Thursday, March 15, 2018

APA MESEJ TMJ (?) Meletak jawatan Serta Merta adalah cara terbaik memohon maaf.. ..


Mesej TMJ kepada FAM dan orang dalam FAM serta peminat bolasepak juga sangat jelas. 

Contoh kepada kepimpinan akan datang supaya jangan tunggu lama² dalam FAM kalau sudah gagal, juga seperti yang berlaku sebelum ini. 

Yang di amanahkan
Yang dipinjam kedudukan pangkat dan kuasa
Jdilah pemimpin yang mengambil tanggungjawab bukan sahaja semasa menang tetapi juga masa kalah... 

Meminta maaf sahaja tidak mencukupi.. 
Lebih lebih lagi kalau melibatkan rakyat. 

Ada pihak jatuh rangking masih beralasan dan menuding jari... 

Ada pihak dituduh pencuri seluruh dunia,  masih pegang jawatan.. 

Pegawai bawahan rasuah dan miliki wang jutaan,  masih kata naif.. 

TMJ mengajak kita kembali bermaruah,  memang manusia tidak lepas dari silap dan salah,  dosa² kecil tetapi bagaimana dosa² besar yang dilakukan tetapi masih bersahaja,  tanpa malu.. Hakikatnya seluruh dunia tahu. 

Khusus kepada orang Melayu Muslim,  apakah korup dan menyokong korup itu sudah menjadi dosa kecil...Malaikat tak catit(?)

MENJELANG PRU MASIHKAH SI KORUP ITU TERHEGEH HEGEH UNTUK TERUS BERTANDING DENGAN HARAPAN MEMEGANG SEMULA JAWATAN DENGAN HARAPAN MASA DAN HELAHNYA MAMPU MEMADAM DOSA DOSA DOSA DOSA BESARNYA (?)







49 comments:

  1. Untuk pertahankan sijahat mcm2 alasan diberi...fake news lah...duit tak hilang lah...campor tangan asinglaah..
    Lsporan PAC tak de yg salah lah...siasatan sprm okey laa..DIJ dibayar laah...

    Wal hal laporan ketua odit negara di OSAkan...PAC lapor 28 billion wang 1 mdb lesap tak dapat di kesan...sprm jumpa 42 billion dlm akaun najib wang amanah orang pencen dibebaskan oleh Apandir...

    Bersebuhat dengan prompak...dosa pahala tolak tepi..

    ReplyDelete
  2. Yg alim mcm lobai pas ostad jamil khir dan ostad Wajdi pon tak kisah pasal dosa bersubahat dengan kapla prompak berjumaah...cai yg jahil lagi tak tahu dosa kecil dan dosa besar halal haram...janji dedak maasyuukkk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu KBB.
      Apabila terkepit kantoi..dibisik alasan, demi kekal kuasa melayu, untuk jaga Islam...uweeee, murmi bersihnyerrr.
      Ya,la tu !
      Awat!!! kalau dah kantoi cepat ckp melayu..masa menyamun, dabik Bugis, Jawa apa lg laa !!!

      Apa ?!!! kalau dah kantoi cepat ckp Islam..masa menipu, dabik dada konon bijak bersih apa lg laa !!!
      PHuiii Umnobnpas (*Parti Parachute yg sdg mendarat dlm kumbahan Taek sejarah hitam melayu islam.


      Delete
    2. Setuju bro...puak cari alasan bela melayu islam kononnye...tujuan sebenar nak isi tembolok dan buncitkan perut...ugama dan bangsa diperkudakan dengan membodoh dan menakutkan melsyu yg lemah pemikiran dan ekonominye...

      Delete
  3. Patutnya dah lama ahli umno saman tdm. Ini disebabkan tdm cakap secara terbuka najib pencuri. Sebagai ahli yang menjaga presiden, patutnya disaman tdm kerana menjatuhkan maruah parti.
    Sebagai ahli umno dan rakyat mesia, mereka juga patut saman tdm jika tidak bersetuju dengan tuduhan tdm. Jika diam, maka kita pakat setuju dengan tuduhan tdm terhadap najib.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah berbueh mulut kita minta umno lakukan..

