Saturday, March 31, 2018

AGAMAWAN JANGAN GELOJOH

Agamawan sepatutnya lebih peka,  bersabar dan selidik apabila datang satu berita kepada mereka dari orang fasik,  itu yang selalu mereka nasihatkan pada awam,  tetapi sendiri gelojoh.

Selain kajian mendalam,  di mana letaknya pula dalil dan keterangan yang menjadikan ucapan Hanipa sangat bersalah. Ini sangat penting untuk awam dan umum.

Kenapa tidak pula secara terbuka mereka menegur dan menentang fatwa hadi? Dan soal lanun yang tidak mengaku kawaq?




Bagaimana pula pihak yang bertanya dan menuduh,  kamu Tuhan kah..
Itu lebih berat kerana dia sendiri tahu di hadapanya bukan Tuhan..seolah dia mahu mempersenda dan menduakan..

Jika Hanipa mahu saman agamawan itu bererti dakwah agamawan tidak sampai padanya,  dakwah yang salah,  dakwah yang cepat sangat menghukum.

Hanipah perlu didekati,  bukan diserang.




Add caption





45 comments:

  1. Ugut je tu...x berani punya..

    ReplyDelete
  2. Blogger mcm kamu tahu hukum tak? Hanipa memang sah² mp gelojoh dan lupa agama bila emosi. Knp guna ayat 'kalau saya tuhan......'. Utk berdebat tak perlu merasa diri tu akan buat lebih baik kalau jadi tuhan. Awak tu hamba, knp sampai nak memperlekeh apa yg Allah jadikan. Sikap kurang ajar kpd agama beginipun kamu sebagai blogger nak belakah? Ada lebih baik diam dan bincang tajuk lain berbanding melawan arus agama begini. Salah dan berdosapun boleh nak kawtim sesama sendiri ke? Bila org agama tegur, org agama pulak salah dan dituduh gelojoh...alahai...desperate sgt ke sampai nk sokong mp merapu ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku tahu hukum, cukup untuk aku dan aku tak hukumkan pada orang lain untuk ikut kerana aku tidak layak.

      Tulisan di atas pun tidak menghukum, tidak memenang dan tidak menyalahkan Hanifah.

      Cuma aku minta agamawan jangan gelojoh, kalau agamawan pun gelojoh, sama lah taraf pecacai di sini.

      Delete
  3. Dia cakap "KALAU...", kan, maknanya dia mengaku dia bukan TUHAN.
    Samalah juga, Kalau saya tak makan; Kalau saya Perdana Menteri,
    Kalau AWAK BERANI, Kalau tuduha itu benar.
    KALAU....KALAU....KALAU bukan dia kata, "Saya ni TUHAN.......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini berkait dgn tuhan cik minah syg oiii. Tidak sama dgn makan, berani dan sebagainya. Salah guna ayat menggunakan perkataan tuhan hukumnya tak sama dgn salah guna perkataan makan, berani dan sebagainya. Contoh lain yg berat adalah salah guna perkataan talak kpd isteri. Hukumnya berat dan tak sama dgn salah guna perkataan lain. Hrp cik minah syg pilih isu utk dipertahankan, jgn sampai hal dosa beratpun nak dipertahankan. Kalau salah katalah salah, bukan rugi apa kan! Lg pulak mp sepang tu bukan kenal awak...susah sgt ke kalau nk kata mp tu memang terbabas cakap.

      Delete
  4. Q7 Pas yg tag team dgn Baling Umno utk memanaskan keadaan. Isunya KALAU, isunya Tuhan...BUKAN ALLAH.
    Tp demi jualan sentimen dan utk menang, apa saja halal.
    Maka elok diajukan debat Baling vs Sepang bagi rakyat jd hakin.
    Apa dilalut, malayu sudah dewasa...Umno Pas sj yg belum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dh ptg ni otakpun jem. Sel² tak tak berhubung. Tuhan bg mp sepang tu merujuk kpd tuhan lain ke tuhan dia iaitu Allah? Lg mau belit ke brader?

      Delete
  5. Macaaii gelojoh kpla hotak ko dh terang2 keling hanipa tu ckp jelas, mp k.nerus nasihat sgt lembut, tp dasarcelaka, dia serang pula ustz tu. Mng laknatullah ph.

