Tuesday, April 24, 2018

AKU DIFITNAH..





Dah lama tajuk ini didendang.. 


Kalau itu berlaku kepada kamu. Yang menuduh bukan seorang, ramai,  ada yang masih hidup... 
Kalau kamu ketua keluarga.. 
Kalau kamu pemimpin.. 
Apa resolusinya? 
Cukup ke apa yang sudah dibuat? 
Kalau kamu pegang kebenaran.. 
Apa yang susahnya.. 
Perlu tidak ada had dan halangan untuk diheret, dibincang,  didebat.. Apa saja.. Genggam erat kebenaran. 

Kalau si penuduhnya begitu berani dan galak.. Apa asasnya?
Kamu yang kena tuduh,  kecut.. Apa asasnya? 

Kalau tuduhan itu masih berlegar, itu dikira fitnah,  salah siapa kalau jalan penyelesaian yang dicadangkan tidak kamu sahut.. 

Agak bohong kalau kata semua sudah dilakukan.. 

61 comments:

  1. Haktuihh..berapa siri penjelasan dh dibuat tp puak dajal mana nak terima..putar isu sama sampai kecerah..apa lagi nk dilayan dgn puak yg hati dh hitam penuh hasad..lgpun nk buat mcm na lg dh puak dajal ni cari mkn lagu tu..fitnah dh sebati..biar rkyt yg menilai..bn menang majoriti 2/3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harkkkk tuihhhh... Samanlah pihak luar yg memfitnah itu. Bersihkan nama negara andai tak mau bersih nama sendiri.... Harkkkkk tuihhhh... Mmg takkan berani.

      Delete
    2. Ini org asli keluar drp hutan mana ni... meludah merata tempat. Pegi masuk hutan nun...dlm hutan pun ada Line internet, jgn bimbang.

      Delete
    3. Penjelasan?
      Nothing2hide xcukup tanah lari.

      Penjelasan?
      Peg sprm yg sedang menyiasat kena tangkap polis. Brg siasatan dirampas.

      Penjelasan?
      Gani patail kena pecat, abu kassim dipaksa cuti sakit, zeti kena ugut.

      Penjelasan?
      Laporan audit negara kena OSA.

      Penjelasan?
      Saman selasa depan xkunjung tiba.

      Cukup2 lah bodohkan melayu

      Delete
    4. Kesimpulannya....

      Najib dgn skandal 1mdb & Felda, umno dgn skandal MARAnya & Ijat dgn skandal lembunya akan dihadapkan ke mahakamah bila umno-bn dihumban dari berkuasa pd PRU 14, terutama sekali AG Pandir Ali yg menjadi perisai najib.

      Dua tiga kucing berlari
      Mana nak sama si kucing belang
      Menyamun mencuri tidak terperi
      Raja klepet tidak terbilang

      Tak gitu......??

      Delete
    5. Video-video ceramah S.Buloh, G.Patah, K.Amanah, P.Andan, B.Agan dll berkenaan kekayaan orang tua itu dan anak2ya dan kaitannya dengan Maminco, Perwaja, BMF, PLUS, BNM Forex, KLCC, PPA Pertama, MAS, Krisis Matawang dsb masih boleh ditengok dan didengar.

      Delete
    6. Sedarkah kamu tentang ulasan buruk dalam CPI TI mengenai masalah rasuah di Asia Pasifik dan Malaysia yang menyebut:

      “Malaysia’s Prime Minister has long been embroiled in the 1MBD corruption scandal with an unexplainable US$700 million in his personal bank account, contributing to the country’s lacklustre score of 49 out of 100. The Prime Minister’s deficient response, and what role this will play in upcoming elections, is something to watch in 2017.”

      Transparency International menggambarkan CPI Malaysia 2016 sebagai “suram” tetapi Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri boleh ke hulu-ke hilir mendakwa semuanya “baik”!

      Kerajaan juga langsung tidak sedar tentang kaji selidik TI yang mendapati rakyat Malaysia dan Vietnam melihat negara masing-masing sebagai mempunyai masalah rasuah yang paling teruk.

      Kaji selidik tersebut, yang dijalankan antara 15 Julai 2015 hingga Januari tahun ini, telah mendapat maklum balas daripada lebih 20,000 rakyat di 16 negara Asia Pasifik.

      Soalan yang dikemukakan termasuklah jika rakyat menganggap tahap rasuah telah berubah, bagaimana kerajaan memerangi rasuah, bagaimana keadaan rasuah dalam kalangan pihak polis dan sama ada orang ramai merasa berdaya untuk memerangi rasuah.

      Kaji selidik itu, yang diberi tajuk “People and Corruption: Asia Pacific”, juga bertanya kepada responden sama ada mereka sendiri telah pernah memberi rasuah.

      Menurut kaji selidik itu, Malaysia dan Vietnam menunjukkan pencapaian yang paling teruk, dengan tidak ada satu pun penarafan positif terhadap soalan-soalan tersebut.

