Monday, March 12, 2018

NAJIB KENA DENGAR...


Lebih mudah bercakap di luar parlimen..rakyat pun lebih mudah faham. 
Jamal dsn Noh yang mimpi siang hari nak jadi MB,  pun elok dengar....belajar dari Azmin
Mukaddimah je pun dah berapi... 







58 comments:

  1. Bodoh gak si ajemin ni.... pekan banjir bukan tengan bandar bongok... kawasan luar bandar yang memang biasa arau pernah banjir.... banjir oun bila tiba monsun.... dan narural disaster.... Kajang????? Sebab sistem saliran dan sustam perparitan.. serta pembangunan tak terancang..... Dan berlaku betul2 tengah2 bandar.... si jemin nak cerita apa ni?.... kalau betul dah ada sistem pengurusan banjir yg bagus ok lah... tak salah untuk bangga.... now ... selesaikan masalah sampah dan rumput tinggi kepala.. jangan nak pervanyakkan lagi tempat makan aiskrim

    ReplyDelete
    Replies
    1. 2/3 (31 B) kutipan gst (44 B) digunakan untuk bayar bunga hutang..

      Hutang yang mencecah 1 T belum dibayar lagi pun..

      Delete
    2. Lagi bodoh si najip...dah 2 international paper terang2 cakap dia PENCURI tapi dia maintain kaki kepit! Toksah jadi tok penghulu kalau kaki kepit takde telo macam tu...bikin malu je!

      Mana maruah wei?

      Delete
    3. Yg lagi bodoh macai diatas. Dah dapat dedak ke atau belum?

      Delete
    4. Suharli sohai. Kenapa kau stress? Bos kau dah maki kau ke? Jd aku cadangkan supaya kau nampak bijak di mata bos, kau kopipes ajelah dari blog lain dan tampal kat sini.

      Delete
    5. Masalah air di felda chini dalam kawasan pekan dan berpuluh tahun tak setle ada hati nak sindir negeri orang..kawasan sendiri tak terjaga

      Delete
    6. Daripada RM848.24 bilion hutang luar negara, RM443.06 bilion adalah hutang-hutang pihak swasta dan selebihnya adalah hutang kerajaan yang dimiliki pelabur luar.

      Lagipun kini tahap hutang negara kepada KDNK bersamaan 50.8%. Jauh lebih baik jika dibandingkan semasa era Mamak terutamanya pada tahun 1986 (103.4%) dan 1987 (101.7%).

      Delete
    7. 848jota? Zaman madey + pak lah pun tak ada byk tu.
      Teruk... Aku kena pangkah PH kali ni.

      Delete
    8. Zaman Najib la rizab antarabangsa negara mencecah RM419.5 bilion. Zaman mamak tu hanya setakat RM130 bilion saja. Dah tu diperjudikan pula!

      Rugi RM31.5 bilion, dilaporkan RM5.7 bilion, mana pergi selebihnya RM25.8 bilion tu?

      Delete
    9. Suharli ...tahun 2008 bandar pekan masuk air banjir leer..

      Delete
    10. Hutang era madey tak sampai 300 billion...mcm2 tun madey buat....zaman najib dah 9 tahun hutang lebih 2 kali ganda amenda yg ade?...kemana duit tu?...

      Delete
    11. betul ke tu ko punye auta?

      kang aku paste balik kadar hutang matdett zaman dia songlap dulu mampos ko tak cukup tanah nak lari.

      org kira hutang negara ikut peratus KDNK. Bukan kasi nilai bodoh mcm tu.

      Hutan zaman matdet melebihi 55% dr income KDNK negara.. maksudnya saman tu income sangat rendah. hutang tinggi

      sbb itu bapak kau beli keta proton saga tin milo je.. nk beli Honda Toyota matdett sekat.. kaum kerabat die je boleh pakai keta mahal2...

      bodoh ko simpan sikit lepas pru nanti.. kasi lemau!


      Delete
    12. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompakTuesday, March 13, 2018 4:17:00 AM

      Masa tu ko sokong gila2...masa tu ko bodoo lagi...sekarang lagi bodooo...pendapatan rendah barang tak mahal mcm sekarang...minyak baru 1.50 seliter...tapi madey mampu buat mcm2... KLIA KLCC..jembatan pulau pinang stadium bukit halil majukan langkawi...pwtc dan lain2 lagi untuk majukan malaysia...

