Friday, March 23, 2018

KOS SARA HIDUP KITA TINGGI KE TIDAK ? RAKYAT BUKAN MAHU HARGA DRAMA ATAU HARGA LAKONAN...

Rakyat mampu ke tidak?
Rakyat tertekan ke tidak?
Harga rendah rakyat nak setiap hari bukan masa dekat dengan pru sahaja,  bukan masa menteri nak kalah,  bukan masa umno nak kalah.


37 comments:

  1. Siapa kata tak mampu? Memang mampu. Mampu lihat dan mampu telan air lior.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab dah susah le ramai yg sanggup jual maruah jadi pendedak. Tahap tinggi sikit jadi macai. Tp nak teruskan hidup terpaksalah menebalkan muka menjilat di mana2 blog dgn memaki dan mencarut sekadar termampu. Tp kalau pangkat besar sikit bolehlah terbalikkan meja. Kesiannnnnnn.....

      Delete
    2. Mampu yg hampir mampus...kenenterian pengguna pstut ade senarai harga barang setiap bulan dan tahun mengikut zon untuk rujukan...baru boleh buat polisi kawalan...puak ni asik napikan setiap kali rakyat merungut...

      Delete
  2. GST: Harga Barang Naik, Peniaga Sabotaj Kerajaan
    Published on Mar 15, 2018 in Terkini

    SEREMBAN – Harga barangan termasuk barangan keperluan asas yang semakin meningkat, sebenarnya antara lain berpunca daripada tindakan sesetengah peniaga yang sengaja menaikkannya demi meraih keuntungan berlebihan.
    Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Mohamad Hasan yang menegaskan perkara itu berkata peniaga kemudiannya mengalihkan perhatian dengan menyatakan pelaksanaan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) telah menyebabkan kenaikan harga barangan.

    “Banyak isu nasional yang (sengaja) ditokok tambah… semua harga barang dikatakan mahal kerana GST. GST ini satu sistem cukai yang baik (dan) digunakan oleh lebih 160 buah negara berbanding dengan sistem cukai lama yang banyak ketirisan dan mudah dimanipulasi orang. Melalui cukai GST, anda tidak boleh lari.

    “Itu sebab peniaga marah… itu sebab (mereka) sengaja mensabotaj kerajaan. Saya tidak teragak-agak untuk menyatakan bahawa peniaga mensabotaj kerajaan. Saya selalu ambil contoh daging lembu daripada RM20 naik ke RM35 (sekilogram) Apa pasal? Daging kerbau daripada RM28 naik kepada RM38. Mereka kata itu semua disebabkan GST. Kerbau kandang pun tiada dan makan rumput, dan rumput pun percuma. Jadi apa kena mengena dengan GST?,” katanya dalam temu bual khas bersama Bernama di sini.

    Malaysia menguatkuasakan GST, cukai kepenggunaan yang dikenakan ke atas pembekalan barangan dan perkhidmatan, pada kadar 6 peratus sejak 1 April 2015.

    Ia menggantikan kadar 5 hingga 10 peratus Cukai Jualan dan 6 peratus Cukai Perkhidmatan (SST), sistem percukaian yang selama ini dilaksanakan di negara ini. Sebanyak 164 buah negara termasuk tujuh negara anggota ASEAN melaksanakan sistem percukaian seumpama GST.

    Malaysia merupakan antara negara di dunia yang mengenakan kadar GST terendah selain daripada Bahrain, Kanada, Myanmar, Nigeria, Oman, Qatar, Arab Saudi dan Emiriah Arab Bersatu (UAE) yang kesemuanya pada kadar 5 peratus manakala negara jiran Singapura dan Thailand masing-masing 7 peratus, Indonesia 10 peratus manakala Jepun pada kadar 8 peratus.

    Mohamad berkata GST merupakan satu sistem percukaian yang baik dan telus namun perlu penambahbaikan di peringkat penguatkuasaan.

    “Tiada siapa nak kawal… ikan kembung RM22 (sekilogram), ikan mana ada GST, sayur mana ada GST, barang makan mana ada GST tetapi peniaga kata GST dan orang ramai pun akur, GST,” katanya.