      “In these countries, the governments were rated poorly in their fight against corruption, people saw widespread corruption among the police, and many thought that corruption is on the rise.

      “Fifty-nine percent of Malaysians think that the corruption level has increased,” kata TI dalam laporannya

      Delete
  2. Video-video ceramah SBh, GPh, KAh, Pdn, Bgn ada boleh dirujuk akan kebobrokan orang tuha yang dimaksudkan itu dan kroni-kroninya. Keseluruh pelusuk negara mereka jelajahi untuk memberikan ceramah penuh emosi dihadiri belasan ribu malahan juga puluhan ribu penyokong-penyokong setia yang sanggup berdiri, bercangkung, bertenggong dalam keterikan panas, titisan hujan atau embunan pagi demi menunjukkan sokongan kepada kepala-kepala mereka dan memberitahu awam bahawa benarlah kata-kata tersebut.

    Sehingga kini walau berada di seberang yang sama, tiada satu pun penarikan balik kata-kata atau permohonan maaf. Lantaran kata-kata di ceramah-ceramah di sepanjang laluan itu statusnya tergantung samada benarkah atau palsukah yang bermain-main diminda sebahagian besar umum. Tertanya-tanya juga dibenak fikiran adakah ianya dijadikan sebagai senjata ampuh atau cagaran bernilai yang bisa digunakan di kemudian hari kelak di waktu yang amat cocok untuk kepentingan pihak-pihak yang berkepentingan? Wallahualam.

    Berikutnya juga ada buku-buku yang ditulis perihal orang tuha itu dan kroni-kroninya yang sehingga kini masih ada dirak-rak untuk tatapan umum. Tiada usahakah untuk menariknya kembali daripada jangkauan? Benarkah maksudnya dulu dan kini? Kenapa dibiarkan situasi begini berlarutan menonjolkan sifat hipokrit sang penulis? Aduh! Siapa yang menipu dan siapa yang berbicara benar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa kau tulis pun org xpaham cai..

      Tnya najis apa maksudb hipokrit.
      Lepas tu jgn lupe tnya najis apa maksud pendekar

      Kah kah kah kah

      Delete
  3. Satu lagi yg amat pelik pihak pendakwaan us berkaitan dana yg di selewengkan dari 1mdb cuba melambat2kan kes sehingga tertuduh pula yg mendesak supaya perbicaraan di percepatkan.Pada hemat saya kes tersebut tidak akan di bicarakan dlm masa terdekat di sebabkan ketiadaan bukti soheh malah us doj yg memfailkan kes ini telah di bersarakan akibat salah laku.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko dah cabar siasatan fbi yg dah buktikan wang 1 mdb yg dirompak telah di gubah membeli aset2 di amerika?....

      Delete
    2. Aku rase kes tersebut akan jadi ape yg telah terjadi kt mahkamah france sudah lima tahun sapina belum di terima oleh yg tertuduh,adakah fbi agen perisik yg disegani tlh menerima dedak?

      Delete
    3. Ko tahu ke ape bendanye sapina...hihihi..

      Delete
  4. Nak tunjukkan kunun nye dirinye bersih di tubuhkan pasukan petugas khas siasat 1 mdb...

    Lantik peguam negara yg baru untuk bebaskan dari pendakwaan....OSAkan laporan ketua odit negara...

    Bila DOJ dan FBI umumkan laporan saman gubah wang haram di US dan kaitan perompak dengan PM tiada siapa yg berani cabar dan bantah untuk bersihkan PM...semua menikus...

    Tiada siapa yg berani bersemuka dgn tun madey untuk buktikan najib tiada kaitan dgn rompakan wang 1 mdb billion2...

    ReplyDelete
  5. TINDAKAN KHALED, ZAMBRY TANDING DUA KERUSI BAYANGAN JOHOR, PERAK BAKAL MILIK PAKATAN HARAPAN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berdegar degar bersatu tak ade ahli...tak cukup calun untuk oru...

      Umno ade ahli berjuta pon letak calun yg sama tanding DUN dan Parlimen...kerana juta2 yg bodoh..

      Delete
    2. Pemilihan berdasarkan kriteria2 tertentu. Antaranya adalah berwibawa, dan mesra akar umbi dan masyarakat setempat. Senario seorang calon bertanding dua kerusi iaitu Parlimen dan DUN adalah satu perkara biasa terutama yang sering diamalkan oleh pakatan pembangkang.

      Mengata dulang paku serpih.

      Delete
    3. Najib dan jentera propaganda serta pakar strateginya sedang melakukan kerja bodoh, kerana sebenarnya adalah lebih berfaedah sekiranya mereka menjelaskan faktor-faktor politik dan ekonomi sebenar terhadap wujudnya rasa gelisah dan tidak tenteram di kalangan akar umbi tradisi UMNO dan juga di kalangan 1.6 juta kakitangan kerajaan kerana rasuah, salah laku dan penyalahgunaan kuasa pemimpin UMNO di peringkat negeri dan kebangsaan.