      Delete
    2. Mcm mana nak saman...penyokong umno semua takut dengan tun madey...berani di alam maya sahaja ato dibelakang sahaja....tun madey cabar repot polis kalo tun ade bukti merompak selama jadi PM pon sekor tak berani repot....hanye berani melalak dibelakang ajee...

      Najib buat RCI forex pon lingkup...hehehehe

      Delete
  4. Itulah beza antara orang yg ada MARUAH dengan orang yang TAK BERMARUAH!

    Yang takde maruah tu..dah la jadi finance minister yg gagal, dituduh pencuri, klepto, malah saman hari selasa pun tak buat2 sampai hari ni..

    Betul2 memalukan! Itu pun masih nak pegang kuasa sebab disokong dan dipuja oleh bangang2 pemakan dedak haram! Kah kah kah

    ReplyDelete
  5. Angin perubahan makin terasa tiupanye...buat najib dan penyokong umno resah dan gelabah...

    Tiap mlm boleh lihat mereka menzahirkan gelabah dlm tv3 suku...

    ReplyDelete
  6. TMJ dah nampak sukar untuk ubah kualiti bolasepak malaysia...

    Tahap pemikiran pemain dan jurulatih tidak berubah dan tidak berkembang walopun ade pemain impot yg boleh dijadikan panduan...tahap pemikiran jawatankuasa dan pentadbiran pon sama...

    Begitulah tahap pemikiran rakyat malaysia yg payah nak berubah nak maju...

    ReplyDelete
  7. Yang berbeza pendapat, tak perlu maki tak perlu mencarut untuk tulisan disiarkan. Kalau ada sikit² biasa le.

    Berbeza pendapat itu bagus dan sihat tapi bahasa biarlah beradab.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cai kuda arab sepet akan gunakan bahasa indah bila tertekan tak dapat lawan hujjah...huhuhuhu..

      Delete
    2. http://www.amenoworld.org/2018/03/tali-barut-tak-boleh-putuskan-jawatan.html?m=1

      RAIS YATIM SINDIR TUN FAISAL TALI BARUT..

      Nsjib dah beraat...makin bertambah gelabah dan hilang keyakinan nak bubar parlimen...makin kurang penyokong berwibawa nak pertahankan najib dan cina jho lo...hihihihi..

      Dr maslee pon dituduh orang DAP..

      Delete
    3. yang tu betul kd. biar berbeza pendapat biar berlainan pandangan namun adab dan kesopanan kena dijaga. yang aku perhatikan ialah perbezaan pandangan dan pendapat diikuti dengan maki hamun, sumpah seranah dan kata-kata nesta. harap kd teruskan menegur pengkomen dalam blog ini tak kiralah yang pro kerajaan atau pro pembangkang. biar blog ni kelihatan murni dan sopan walaupun ribut perbezaan pendapat memang ada.

      Delete
    4. Yang pro PH pun pernah saya delete atau tidak siar.

      Delete
  8. Sudahpun terpahat dlm masyarakat.
    Dari dulu sejak berdekad.
    Huruf Nun menjadi penamat.
    Walau tiada wasap,org dulu hebat.
    Umnobnpas sungguh jahat.
    Terlondeh pun maklumat nk disekat.
    Malu tiada tingkah berkarat.
    Kekayaan utk suku sakat.
    Agama Bangsa jadi takian hayat.
    Tak henti diperbodoh rakyat.
    Melayu jgn lagi bodoh bertingkat.
    Islam bukan cara halal matlanat.

    Satu sj jalan selamat.
    KASIK TENDANG UmnoBnPas JADI UBAT.
    R A H M A...Nun TAMMAT.

