tu umpama diskaun lah pulak.... wahai JD.... zakat tu zakatlah.... jangan samaknan ngan Brim.... brim tu brimlah.... jangan samakan pula dengan diskaun ... sibuk kata saya yang bingung..... apa salah ker si kaya makan barang diskaun ... jatuh miskin ker?... ilmu mana yang JD pakai nak kemudian jadikan si pemakan diskaun adalah orang miskin?.... pelik JD ni... nak gak kata pandangan dia betul.... Brim adalah pemudah cara sahaja untuk kerajaan berlaku adil... tak faham ker maksud 'subsidi bersasar'??? Simple lah bro... tak payah nak belit ngan macam2 dalil.... Tun pun tak kata nak hapuskan brim.... dia cuma kata kalau bagus kita akan teruskan.... amacam???? Ru satu hal... ni pasal GST pun tak nampak gaks.
      janganlah nak diukur 5 penggal tun tu sebagai tanda aras yg rakyat terima kaedah Tun.... kaedah GST najib ni pun kalau bukan kerana serangan... tohmahan serta persepsi buruk pemvangkang maka jadinya begitu. Zaman Tun informasi terhad... namun zaman najib informasi telus dan dari situ baru kita nampak bagaimana selama ni terdapat peniaga yang menipu pemerintah dan dalam masa yang sama menyedut darah rakyat tanpa kita sedar selama berdekad. Beratus2 barang keperluan umum rakyat dikecualikan cukai takkan lah tak nampak.... nak kata apa? Tak jadi isupun beras tak berGST.... dan orang kaya bayar harga sama macam orang miskin... maka si miskin tertindas.... kat situlah Brim berperanan.... lagipun orang kaya makan beras wangi lah bro.... tak payah jadi isue.... walaupun tak berGST... tapi betas dia lebih mahal..... isk payah nak pandaikan Jogn Doe ni.... kamu ngajilah sendiri..... i am done.

      Delete
    11. Sdr Suharli yang bingung,

      Luar biasa bingung sdr ni. Apa pun saya bingung adalah lebih baik dari bodoe.

      Panggilan bodoe kepada saya tdk menjadi kudis kerana saya tahu ia tak betul. Kalau panggilan bingung yg lebih rendah itu menjadi kudis apa pula tandanya? Sendiri jawablah sdr.

      Cuba baca balik bahagian mana saya katakan BRIM itu diskaun. Peliklah kamu ni.

      Simple :-

      1. Saya tak kata BRIM umpama diskaun. Yg saya kata diskaun itu umpama subsidi. Illahnya sama. Orang yang membeli pada harga diskaun adalah juga orang yang membeli pada harga subsidi. Banyak diskaun tidak bermaksud banykanya orang susah.

      2. BRIM bukan diskaun. Tapi illah BRIM dan zakat adalah sama iaitu 'pemberian kpd yg memerlukan. Maka lebih banyak orang menerima BRIM atau Zakat, bererti lebih banyak orang susah. BRIM dan zakat berbeza pada usul zakat difardukan melalui wahyu sedang usul BRIM adalah pada 'yang difikir patut padan'.

      3. Orang kaya makan diskaun tak jadi miskin samalah macam orang kaya makan subsidi sebab diskaun dan subsidi bukan indikator kekayaan mahupun kemiskinan.

      4. Ada pula zakat dan BRIM kedua-duanya memang indikator kemiskinan.

      5. Subsisi bersasar di atas maksudnya ialah subsidi ke atas barangan. Contoh mudah, bagi subisidi kepada beras kalau sasarannya ialah orang-orang yang makan beras dan bagi subsidi kepada quinoa kalau sasarannya ialah orang-orang yg makan quinoa. Itu baru betul.

      6. BRIM yang merupakan pemberian ke atas individu bukan subsidi bersasar sebaliknya adalah 'pemberian bersasar'.

      7. Kenapa Tun tak kata nak hapuskan BRIM? Itulah otak orang bijak. Dia tahu zaman Najib ni orang-orang terlalu susah dan demikian ia perlukan soft landing apabila Tun mengambil alih. Kejayaan Tun kemudian akan diukur daripada sama ada selepas mengambil alih tampuk, penerima BRIM dengan syarat yang sama akan bertambah atau berkurangan. Kalau bertambah bermakna Tun gagal tapi kalau penerima berkurang itu baru tandanya berjaya.

      8. Habis kalau 5 penggal tu rakyat tak terima Tun, macam mana dia boleh menang? Tak ke pelik?

      9. Zaman Tun informasi terhad? Silaplah zaman Tun informasi sama saja cuma pada zaman tersebut tv dan akhbar perdana tidak berbohong seperti zaman Najib ni.

      10. Perbandingan yg betul mestilah dibuat secara relatif. Zaman Tun internet Malaysia paling laju di Asean kecuali Singapura. Zaman Najib internet kita paling slow. Secara relatif, Najib sedang membawa negara mengundur ke belakang.