      Delete
    13. https://www.google.com/search?client=ms-android-huawei&ei=lLenWrC7GsHpvAS79bKoDA&q=jhutang+negara+setiap+tahun&oq=jhutang+negara+setiap+tahun&gs_l=mobile-gws-serp.12...71306.72755..74747...0....171.1175.0j9..........1..mobile-gws-wiz-serp.D%2FdKEahdDKE%3D#imgrc=RnooFKg4i-FMtM:

      Hutang era najib dan era tun madey

      Delete
    14. Anon 1:48..... cuba bandingkan puncanya dengan apa yang berlaku di kajang.......

      Delete
  2. Dari dulu lagi Najib ada masalah untuk menjawab soalan..

    Lain ditanya lain dijawab.

    Belajar² lah sikit jawab apa yang disoal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan Najib yang kena dengar, tapi MB tu yang kena dengar. Dengar kata2 ex-MB Khalid Ibrahim. Kain sendiri yg terkoyak rabak, tak payahlah nak sibuk2 hal negara. Uruskan dulu tanah Ijok dan Splash.

      Delete
    2. Akibat makan quinoa...lebih makan belacan...hihihi

      Delete
    3. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompakTuesday, March 13, 2018 1:58:00 AM

      Tanah ijok masalah kepada orang umno...kalo mb umno pemilik tanah kempunan tak dapat ape pon...kroni umno yg kayer...splash khalid sendiri tak mampu selesaikan kerana lesen operator sir yg dilukuskan oleh SPAN diberikan kpd Splash...

      Rx mb selangor dulu teruk dikutuk oleh umno...

      Delete
  3. Bro, dia ni ada masalah menjawab soalan atau bermasalah dgn soalan itu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro, dia ni ada masalah buta huruf ka? Jawaban2 sudah berkali2 di beri. Boleh rujuk hansards Parlimen lagi.

      Delete
    2. Apa dia nak tu..
      Dia tanya ke dia jawab..
      Sendiri tanya.. Sendiri jawab..
      Mabuk quinoa
      Kikikikiki

      Delete
    3. Hansard parlimen, speaker kata prejudice... Kes mahkamah di afrika
      Kikikiki

      Delete
    4. Ha.ha.ha. Itu la MB jenis tak buat homework dulu. Dengan soalan2 ex-MB Khalid pun masih tak terjawab2 lagi. Leher patah lah!

      Org2 di Afrika lagi cerdik dp MB ni.

      Delete
    5. MB yg disayango orang selangor...pegawai awam dapat 2 bulan bonus...pegai persekutuan dapat wang ehsan jeer...

      Delete
    6. Apahal mamat 1:43 tu? Siapa yg tak buat kerja sebenarnya? Najib atau azmin. Azmin tanya sbg MP, najib kenalah jawab sbg MP juga, bukan sbg PM. Diulangi jawab sebagai ahli parlimen, bukan sbg Perdana Menteri. Sebab tu kat depan najib dia tulis Pekan. Kat depan azmin, Gombak. Kalau prosedur parlimen pun kau tak faham, macam mana kau boleh jadi macai? Lepas tu kau kata org lain bengap, padahal kau tu yg kayu... Lain kali kalau tak tahu belajar, bukan menyalak tak tentu pasal.

      Delete
  4. Biar betul kd, tpm ckp pengguna facebook dn google akn kena cukai.buset!

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa utk alih tiang gol sekejap..biasa la tu

      Delete
  5. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompakTuesday, March 13, 2018 2:11:00 AM

    31 billion hangus untuk bayar kadar faedah pinjaman sahaja...gst kutip 44 billion...patutlah najib cakap gst selamatkan negara....hehehe.

    Ape najib buat dengan hutang menimbun?...

    Najib pembazir nrgara kenakan cukai ketas rakyat untuk bayar faedah hutang...

    Plkn tiada pengambilan pelatih tetapi kem masih di bukak...stafff makan tido aje...
    Punahsihat bergaji mahal berpuluh orang...

    Pemimpin yg tak reti uruskan negara membebankan rakyat perlu ditukar...

    ReplyDelete
  6. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompakTuesday, March 13, 2018 2:18:00 AM

    Kerajaan PKR selangor berjsya tambah rezab simpanan negeri...hutang fikurangkan..kalo diperintah oleh noh omar ato Jamal jamban simpanan rizab hilang hutang bertambah...puak umno pakat sedut kedlm poket sendiri wang kerajaan...

