Monday, March 12, 2018

FELDA DI TIGA ZAMAN

Benarkah apabila orang kata

Zaman Razak.. Felda bermula
Zaman Mahathir.. Felda membangun
Zaman najib.. Felda menghilang

Yang bijak pandai tolong ulas,.
Yang tidak,  minta diam dan dengar..

Kalau betul viralkan..
Kalau failed dah, fake news,  diamkan..

51 comments:

  1. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompakMonday, March 12, 2018 8:29:00 PM

    Tun Razak telah memulakan inisiatif membangunkan tanah2 dengan kelape sawit secara terancang dengan penubuhan Felda setelah kejayaan Ibrahim fikri diterengganu...

    Hasrat tun razak sabgat murni membantu meningkatkan tahap ekonomi orang melayu yg ramai miskin...tanah ladang dan rumah disediakan oleh felda...

    Tun madey telah meningkatkan keupayaan felda untuk menjadi badan yg teguh dengan kewangan yg kukuh...banyak rumah peneroka felda bertukar dari kayu kpd batu...hidup peneroka bertambah baik...anak2 peneroka ramai yg masuk universiti..

    Najib razak telah merosakkan felda yg punye banyak wang...kononye nak menjadikan felda ladang terbesar yg tersenarai di BSKL FGV ditubuhkan...peneroka tanggung hutang beli saham...koperasi hilang...isa samad dan konco bertambah kaye...saham fgv merudum...
    Najib bedal duit felda beli ladang gengnye peter sondakh di sulawesi dengan harga yg mahal...saham eagle pon jatuh merudum...

    Tak cukup dengan beli ladang najib bagi peter sondakh beli saham hotel di langkawi dengan garga murah dan pinjaman bank tempatan...

    Kolej untuk anak felda di pahang di potong bajet kerana felda jesempitan bajet...

    Peneroka terus dibebani hutang tanam semula yg dipusakai oleh anak cucu....

    Tetbaru pecah plak skendel pemindahan hak milk felda hq di jalan semarak...shahril umumkan dah berjaya di pindahkan semula tapi tak tunjuk geran tanah nama siapa sebenarnye...

    Laporan odit forensik dah siap tapi tak boleh didedahkan kerana dlm siasatan polis dan sprm...sprm awal lagi dah umumkan tiada penyelewengan dlm pindah milik tanah tapi diumumkan dlm siasatan..

    Akhir sekali semuanye akan senyap dengan wayang najin mcm kes siasatan sprm keatas isa samad yg senyum lebar...punye berat kes tak cukup reman 5 hari sprm mintak tambah lagi tapi wayang opera...

    Najib Rosak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di zaman Mamak la Felda dipinggirkan. Pertanian diabaikan. Mengindustrikan negara la konon. Bekalan makanan pun terpaksa diimport dp luar. Bermula di zaman Pak Lah pertanian diutamakan semula dan diteruskan di zaman Najib. Kini Felda menjadi salah satu hab pengeluar produk2 pertanian utama negara.

      Delete
    2. Zaman Najib felda hilang? Biar betul. Ini dah magik. Apa? Dah dapat balik? Ini keajaiban terbesar abad ini. Lepas ni bolehlah dipanggil Najib Copperfield... Macam mana pulak nasib macai? Yg tu setakat jd itik Mat Copperfield. Bg dedak terus senyap.

      Delete
    3. Yang magiknya ialah tanah Ijok. Harga tanah pada 2018 sama macam 2000. Kah.Kah.Kah Memakmurkan rakyat la konon. Membongokkan rakyat ada le.

      Delete
    4. Tanah ijok memang magic, barangkali isu tanah felda jalan semarak mengikut langkah ijok.Manakan tidak projek bagi oada kroni, cagarkan tanah dekat bank.Duit bank dapat projek pun lesap.Tinggal la terkontang kanting rakyat ijok menantikan buah yang tak gugur.Magic nya lagi setelah Azmin ali menjadi MB isunya selesai,dpt lah penduduk asal ijok rumah sebiji dan wang tunai.Nak harapkan kroni yang mulakan projek selesaikan bagaikan kesudah tak selesai.Magic sungguh, nasib tanah felda dijalan semarak dikesan penyelewengannya di tahap awal, tidak dapat dipastikan apa kesudahannya kalau pemaju bangkrupt dulu sebelum projek selesai.