      Lain-lain itu kebanyakannya hanya leteran je pun, bukan fakta. So tak perlu jawablah.

      Delete
    12. Belitlah selagi boleh..... nak menangkan Tun gak eh..... terpulanf hanglah..... kalau hang nak kata Tun terbaik itu hang punya pikir.... lupa anak2 Tun pun sama terbaik.... antaranya ada yg terbaik dalam liberalism nya.... ada yg terbaik dalam niaga2nya.... ada juga yg terbaik dalam manja ala boboi nyer....

      Delete
    13. 4..... zakat dan brim indikator kemiskinan????? Sinting betul JD ni... saya tak mahu cakap pasal zakat.... sedikit sahaja pasal Br1m.... kerajaan potong subsidi minyak petrol... katalah RON95..... sybsidi yg di potong tu adalah kerana minyak tu yang pakai produa axia pakai.... yang pakai BMW 5 series juga pakai..... kalau si axia isi minnyak RM40 penuh.... dan merc RM 120 penuh.... rasanya dengan minyak versabsidi siapa yang akan telan lebih duit subsidi... arau JD panggil diskaun.... baiklah.... kalau subsidi dikurangkan...tetapi diganti ngan subsidi bersasar.... tidakkah kerajaan berlaku adil kepada yang berpendapatan sederhana?... tolong faham yer... axia dan bmw adalah perbandingan aja... sebab tak salah orang kaya beli axia pun.... tapi isunya... kalaupun org sederhana dan orang kaya sama2 pakai axia.... isi minyak sama banyak.... orang kaya tetap tidak akan menerima kelebihannya sebab subsidi hanya di sasarkan kepada yang berpendapatan sederhana dan miskin.... jangan phla ada yg kata irang miskin tak pakai kereta... bagus soalan tu... jadi kenapa oerlu nak likir pasal minyak kereta... sebab subsidi tu dah pjn di sampaikan secara bersasar.... subsidi yang dulunya orang kaya tadi telan sewenang2nya..... itu saru contoh....
      JOHN DOE ADALAH MANUSIA ZALIM.... benda mcm ni pun rak nampak.

      Delete
    14. suar...nasib baik anak TUN tak de pegi negeri arab perasan jadi orang arab,alaa macam mat selenge tu bila kat sana malu seh pakai baju melayu.konon2 macam ustaz bila pakai baju arab.

      Delete
    15. Takder masalah soal pemakaian.... hanya meraikan kelainan..... sama lah kalau masuk sunway lagoon.... takkan nak mandi berjubah.... samalah juga kalau nak pergi kesawah... takkan nak bersongkok bersampin..... pakai jubah tak jadikan kita orang arab.... hatta kalau orang tanya pun kita kata ya saya orang melayu dari malaysia.... malah kalau mat salleh pakai baju melayu pun dia kata saya orang eropah... meraikan kelainan... jangan ada manusia tu.... masuk negara saudi... berjubah berketayap gaya melayu.... tapi mau tipu kononnya rakyat brunei....

      Delete
    16. Once a selenge always a selenge...rakyat dgn bangsa pun tak tahu beza..kah kah kah kalau dia ckp dia rakyat brunei pun dia tetap bangsa melayu la dol.

      Delete
    17. Orang brunei bukan bangsa melayu ker????....apa masalah bangsa plak ni... aku dok cerita pasal ada org ngaku rakyat brunei.... itu fakta.... lainlah kalau aku kata sia rakyat Karala.... berbangsa melayu.... kau yg cerita pasal aku berbangsa melayu i/o arab.... aku plak ada orang tu yang memang dah sah melayu... tapi nak nipu kerakyatan..... orang buta pun gelak lah beb.

      Ps.... tak habis2 nak menang lah pyak ni....

      Delete
    18. eh!!bila najib menipu tak nampak pulak.....satu dunia sipa gelak beb...
      ps...tak habis2 dgn selenge dai...

      Delete
  11. Jom pakat2 sokong dan shopping di kedai roti doktor mahathir. Baca ni;

    Bersungguhnya Mahathir melihat nasib rakyat yang dia bertungkus lumus bantu sepanjang 22 tahun pemerintahannya, maka demi meneruskan usaha membela nasib rakyat, selepas menjadi PM, beliau membuka kedai roti rakyat. Katanya sudah ada beberapa buah kedai yang dibuka.

    Mahathir sendiri turun padang untuk perasmian kedai rotinya yang pertama di KL di sebuah pusat membeli belah di mana hanya rakyat marhaen yang miskin menghadapi kos “gaya hidup” yang mencabar sahaja mampu membeli belah di situ.