      Malah, saya tidak akan terkejut jika buat kali pertama, majoriti undi penjawat awam tidak memihak kepada UMNO pada PRU ke-14, walaupun secara umum mereka perlu dilihat sebagai penyokong setia UMNO.

      Delete
  6. https://wrlr.blogspot.my/?m=1

    Himpunan kata2 sang pembodek yg ditendang oleh najib..

    Jadi cai2 tak usah bodek najib lebih2... Nanti kena tendang jugak..

    ReplyDelete

  7. Besok hari penentuan hidup mati umno...cai2 tak risau ke?...dedak akan putus...harta dan wang umno kena beku jika di jatuhkan hukuman haram oleh mahkamah..hihihi....

    Najib dah nampak risau...semlm berucap di institiut kanser negara nampak tak bermaya dan tak bersemangat baca pantun kutuk tun madey...hihihi...akibat derhaka kpd guru.. Huhuhuhuu

    ReplyDelete
  8. Adakah berita yang ditulis ini berita palsu atau benar? Ada tak sesiapa yang boleh sah atau nafikan??

    Budak TMJ is also a gangster ka? 

      Ceritanya macam ini :

    Kejadian dimana TMJ telah terlibat dalam kes memukul saorang perajurit komando di Mersing, Johor.

    1. Kejadian ini berlaku pada awal bulan April.

    2. Perajurit komando tersebut telah dituduh mengambil gambar TMJ sedang berenang di Pulau Rawa, Mersing.

    3. Perajurit komando ditugaskan sebagai pengawal boat yang membawa TMJ ke Pulau Rawa.

    4. Bilamana TMJ dimaklum bahawa perajurit komando itu telah mengambil gambar beliau mengunakan handfon, lantas TMJ dan bodyguard nya 

    menyerang dan memukul perajurit komando itu hingga pengsan.

    5. Setelah handfon komando itu disiasat, didapati tiada gambar diambil. Sebenarnya komando tersebut sedang menghubungi isterinya dikem yg sedang mengandung.

    6. Rata rata pasukan komando merasa terhina dgn.kejadian ini dan sudah hilang hormat pada TMJ.

    7. Dengar khabar kejadian ini diketahuai oleh Raja Perlis dan telah memberi amaran keras pada TMJ.

    8. Ada juga khabar angin yg mengatakan TMJ telah keluar negara bagi mengelak kritikan rakyat terhadap perbuatan biadapnya terhadap komando tersebut.

    Sekian dahulu ringkasan kejadian TMJ yg biadap itu.

    steadyaku47 comment : 

    These Army guys, when writing a report, normally stick to the facts...so you can imagine their disgust at TMJ when they include "TMJ yg biadap itu"!

    What is PDRM doing about this? I already know what they will say....no report made. NFA.

    What about the Generals within the Army? No balls!

    What about Najib? Huh? Where got balls.! Always Kepit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bolehkah INI mempengaruhi undi POS TENTERA.............?????

      Delete
  9. Kalau dh bacul..bacul jugak
    ...salah ket betul ker jgan la lari.dulu aku sokong umno gak...aku blah sabab dh menyampah tengok president yg bacul tu jer..salsh ker betul kena berani la ..ni tak sampai berbuihbuih mulut ckap diri pahlawan la prndekar la...sebenarnya takpun.bacul jgan la ingat rakyat ni bodo.ahli umno bole la dia kencing.ahli umno dh tingal sikit dh ..jgan perasan la 3 juta ahli..1juta pun silap 2 pun susah
    ..yg tingsl tu semua tu ada sebab kepentingan persona..klau tk dapat apa dorang mau syart la berontak..contoh terbaru fuad zarkashi..tunggu la lagi dekat pru lagi banyak tembelang pecah..susahkan klau ada penyokong tak ikhlas anytime blakang bole kena tikam..kezian tngok pendekar umno kena bertahan sorangsorang sementara tun m plak sedang galak mengumpulkan penyokongnya semula...tak caya tngok sendiri la road show tun dari hujung ke hujung negara sesak dengan maknusia..tu tunjuk yg tun m msih popular..ye tak dsri najib...kesian ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sesak dengan manusia? kau loyar buruk kuat menipu dan kaki kelentong...kesian..

      Delete
  10. Umno ni mcam sokong filem lucah plak..pelakon semua actress holywood plak tuu..herankan.parti pas tkda plak kecam najib..tngok mcam setuju jer..klau setuju nnti bagi la cadangan kt naj9b suruh anak tiri kesayangan dia buat la filem tak senonoh kt malaysia plak.ada gak pekerjaan utk org malaysia..nak tanya lebai pas klau buat filem lucah dlm isla apa hukum dia yek? Indistri lucah ni bole buat keuntungan billion beb..kadang 2 tengok aku pun tk paham dgn pas ni dh mcam tkda pendirian..salalu salah dalam buat perhitungan

    ReplyDelete
  11. Lembab betul mahkamah Perancis buat kerja
    Nak hantar sapina kpd Najib kes kapal selam pun dah ambik masa lebih 5 tahun.