    ReplyDelete
  7. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompakTuesday, March 13, 2018 2:31:00 AM

    Umno bertanggongjawab serahkan konsesi bekalan air selangor kpd swasta kroni...SPN menberi lesen operator air kpd syarikat swasta...

    SPAN sepatutnye mengambil tindakan sejajar dengan akta industri air keatas splash kerana tidak nenyelenggara pam yg sebabkan kerosakan hingga susahkan pengguna...Azmin yg dikutuk...

    Lsin orang yg dapat untung lain orang yg di marah...unno cuci tangan...

    ReplyDelete
    Replies

    1. komen looser dan bingai kuda tua regentina.. habis disalahkan semua orang bila bab malasah.. tapi bab duit bab sapu diorang yg kedepan dlu.

      SPAN sudah kasi warning pada JIMIN JAMBAN.. bahawa reserve air di SELANGOK = ZERO PARSENNTT... = Jerooo ko paham takk???

      sebab itu kena telus dan teruskan Projek LANGAT 2. Kalau taknak ikut saranan SPAN inilah jadinya lepas tu tipu balik rakyat cakap SPAN tak tolong. kerajaan pusat dh kasi berapa billion untuk penstrukturan semula SYABAS-SPLASH


      ada JIMIN JAMBAN kesah? dia kan BONGKAK EGO!! cer tengok semalam dia kena sumpah dgn NAJIB.. terus BISU lepas ni BODOH BIOL sampai mampus le!!

      kah..kah..kah..kahh

      Delete
    2. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompakTuesday, March 13, 2018 4:23:00 AM

      Selepas diap baiki pam masih tak sde air ker boddoos?...kalo rizab tak cukup maknanye tak cukup air...tapi senua dah diam...jamal pon dah mandi junub...

      Bodooh kuda tua bapuk arab sepet....hihihi..

      Delete
    3. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompakTuesday, March 13, 2018 4:46:00 AM

      Langat 2 di tolak oleh khalid ibrahim kerana kos pembinaan loji yg sangat tinggi oleh persekutuan dan dibuat oleh kroni umno...kerajaan negeri kena tanggong hutang...kenape tak bagi bajet kpd kerajaan selangot?....

      Ko no bodoos tapi lagak pandai bapuk tua kuda arab sepet oooooiii..

      Delete
    4. 3:08, kalau masalah air kau pergi ckp dgn splashlah wak dol. Takkan itu pun org nak ajar.

      Delete
  8. Kutty Penyangak tahu PPBM memang buat salah dan patut dibubar.

    Lagi satu ialah.. ko tengok le nanti apa jadi dengan undi kawasan Melayu jika Matdett bertanding atas tiket DAPig atau PAN atau PKR sekali pon.. lendir busuk akhirnya dijilatnya kembali.. karma.. balasan Allah!


    Dr. M bertanding tiket DAP jika PPBM bubar

    KUALA LUMPUR 13 Mac - Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tun Dr. Mahathir Mohamad mengesahkan beliau sanggup bertanding atas tiket DAP sekiranya pendaftaran parti itu dibatalkan oleh Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS).

    Kenyataan Pengerusi Pakatan Harapan diketuai DAP itu sekali gus mengesahkan dakwaan berhubung kemungkinan beliau mengambil tindakan terdesak itu semata-mata untuk memastikan kemenangan dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) serta merealisasikan cita-cita menjadi Perdana Menteri sementara.


    “Saya terbuka mengenai isu ini, malah saya boleh bertanding di bawah parti DAP juga. Mungkin menjadi Presiden DAP,” katanya dalam sidang akhbar selepas mempengerusikan Mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan di bangunan Parlimen hari ini.

    Beliau diminta mengulas sama ada PPBM sanggup bertanding di bawah mana-mana parti dalam Pakatan Harapan yang diketuai DAP sekiranya partinya terpaksa dibubarkan.

    Semalam, Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Dr. Mohd. Puad Zarkashi mendakwa Dr. Mahathir mungkin mengambil tindakan itu kerana tidak yakin untuk bertanding atas logo PPBM yang didakwa tidak mempunyai kekuatan akar umbi, khususnya dalam kalangan orang Melayu.