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau nak undi siapa, itu kau punya pasal.
      Komen ikut tajuk.

      Delete
  7. Dalam Islam, betul atau salah, pahala atau dosa, haram, halal, harus, makruh, sunat ada dalilnya mengikut Al Quran, As-sunnah dan Ijmak ulama dan Qias.

    Ia tidak berdasar kepada pandangan individuu.

    Anon 248, 321 jangan merapu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa pulak merapunya bro kd. Sah² ayat tu merujuk kpd kalau dia tuhan, dia akan buat lebih baik (dgn tidak mencipta mp baling) dpd apa yg telah tuhan dia yakni Allah ciptakan. Kau baca @ dengar balik apa yg mp sepang tu sebut. Ke kaupun dah jadi AMAT DEGIL TAK BOLEH TEGUR mcm mp sepang tu?

      Delete
    2. Kenapa dlm bab fitnah dan asak najib ko lngsung tak rujuk Al Quran AsSunnah, Ijma' dn Qias??

      Apakah yg ko buat di bkog ni setiap hati ikut cara Islam dgn maki caci pemimpin sesuka hati, dufitnah tanpa bukti syarei. Ooo nnt ko pusing pulak.. Ini lah golongn penipu aga, peralat agama dan ambil Agama Allah dan Rasul sekerat2 yg mana untuk penuhi nafsu jht semata.

      Klu btul ko ikut Al Quran dan Assunah hentikan fitnah dan asakkan ko terhadap Najib, sehingga ala Ulamak dan Hakim.Mahkamah sahkan dia berbuat begitu.. Adakah ko berani sahut cabaran aku!!?? Jika x mmg sah ko golongan munafik dan wajib org dn kelompok.mcm kau ditentang hbis2an blogger kd laknatullah

      Delete
    3. KD, kau tak payah layan macai yg nak buat kecoh alih tiang gol ini. Isunya mudah. Ada perkataan yg kurang elok yg terkeluar di parlimen. Ada seorang mufti kata tak jejaskan akidah cuma kurang elok diucapkan. Senang cerita, dia boleh bertaubat kalau akidahnya tergelincir. Itu soal dia dgn Tuhan. Dlm erti kata lain tak ada duit rakyat yg dirompak, dirembat, disamun Jd knp nsk diperbesarkan?

      Delete
  8. Hanipa yang terlajak gelojoh macam bagus sangat. Jangan salah kan agamawan yang lain. Biasa lah bila kaum kerabat sendiri yang buat hal...mula lah nak menyalahkan orang lain. Tak gitu KD.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hanipah adalah orang awam sama macam kita, memang kurang ilmu.

      Agamawan kenapa tidak ikut ilmu, siasat dulu berita dari orang fasik, jangan sekadar baca di media sosial dan solan wartawan.

      Tanya tuan punya badan sebelum jatuhkan hukum, itu adabnya. Agamawan pun mrngaibkan memfitnah kalau tak siasat.

      Delete
    2. Knp kau tak guna flow yg kau suruh agamawan tu buat? Tanya dgn tuan punya badan sblm jatuh hukum. Ni kau tak buatpun, main tuduh dan hukum...porahhh..

      Delete
    3. Woii bodoh, ko ni pekak ke tuli? Si nipah keling tu punye video sah2 satu dunia tgh batang tubuh die.

      Mengaibkan Najub, memfitnah Azeex Rahim, ada ko siasat ke kd laknatullah? Klu bab Agama pun ko sekongkol dgn dgn lahanat2 aku lngsg xhormat lg sbg mnusia kd. Lbh layak ko jd haiwan shj, sama spt mahadey!

      Politik kaum bodoh ph ni xde kenal sempadan, dihentam langgar sesuka hati, apa ni?? Babi lg mulia dr korang sbb babi xlanggar hukum Tuhan. Dia hidup ikut sunnatullah! Mkhkuk lahanat mcm kamu smua melampau batas. Semua hal nk politik.

      Delete
    4. Kalau babi tu lagi mulia, kau ambiklah dia buat menantu... Kahkahkah... Kelompok kematian hujah yg dah mula memaki hamun.