    Kedai yang diberi nama “The Loaf” itu dibuka di Pavillion. Dan kemudian satu lagi dikatakan dibuka di Bangsar Village – inilah kawasan-kawasan perleseran rakyat marhaen yang “miskin’ merungut “kos gaya hidup” yang semakin meningkat saban hari.

    Saya tidak sempat ke kedai Mahathir, tetapi dari pelbagai laporan dan tulisan, maka saya boleh faham kenapa Mahathir hanya makan beras tempatan – sebab dia perlu bantu rakyat marhaen dengan hidangan roti khas untuk rakyat marhaen yang merungut tentang kos gaya hidup yang tinggi.

    Bagi menjaga rakyat marhaen yang tidak mampu dengan kos gaya hidup, kedai rotinya hanya mengguna bahan-bahan import. Tepung beras diimport dari Kanada. Tak mainlah tepung gandum yang kita buat cucur kodok tu. Gandum itu dikisar dengan mengguna batu pengisar diimport khas dari Jepun. Menteganya pun dari Belgium, Garamnya dari pergunungan Himalaya. “Freezer” yang digunakan adalah khas diimport untuk proses pembekuan kopi ke tahap “minus” 60 darjah selsius! Wow … bagaimana rasa kopi yang sudah dibekukan sedemikian?

    Sebab itulah harga di kedai roti Mahathir adalah sangat bertepatan untuk rakyat marhaen yang merungut tentang “kos gaya hidup”. Hanya rakyat marhaen yang merungut kos gaya hidup sahaja mampu ke kedai roti Dr. Mahathir.

    Sepinggan spaghetti dengan dua hirisan ikan Salmon sangat murah. Hanya RM28.00. Sangat berpatutan untuk rakyat marhaen yang risau dengan “kos gaya hidup” yang tinggi di KL.

    Bayangkan, satu roti bun yang kecil, dihidang dengan sup di dalamnya hanyalah berharga RM18.00 (pada tahun 2011 … mungkin sekarang, dengan inflasi yang teruk di Malaysia, harga semakin rendah!). Bandingkan saiz sudu dalam gambar untuk anggar saiz roti yang sangat besar untuk harga istimewa mampuS makan.

    Kita yang hanya mampu dengan kos SARA hidup bermewah sentiasa makan bergaya dengan roti Gardenia tidaklah seperti mereka yang merungut kos GAYA hidup yang terpaksa ke kedai roti Mahathir!

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak nak makan roti arkue nak makan kanina jugak..nak jugak nak jugak.
      kanina kan untok orang MISKIN kan kan...

      Delete
    2. Winnnnnnnn.......lavi bagus pengeluar gardenia..... semua golongan makan.

      Delete
    3. 9.00

      persoalan yg ingin rakyat ajukan adalah kenapa najib berbelanja mewah? Kenapa sebagai pemimpin negara beliau menunjuk contoh tauladan amat buruk?

      Delete
    4. Mewah apanya bang oiiiii... zaman Tun hutang negara melebihi 100% dari GDP..... Zaman Najib hutang negara dibawah 60% berbanding GDP.... zaman mana berbelanja mewah neh?... teruk paklah dan najib nak uruskan tahi2 yg berterabur tu... berak merata2 si renta tu.... tapi JD akan kata itulah pengurusan terbaik.... rakyat tak susah.... bodoh... kau orang dulu kecik2 makan ayam kanpyng goreng sendiri.... tapi anak2 korang makan ayam McD spicy... balik sekolah beli aendiri.... nak munafik apa lagi neh.... cakap jerlah kos gaya hidup tinggi.... bukan kos sara hidup tinggi.

      Delete
    5. Hari ini hutang negara sudah 860 billion, menjelang 2021 bakal mencapai 1 trillion, semasa tun letak jawatan hutang negara hanyalah sekitar 100-150 billion.

      Perbezaan antara kedua dua pemimpin adalah pentadbiran Tun, hutang negara berjaya dikurangkan manakala najib hanya mampu membayar bunga faedah 860 billion hutang negara.

      Persoalannya adalah, sampai bila rakyat boleh nelupuskan hutang 860 billion, jika najib hanya mampu membayar bunga, faedah interest setiap tahun, manakala hutang masih terus meningkat?

      Delete
    6. Apalagi suharli masrop,

      Jawab lah hujah anon 6.02 tu..