    ReplyDelete
    Replies
    1. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompakTuesday, March 13, 2018 4:26:00 AM

      Tun madey baru acah nak tanding di langkawi...mp langkawi dan najib dah panik....umum hulur billion kpd langkawi...kawasan lain tak de pon nak bagi bajet....bisa tun madey...

      Hihihi...bidooo cai

      Delete
  9. UBAH INI KALILAH >> SELANGOK -> SELANGOR BN!

    org muda benci madet CERDIK..! org tua BODO sokong madet..!

    heheheehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompakTuesday, March 13, 2018 4:28:00 AM

      Yer kita ubah ...kita tolak kapla prompak berjumaah...

      Delete

  10. TOKONG TAK INGAT, MAHATHIR TAK TAHU – DAH SEMUA PAKAT HILANG INGATAN MACAM MANA HAL RAKYAT?

    link gambar gone eng tokong bergambar mesra dalam rumah ganaraja, dato seri yg ditangkap kes 19 juta bayaran kawtim rasuah..

    https://1.bp.blogspot.com/-HHaR5jLzAPQ/WqY5mxMe82I/AAAAAAADouk/AsIpFndK2gUCcETNr6KgrlZMQ0G6EfrMQCLcBGAs/s1600/ghanarajahLGE2-768x621.jpg

    RAMAI orang percaya, tak mungkin berlaku secara kebetulan Tokong dan seorang Datuk Seri yang ditahan SPRM kerana cuba kawtim siasatan agensi itu ke atas sebuah syarikat mesra DAP di Pulau Pinang berkaitan pembinaan terowong bawah laut, bergambar bersama/berdua di apa yang didakwa sebagai rumah Datuk Seri berkenaan.

    Itu bukan majlis am tapi nampak macam majlis peribadi – kalau dah tahap datang ke rumah apa bagai, tak kenal macam mana?

    Kalau tokong awal-awal mengaku mengenali Datuk Seri berkenaan dan dalam masa yang sama menafikan apa-apa penglibatan dalam cubaan merasuah SPRM tu, takpelah kan, ini dia claim tak kenal pulak, konon sebagai public figure memang kena jumpa ramai orang. Betul lah tu tapi jumpa sampai ke rumah ke isunya, itu yang orang nak tahu?

    Begitupun sebaiknya biarlah pihak yang berkenaan buat siasatan, kita jangan masuk campur lagi.

    Perkara ini dibangkitkan pada asalnya bukan apa, kerana semua kita masih ingat, Perdana Menteri berapa banyak kali terkait dalam hal yang sedemikian bila gambar beliau bersama individu tertentu dijadikan isu oleh pembangkang, walhal bukan gambar berdua pun atau dirumah, sebaliknya ramai-ramai tapi macai peduli apa ye tak?

    Dia nak cover pasal projek terowong yang tak jalan-jalan tu pun tergamak guna gambar Perdana Menteri semasa majlis sign MOU, tak apa pulak?

    Yang penting pada kita rakyat sekarang ialah, nampak strategi yang digunakan tokong ini sama dengan Mahathir – tak ingat, tak tahu. Apa benda parti yang macam ini nih kalau semua pakat-pakat hilang ingatan bila kantoi dengan skandal?

    Letih rakyat kalau pemimpin Pakatan pakat-pakat hilang ingatan macam ini bila kantoi skandal.

    Putus bekalan air di Selangor macam itu juga. Boleh pulak Azmin tuduh SPLASH – syarikat yang mengurukan air di negeri tersebut dan wilayah persekutuan, takde kaitan dengan kerajaan negeri, sebaliknya kerajaan pusat. Tapi semalam mintak maaf pulak, apa kes? Hilang ingata lagi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adekah bergambar adalah bukti yg diterima dlm mahkamah dlm kes rasuah?...makin bebal kerana susah nak bagi bukti yg jelas..

      Delete
  11. Penat dan perit oooo...bereformasi. Madey diktator madey pengamal kronisme madey zalim. Entah apa jadah punca dan sebab, pejuang reformasi terus diBODOHkan oleh musuh dan seteru utama mereka dgn dijadikan hamba yg DUNGU. Pejuang reformasi sanggup serahkan hidung mereka untuk dicucuk oleh madey. Apa maknanya darah dan maruah sebelum ini yg tertumpah? Sekali bodoh dua kali bodoh boleh lagi diterima. Kalau dah berpuluh kali ditipu, diKUDA dan dibodohkan oleh madey, maknanya otak mereka lebih low class berbanding TUNGGUL.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompakTuesday, March 13, 2018 4:31:00 AM

      Lebih baik dari di cucuk hidung oleh kapla prompak berjumaah wooo...