      Delete
  2. Yg projek ikan sturgeon dulu tu pun Felda jugak kan? Kalo betul2 manage boleh maju tapi itu la... Nk buat camna la....

    ReplyDelete
  3. Selepas PH jadi kerajaan, insyaAllah, korek dan dedahkan mereka yang memberi kenyataan palsu dan melindungi kepalsuan..
    Najib
    Isa samad
    Shahrir
    SPRM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha.Ha.Ha. Tanpa PAS, bermimpi di siang hari le Pakatan No Harapan.

      Delete

  4. Pelabur lari jika hapus GST

    Ketua Pengarah Jabatan Kastam Diraja Malaysia, Datuk T. Subromaniam berkata, para pelabur berkenaan akan beralih tumpuan ke negara-negara yang sudah lama melaksanakan GST kerana sistem GST adalah merupakan langkah sistem percukaian tersusun, terbaik, adil dan terkehadapan.

    Dalam bidang eksport, kata­nya, GST dapat memberi pulangan balik atau hasil kepada perniagaan-perniagaan yang berorientasikan sedemikian.

    “Apa yang kita perlu faham, di bawah SST, banyak ketirisan hasil akan berlaku termasuk banyak kegiatan ekonomi bawah tanah akan terus subur. Jadi, saya sebagai bukan orang politik sama sekali tidak akan menyokong kembali penggunaan sistem lama yang hanya mendatangkan ketirisan hasil dan tidak mampu memberi daya saing dari sudut eksport.

    “GST amat baik kerana me­ningkatkan eksport seperti mana tahun lalu, pertumbuhan eksport kira-kira 20 peratus berbanding tahun sebelumnya,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

    Tambah Subromaniam, pihak­nya telah mengkaji pelaksanaan GST sejak tahun 1980-an lagi dengan mengambil kira pelbagai aspek.

    Malah, katanya, pelaksanaan sistem cukai itu dapat mengatasi masalah ketirisan cukai daripada perniagaan-perniagaan dijalankan di negara ini.

    “Ketirisan berlaku sebab tidak ada check and balance dalam SST. Banyak perniagaan tidak bayar cukai dengan adil melalui SST. GST pula lebih telus dan setiap perniagaan perlu membayar cukai. Takkan kita hendak kembali ke sistem lama yang tidak masuk akal? Hampir satu dunia sudah melaksanakan GST,” ujarnya.

    Subromaniam memberitahu, sekarang, kerajaan sudah mempunyai data kutipan dan golo­ngan yang paling tinggi dikenakan GST adalah golongan yang suka berbelanja dan mampu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. “GST amat baik kerana me­ningkatkan eksport seperti mana tahun lalu, pertumbuhan eksport kira-kira 20 peratus berbanding tahun sebelumnya,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

      GST meingkatkan ekspot ker? Bukan matawang yang rendah meningkatkan ekspot?

      Delete
    2. Dis 2016, 1.00USD = MYR4.48
      Feb 2018, 1.00USD = MYR3.92

      Terbaik Najib! Caya la.

      He.He.He. Mamak and the gang terlopong mulut. Berpusu2 langau2 masuk mulut yg dah tersedia berbau haprak. Ops! Berbau busuk longkang.

      Delete
    3. Ini yg kau kata terbaik? Hutang negara macam mana pulak? Hutang 1MDB bila nak langsai? Kenapa ternganga? Cepat tutup mulut kau yg berbau kumbahan najis tu.... Nanti jangan katakan orang, beruk kat hutan pum tak lalu makan.
      Kihkihkih

      Delete
    4. Setakat 31 Dis 2017, semua hutang2 jangka pendek dan pinjaman2 bank 1MDB sudah diselesaikan. Yang ada cuma 4 hutang jangka panjang berjumlah RM34.7 bilion yang hanya perlu dibayar pada tahun 2022, 2023, 2024 dan 2039. Itu pun Kesemua hutang-hutang ini telah dipadankan dengan aset-aset 1MDB yang bernilai tinggi dengan lebihan tunai sebanyak RM3.0 bilion (nilaian pada 2017).