      Delete
  9. Macai2 melayu najib penganut islam Al Hud2 tak mau tegur ker bideo atas tuuu.
    Cuba ler try tgk...
    Tuan rumah suda hidang tu, tadi ckp lapar nk main sentimen agama kan? Nahh, jemput lerr...
    Kalo tak try cuba tu , tanda tatut kt umno ler tuuuh.
    Qsiben mana?

    ReplyDelete
  10. Defensive.. ..defensive ...and defensive, itu lah sikap pembangkang Malaysia. Betul juga bila ada yang kata ....dia semua betul, orang lain semua salah .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berhujahlah dengan fakta, bila kalah, ubah tiang gol. .
      Dayus sangat.

      Delete
  11. Kalau kalah mesti maki..
    Bila maki tu mesti kalah..
    Itu trademark pecacai najib.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya madeyy hari2 maki najib.mockeris pon dh bertatih maki najib sjk mnggu ni.. Makna meraka akan kalah teruk?! Kn.

      Syabas kd. Ko akui ko bodoh. Munafik tegar yy berlindung guna nama Allah dan Rasul.

      Delete
    2. Tun bukan maki,
      Dia buat tuduhan pencuri penyamun kawaq

      Delete
    3. Difinasi baru tuduh orang satu makian....kepala bapak ko bukan makian...

      Delete
    4. Otak kejora bapuk tua tercabut satu skru...maafkannlah dia...cian dia bapuk tua yatim piatu...akal pon dah terencat...

      Delete
  12. Pusing lilit pun yk guna.
    Maki hamun pun tak kemana.
    Soal Kalau Tuhan. ALLAH nk dikona.
    Konon suci tak terkira.
    Nmpk nk kalah dipetik agama.
    Pas Umno kenyit mata.
    Diasuh melayu totok buta.
    Islam dijumud disempit akal sita.
    Apahal bidro tertera,?
    Apa T7han Jho Low tak kan lipa?
    Nk hujah kanhkong ijo, tido saja.
    Melayu,Islam tahap tok kadok saja.
    Kebebaran hijab,nak pergi syurga?
    TAEK LOW depan mata,
    Masih dikata PERMATA....?
    Hahaha ! Satu dunia ketawa.

    ReplyDelete
  13. Kesian kd,putar belit tak kemana. MP sepang tu MEMANG SAH telah terbabas cakap. Bila menggunakan perkataan KALAU SAYA TUHAN sudah menunjukkan dia itu tak peduli soal aqidah. Pernah baca bahawa MP sepang tu minta agar golongan ateis diberi taraf agama! Bro kd, kau tahu apakah agama pegangan MP sepang tersebut? Kalau dia beragama hindu, mungkin tak salah dlm agama tersebut bila berkata KALAU DIA TUHAN, tp kalau agamanya adalah Islam, ianya menyalahi hukum dan boleh rosak aqidah. Bro kd, dlm posting kali ini, ramai mengasak bagaimana kau berdiskusi membela MP sepang. Dalam masa sama kau tidak pulak memberi kredit yg sama kpd golongan agamawan yg menegur malah kau salahkan mereka...kau dh tersilap kd.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rosak akidah. Itu antara dia dgn Tuhan. Dia boleh bertaubat. Skrg duit rakyat yg disamun ni apa cerita? Siapa nak bayar?

      Delete
    2. Ajus kiling tak rosak aqidah blm lawan sudah tahu saper yg menang ato kalah?...

      Delete
  14. Apa nak heran dgn puak ni kalau LBGT KRONISME MURTAD SYIAH KOMUNISME LIBERAL duduk dlm satu pakatan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. En Azalina mintri najib libral tulin...dah tak de pondan...umno dah tangkap semua...

      Delete
    2. Komunis wak lu. Yg pak hang jual tanah negara kat cina merah apa cerita?

      Delete
    3. Parti mana yg me gaku bersahabat baik dengan oarti cina kominis di malaysia?...saper yg jual aset negara kpd cina kominis?....sape yg pinjam duit beratus bilkion dgn cina kominis?..sape yg bagi projek kpd cina kominis ber bilion2?...cina kominis kroni saper?...