    ReplyDelete
  9. saya inginkan pandangan anda semua. adakah kenyataan terbaru tun mahathir iaitu calon pm selepas pru14 boleh diterima akal atau perlu pembetulan. kenyataan beliau mengenai pemecatan ds anwar ibrahim 20 tahun dahulu sudah terbalik. jika dahulu beliau mengakui sepanjang perkhidmatan sebagai pm, ada beberapa perkara boleh dianggap sebagai kesilapan namun MEMECAT anwar ibrahim bukan satu kesilapan. namun minggu ini beliau mengeluarkan kenyataan bahawa pemecatan ds anwar adalah sebab polis, bukan pm. polis sebagai satu jabatan di dalam kerajaan mana mungkin mempunyai kuasa untuk memecat tpm, namun tun mahathir cuba menulis sejarah baru sambil memadam catatan sejarah lama. beberapa kenyataan beliau kebelakangan ini sangat mengelirukan dan boleh menyebabkan rakyat mula berkira-kira adakah calon pm dari ph ini masih layak untuk menjadi pm semula. kata-katanya sering bercanggah dan cuba menyalahkan pihak lain untuk mensucikan diri. pendapat anda semua nanti patut kita sama-sama hormati walaupun ada perbezaan pandangan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jauh lencung tu tak salah.
      Tp mula dgn bismillah.
      Apakah kenyataan 1mdb itu salah?
      Fokus perlu pada masaalah.
      Sila jawap dgn bahasa indah.

      Delete
    2. Ape yg nak kecoh...tak ade isu ape pon anwar dah maapkan tun..dua orang ni nak tangkap kapla prompak berjumaah...ade plak yg menggelabah...

      Anwar blm umum maapkan najib yg bayar jubo sefool penjarakan anwar dengan bukti yg direka...bapak sefool sendiri yg mengaku najib guna jubo anak dia untuk penjarakan anwar
      ..

      Delete
  10. Terukk dah kronik mental ko kd. Apa bnda shj yg berlaku ko nk sangkut kait dgn Najub. Elok le du hati Jumaat mulia ni ko beristighfar bertaubat. Org yg ko sokong gila2 tu terlalu banyak kecurangan, dia dia diambang kehinaan. Tiada siapa lagi sokongnya melainkan bekas2 penyangak berusia 3suku abad atau golongan yang kecewa hidup di zaman belia..yg pasti jelas orang muda MENOLAT mahadeett.. The thruth is there...

    Hidup DSN!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau baca semula, ada aku sebut nama najib?

      Masalah nya, kau makan cili.. Dah tentulah panas buntot

      Delete
    2. The 1mdb Truth is coming hone to munch umnobnpas for lunch.
      The lanun knows this , rakyat knows this. The WORLD knows this. Everyone knows this.

      FBI and many countries breathing down his neck waiting for the perfect moment.

      850 ALSO knows this too, its just he has to pretend he doesnt.
      GIGILGIGILLLLLL.....hehe

      Delete
    3. 8.50
      yang betulnya the truth is just outside malaysia..dalam malaysia, benda benar dikatakan fitnah..perompak digelar pahlawan..yang menentang perompak dimaki hamun, digelar mcm2. itu realiti..dlm masa negara2 luar mengambil tindakan, malaysia hanya berdiam diri..sbb tu MO1 perlu dijatuhkan..bila dah jatuh, baru senang nak buat siasatan...

      HIDUP PH

      Delete
    4. Cili ke balacan ke ko memang looser kd. Bodoh pegi sanggup jd macai penipu, parti rosak akhlak.

      Hari hari ko kutuk Najub dan umno dengan fitnah bertalu talu sejak bertahun, merangkaklah ko di Mahsyar nanti dengan kerja jahat ko curang derhaka kepada pemimpin. Pemimpin yang bertungkus lumus yang berkerja siang malam untuk.mensejahterakan rakyt yang buta hati dan kufur nikmat macam ko kd.

      Orh mcm ko jgn dibenarkan masuk umno, ko adalah sampah jijik, pengkhianat dan pemakan dedak haram, jika masuk dalam suatu organisasi tak lain tak bukan hanylah untuk jdi gunting dalam lipatan dan keuntungan diri sendiri, mencari dedak.