    Dah beruban Najib tunggu.

    Bapuk bodoo buat kerja memang lembab. Makan gaji buta bapuk bodoo ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat apa tunggu? Samanlah. Bersihkan nama sendiri dan nama negara. Kasi ajar itu perancis. Kalau beranilah kan? Kehkehkeh

      Delete
    2. Najib tak payahlah saman.
      Tunggu je bapok bodoo ramas taik sendiri

      Delete
    3. Najib tak perlu saman, kes2 tersebut akan terlondeh satu persatu kepalsuannya. Tambahan lagi sudah beberapa pihak cuba menyaman Najib tetapi semuanya hampas tiada bukti melainkan hanya persepsi berdasarkan auta dan terpaksa ditolak oleh Mahkamah.

      Delete
  12. Fitnah adalah takrif sepihak.
    1. Bagi pihak yg benar ianya tindakan memyergah,melondehkan mungkar.
    2.Bagi yg tak salah ianya menjadi tuduhan,yg perlu dibela atau diadili.
    3. Bagi yg salah dan takut...ia dikata fitnah,bertujuan utk menangkis, dan terus tipu.

    UmnoPas mmg praktikkan #3 senantiasakala.
    PRU14 boleh melenyapkan puak pemakan Taek Low species #3.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg sedang berkira-kira nak saman pun. Cuma bimbang kalau esok lusa sampai sapina dari Perancis kes kapal selam tu, jadi banyak kerja pulak.
      Senang cerita, saya dah nasihatkan Najib tunggu sapina dari Perancis dulu. Mana tahu esok lusa sampai.

      Delete
    2. Kah3.. Nasihatkan najib ye? Sedarlah sikit diri kau tu sapa. Macai yg tak tau malu.

      Delete
  13. SRC money trail & deraf kertas pertuduhan Najibo 2.6 bilion...billion

    http://sprminsider.blogspot.my/

    Sila akses menerusi mana2 Anonymous web proxy, atau taruk URL http://sprminsider.blogspot.my/ kat proxy https://server2.kproxy.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setakat draf tu, siapa-siapa pun boleh buat mangkuk jamban ooi...
      Sapina dari Doj mana? Takkanlah Doj pun lembab buat kerja mcm mahkamah Perancis juga.

      Dept Of Jamban.

      Delete
    2. Tak payah tunggu sapina. Sila bersihkan nama sendiri. Kalau tak betul, sila saman pihak yg dikata memfitnah tu... SAMANLAH... Rakyat sedang menanti....Kehkehkeh

      Delete
    3. Tak payah saman, tunggu sapina je.
      Bawak mai sapina aku nak tengok. Sapina mana?
      Sapina mana?

      Delete
  14. By NST ONLINE - April 12, 2018 @ 1:23pm

    KUALA LUMPUR: Former Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (KITA) president Zamil Ibrahim has questioned the rationale behind former premier Tun Dr Mahathir Mohamad’s refusal to debate him on the wealth of the latter’s sons.

    In a media statement today, Zamil urged the longest-serving prime minister to take on his debate challenge and explain how three of his sons managed to become billionaires.

    As of now, he said, he is still waiting for Dr Mahathir to accept the challenge.

    ReplyDelete
    Replies
    1. zamil ibrahim tu mana de standard nak debat dengan tun m..low class nye cai tu..takut jadi macam pelawaan debat MM dengan saudara haris dulu..syarat yang haris kasi untuk debat, dia je boleh tanya soalan..pe ke hal..jenis tak cerdik je yang tinggal dalam umngok skrg ni

      Delete
    2. Alasan terdesak orang tua itu dan pencacai2nya. Kalau berani sahutlah cabaran Zamil tu. Ada berani, ada bola?

      #silalawatFacebook

      Delete
    3. Aper kejadahnya si cacing kerawit nak berlaga dengan naga? Baru saja hari itu Professor Kangkong kebangaan Kejora terduduk terkangkang, tunduk malu, tergagap-gagap merepek meraban tersedu-sedan ditonton jutaan di Youtube.

      Delete
  15. Buku-Buku dibawah boleh dibaca:

    Pada 1994, LKS menulis sebuah buku bertajuk ‘The Bank Negara RM30 Billion Forex Losses Scandal’ 38 mukasurat serta memperjuangkan penubuhan RCI. Pada 15 Julai 2017, akhirnya dia berjaya selepas 24 tahun.

    Pada 2009, Barry Wain menulis sebuah buku bertajuk ‘Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times’.