      Delete
  12. AL KISAH KES MALU..ANTARA AZMIN DAN NAJIB.. MANA SATU YANG MEMALUKAN?

    HAMPIR semua ahli Parlimen Pakatan yang berucap di Parlimen semalam, menjadikan soal malu ini sebagai agenda masing-masing. Membuktikan wujud rancangan di kalangan ahli Parlimen Pakatan untuk mengaitkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai memalukan negara dalam soal 1MDB ini. Kononnya 10 buah negara bercakap tentang 1MDB dan ini memalukan mereka sebagai rakyat.

    Itu yang bila Najib memetik bab air di Selangor ketika menjawab soalan Azmin berkaitan 1MDB semalam, Azmin melompat macam beruk dan antara perkataan yang disebutnya ialah MALU. Kelakar bila dia menyebut perkataan malu sebab satu negara tahu ada gambar menunjukkan “seolah-olah” kemaluannya berada dalam mulut orang lain (bukan isterinya) dan dia masih berani menuduh Najib sebagai memalukan negara pulak?

    Sehingga sekarang dia tidak menafikan mahupun menyaman sesiapa lanjutan dari penyebaran gambar-gambar tersebut yang dikaitkan dengan dirinya. Kalau ikut formula Mahathir ni, memang dia buat kerja itu sebab dia tidak saman.

    Apa pun, kelihatannya pada Azmin, biar rakyat busuk sebab tak mandi atau cebok, yang itu tak payah malu, pasal 1MDB pulak kena malu. Padahal dengan apa cara 1MDB boleh memalukan sesiapa dalam negara ini? Ada skandal ka, ada rasuah ka, dah melingkup ke syarikat tu kah dan sebagainya.

    Tapi yang pentingnya sekarang, berdasarkan itu nampak jelas Pakatan akan menjadikan malu ini untuk memburukkan Perdana Menteri.

    Hakikatnya, yang memalukan negara dalam isu 1MDB ini ialah Mahathir dan Pakatan sendiri. Duit tak hilang, dia kata hilang, dan Mahathir menghantar operatifnya seperti Khairudin dan Matias ke 7 buah negara asing untuk membuat laporan mengenai 1MDB – termasuk di Amerika Syarikat.

    Kemudian Mahathir menuduh 1MDB ini memalukan negara, padahal yang buat melapor tentang 1MDB di kesemua negara tersebut ialah dia (melalui orang-orangnya), nampak? Tapi Mahathir buat laporan saja, buktinya tak disertakan, tak hairanlah sehingga sekarang – selepas bertahun-tahun, 1MDB dan Perdana Menteri tidak didakwa oleh mana-mana Mahkamah di semua negara terbabit.

    Rakyat tak seharusnya termakan dengan propaganda yang sebegini. Kita tahu 1MDB hanya alat untuk Mahathir jadi Perdana Menteri semula, sama seperti Anwar dan Kit Siangmenjadi isu seperti skandal Forex, pengambilahan syarikat perkapalan milik MIrzan oleh Petronas untuk menjatuhkan Mahathir dulu.

    Benda sama saja, pusing-pusing macam itu juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompakTuesday, March 13, 2018 4:59:00 AM

      Hahahaha Duit tak hilang tapi aset negara yg hilabg jadi milik cina kominis kerana nak bayar hutang...

      Hutang bukan kerana niaga rugi tapi kerana di rompak oleh prompak berjumaah...melayu bodoo di kincin oleh cina jho lo...

      Delete
  13. WOOI...MAHAZLAIM MAHACELAKA MAHAPUYKIMAK MAHATHIR ANAK LAKI2 ISKANDAR PUKIMAK KUTTY...CELAKA KAU TAK CUKUP2 LAGI MAHKLUK SIAL HARAMJADDAH MUKA PON MACAM SETAN IBLIS

    ReplyDelete
    Replies
    1. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompakTuesday, March 13, 2018 5:01:00 AM

      Ko yg iblis ikkut perintah setan subahat bela kapla prompak berjumaah...hehehe...bodooos bin bongok...