      Delete
    5. Daripada RM848.24 bilion hutang luar negara, RM443.06 bilion adalah hutang-hutang pihak swasta dan selebihnya adalah hutang kerajaan yang dimiliki pelabur luar.

      Lagipun kini tahap hutang negara kepada KDNK bersamaan 50.8%. Jauh lebih baik jika dibandingkan semasa era Mamak terutamanya pada tahun 1986 (103.4%) dan 1987 (101.7%).

      Delete
  5. Patutlah matdett penyangak nak sangat hapuat GST, rupanya ekonomo bawah tanah punya pasal..Ketua Pengarah Kastam bukan orang politik. Kalau menteri jelaskan puak kuda regentina pekakkan telinga.

    Skrg pengarah yang terangkan. Matdett suka sgt bab tiris2, senang dia perah dan ugut org2 nya ikut telunjuknya.

    ReplyDelete
  6. Jangan dok nak membohong la zaman Mamak Felda membangun. Membangun jadi padang2 golf ada le! Hilang satu persatu. Nasib baik Mamak tu terpaksa letak jawatan, kalau tidak tak tau le nasib peneroka2 skrg.
    Di zaman Najib la, peneroka2 bagai anak emas.

    ReplyDelete
  7. Kikikiki.. Dah nak kalah ni macam² cerita karut keluar..
    GST baik untuk rakyat, matawang turun bagus..
    Aku rasa statement yang lebih win adalah...

    Korup dan kelepek duit rakyat lebih mulia..

    Kan itu yang nak dicakapkan, dimaksudkan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapikan kd, mamak madey bukan mesrapun dgn felda. tau guna duit felda je. tapi najib sgt mesra felda. itu la pasal zaman najib org felda asyik dapat duit je. sekejap duit, sekejap duit. dulu masa mamak madey jadi pm ada macam tu? takde beb..hehehehe. aku cakap yang betul je beb, sebab separuh hayat aku duduk felda. nak kata duit felda najib tarah ke apa ke, aku mana tau sebab aku tak pernah nampakpun. cuma bila najib umum felda bagi duit itu duit ini, aku nampak la duit tu.... kan bukti bila ada di tangan boleh cakap, betul tak kd.

      Delete
    2. 10.34
      mmg le sekejap duit, sekejap duit..kan Cash is King..beli jiwa dengan duit. itu cara najib..PM lain tunjuk kat org berdasarkan prestasi..beli jiwa rakyat malaysia dengan prestasi kerja..

      Delete
    3. itu sbb ko bodoh dna skit hati sbb matdet cash king rompak.

      matdet punye lenggok bahsa politik dia mudha dibaca. kalao dia terjejas dgn seseorg itu dia akan ejek dan letak label.


      so maknanya dia terjejas dgn dasar najib. org tua penyangak tu dh tersasar jauh masa utk boboi.

      panik skrg sampai jilat tapak kaki cina dapig..

      Delete
  8. Iye la betul tu korup dan kelepek. Duit BNM yang dok hilang RM25.8 bilion pada 1994 tu satu contoh yg ketara.

    ReplyDelete
  9. boleh compare la felda zaman mamak madey dengan felda zaman najib. kalau nampak zaman najib felda makin malap, memang nak hujung nyawa la orang tu. felda mana yang makin malap, cuba cerita bagi? daripada zaman mamak madey dulu jalannya jalan tanah merah, sekarang dah tar. banyak bangunan2 kedai untuk orang2 felda berniaga. feldapun dah makin banyak aset, berbanding zaman mamak madey. itu perbezaan yang boleh dilihat. ke apa yang aku tulis nisalah semua? hahahaha...kd kd, tak cukup rempah la kau untuk kutuk felda sekarang. mak pak aku duduk felda, aku tau la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, bro,