    ReplyDelete
  16. RCI Forex yg najib tubuhkan dah lingkop...tak guna di kenang lagi...bertambah kaciwa cai...hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. KBB....

      Budak sewel kojolla tak abis2 sekolah masihhhhh lagi guna fuck-auta Barry Wain yg dah kojol. Dia faham tak 'deadman don't talk no mre'......??

      RCI Telinga Torek tuu ibarat sekumpulan pelawak bebal mencuba lawak, tapi tak ada seorang pun nak ketawa sebab berlawak syok sendiri & berlawak. bodoh.

      Delete
    2. Petikan laporan sebuah akhbar.

      Selasa, 19 Disember 2017 | 7:15pm

      RCI Forex: Dr M fail saman pemula

      KUALA LUMPUR: Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini mengemukakan saman pemula di Mahkamah Tinggi bagi mendapatkan perisytiharan bahawa Laporan Suruhanjaya Siasatan Bagi Menyiasat Kerugian Urus Niaga Mata Wang Asing Bank Negara Malaysia (BNM) sekitar 1990-an, adalah tidak sah.

      Dr Mahathir yang bertindak selaku plaintif memfailkan saman itu di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi melalui firma guaman Tetuan Haniff Khatri.

      Dalam saman pemula itu, Dr Mahathir menamakan panel Suruhanya Siasatan iaitu Pengerusinya Tan Sri Sidek Hassan; Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Kamaludin Md Said; Ketua Pegawai Eksekutif Bursa Malaysia Berhad Datuk Seri Tajuddin Atan; Pengerusi Bersama Pasukan Petugas Khas Pemudahcara Perniagaan Tan Sri Saw Choo Boon; dan Ahli Institut Akauntan Malaysia K Pushpanathan selaku defendan.

      Delete
  17. Kesimpulannya tidaklah difitnah kerana masih ada kuasa yg jadi penghaLang.

    ReplyDelete
  18. FMT Reporters

    January 26, 2016

    PETALING JAYA: Datuk Seri Najib Razak mengembalikan semula sebahagian besar dana RM2.6 bilion yang diterima daripada keluarga diraja Arab Saudi.

    Peguam Negara, Tan Sri Mohamed Apandi Ali, berkata sebanyak USD620 juta atau RM2.03 bilion dikembalikan semula pada Ogos 2013 kerana tidak digunakan.

    “Dalam bulan Ogos tahun 2013, wang sejumlah USD620 juta (RM2.03 bilion) telah dikembalikan semula oleh YAB PM kepada keluarga diraja Arab Saudi kerana dana tersebut tidak diguna pakai.

    “Berdasarkan keterangan saksi-saksi dan dokumen-dokumen sokongan yang dikemukakan, saya berpuas hati bahawa tidak terzahir apa-apa kesalahan jenayah berhubung sumbangan dana RM2.08 bilion tersebut,” katanya menerusi sidang media di sini, hari ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Derma yg dipulangkan... Kehkehkeh

      Delete
    2. Sebab itu berkali-kali saya tekankan.....batu penghalang kpd keadilan & keluhuran undang2 adalah AG Pandir Ali, lantikan Najib yg menjadi perisai & pelindung Rosmah & Najib..

      Delete
    3. Menteri Luar Arab Saudi sahkan RM2.6 bilion derma tulen

      15 April 2016

      ISTANBUL 14 April - Menteri Luar Arab Saudi Adel al-Jubeir mengesahkan sumbangan derma RM2.6 bilion yang masuk ke dalam akaun peribadi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak adalah tulen dan tidak mengharapkan apa-apa balasan daripadanya.

      Adel menegaskan, perkara tersebut adalah dalam pengetahuannya.

      “Kami juga maklum Peguam Negara Malaysia (Tan Sri Apandi Ali) telah meneliti secara terperinci perkara tersebut dan mendapati tidak ada sebarang salah laku.

      “Apa yang saya tahu, kes ini sudah ditutup,’’ katanya kepada wartawan Malaysia selepas mengadakan pertemuan dengan Najib di luar Sidang Kemuncak Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) Ke-13, di sini, hari ini.

      Media antarabangsa, The Wall Street Journal (WSJ) juga sebelum ini mengakui bahawa wang RM2.6 bilion yang dimasukkan ke akaun Najib adalah sumbangan dari Arab Saudi dan bukannya milik 1Malaysia Development Berhad (1MDB) seperti yang mereka dakwa sebelum ini.

      Delete
    4. New York Times (NYT) melaporkan Menteri Luar Arab Saudi, Adel al-Jubeir menyatakan beliau tidak fikir wang yang dimasukkan ke dalam akaun Perdana Menteri, DS Najib Razak datang dari Kerajaan Arab Saudi atau derma politik.

      Katanya, "it is a private Saudi citizen, I believe, and the funds went to an investment in Malaysia.” Pada waktu yang sama tidak ada sebarang dokumen atau bukti yang ditunjukkan kepada NYT.