    Pada Ahad lepas, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata hasil pendapatan negara akan berkurangan dan Malaysia akan berada dalam keadaan defisit tanpa kutipan GST.

    Tanpa GST, Najib yang juga Menteri Kewangan berkata negara tidak mungkin mampu mengutip hasil sebanyak RM45 bilion setahun yang kemudian dikembalikan kepada rakyat dalam bentuk bantuan pendidikan, bantuan kepada pekebun kecil dan nelayan serta Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M). – BERNAMA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mb kangkung jugak mat hassan...ingat bagus sangat...sejak isu terbalik meja yg disenyapkan oleh polis mat hassan semakin merapu..

      Kalo mat hassan jual belacan mat hassan nak jugak beli barangan yg kena gst...jadi mat hassan kena naikkan harga belacan untuk menampong kenaikan kos barangan yg dibeli oleh mat hassan...tak timbol soal sabotaj oleh peniaga...

      Gst plak najib guna bayar faedah hutang yg menimbun yg dibuat oleh najib...hutang banyak tapi aoebenda yg fibuat olehbnajib...

      Tun madey tiada gst tapi berlambak projek mega yg tun dah buat...

      Najib bangga buat kem tufm di sendayan tapi projek ni ditimbal balik tanah yg diserahkan kpd pemaju cina kominis...pemaju yg akan kaut untung besar...najib tak mampu buat kem dengan duit kerajaan sendiri sedangkan hutang beratus billion dan gst lagi...najib bebal uus ekonomi negara...

      Delete
    2. Monyrt berjenaka .
      Kelentong lagi. Dulu tanpa Gst , ada subsidi. Dengan ada ! mdb, pungut Gst , subsidi tiada . hohohoho

      Delete
  3. Rakyat malaysia hanye mindef...cai bukan rakyat malaysia...

    ReplyDelete
  4. PM: Don’t blame GST for high price of goods
    Tracy Patrick
    ShareTweetPinMail

    KOTA KINABALU: Prime Minister Najib Razak today pointed out that the people should have gotten used to the goods and services tax (GST) by now, three years after it was implemented in 2015.

    Speaking at the launching of the Program Jualan Sentuhan Rakyat (PJSR) here today, Najib said it was unfair to keep blaming the government, particularly GST, for the rising prices of goods in the country.

    “It is not true that high cost of goods is due to the GST because the tax was implemented three years ago. So consumers should no longer be affected by it.”

    He added Malaysia’s tax rate is among the lowest compared with other countries such as India which has four tax phases, ranging from 5% to 28%, while Singapore’s GST is set to rise to 9%, starting 2021.

    Furthermore, he said out of 164 countries that had implemented GST, Malaysia is the only country that had exempted 578 essential items from the tax.

    Nevertheless, as a concerned government, Najib said it is not right to simply do nothing about it.

    ReplyDelete
  5. Zmn madet kalo sesiapa ada kereta kt kg org tu dihormati sbb kaya.. Sbb dlm sabuah kg nk jmp sabuah kereta dh mujur.. Apanama la ni sabuah rmh 3biji kereta

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg 3 biji kereta tu macai umno. Org lain sebiji pun payah nak maintain. Patutlah bukan main sokong lagi walaupun org lain nak makan pun bersukat

      Delete
    2. Zaman madey sepas tahun 90 dag berlambak kereta...hatga pon lebih rendah dari sekarang...

      Delete
  6. Apanama masa kecik dulu(zmn macet) nk mkn kfc tggu raya baru blh mkn.. Kumpul2 duit raya..tp la ni bdk dh cemuh kfc

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zaman ni bebudak senang mkn kfc tp dengan duit mak bapak mendedak. Kenyang gamaknya budak yg mkn kfc tu. Perut mesti buntal. Kesian budak tu...

      Delete
    2. Anak kg sesekali jer boleh makan...anak bandar dari tahun 90 hari2 makan kfc pizza dan mac donald...

      Delete
  7. Tak kisah lah apa pun, pangkah lah apa pun asalkan jangan DAP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pangkahlah apa pun asalkan bukan umno dan sekutunya..