      Kalau nak compare in big picture dan holistik, bukan felda sahaja dsn pulihkan malah segala benda. harta2 peninggalan penyangak tua mahdet spt pengangkutan awam yang dimufliskan oleh kroni2nya.. sistem kewangan, sistem percukaian.. dan paling ketara BANTUAN SARA hidup oleh dasar DS Najib.

      dulu2 mana ada siapa peduli kalau orang susah bulan2 takde duit.. ko pegi lah cari kedai mamak ke ahseng ke yng kasi ko buke 'akaun 555' untuk berhutang beli beras, gula, susu chap junjung, kopi chap songkok.. cukup bulan ko bayar le balik hage 10% lebih.

      Zaman DS Najib, orang pergi laut pun dapat bantuan sara hidup, yang goyang kaki pun dapat BR1M. Kerajaan tahu perangai org kita memang kebendaan dan mahukan bantuan ke mulut.. kalau tak menyalak cakap kerajaan tak bantu. So Najib the best!

      Cuba perhatikan secara halus dasar2 DS Najib. dia tak pentingkan korporat2. Sebab itu itu pecuma ini percuma. Korporat2 keparat memang marah lah sebab tak boleh main dengan kerajaan.

      Ini menyebabkan mamak kerala marah. Legasi sistem penyamun yang dia bina untuk sampai ke 2020 dah kunun akan diserahkan kepada di BOTAK BODOH BENGAP anak manja dia tu.. telah GAGAL!

      Mau tak mau mamak syaitan tua kena pulun habis2an untuk jatuhkan Najib.

      Kalau boleh upah tentera salib bunuh Najib.. aku yakin mahdett akan buat.. sama seperti pembunuhan MEMALI.. org kampung yang terkial2 tak berdosa diarah tembak sampai mati..

      sedangkan banyak lagi kaedah lain yang kerajaan boleh guna. Pujukkan, berunding. Ketua Polis Daerah Baling ketika itu menentang cara ganas dan zalim Matdeett..

      pikir sendiri la kejam ke tak kejam bangsa Mahazalim Kutty Penyangak nih!

      Delete
    2. 11.24
      Tuan ni mcm rapat benar dengan tun m..isi hati tun m pun tuan tahu ye..hebat betul hamba abdi MO1 ye..tulis berdasarkan andaian semata2..MEMALI buat le RCI..nampak sgt tak tahu cerita pasal memali ni..arahkan tembak org kg terkial2..terkial2 mende tuan..siap berparang. polis yang mati tu ditembak awal pagi ketika pasukan polis masuk..ibrahim libya mati pukul brp? setelah berapa jam minta IBRAHIM LIBYA serah diri? sudah2 le cai..benda tak tahu bila cerita jadi tak betul sgt..kalau dato fadzil noor ada lagi g cuba tanya dia pernah tak pihak polis minta tolong dia cakap kepada ibrahim libya suruh serah diri kepada polis..cai cai..kesian..suka sgt bodohkan diri kat sini ye..yang seronoknya MO1 sbb dia tahu cai2 dia mmg pendek akal

      Delete
  10. Zaman Tun, dia tak lantik orang politik duduk dalam felda, dilantiknya Raja Mohamad Elias mengetuai felda dan semasa Raja bersara, felda telah siap prasarana asas dan memiliki baki tunai RM900 juta tanpa sebarang hutang..

    Sekarang ni????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebagai pegawai kerajaan zaman Tun dan Pak Lah, aku masuk pelbagai felda dan kilang sawit felda serta koperasi felda tak kurang sebulan dua kali selama 10 tahun.

      Delete
    2. zaman matdett dia lantik siapa pun tetap tak boleh pakai.. semua kasi pelingkup dan penyamun.

      ko tengok dia lantik Mahaleel Proton apa jadi?? lingkup habis. Gila buat keta sport, kasi kroni penyamun jadi vendor.. launching keta sikit2 party.. macam mat saleh.. SIAL!