      Yang mana satu nie yg betul, derma ker, pelaburan ker atau perleburan....?? Duit itu dari kerajaan diraja Saudi ker atau dari private Saudi citizen.....??

      Kejora Musibat jangan nak klentong auta ler.........!!

      Delete
  19. Dia kata derma, tunjukkan bukti ia derma, siapa yg bg, tunjuk bukti, bukan dgn air lior, bila org Tak pcaya sebab Tak masuk akal, ko kata fitnah. Sebenanya ko org sendiri yg menyemai fitnah sbb buat mcam2 cite derma konon.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh di akses melalui u tube pengakuan menteri luar Arab Saudi yg mengesahkan pemberian derma tersebut di atas hubungan baik ke dua negara Islam.

      Delete
    2. Menteri Luar Arab Saudi sahkan RM2.6 bilion derma tulen

      15 April 2016

      ISTANBUL 14 April - Menteri Luar Arab Saudi Adel al-Jubeir mengesahkan sumbangan derma RM2.6 bilion yang masuk ke dalam akaun peribadi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak adalah tulen dan tidak mengharapkan apa-apa balasan daripadanya.

      Adel menegaskan, perkara tersebut adalah dalam pengetahuannya.

      “Kami juga maklum Peguam Negara Malaysia (Tan Sri Apandi Ali) telah meneliti secara terperinci perkara tersebut dan mendapati tidak ada sebarang salah laku.

      “Apa yang saya tahu, kes ini sudah ditutup,’’ katanya kepada wartawan Malaysia selepas mengadakan pertemuan dengan Najib di luar Sidang Kemuncak Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) Ke-13, di sini, hari ini.

      Media antarabangsa, The Wall Street Journal (WSJ) juga sebelum ini mengakui bahawa wang RM2.6 bilion yang dimasukkan ke akaun Najib adalah sumbangan dari Arab Saudi dan bukannya milik 1Malaysia Development Berhad (1MDB) seperti yang mereka dakwa sebelum ini.

      Delete
    3. Kalau Arab, dia guna Genie habtar wang Melayu Islam UmnoPas percayawala. Woi Dangkal sgt tuh, stateme t pemikiran penuh Taek mcm ni hnya layak diblog2 spt mykemut dan haramkah.

      Delete
    4. Rasanya boleh saman kalau tak puashati dengan pengakuan tersebut. Dipersilakanlah!

      Delete
    5. Pemimpin UMNO yang mendakwa lawatan Raja Salman dari Arab Saudi ke Malaysia adalah satu bentuk usaha mempertahankan nama baik Najib dalam skandal derma RM2.6 bilion memandang rendah terhadap kedua-dua Raja Salman dan rakyat Malaysia.

      Mustahil Raja Arab Saudi tidak menyedari bahawa skandal derma RM2.6 bilion dan skandal RM52 bilion 1MDB adalah tumit Achilles terbesar bagi Najib. Hanya buat carian Google terhadap “1MDB” dan anda akan mendapat 3.6 juta hasil dalam 4.5 saat.

      Sebab mengapa Raja Salman tidak boleh berkata bahawa RM2.6 bilion dalam akaun bank peribadi Najib sebagai derma oleh pihak beliau adalah sangat mudah – Raja Arab Saudi tahu bahawa tindakan undang-undang Jabatan Kehakiman Amerika (DOJ) untuk menyita aset terkait 1MDB bernilai AS$ 1 bilion, adalah suatu dokumen awam secara hitam putih, dan ia telah mengesan secara terperinci jejak wang ‘derma’ RM2.6 bilion ini, dan mewujudkan di luar bayangan keraguan bahawa ia bukanlah derma dari lingkaran diraja Arab Saudi.

      Sebagai contoh, dalam mukasurat 6 – 8 dan Perenggan 8 – 11 daripada dokumen tindakan undang-undang DOJ setebal 126 muka surat dengan 512 perenggan bagi penyitaan sebanyak aset terkait 1MDB bernilai AS$ 1 bilion di Amerika Syarikat, United Kingdom dan Switzerland, menggariskan tiga “fasa” daripada “kelakuan jenayah” pengubahan wang haram antarabangsa berbilion dolar 1MDB:

      (i) the “Good Star” phase where the “fraudulent diversion of funds from 1MDB began approximately Sept. 2009, soon after 1MDB’s creation” involving more than US$1 billion;

      (ii) the “Aabar-BVI” phase in 2012 where “1MDB officials and others misappropriated and fraudulently diverted a substantial portion of the proceeds that 1MDB raised through two separate bond offerings arranged and underwritten by Goldman Sachs International”– approximately $1.367 billion, a sum equivalent to more than forty per cent of the total net proceeds raised.

      (iii) the “Tanore” phase in 2013, where “several individuals, including 1MDB officials, diverted more than $1.26 billion out of a total of $3 billion in principal that 1MDB raised through a third bond offering arranged by Goldman in March 2013”.