      Delete
  14. Peristiwa yang takdapat dilupakan semalam dalam PArlimen... rekod kebiolan Jimin Jamban..
    JIMIN JAMBAN KENA BALUN..MALU BEB..TERKEDU BODOH LEPAS TU!!!



    Dato Azeez Balun : "ORANG LAIN TEGUR TAK BOLEH..ORANG LAIN TEGUR TAK BOLEH.. INI LAH NEGERI SELANGOR!"...
    JAGA AIR DULU..ORANG NAK MANDI PUN TAK BOLEH!
    RAKYAT KALI INI AKAN HUKUM KERAJAAN NEGERI SELANGOR!


    YB PARLIMEN PENDANG : "YANG MARAH SANGAT PASAL AIR NI SEBAB APA.. BILA SEBUT PASAL AIR MB SELANGOR NI MARAH SANGAT APE HAL..??"

    "WOIII ...DUDUK LAAA.. NI.. STUPID MB..DUDUK LAAA...."

    minit 2.13 lepas tu JIMIN JAMBAN TERBISU MACAM KENA SUMPAH...

    KAH...KAHHH...KAHHHH...KAHHH!!


    "WOIII ...DUDUK LAAA.. NI.. STUPID MB..DUDUK LAAA....!!!"

    ReplyDelete
    Replies
    1. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompakTuesday, March 13, 2018 4:52:00 AM

      Ko terkinja2 tapi najib yg bengang kena soalan larangan 1 mdb yg dah tersebar ke seluruh dunia...najib muka selamba dah jadi bahan lawak donia.......hihihihi...cai pon tak berkemaluan...

      Delete
  15. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompakTuesday, March 13, 2018 4:50:00 AM

    Dasar penswastaan air Malaysia gagal - Khalid Ibrahim
    Mar 15 2012 / Keadilan Daily
    MARSEILLE 15 Mac: Menteri Besar Selangor memberitahu Forum Air Sedunia kali keenam hari ini bahawa penswastaan perkhidmatan air di Malaysia gagal kerana disalahgunakan untuk memanfaatkan golongan rentier menggunakan kos yang ditanggung pengguna.

    Bercakap pada sesi Pihak Berkuasa Tempatan dan Serantau sempena Forum Air Sedunia kali keenam di Marseille, Perancis, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, walaupun terdapat kes kejayaan penswastaan air di peringkat antarabangsa, namun ia tidak berlaku di Malaysia.

    "Ini contoh klasik kegagalan percubaan menswastakan kemudahan awam yang diburukkan dengan dua faktor iaitu pertembungan antara politik dan perniagaan apabila keuntungan individu diutamakan di samping konflik kepentingan politik," kata Khalid Ibrahim.

    Beliau menegaskan teori penswastaan tidak salah kerana antara lain bertujuan menggurangkan beban kerajaan dan meningkatkan kecekapan sekali gus menambahkan daya saing.

    "Namun di Selangor, syarikat yang dipilih tidak mahir dan tidak berpengalaman dalam industri perkhidmatan air. Tanpa suntikan kewangan, syarikat-syarikat ini mula berkompromi dengan kualiti air dan penyampaian perkhidmatan air, memaksa tarif air yang tinggi kepada pengguna," katanya.

    "Separuh daripada 13 negeri berdepan defisit dalam operasi air yang dianggarkan berjumlah RM1 bilion. Melantik pihak luar untuk menguruskan perkhidmatan industri air bukan saja mengurangkan kecekapan malah soal pembiayaan tidak ditangani sebaiknya," katanya yang menambah, kelemahan syarat perjanjian konsesi juga antara punca kegagalan penswastaan air.

    "Perjanjian ini sepatutnya memasukkan fasal secara spesifik dan terperinci mengenai denda kepada konsesi yang gagal mematuhi syarat. Dalam kes kita, penjanjian konsesi sangat lemah. Apabila syarikat konsesi berdepan masalah kewangan, Kerajaan Pusat akan menanggung hutang-hutang ini,” katanya.

    Beliau berkata, perjanjian antara negeri dan syarikat swasta sepatutnya mengandungi klausa yang melindungi kedua-dua pihak selain butiran terperinci bahawa perbelanjaan modal oleh kerajaan dengan peraturan jelas serta telus berhubung pemberian kontrak untuk projek-projek utama.