      Syabas DSN, akhirnya jembalang dan najis dinyah keluarkan dari umno bn dengan terkeluarnya kepala shits 3 ekor tu...

      Semoga Allah Merahmati UMNO..Yang memfitnah UMNO akan hancur dan remuk dengan sendirinya...Amiinn

      Delete
    5. Sape yg buat kajian yg disahkan anak muda dokong najib?..

      Najib tengah menggelabah...cai pon gelabah...hehehehe..jho lo yg relax...hehehe

      Delete
    6. Najib dah jadi badot dunia...bukan diambang lagi tapi dah dlm kehinaan...tak paham kee?..

      Delete
    7. Aku puji 9:13 sebab masih ingat padang mahsyar..

      Jangan kerap sangat ubah tiang gol....akhirnya sendiri gol kan.

      Delete
    8. Hahaha pandai sebut padang masyar?...yg bersubahat membela prompak tak ditanye di padang masyar?...

      Kalo fitnah saman aje laah?
      ...ade bukti iante fitnah?....hehehe dah gelabah tak tentu hala cai kuda arab sepet....sewel ....

      Delete
  11. Kahh..kahh..tony puaka bersungguh-sungguh canang fitnah minggu lepas..habisdahlaa modal..macam sapina perachis..



    Parlimen Switzerland Tolak Usul, Pembangkang Malaysia Dapat Malu

    16 MAC: Seperti diduga, parlimen Switzerland menolak usul Ahli Parlimen daripada Parti Sosial Demokrat, Carlo Sommaruga yang kononnya mencadangkan wang yang dikatakan berkait dengan 1MDB dikembalikan kepada rakyat Malaysia.

    Dalam undian semalam, hanya 53 ahli parlimen negara itu menyokong manakala 138 menentang.


    Ketua Penerangan UMNO, Tan Sri Annuar Musa

    Sebelum PRU13, Sommaruga juga pernah membangkitkan isu dengan kaedah yang hampir serupa iaitu menjelang pilihan raya umum dan mensasarkan ahli politik tertentu di Malaysia.

    Beberapa orang ahli politik dari pihak pembangkang didakwa terlibat mengatur perkara ini.

    Sommaruga diketahui mempunyai hubungan dengan beberapa tokoh pembangkang dan Pertubuhan Bukan Kerajaan Anti Kerajaan.

    Baru baru ini, Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang dan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail didakwa berperanan dalam menimbulkan persepsi berita palsu seolah olah ada wang 1MDB, maka ia adalah wang rakyat yang di tahan di Switzerland.

    Sekiranya usul di parlimen Switzerland diluluskan maka Pakatan Harapan (PH) akan beroleh laba politik di saat mereka terus buntu apabila strategi berita palsu kantoi separuh jalan.

    Mereka masih mahu memberi gambaran pada rakyat bahawa 1MDB hilang wang, wang dicuri dan cuba mensasarkan tuduhannya untuk menjatuhkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

    Walhal wang yang dibekukan di Switzerland hanya melibatkan denda dan penalti beberapa bank yang terkait dengan perlanggaran peraturan perbankan negara tersebut dan usul itu pula bersifat umum dan bukan usul mengenai wang 1MDB.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walopun parlimen swiss tolak usul wang di rampas masih di pegang oleh swiss....tak di beri oleh swiss kpd najib...swiss takut najib rompak semula...

      Delete
    2. Kalu pulang sekarang dapat kat bapak pencuri. Kena la tunggu pemerintah mohon dulu, bukan kasi mudah macam 1mdb buat hilang duit. Kemudian cakap duit tak hilang. Bila audit, kena osa.

      Delete
  12. SELAIN NAJIB DAN 1MDB, ADAKAH JHO LOW JUGA PANTANG DISENTUH?

    Kalau diperhatikan, baik kritikan oleh Rafidah Aziz mahupun Rais Yatim yang menjadi perhatian media kebelakangan ini, sasaran mereka ialah Jho Low, bukannya Najib Razak mahu pun 1MDB.