      Delete
    6. Mukasurat 67 saman DOJ tentang “IV. THE TANORE PHASE: MORE THAN $1.26 BILLION IS MISAPPRORIATED FROM 1MDB”, dalam “A. EXECUTIVE SUMMARY OF THE TANORE PHASE”, seperti berikut:

      “229. Funds transferred to the Tanore Account were distributed for the benefit of at least one public official associated with 1MDB. More particularly, very shortly after the bond offering closed, between approximately March 21, 2013 and March 25, 2013, $681,000,000 was transferred from the Tanore account to an account belonging to MALAYSIAN OFFICIAL 1. Of this amount, approximately $620 million was returned to the Tanore Account on or about August 26, 2013.”

      Kemudian kita sampai ke mukasurat 75 saman DOJ tentang “D. $681 MILLION WAS TRANSFERRED FROM THE TANORE ACCOUNT TO AN ACCOUNT BELONGING TO MALAYSIAN OFFICIAL 1”, yang menyebut:

      “259.Shortly after proceeds of the 2013 bond sale were diverted to the Tanore Account, $681,000,000 was sent from the Tanore Account to a bank account belonging to MALAYSIAN OFFICIAL 1.

      “260. On or about March 21, 2013, Tanore transferred $620,000,000 into an account in AmBank in Malaysia, whose beneficiary was listed as “AMPRIVATE BANKING-MR.”. On or about March 25, 2013, an additional $61,000,000 was wired from the Tanore Account to the same account at AmBank, for a total of $681,000,000.

      “261. This account belonged to MALAYSIAN OFFICIAL 1 and is the same account that in 2011 received $20 million from the PETROSAUDI CO-FOUNDER that was traceable to the Good Star Account, as set forth in Section II.G. It is also the same account that in 2012 received at least $30 million from the Blackstone Account that was traceable to the Aabar-BVI Swiss Account and the 2012 bond proceeds, as set forth in Section III.E.3.

      “262. On or about August 26, 2013, $620,010,715 was wired from a different account at AmBank to the Tanore Account. This AmBank account also belonged to MALAYSIAN OFFICIAL 1, and the transfer represented funds from $681 million payments that were being returned to Tanore.”

      Dua perenggan berikutnya lebih menarik lagi, iaitu:

      “ 263. The Attorney-General of Malaysia publicly stated that he conducted an inquiry into the $681 million in payments. In a press release issued on January 26, 2016, the Malaysian Attorney-General confirmed that, “the sum of USD681 was transferred into the personal account of MALAYSIAN OFFICIAL 1 between 22.3.2013 and 10.04.2013,” and that, “in August 2013, a sum of USD620 million was returned by MALAYSIAN OFFICIAL 1…” The Malaysian Attorney-General ultimately characterized the payment of $681 million as a “personal donation to MALAYSIAN OFFICIAL 1 from the Saudi royal family which was given to him without consideration.”

      Delete
    7. “264. Bank records associated with Tanore Account show that TAN was the beneficial owner of the Tanore account, from which the $681,000,000 payments to the account of MALAYSIAN OFFICIAL 1 were made, and that 1MDB OFFICER 3 was added as an authorized signor of the Tanore Account roughly one day before the first wire of $620,000,000 was sent from the Tanore Account to the account of MALAYSIAN OFFICIAL 1.”

      “1MDB OFFICER 3 ” dinyatakan dalam tuntutan mahkamah DOJ itu sebagai “seorang rakyat Malaysia yang berkhidmat sebagai peguam am 1MDB dan pengarah eksekutif strategi kumpulan untuk tempoh sekurang-kurangnya, 2012 dan 2013” (“a Malaysian national who served as 1MDB’s general counsel and executive director of group strategy during at a minimum, 2012 and 2013”) telah dikenal pasti sebagai Jasmine Loo – yang seperti Jho Low, seorang lagi pelarian antarabangsa dari keadilan untuk kleptokrasi.

      Tiada yang lebih jelas, secara hitam putih!

      DOJ telah mendedahkan pembohongan dakwaan Peguam Negara Tan Sri Mohd Apandi Ali bahawa kononnya AS$ 681 juta dalam akaun peribadi Najib adalah “derma dari keluarga diraja Arab diberikan tanpa balasan”, apabila DOJ telah mengesan secara terperinci jejak wang ‘derma’ RM2.6 bilion dalam akaun peribadi Najib di AmBank di Kuala Lumpur itu, dari punca akaun di mana wang AS$ 681 juta itu masuk ke akaun Najib, dan ke mana kemudiannya AS$ 621 juta telah dikembalikan.

      AS$ 681 juta datang daripada akaun Tanore pada Mac 2013 dan AS$ 620 juta telah dipindahkan semula ke akaun Tanore pada bulan Ogos 2013, yang langsung tidak ada kena mengena dengan mana-mana kerabat diraja Saudi.