      Jangan dok diam jer.. Ke dah tak mampu nak jwb dgn jawapan yg berasas..? Hehehe

      Delete
    7. Banyak lemak... semua nak kena jawab.... lu carilah sendiri aku bagi analogi mudah......
      Zaman dulu gaji guru sama tak ngan zaman sekarang.... kalau berdasarkan gaji dulu ngan sekarang hutang 100% ngan hutang 60% tu mana yang kita boleh panggil bijak ... contoh.... gaji RM800... hutang pun RM800.... sekarang katalah gaji RM1600 tapi hutang RM960..... korang rasa mana sebenarnya cikgu mana yang bijak menguruskan ekonomi.... kalau ikut istilah... cikgu yg bergaji RM800 tulah yang boros.... cikgu yg bergaji RM1600 pula merupakan cikgu yang berhemah.... sebab cikgu dulu berhabis RM800 untuk rumah murah RM25k dengan kereta proton saga.... tapi cikgu sekarang amat bijak kerana dapat beli rumah prima dan berkereta saga jugak... tapi ada lebihan untuk persediaan kalau ada peluang untuk melabur pula.... (ini analogi ringkas tak semestinya angka itu tepat).... dan cikgu sekarang bijak untuk mendapat wang tambahan... buat MLM... sebab kerajaan lepas mahathir benarkan kakitangan menjalani kerja sambilan untuk menambahkan pendapatan.... bukan sebab miskin... tapi untuk memenuhi keperluan mahupun gaya hidup. So.... korang bandingkanlah yek..... takkanlah gomen berhutang untuk buat lebuhraya tanpa tol korang nak bising kut.... lupaker dulu korang maki hamun Tun sebab nak tak nak kena guna highway bertol-tol.... korang nak yang mana ni?

      Delete
  12. ..... ketika kumpulan evengalist dan yowtai begitu terdesak untuk menubuhkan "kerajaan baru yesus" di bumi tanah melayu (tanah yang dijanjikan Tuhan) kerana percaya "janji2" tuhan mereka, maka percubaan kali ini adalah paling mendesak kerana "kerajaan akhir zaman" Yesus perlu ditegakkan segera di tanah sebelah Timur ini.

    "Kita sudah terdesak, kita kena berbuat apa cara sekalipun untuk merampas tanah yang dijanjikan Tuhan ini, jika tidak hari ini, kita tidak akan berjaya sampai bila-bila"
    suasana perbincangan dan perdebatan semakin hangat. DUA kumpulan ini kelihatan bersungguh sungguh merencanakannya siang dan malam di suatu tempat yang tersergam indah di sebuah kawasan EMAS di Kuala Lumpur.
    Mereka tersenyum sengih sebelum PRU13 bermula, semuanya kelihatan dalam tangan dan genggamannya. "sudah banyak melayu kita pegang dan cocok2... inilah peluang terbaik kita. kita akan Berjaya kalahkan melayu dan agama mereka"

    Takdir ALLAH mengatasi semua perkiraan mereka. Mereka menang di beberapa tempat tapi hati mereka tetap bungkam dan berbara. Mereka berkumpul semula dan berkata "kita sudah berjaya sedikit, hari lain kita akan berjaya sepenuhnya". mereka pun bersorak dalam palsu kerana mereka tidak mempercayai apa yang berlaku... "PRU13"...
    Wahai bangsaku tanah melayu.... akan datang hari di mana kita terpaksa menyingsing lengan baju, berurat tangan dan beradu kekuatan, mencari cari kebijaksanaan dalam waktu waktu kegelapan.... mereka merancang, kita juga merancang... takdir ALLAH redhalah di hati kita nanti...

    ReplyDelete
  13. Sebagai mana Mungkar UMNOBNPAS dilondeh oleh Allah utk tontonan setiap hari,... begitu jugalah GN,Suparli dan caisekupang sekitolnya membogelkan kebodohan mereka dipadang blog PH.
    Kita tak perlu susah cari pun..dlmereka datang serah diri.
    Tunami terajang menanti Umnobnpas.
    Tpi nereka masih Taa Toot bubar.
    Kesian betul laa.TAA TOOT !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul ke??? Kau ni syiok sendiri ajer...

      Delete
    2. Kalau tak syok sendiripun mungkin mabuk. Atau bengong.. maybe

      Delete
    3. 1159,1224,
      2Mcm mana ko kata aku syok sendiri, begitu syok sendiri lagi ko terpaksa serang blog PH setiap masa.
      Benyai ..? confirm!!! (sbb makan Taek)

      Delete
    4. 2:01:00 panas?
      Tak tahan ke sampai merapu meraban. Blog pro bn juga biasa kena serang oleh malaun2 ph, biasalah tu. So, yg benyai dan makan taik tu ko la. Confirm!

      Delete
    5. 212,
      Syok?
      Blog Umnobnpas mana berani buka ruang komen.
      Benyai otak berTaek?
      SAH !!!

      Delete
  14. Pokok nya TDM dah buat uuuu turn hal BRIM ni
    Tak payah tulis banyakx KD
    Kalau dah perangai ludah lepas itu jilat balik....apa jenis pemimpin tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. 3.22 perjelaskan u turn berkenaan brim? Tanpa brim rakyat hidup selesa.

      Delete
  15. "sedang dia tidak sesikitpun melihat Brim sebagai subsidi bersasar yang kerajaan adil sahaja yang akan nampak akan kepentingannya"

    Suharli.