    “Jelas penswastaan perkhidmatan air di Malaysia banyak silapnya. Persoalan dihadapi kerajaan negeri adalah sama ada penswastaan berkesan dan jika ya, bagaimana melakukannya? Di Malaysia, perkhidmatan air digunakan oleh golongan rentier, pelopor penswastaan tempatan dan pembuat dasar politik menggunakan hubungan yang sedia ada.

    Beliau berkata, jalan penyelesaian ialah dengan merawat air secara holistik dan Kerajaan Negeri berusaha melakukannya seperti termaktub dalam Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 yang digubal untuk menggabungkan industri air dan pembubaran penswastaan merupakan satu kemungkinannya.

    Walaupun akta ini diluluskan peringkat persekutuan, Kerajaan Persekutuan yang dikuasai Barisan Nasional keberatan melaksanakannya ekoran kemenangan mengejut Pakatan Rakyat pada Mac 2008.

    ReplyDelete
  16. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompakTuesday, March 13, 2018 6:02:00 AM

    Di perlis hari ini najib menyatakan tanpa GST hutang negara akan meningkat...

    Namoaknye najib ngaku tanpa GsT hutang dan kadar faedah hutang tak mampu dibayar...31 billion Kadar faedah dibayar...hangus...

    Saper yg bayar GST?.....jadi hutang negara yg dibuat oleh najib ditanggong oleh Rakyat..

    Era Tun madey hutang negara dibayar tanpa GST...tun madey jauh lebih bijak dari najib...

    Najib dah tak ade cara nak menambah hasil kerajaan untuk tidak bergantung kpd poket rakyat...najibcomics..

    ReplyDelete
    Replies
    1. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompakTuesday, March 13, 2018 6:26:00 AM

      Najib nak perlekehkan manipestol PH tapi terzahir kebodohan sendiri....kalo dah bodoh sampai bila2 pon tetap bodooh...

      Patutkah melantik orang bodoh memimpin negara?...

      Delete
    2. perlukah nak lantik mamak memanda menteri perdana yg datang dari zaman silam? ingat kari ingat mamak menteri perdana dari zaman silam..

      Delete
    3. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompakTuesday, March 13, 2018 7:46:00 AM

      Lebih baik dari zaman silam yg bijak dari yg bodooo...hehehehe

      Delete
  17. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  18. FUYOOOOINKKKKKK....

    ASSMIN MAKIN KEPANASAN NNPK BELAKANGAN INI...
    BAYANGAN TERLEPAS JADI MB MAKIN MENGHANTUI KINI
    DAH LA CIPTA REKOD JAWATAN MB PALING SINGKAT NNTI
    LEPAS PRU TURUN NAIK MAHKAMAH SAMA ANAK & BINI
    SUMA LEPAS TANGAN TAK NGAKU KAWAN SAHABAT & KRONI....

    ASSMINN.... 2 BOLAN JER LAGI KO HADAP JER NASIB KO....!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko khayal kerana banyak minum todi...

      Delete
  19. Terima kasih banyak kepada teman aku yang di Dubai ..! berkat postingan dia di halaman facebook TKI Sukses aku baca. Aku bisa kenal nama nya Mbah Suroto. waktu itu setelah pikir-pikir kurang lebih 5 tahun kerja jadi Tkw di SINGAPURA hanya jeritan batin saja saya alami. berkat bantuan beliau melalui Pesugihan Dana Gaib nya.

    Tergantung keyakinan dan kepercayaan saja. Banyak pilihan di berikan yaitu Dana Hibah, penglaris usaha dagan, dana gaib, anka gaib togel 3D,4D,5D,6D jampi pelet, ingin cepat dapat kerjaan, dll....

    Kini saya berbagi pengalaman saja sudah saya rasakan dan buktikan sampai sekarang. Atau mungkin ada teman mau hubungi langsung beliau ini nomer WhatsApp nya 0822 9127 7145 Semoga bermanfaat. aminn...

    Info lebih lenkapnya buka saja situs beliau di https://pesugihanputihislamia.blogspot.com.

    ReplyDelete

HORMATI DAN SOKONG SEMUA CALON PM - SAMARATA

  Malaysia akan ada hanya seorang PM dan sudah pasti nama lain yang dicalonkan akan tewas. Mempertikaikan calon PM dari mana-mana parti seka...