      Delete
    3. lantik eric chia apa jadi dengan perwaja?
      lantik coe MAS tajudin.. sudah lah mas lingkup.. lps tu bail out lagi.. super SIAL madett!

      ko xpyh nk hujah mcm budak tadika la kd oiii.. membodohkan diri.. matdet dibenci gen y. ko ingt org nk lupa ke kejahatan die.

      Najib dlu org muda tak suka sbb bershit punya agenda. skrg slowly org muda dekati dia.. ko nk meroyan tak suka ko punye hal lah.. yg pasti ceramah matdett golongan spearuh abad je yg ada...itu pun kerusi kosong...

      kah..kah..kah..kahh

      Delete
    4. Bagi lah dikit figure and fact kalau kata lingkup?
      Berapa peluang pekerjaan?
      Berapa modal buka Proton?

      Berapa modal 1mdb?
      Berapa puluh ribu peluang kerja di 1mdb?

      Delete
    5. 76.6% ahli PH adalah mereka yang berumur di bawah 40, tua ke muda?

      Bawah 40, ahli BERSATU 80%..

      Delete
    6. oooh ini 'figure' ko ye.. ko amik mane bhai?

      76..6 kah..kahh dari 100 org ke??

      kah..kah.. geng mat rempit mat gian tepi jalan yg xde wawasan tu korang kasi upah dedak duit minyak moto dgn rokok sekartun??

      kah..kahh..kah
      abis tu kenapa tk buat mesyuarat bahagian klo ahli berjootaaa???

      mana dia tahun lepas matdet ckp akan umumkan senarai ahli 2 joootaaa???


      auto pariah..

      Delete
    7. opss lupaaa.... yaaaa 77 parsenttt org mudaaaa... BANGLAAAAAAAAA

      muahahahahahaaa....


      Delete
    8. org minta figure kasi le cai..ckp kosong budak2 tadika pun tahu..cuba le belajar buktikan kata2 dengan fakta..baru org respect..ni sekadar bercakap, bila org tanya, tak jawab, pusing ke lain, last kutuk org..tu je kepandaian korang..sampah sarap je korang ni

      Delete
    9. Macamana nak bagi angka2, pembangkang dan para pembangangnya hanya mampu mencongak2 kosong saja. Sudah dibuktikan sebelum ini. Contoh2nya:

      1. Kehadiran 5,000-8,000 di ceramah Mamak itu dikatanya 50,000-80,000 orang yang hadir.

      2. 2,500 perwakilan dikatanya 1,800,000 ahli berdaftar.

      3. Kajian ke atas 30,000 responden dikatanya suara 14,600,000 pengundi.

      UMNO/BN dan PAS/Gagasan buat kajian daripada akar umbi, depa buat kajian daripada syok sendiri.

      Delete
    10. Betul tu, angka temberang PH.. Tu pun najib dah ketar lutut

      Delete
    11. Najib tak pernah ketaq lutut sampai masuk IJN. Sebaliknya yg sorang tu ketaq jantung.

      Delete
  11. puak bodo penjilat matdet ni tak habis2 duk main general opinion. peluang kerja apa menda kalau vendor penyangak. gaji ciput, krjn asyik ken abail out.

    lebih baik buang je penyangak2 lantik yg betul2 boleh urus. betulkan balik perniagaan automotif. ikut kehendak pasaran. matdet pakai proton ke gi pejabat??

    pegi makan2 pun pakai porschea.. busuk2 tu.. haramjadah sungguh kt rakyat dia suruh beli proton.. mmg cerdik btul pariah punya bisnes

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boss boeing, pergi kerja naik apa ye?

      Delete
    2. Dey, mana pigi itu wang RM25.8 bilion itu tahun 1994? Itu suda bole bili 50 biji boeing 747 apaa!