    Antara subsidi brim dan tiada gst, harga barang yg murah, mana yg lebih baik?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Subsidi brim bersasar..... untuk golongan berpendapatan rendah dan sederhana.... perlaksanaan akan bergantung kepada keperluan rakyat berdasarkan ekonomi semasa.... apa yang berlaku Br1m mengimbangi pengueanfan subsidi vagi kebanyakan barang yan dinikmari sama oleh orang yang berpendapatan tinggi.... itu adil namanya.

      GST boleh dan perlu ada kerana sistem sst banyak ketirisannya dimana ramai peniaga dapat melarikan diri dari cukai. Dasar lintah darat ini sebenarnya menganiaya rakyat kerana harga barang tidak dapat dinilai berbanding kos dan zalim juga kerana hasil yang haru dikutip kerajaan untuk dikembalukan kepada rakyat tidak pada nilai sebenar... dan pelbagai lagi

      Harga barang murah memanglah bagus.... taoi kalau kita tengok cerita p eamlee tahun 50an pun ada diynfkapkan harga barang semakin naik.... hatta emak kita pun rak pernah ungkapkan harga barang turun masa zaman Tun.... apa lagi kini.
      Jadi hang rasa siapa yang jadikan harga barang naik... jawapannya adalah peniaga kapitalis.... kamu tau harga barang di 7elwvwn lebih mahal kan?... siapa pemilik 7eleven?... itu contoh.....apa kata kamu cadangkan saru jerajaan yang twlah menetapkan harga barang di pasaran.... teman boleh bagirau saru jer negara.... Malaysia... yang menetapkan harga kawalan bagi barangan asas.... denfan harga siling kalaupun harga terpaksa naik ikut musim..... so... Colgate di Singapura jauh lebih mahal dari di Malaysia

      Delete
    2. http://khairulryezal.blogspot.my/2016/08/pengurusan-pemberian-br1m-kepada-rakyat.html

      Pakar Ekonomi Britain telah mengakui bahawa pengurusan ekonomi negara sejak tahun 2009 dengan pemberian Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) adalah berjaya. Baca The Guardian, di sini. Dalam surat kepada Guardian, 35 ahli ekonomi menyatakan bahawa menyediakan wang secara langsung kepada isi rumah akan menjadi dasar yang paling berkesan untuk meningkatkan pertumbuhan ekonomi.

      Delete
    3. "untuk golongan berpendapatan rendah dan sederhana"

      Jika PH boleh hapuskan GST dan seterusnya mengurangkan kenaikan harga barangan bagaimana? Setuju tak?

      "GST boleh dan perlu ada kerana sistem sst banyak ketirisannya"

      Jika SST banyak ketirisan kenapa rakyat tidak mengeluh zaman Tun?

      "Dasar lintah darat ini sebenarnya menganiaya rakyat"

      Bagaimanakah sst ini lintah darat jika dulu penuh troli dan hari ini tak sampai separuh barangan troli yg sama pada kadar harga yg sama?

      "taoi kalau kita tengok cerita p eamlee tahun 50an pun ada diynfkapkan harga barang semakin naik...."

      Ada rakyat mengeluh? Marah zaman Tun?

      "Jadi hang rasa siapa yang jadikan harga barang naik... jawapannya adalah peniaga kapitalis"

      Bukan kah tanggungjawab kerajaan mengawal harga barang? Tahukah kamu suharli, strategi tun semasa pentadbirannya, tidak menyusahkan rakyat?

      "apa kata kamu cadangkan saru jerajaan yang twlah menetapkan harga barang di pasaran"

      Sepatutnya kamu suharli pembela najib, memberi cadangan, memberi idea bagaimana untuk tidak menyusahkan rakyat.









      Delete
    4. "Pakar Ekonomi Britain telah mengakui bahawa pengurusan ekonomi negara sejak tahun 2009 dengan pemberian Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) adalah berjaya."

      Pakar ekonomi tempatan pula mengatakan pemberian brim bukan jalan penyelesaian masalah rakyat, mahu pendapat orang luar atau tempatan?

      Delete
    5. anon 546
      Kena fahamkan isu sahabat..

      cuba bg apa yg dikatakan BRIM bkn jalan penyelesaian? Klau sekiranya pakar eokonomi tempatan mengatakan BRIM BUKAN 100% selesaikan massalah.. ..ya betul la tu.. Baca apa yg dikatakan pakar ekonomi dari susut pandangannya..

      Aku lihat geng2 KD ni jumud la..teruk sangat asyik..semua pakar ditolaknya hanya Tun M ja betul..Apa2 Hal Tun M dah Uturn bgtahu BRIM ok...korang ja masih ketinggalan keretapi.

      Delete
    6. "cuba bg apa yg dikatakan BRIM bkn jalan penyelesaian?"

      Apabila joran yg sepatutnya diberikan, bukan ikan, jika najib berikan kedua duanya, kami tidak nampak jorannya, boleh perjelaskan?