    Rafidah misalnya  mempertikaikan bagaimana pihak berkuasa negara ini gagal mengesan kapal mewah Equanimity, milik "bilionaire segera"  itu, berbanding polis Indonesia yang baru-baru ini berjaya mengesan dan merampasnya dengan kerjasama FBI Amerika.

    Lebih daripada itu, kata bekas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri itu, beliau sendiri pernah terjumpa dengan kapal mewah itu ketika menyertai aktiviti menyelam di perairan Phuket tahun lalu dan sempat mengambil gambar serta videonya.

    Rais Yatim pula, berikutan pembelaan terlalu pantas oleh Salleh Said Keruak yang mengatakan tiada bukti kapal mewah itu milik Jho Low, sedangkan pejabat Jho Low sendiri mengeluarkan kenyataan mengecam penyitaan kapalnya dengan menyifatkan ia berunsur politik, penuh kelemahan serta tidak disokong bukti, beliau sebaliknya mahukan agar pihak berkuasa menjalankan kerja dan melakukan penyiasatan.

    Rais yang merupakan penasihat sosio budaya bertaraf menteri dan Presiden UIA turut mengingatkan bahawa Jho Low sudah diburu oleh lapan negara lain berkaitan penyelewengan 1MDB.

    Tetapi, mengapakah Rafidah dan Rais diserang balik dengan keras oleh pembela-pembela Najib sehingga kisah-kisah lamanya diungkit dan diminta meletakkan jawatan?

    Sejak kritikannya itu, Rafidah diserang oleh penulis upahan yang bertaraf pelarian dengan menyebarkan pelbagai berita palsu sewaktu beliau menjadi menteri dahulu serta kedudukannya sekarang sebagai Pengerusi Air Asia X, manakala Rais diminta meletakkan jawatannya oleh cabang propaganda kerajaan yang hanya bekerja untuk kepentingan UMNO semata-mata.

    Meskipun Rafidah dan Rais sudah memberi respon balas terhadap serangan yang ditujukan kepada mereka, yang nyatanya Jho Low seolah-olah individu penting dalam negara ini.

    Siapakah Jho Low di mata pemimpin-pemimpin UMNO dan pengampu Najib?

    Adakah beliau seorang yang amat berjasa kepada negara dan ahli perniagaan yang banyak menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi selama ini?

    Adakah Jho Low merupakan nadi dan sumber kekuatan baru UMNO untuk menang PRU 14 akan datang, maka mengkritik dan mengusiknya adalah suatu kesalahan besar?

    Apakah, selain Najib dan 1MDB, Jho Low juga ada kekebalan tersendiri dan tidak boleh disentuh sama sekali? 

    ReplyDelete
  13. Tak terkejut kalo najib menang lagi cina prompak jho lo akan daoat Dato Sri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bapok bodoh.. Cari le citer best sikit.. Pasal jimin jamban ke..plgbbest citer boboi botak buduss bengap tu.. Mana die skg..tkkn asyik duk celah ketiak bini n mummy semah jeeee

      kah..kahh..kahhh...

      Delete
    2. Otak dah sewel...citer jho lo pojaan hati ko lah paling best...saper berana usik cina jho lo selgi ko ade...hehehehe...taik jho lo ko tukang turup...

      Delete
  14. Apesal BAPOK TUA sekor ni je asyik mengomen menjilat buntut si mahdett?? Kd looser, ko aliasing nick ko ke??

    Mksdnya klu aku xtlg komen sini, blog ko mcm rumah mayat hospital tengku ampuan afzan lh ye..??? Kah kah..kahh

    Najib buat prog bersepah org muda dtg berebut2 nk salam dlu msa awal2 mgkin org muda msh kuat dgn sentimen nuar n pkr. Tp sjk matdett hijack jd top dog, org muda secara total tolak top dog self pro claimed tu.. Pilihan terbaik ialah dgr dn faham apa mesej dan pelan DS Najib dlm TN50.