      Delete
  15. Ajis king buat provokasi yeer...ade curi buku taqdir boleh tahu sape menang sape kalah?...

    ReplyDelete
  16. Modal gerila komunis hampas peluru agama ala sikangkong ijo.
    Yg nyata disepi, yg terang disipi.
    Video diatas tu apa komen pulak wahai pelahap2 Taek Low?
    Ko dtg blog ph,peluang dibuka uyk ko tunjuk ilmiah,buakan kangkong tahap tok kadok kuno, sarip dol.
    Bila lah Pas dhn Umno nak grow ip?

    ReplyDelete
  17. Barangkali kerana terganggu dengan jumlah kehadiran puluhan ribu rakyat dalam program-program Pakatan Harapan yang dihadiri oleh Tun Mahathir Mohamad, terbaru di Kedah dan Perlis sehari dua yang lalu, menteri pengampu, Salleh Said Keruak seolah-olah cuba mententeramkan rasa gundah gulana seluruh pimpinan UMNO, khususnya Najib Razak dengan mengatakan ramainya yang hadir itu tidak menjamin undi yang banyak ketika PRU 14 nanti.



    Katanya, jumlah besar yang hadir dalam ceramah Pakatan Harapan tidak bermakna mereka juga akan memperolehi undi yang banyak.

    "Masalah dengan pembangkang ialah mereka selalu mengambil kira jumlah yang hadir dalam ceramah sebagai suatu bentuk undi, sedangkan perkara itu belum menjadi kenyataan lagi," kata Salleh yang juga Menteri Komunikasi dan Multimedia.

    JIKA BEGITU, KENAPA UMNO TAK BUAT PROGRAM DENGAN KEHADIRAN 10 ORANG SAJA?

    Bila najib berucap kpd kerusi kosong di kubang pasu kira mcm mana plak?...

    Kejora bapuk tua bising ph tak de penyokong kerana tak de sambutan hingga ramai yg hadir dikatakan sikit ...

    Cerita sallah kuak dan kejora bapuk tua bertentangan...puak umno dah bergaduh sama sendiri keer?....dah nak mampuia...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaupun kau semakin tertekan akibat apa yg kau inginkan tak menjadi, kau tetap juga Tahik. Apa yg diinginkan oleh Tahik tak akan kesampaian. Begitulah nasib seketul Tahik kering yg malang.

      Delete
    2. Jgn lupa tahik yg dah kering itu akan disumbatkan ke dalam mulut kau 7:06.
      Kahkahkah

      Delete
  18. BAGI SYE JDI PM 6 BOLAN ..EEH 2 TAUN
    KUTY YG NAK 2X WALAU 'DAH LAM DAH'
    URUS PARTY SINDRI DAH MELINGKUP PUN
    ADO ATI NAK JADI PM 2 KALI HARAMJADAH

    KIKIKIKI.... LEPAS MENANG BERGAYA MAJORITY 2/3 .... KITA HADAP MUSUH SEBENAR NEGARA. .. IAITU SINGAPORK PRNSABOTAJ NEGARA INI... JOM SABOTAJ.. HASUT KAUM MELAYU INDIA CINA SINGAPORK MENINDAS CARA SISTEMATIK SAMBIL MEROMPAK KEKAYAAN SPORK UTK KRONI FAMILY SUPER KIASU LEE KWAN YU CELAKA SECARA SISTEMATIK...


    INI KALI LAH...

    ReplyDelete
  19. Mana lebih berfaedah dan bermafaat ....dok mengata orang pencuri lanun perompak kawaq atau berwirit berzikir dan memohon kpd Allah SWT supaya semua orang Melayu orang Islam disatukan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn wiridkan disatukan sekira hendak digembalakan pelahap2 Taek yg pembawa mungkar.
      Apa guna dipimpin puak penipu, itu witid minta bala namanya. Nk bodoh juga sorang2 sudah. Nk buka mungkar gigil, denhar nama mo1, jho low..buat tk drngar.Apa barang bhaii.
      Buang Taek dulu,

      Delete

NAJIB BELUM JAWAB SOALAN MAHATHIR

Mahathir sudah tahu tapi masih sengaja bertanya   https://vt.tiktok.com/ZSRho9EaB/