      Delete
    7. Isu Ikan korang tak faham..BRIM bukan satu program ja..

      Nak tahu apa itu ikan korang buat selidik kat tempat tinggal korang ja..

      Untuk pengetahuan semua ya...Kajian dari USM dari tahun 2009 - 2016 peningkatan peniaga pasar malam,tepi jalan,kompleks,uptown,pasar tani...meningkat 500% tau..

      Kat KG aku ja berlambak2 yg niaga waktu pagi ..klau pasar malam jenuh nak berjalan beratus meter tau...

      Itu belum lagi program 1azam..Tekun .Mara..erezeki dan lain2 lagi...geng KD ni jenis malam nak baca paper

      Delete
    8. "Aku lihat geng2 KD ni jumud la..teruk sangat asyik..semua pakar ditolaknya hanya Tun M ja betul..Apa2 Hal Tun M dah Uturn bgtahu BRIM ok...korang ja masih ketinggalan keretapi."

      Brim hanyalah penyelesaian sementara...

      rakyat perlu di bantu, diberi joran, sebagai contoh, berapa ribu kontraktor kelas f yg mendapat faedah di zaman tun? Anak2 muda diberi bimbingan dengan pelbagai kursus, kelas dan seminar.

      Zaman Najib, dimanakah perginya kontraktor kelas f ini? atau dah kena cop fail ka?

      Delete
    9. Zaman Najib kelas F lagii banyak bantu la..Lebuhraya PAN BORNEO cuba baca berapa banyak diperuntukan... MRT ?

      Korang ni teruk sangat la jumud ..tak baca papaer ke?

      Apa2 hal rizab tanah melayu zaman Najib ada peningkatan tau zaman Tun M 22 tahun mampus...

      Delete
    10. "Zaman Najib kelas F lagii banyak bantu la..Lebuhraya PAN BORNEO cuba baca berapa banyak diperuntukan... MRT ?"

      Berapa ramai kelas f untuk pan borneo? Bolehkah menandingi zaman Tun lebih 20,000 diberi lesen? Dan kesemua mereka mendapat hasil sekurang kurang 1 atau 2 projek, MRT berapa ramai kelas F yg dapat manafaat?

      "Apa2 hal rizab tanah melayu zaman Najib ada peningkatan tau zaman Tun M 22 tahun mampus..."

      Ada link? Sila berikan? Peningkatan rizab tanah melayu? Jangan tabur air liur sahaja....

      Delete
  16. Jika tol lebuhraya satu bebanan kepada rakyat, kenapa najib tidak melupuskan sistem tol sedia ada? Sebaliknya najib memanjangkan lagi konsesi sedia ada.

    Janji Pakatan harapan adalah melupuskan tol sedia ada, segala hutang peneroka felda dilupuskan, gst dihapuskan, malahan brim tetap diteruskan, tidak percaya? Lihat sahaja apabila PH mengambil alih pentadbiran....bagaimana PH Boleh melakukannya? Najib juga bertanya perkara yg sama., bolehkan mentadbir tanpa GST?

    Kuncinya adalah, pentadbiran yg telus, tiada ketirisan, tiada penyelewengan, tiada rasuah, tiada salahgunakuasa, PH bermakna bersih, cekap, amanah berintegriti, berwibawa dan bermaruah.

    Berbalik kepada sistem tol semasa zaman Tun, kenapa kamu tidak tidak mahu tanya, kenapa setiap PRU lima penggal berturut turut, Tun sentiasa menang dua pertiga majoriti? Apa maksud dan signal yg diberikan oleh rakyat ketika itu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamu tak baca dari awal... lagi mau komen pasal tol....

      Delete
    2. Betul atau tidak tol membebankan rakyat?

      Delete
    3. Tol memang bebankan rakyat..Semua tol dibuat oleh Tun Mahathir.
      Tun Mahathir bg kat kroni dgn perjanjian OSA. Perjanjian berat sebelah yg mana Najib terpaksa tanggung.Kalau Najib hapuskan semua Tol Bankrap la Negara.Kroni2 Tun Mahathir minta pampasan banyak GILA tau..

      Siapa kat sini tahu berapa Najib beli balik PLUS?

      a) RM 120 juta
      B) RM 55
      c) RM 2.20

      Delete
    4. KUALA LUMPUR: Kerajaan dijangka membayar pampasan sehingga RM2.04 bilion kepada Plus Malaysia Berhad (PLUS) susulan pemansuhan kutipan tol di Sungai Rasau dan Batu Tiga, Selangor, mulai 1 Januari tahun depan.