    Org muda mula sedar dan buka mata dan mula respect Najib bila hasil dasar2 hebat spt SL1M, PR1MA, bantuan Baucher buku IPTA, program2 skim modal perniagaan betul2 sampai kpd mereka..brbnding zaman kitol mamak, koporat keparat lngsg x jln CSR malainkan sekor dua mcm halim saad, itupun buat sekolah konsep tari menari, tudung pum xbg pakai..itulah.. Org muda dh sedar..

    Kesian ko kd looser..lg ko bantai DS Najib lagi banyak Rahmat Allah SWT yg turun buatnya dn umno bn..Alhamdulillah.

    Semoga hancurlah pakatan harapan dan ppbm..parti penipu perompak dan perosak rakyat. Bapak u turn top dog self proclaimed dan expired!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora loser makin gelabah...hahahahaha..

      Delete
    2. Berape jota orng muda nak salam dengan kapla prompak?...berape ramai yg dah kaye dapat bantuan najib?...tamai yg mengeluh kerja tak ikut kelulusan...barang mahal....hehehehe...

      Delete
    3. Heran kenape ko sekor je yg duka datang rumah mayat?....ko gila talak keer?.....hihihihi..dah sewel bapuk tua ni...

      Delete
    4. Orang yang takde maruah memang akan perasan cakap lagi byk rahmat Allah bagi kat dia..

      Dengan Allah pun dia nak permainkan..apatah lah sangat nak menipu dan menyonglap. Anjing2 macam kau sekadar bagi power bank pun dah menjilat tak ingat akhirat. Kah kah kah

      Delete
    5. He2 he2...mat ni berangan disiang hari rupenye...boleh mimpila org muda sokong najib..biasala program najib mesti kena tunjuk bagus bagus, angkut ramai ramai ngan bus.ha2 ha2... berapa ramai graduan yg petik anggur skang ni? The real losers are those yg dok menjilat bontot jo lo tu..ni bukan pasal matdet atau anwar la bingai..ni pasal najib yg terkenal seantero dunia..for the wrong reasons..hu hu hu

      Delete
    6. Welcome macy....mari kita hentam j
      Kejora cikgu bapuk dan puak umno...

      Delete
  15. Terbaru Tun Feisal sindir Rais Yatim kerana sentuh cina jho lo...pembela cina prompak akan marah sentuh prompak pojaan hati mereka...

    cina ni kayer free dibiarkan mewah tetapi melayu merempat tidak dibela...

    Bila Rafidah sentuh jho lo blogger anak raje yg merempat di london reka fitnah tuduh rafidah kaki judi...

    Ramai sungguh melayu yg takut cina prompak jho lo yg hidup mewah dengan lebih 10 billion yg dirompak dari 1mdb...jho lo dapat lebih banyak dari najib...

    Ramai betul melayu jadi bodoois kerana dedak ciput...

    ReplyDelete
  16. Jho lo billionare segera...tak payah kerja mcm kejora bapuk dan orang umno ...

    Jho lo boleh duduk ranking atas dlm senarai orang terkaye di malaysia atas sokongan umno...

    Tak ade orang umno yg kerja siang mlm yg boleh masuk senarai orang terkaye...jho lo tak perlu masuk umno tak perlu bekerja boleh masuk senarai..

    Kenape bodooos sangat penyokong umno?...

    ReplyDelete
  17. Usul pulangkan RM430 juta dana berkaitan 1MDB tewas di Parlimen Swiss
    (Dikemaskini )

    Parlimen Switzerland hari ini menentang usul mengembalikan dana berkaitan 1MDB yang diperolehi secara salah kepada negara asalnya.

    Usul itu dibentangkan oleh anggota parlimen daripada Parti Sosial Demokrat (SDP) Carlo Sommaruga.

    Sejumlah 138 anggota parlimen mengundi menentang usul itu dan hanya 53 menyokong. Tiada yang berkecuali.