      Delete
    3. Orang mabuk dah sampai.. Mabuk quinoa

      Delete
  12. org muda mana yg nk join bersatoo.. kah..kah.. 76 parsennt
    mat gian ke mat betina ke mat rempit??

    buat ceramah grand2.. tkde nampak muka gen y macam TN50 pon. TN 50 xde najib paksa mana2 ipta hantar.. matdet upah bangla penang prog 2 hari lepas?? org muda?? muaaaaaahhhaahahahaa


    kt ipta xde nampak pun mahasiswa pro matdet. yg pro nuar masih ada, majoriti pro pas n pro bn.. ko tgk sndiri prk kampus..

    lain kai buat homework la kd.. bodoh jgn tunjuk sgt.. kalau nk main figure kasi betul2 citation/ reference. kalo x, ko hujah je la dgn air lior basi ko tu..


    ReplyDelete
  13. kd ko tgk belog cinebabi ni report ceramah matdet di penang 2 mlm lepas


    ko tgk kejap.. muka sape ramai??

    https://malaysia-bodoh.com/2018/03/12/in-penang-the-same-mahathir-is-who-we-want-to-kick-out-najib-anti-bn-fever-rages-across-the-country-malaysians-come-out-to-back-ex-strongman-pm/


    org muda?? cine muda pun tak hingin.. cinapek2 bodoh je..

    melayoo mana???? mamak manaaa????


    woii kd bongok.. ko sanggup ke tgk ini senario??? ko ckp lillahitaalaa.. ko rasa puas hati ke kalau puak2 cinapek kiasu ni jadi tuan ko??


    politik mahabodoh macai2 kuda tua regentina... dr dulu sampai skrg membodohkan dan memecahbelahkan Melayu Islam!

    ReplyDelete
  14. UBAH INI KALILAH >> SELANGOK -> SELANGOR BN!

    org muda benci madet CERDIK..! org tua BODO sokong madet..!

    heheheehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. mimpi le..tak kan nak kasi jamal jamban jadi MB? tak kan nak kasi noh omar jadi MB?

      Delete
  15. Asal bukan umno
    Kalau lambang babi pun aku undi babi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko kuat mkn najis babi sebab tu ko undi babi...hehehe

      Delete
    2. org mcm anaon 11.48 tak undi BN takpa sbb jiwa dah rosak.

      dia ckp bodoh bangang mcm tu xde sape pun rugi.. serupa bunuh diri lah.. lantak ko le..

      so elok le duduk dgn parti sesat dan rosak. nnt kambus sama2 dgn babi!

      Delete
  16. Manifesto PH
    Pinjaman PTPTN akan hanya mula dibayar setelah mencapai gaji RM4K
    Itu untuk siapa?
    Anak muda ke atau untuk jo lo?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pecacai tak sekolah tinggi, memanglah tak boleh nikmati kelonggaran tersebut.
      Puak tak tahu syukur.

      Celik je biji mata.. Dedak.

      Delete
    2. ko janji le jongkkong emas sekali ponn..

      org muda tolak madett.. itu realiti.

      ko buktikan le org muda sokong matdett.. xde langsung kn.

      Delete
  17. Terima kasih banyak kepada teman aku yang di Dubai ..! berkat postingan dia di halaman facebook TKI Sukses aku baca. Aku bisa kenal nama nya Mbah Suroto. waktu itu setelah pikir-pikir kurang lebih 5 tahun kerja jadi Tkw di SINGAPURA hanya jeritan batin saja saya alami. berkat bantuan beliau melalui Pesugihan Dana Gaib nya.

    Tergantung keyakinan dan kepercayaan saja. Banyak pilihan di berikan yaitu Dana Hibah, penglaris usaha dagan, dana gaib, anka gaib togel 3D,4D,5D,6D jampi pelet, ingin cepat dapat kerjaan, dll....

    Kini saya berbagi pengalaman saja sudah saya rasakan dan buktikan sampai sekarang. Atau mungkin ada teman mau hubungi langsung beliau ini nomer WhatsApp nya 0822 9127 7145 Semoga bermanfaat. aminn...

    Info lebih lenkapnya buka saja situs beliau di https://pesugihanputihislamia.blogspot.com.

    ReplyDelete

NAJIB BELUM JAWAB SOALAN MAHATHIR

Mahathir sudah tahu tapi masih sengaja bertanya   https://vt.tiktok.com/ZSRho9EaB/