      Delete
  8. Maka akan berulang lah sejarah hitam Semangat 46. Ulang tayang sejarah hitam ini, kali ini di lakun kan oleh PPBM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno pula akan berada dlm lipatan sejarah. Kasihan.

      Delete
    2. Harap2 umno tidak hilang dari donia selepas pru kerana najib berkursus panjang di sungai buluh inn...

      Delete
  9. Untuk memerintah dan mengurus sebuah negara, sekecil mana sekali pun negara itu, TIDAK akan cukup kalau sekadar memerah otak. Seorang pemimpin negara juga memerlukan ketahan fizikal.
    Mampu kah seorang ketua negara dengan fizikal yang lemah membuat lawatan lawatan rasmi ke luar negara dengan jadual yang padat. Mampukah seorang ketua negara dengan fizikal yang lemah menghadiri lima hingga enam acara pada setiap hari.
    Fikir fikir lah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju 3.07..tp mahadet kn cuma pm boneka.. Macai dia je melompat mcm beruk matyeh bila dap setuju lntik matdey jd pm..

      Delete
    2. Kenapa barua najib melompat mcm tenuk pulak ni. Mcm le najib nak bawak dia pergi luar negara.
      Kihkihkih...

      Delete
    3. Dah tak ada isu puak ni. Kesiann sangat.

      Delete
    4. Orang tua yg special masih boleh pandu kereta ...bercakap berdiri 1 jaam...

      Delete
  10. Zmn madet bantuan sek agama disekat(dap suka) tp la ni pst tahfiz pn dibantu (dap xsuka)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zaman Mahathir tak bantu sekolah agama. Habis aku ni sekolah kat mana? Huhuhuhu

      Delete
    2. Dap bagi bantuan kpd islam penang lebih banyak dari negeri bn..

      Delete
  11. Zmn madet asl buat jln ada tol.. Tp la bukn takat mansuh tp buat jln tnpa tol( lbhraya pan borneo dgn lbhraya csr pantai timur)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zaman Mahathir tol sampai 2018, Najib punya pandai sambung 2038. Tp macai sokong.
      Huhuhu...

      Delete
  12. Zmn madet ka.. Blog mcm ni pun xsempat ujud dh di isa kn..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zaman Mahathir tak ada blog... Odoh ke pakcik? Huhuhuhu..

      Delete
  13. Kluangman 3:37 AM...
    Kau pun sama dah tak de isu, dok asyik putar belit cakap orang je la.
    Balik balik 1MDB, balik balik perompak, balik balik lanun, balik balik gadai negara kat negara China. Balik balik RM2.6 billion.
    Dah berlajutan tiga tahun, dah di jawab berpanjang jela. Saja tak mahu faham saja buat buat tak faham.
    Perangai hasad dengki sepanjang hayat.

    ReplyDelete
  14. Memang isu 1MDB dan yang berkaitan dengannya kekal menjadi isu utama.

    Jawapan di mahkamah, bukan setakat modal air lior basi.

    ReplyDelete
  15. Kalau bukti cukup bawa lah kes 1MDB ke mahkamah, jangan setakat menuduh semuanya bersekonkol dg kerajaan. Ada antara mereka pun orang beragama Islam. Tahu nya diaorang pahala dosa bersekonkol dg perkara mungkar.

    ReplyDelete
  16. Berapa kali dah najib mengelak, kalau berani, kenapa peguamnya berhujah dengan pelbagai alasan.

    Sebab itulah, PH perlu diberi kemenangan untuk mengheret najib ke mahkamah.

    Pasal mereka orang Islam lah yang rakyat terkejut dan menjadi bahan sindirin orang kapir.

    ReplyDelete
  17. Bershkan diri di mahkamah kerana ini status skandal dan jenayah.
    Berdebat dengan Tun untuk rakyat nilaikan.

    Hantar pecacai macam awak tak selesai masalah, tambah teruk lagi adalah.

    ReplyDelete

HORMATI DAN SOKONG SEMUA CALON PM - SAMARATA

  Malaysia akan ada hanya seorang PM dan sudah pasti nama lain yang dicalonkan akan tewas. Mempertikaikan calon PM dari mana-mana parti seka...