      Ia berdasarkan pampasan sebanyak RM102 juta akan dibayar oleh kerajaan kepada PLUS setahun dan ia dibayar ke atas baki 20 tahun kontrak perjanjian yang sepatutnya berakhir pada 2038.

      https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2017/11/345546/rm204-bilion-pampasan-mansuh-2-tol-di-selangor

      Delete
    5. 6.05

      Faham tak kamu? disebalik lemparan dan tuduhan tol dibuat Tun, bagi kroni, perjanjian berat sebelah, kenapa rakyat beri undi dua
      pertiga setiap kali PRU zaman Tun?

      Delete
    6. tu dia 2/3 pulak..zaman Najib jadi PM suasana dah berubah... Zaman NAjib rakyat dah mula sokong Pembangkang...Malah boleh dikatakan semua diktator dunia habis kena humban..

      Zaman Najib rakyat tertindas dgn Kos tol..Kos ketirisan ( semua ketua2 pengarah peninggalan Tun M kaki rasuah).

      La ni Najib sedang perbetulkan la...UMNO semakin kukuh ..Zaman Najib undi melayu paling Tinggi...Zaman Tun M cina banyak sokong BN ...Melayu banyak belah PAS dan PKR...kena baca sejarah la..

      Psai tu la klau BN dapat undi cina 15% ja cukup 2/3 la ni cina 5% ja tau...

      Delete
    7. "Ia berdasarkan pampasan sebanyak RM102 juta akan dibayar oleh kerajaan kepada PLUS setahun dan ia dibayar ke atas baki 20 tahun kontrak perjanjian yang sepatutnya berakhir pada 2038."

      Bukankah konsesi tol ini sepatutnya dilupuskan? Kenapa najib memanjangkan pula konsesi ini?

      Sama seperti skandal 1mdb, najib cadangkan, najib bawa usul 1mdb ke kabinet, najib luluskan, najib keluarkan wang rakyat dan yg ni paling winnnnn!!!! 2.6 billion masuk akaun peribadi najib.

      Siapakah menanggung beban tol dan skandal 1mdb ini? Najib atau rakyat?

      Delete
    8. alamak 1MDB aku malas la nak jawab korang jenis percaya kat Clare Rewcastle..itu ja hujah korang sejak dulu..

      1MDB dah dibawa ke PAC tau..PAC dibawah parlimen.Parlimen ada Pembangkang..fahamkan...Jadi kami percaya kat PAC..korang nak percaya pada Clare Rewcastle dipersilakan...

      Seperkara lagii DOJ bila nak bermula? Mahkamah kita pun dah bgtahu Najib takda kena mengena dgn 1MDB...aku harap KD boleh kasi peringatkan kat DOJ psai kita dah nak PRU...kasihan geng2 korang yg beria2 sangat Najib kena tangkap...ada dah arwah pun kasihannnnn....

      Delete
    9. "Malah boleh dikatakan semua diktator dunia habis kena humban"

      Kenapa pula diktator mahathir letak jawatan? Boleh tolong kami? Namakan diktator letak jawatan?

      "Zaman Najib rakyat tertindas dgn Kos tol..Kos ketirisan ( semua ketua2 pengarah peninggalan Tun M kaki rasuah)"

      Kalau semua kaki rasuah, berikan semua nama kaki rasuah terbukti ada kes mahkamah? Di dakwa?

      Ada tak?

      Sepertimana DOJ menggelar najib kleptokrat? Kes jenayah di mahkamah amerika? Media antarabangsa menggelar najib crook?

      Delete
    10. LA bingai la kau ni..kau ingat pengarah umur 25 tahun la ya....

      Jgn lupa tau KD and the gang memang suka media barat..kalau keluar berita CNN ..hari tu gak analisis..suka bebenor..lebih2 lagi klau tok Guru Clare Rewcastle...

      Kami peyokong UMNO tak percaya media Barat tau...kalau mahkamh ok la..bgtahu mahkamah mana dah sita asset 1MDB..Mahkamah mana dah penjara kakitangan 1MDB.

      Delete
    11. "alamak 1MDB aku malas la nak jawab korang jenis percaya kat Clare Rewcastle..itu ja hujah korang sejak dulu.."

      Kertas pendakwaan DOJ terhadap mo1 iaitu najib boleh didapati dalam internet.

      1MDB dah dibawa ke PAC tau..PAC "dibawah parlimen.Parlimen ada Pembangkang.."

      Dan pembangkang juga mengatakan siasatan lebih telus perlu diadakan, tan seng giaw sendiri menyatakan perlu siasatan lanjut, alahai kenapa laporan PAC si OSA kan?

      "Seperkara lagii DOJ bila nak bermula? "

      Ianya bermula dengan kes sivil dan sekarang bertukar menjadi kes jenayah, dalam masa sama rampasan harta skandal 1mdb sudah dilakukan

      "Mahkamah kita pun dah bgtahu Najib takda kena mengena dgn 1MDB"

      Kalau begitu, kenapa perlu di OSA kan kes 1mdb? Dedahkan aje la.....