    Lepas siar isu 1MDB, Tempo dituduh didalangi HARAPAN
    Rampasan CHF104 million (RM430 juta) yang dikaitkan dengan 1MDB yang dirampas kerajaan Switzerland disebut dalam usul itu.

    "Perjuangan ke arah keadilan dan solidariti serta melawan korupsi dan aliran kewangan haram akan diteruskan," kata Setiausaha Antarabangsa SDP Peter Hug menerusi emel kepada Malaysiakini.

    Ketika perbahasan, Ketua Jabatan Hal Ehwal Luar Switzerland Ignazio Cassis berkata usul tersebut "terlalu umum".

    Cassis adalah anggota Majlis Persekutuan, iaitu cabang eksekutif kerajaan negara itu.

    "Usul ini...terlalu umum, kerana ia meminta Majlis Persekutuan masuk campur melangkaui apa yang mampu dilakukannya, ekoran pemisahan kuasa dan kebebasan kehakiman," katanya.

    Cassis berkata keputusan untuk memulangkan dana haram perlu bergantung kepada keputusan sebarang prosiding jenayah.

    "Majlis Persekutuan telah memainkan peranan penting dalam membantu pemulangan dana...dalam beberapa kas rasuah yang besar dan kompleks.

    "Namun pemulangan seumpama itu sentiasa berdasarkan keputusan dan atas permintaan kehakiman," katanya.

    Sebelum ini, SP menjelaskan dana haram yang dirampas di Switzerland tidak akan dipulangkan kepada kerajaan negara asal tetapi kepada rakyat.

    Artikel 17 Akta Aset Luar Haram Switzerland (FIAA) menyatakan pemulangan aset perlu dibuat sama ada untuk menambahbaik kehidupan penduduk negara asal atau mengukuhkan kedaulatan undang-undang negara itu.

    Artikel 18 akta sama pula menggariskan jika tiada persetujuan dengan negara asal, pengembalian aset akan dibuat melalui pertubuhan dalam negara itu atau antarabangsa, termasuk NGO.

    Anggota parlimen pembangkang dan NGO di Malaysia melobi agar wang tersebut dipulangkan kepada "mereka yang berhak", iaitu rakyat Malaysia.

    Kerajaan Switzerland merampas dana daripada tiga bank - Bank BSI, Coutts & Co dan Bank Falcon - selepas terbabit mencuci wang yang dikaitkan dengan 1MDB.

    Ketiga-tiga bank kini membuat rayuan berhubung rampasan itu di Mahkamah Pentadbiran Persekutuan.

    Menteri Kewangan Switzerland Ueli Maurer sebelum ini berkata dana tersebut disalurkan kepada perbendaharaan negara kerana tiada pihak yang menuntutnya.

    ReplyDelete
  18. Ini berita yg betul tidak di outar belit oleh anuar muso dan dan umno...najib tak berani tuntut wang ni

    ReplyDelete


  19. Cucu Tok SelampitFriday, March 16, 2018 2:26:00 PM
    Hari ini hari saya bosan dengan pemakan dedak DAP. Kejora Bapok. You've been blocked!

    Reply

    ---------@@@@@@@@@@@@----------

    Kerana komen aku bisa sikit CTS blogger upahan kapla prompak yg kuat putarbelit block aku.....

    ReplyDelete
  20. Kejora Bapuk Bodo...tepat memang boddo banggang macai jilat taik..ko komen lah dgn KD separuh giler...dah tak laku...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sape jilat dan tutup taik cina kapir jho lo hingga cina jho lo kayer free....hidup mewah...ko susah2 masuk sini bela cina jho lo merempat....hihihihi...melayu bodoooossss...hihihi...kalo tak bodooss bukan melayu umno...hahahahahaaaaa

      Delete

HORMATI DAN SOKONG SEMUA CALON PM - SAMARATA

  Malaysia akan ada hanya seorang PM dan sudah pasti nama lain yang dicalonkan akan tewas. Mempertikaikan calon PM dari mana-mana parti seka...