      Delete
    12. Bgtahu la kat Tun M tulis kat blog apa harta 1MDB kat US yg kena sita.....gila betul geng KD ni..bila masa pula 1MDB niaga kat US...Yg najib pi ari tu bukan pelaburan 1MDB la...


      1MDB isu lama tau aku malas nak jawab la..sendiri cari la..fahamkan apa itu OSA..pastu cari maklumat perniagaan 1MDB...

      Apa2 hal klau kau nak lagiii faham kau baca semua blog geng2 korang cerita 1MDB ni kelakar tau ...semua nak sembang semua nak analisis Akhirnya kelaut...

      Semua buat tafsiran tersendiri...DOJ bila nak tangkap Najib...kasihannn kau ni ...

      Delete
    13. "LA bingai la kau ni..kau ingat pengarah umur 25 tahun la ya...."

      Ohhh macam 3 anak sharizat berumur sekitar 25 tahun, bergaji 30-40 ribu setiap seorang, suami dia gaji 100 ribu sebulan, tetapi, bisnes nfc tu berjayakah?

      "Jgn lupa tau KD and the gang memang suka media barat..kalau keluar berita CNN ..hari tu gak analisis..suka bebenor..lebih2 lagi klau tok Guru Clare Rewcastle..."

      Najib ambil yahudi apco sebagai penasihat, najib suka bebeno kan? Yahudi goldman sach sebagai penasihat kewangan, dan hutang berbillion billion juga dari bank yahudi.

      "Kami peyokong UMNO tak percaya media Barat tau..."

      Ko sihat ker?



      Delete
    14. Ok la cai, esok nak cari rezeki halal, cuma nak ingatkan, menyokong dan bersubahat dengan pemimpin yg mencuri wang rakyat adalah sama besar hukumannya di sisi Allah, ko fikirkan lah, berbaloi ke buat kerja haram ko tu?

      Delete
    15. Aku tak percaya pada Clare Rewcastle...Terserah lah kpd engkau..
      1MDB bermula citer 42 billion tahu...itu ja zikir Tun M..menipu dan terus menipu..Bila geng2 bersatu dah percaya turunkan 2.6 Billion..korang ni confirm otak kat lutut.


      Berkenaan di akhirat kelak...jgn ingat UMNO ja kena hisab...abis yg menipu angka 42 billion lepas la ya?
      Jgn lupa kawan sok depan Allah bgtahu la kau ada bukti yg Najib menipu..psal Najib nakkan bukti..bwa clare rwcastle tu tau..

      Delete
  17. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  18. Maaf tak baca komen suharli 4.52, mungkin boleh gunakan ayat lebih cerdik? Ayuh suharli isikan komen dengan gunakan akal kamu.

    ReplyDelete
  19. John Doe

    Zaman 90an kami menghadapi PAS yg membawa isu kafir mengkafir.

    Allah berfirman;

    ‎وَمَن لَّمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْكَافِرُوْنَ

    “Barangsiapa yang tidak berhukum dengan apa yang diturunkan oleh Allah maka mereka itulah orang-orang yang kafir.”

    (Al-Maidah: 44)

    Ayat diatas digunakan oleh penyokong PAS dgn tafsiran Aqal..Depa kata UMNO tak laksanakan undang2 hudud tetapi beriman dengan undang british maka kafir..Berpecah umat islam

    Hari ni ada pula geng tafsir pakai aqai dalam BERSATU...


    Cara Menafsirkan Al Qur’an yang Benar

    Ibnu Katsir menunjukkan bagaimana cara terbaik menafsirkan Al Qur’an sebagai berikut:

    1- Menafsirkan Al Qur’an dengan Al Qur’an. Jika ada ayat yang mujmal (global), maka bisa ditemukan tafsirannya dalam ayat lainnya.

    2- Jika tidak didapati, maka Al Qur’an ditafsirkan dengan sunnah atau hadits.

    3- Jika tidak didapati, maka Al Qur’an ditafsirkan dengan perkataan sahabat karena mereka lebih tahu maksud ayat, lebih-lebih ulama sahabat dan para senior dari sahabat Nabi seperti khulafaur rosyidin yang empat, juga termasuk Ibnu Mas’ud dan Ibnu ‘Umar.

    4- Jika tidak didapati, barulah beralih pada perkataan tabi’in seperti Mujahid bin Jabr, Sa’id bin Jubair, ‘Ikrimah (bekas budak Ibnu ‘Abbas), ‘Atho’ bin Abi Robbah, Al Hasan Al Bashri, Masruq bin Al Ajda’, Sa’id bin Al Musayyib, Abul ‘Aliyah, Ar Robi’ bin Anas, Qotadah, dan Adh Dhohak bin Muzahim. (Lihat Tafsir Al Qur’an Al ‘Azhim karya Ibnu Katsir, 1: 5-16)

    Hanya Allah yang memberi taufik.




    ReplyDelete