      Seperti yang dinyatakan dalam Perenggan 248 (halaman 73) saman DOJ, akaun Tanore di Singapura dibuka oleh TAN (ERIC Tan Kim Loong) pada atau sekitar November 2, 2012 dan TAN pada asalnya penandatangan tunggal yang diberi kuasa.

      Tanore adalah salah satu daripada pelbagai syarikat yang digunakan Jho Low untuk “rompakan abad ini” dalam skandal pengubahan wang haram antarabangsa berbilion dolar 1MDB.

      Delete
    8. Ke mana perginya wang AS$ 620 juta dalam akaun Ambank Najib di Kuala Lumpur yang telah dikembalikan kepada akaun Tanore pada bulan Ogos 2013, kerana jelas bahawa wang itu tidak kembali kepada mana-mana kerabat diraja Arab Saudi kerana ia tidak pernah berpunca dari Arab Saudi pun sebenarnya.

      Adakah Raja Salman begitu bodoh untuk mengakui bahawa baginda telah mendermakan AS$ 681 juta kepada Najib, yang kemudiannya mengembalikan AS$ 620 juta kepada beliau, sedangkan semua ini hanyalah cerita rekaan untuk untuk menyembunyikan jejak wang daripada jumlah asal AS$ 681 dan seterusnya pemindahan AS$ 620 juta ke akaun Tanore?

      Tiada siapa yang akan percaya bahawa Raja Salman Arab Saudi begitu bodoh sekali untuk bertanggungjawab ke atas skandal pengubahan wang kleptokratik 1MDB bagi pihak Najib sedangkan tidak ada bukti bahawa keluarga diraja Saudi terlibat dalam skandal kleptokratik 1MDB dalam apa cara sekalipun.

      Lebih tujuh bulan telah berlalu sejak tindakan mahkamah DOJ mengesan jejak wang skandal pengubahan wang haram kleptokratik 1MDB, termasuk apa yang disebut sebagai sebagai “derma” ke dalam akaun peribadi Najib, tetapi Najib mahupun Apandi masih belum mampu mencabar kebenaran dakwaan DOJ tentang aliran wang 1MDB itu.

      Najib dan Apandi tidak boleh terus berlari dan bersembunyi – kerana tidak ada tempat di dunia ini untuk mereka lari dan bersembunyi. Satu-satunya pilihan yang mereka ada ialah untuk berkata benar, dan hanya yang benar belaka skandal kleptokratik global 1MDB.

      Mungkin mereka berharap bahawa mereka akan diselamatkan oleh Presiden Trump dan tindakan undang-undang DOJ ke atas 1MDB akan terhenti berikutan tindakan Trump pada 10 Mac lalu memecat 46 orang peguam negara Amerika.

      Delete
    9. Sama ada Trump akan menyelamatkan Najib dan membantutkan tindakan undang-undang DOJ, kita hanya perlu tunggu dan lihat. Namun perkembangan 1MDB yang sedang membikin gelombang dan menjadi tajuk utama di seluruh dunia tidak akan berhenti, sama ada pemenjaraan dan pendakwaan jenayah terhadap bekas pegawai bank yang terlibat dalam pengubahan wang haram 1MDB , atau penutupan bank dan denda berat di negara-negara asing berikutan penglibatan dalam pengubahan wang haram 1MDB, atau perkembangan terbaru termasuk:

      Tindakan Singapura menghalang bekas pegawai bank Goldman Sachs Tim Leissner untuk 10 tahun ekoran aktiviti pengubahan wang haram 1MDB;
      Tindakan Singapura menyita jet Bombardier Global 5000 dari taikun Malaysia Jho Low di tengah-tengah skandal 1MDB;
      Tindakan pihak berkuasa Swiss memerintahkan bank swasta, Coutts, untuk membayar kembali SFr6.5 juta dari keuntungan daripada 1MDB memandangkan begitu banyak transaksi “berisiko tinggi” 1MDBdiproses melalui akaun Coutts, termasuk penggunaan AS$ 35 juta untuk kunjungan ke kasino dan pebiayaan khidmat layanan mewah seperti penyewaan kapal pesiar.
      Jho Low sedang meningkatkan usaha untuk mendapatkan kembali aset seperti Hotel Park Lane di New York dan sebuah karya seni Van Gogh. Pemegang amanah yang baru dilantik nampaknya memberi nada yang lebih berani berbanding penyandang sebelumnya, bank Swiss Rothschild.
      Mahkamah Amerika Syarikat memberikan persetujuan untuk jualan hotel Jho Low di New York.
      Buntunya perbincangan oleh UAE untuk mendapatkan AS$ 6.5 bilion daripada 1MDB – syarikat International Petroleum Investment Co (IPIC) yang didanai Abu Dhabi telah membawa kesnya ke Mahkamah Timbangtara Antarabangs London a (LCIA) Jun lalu tetapi kedua-dua syarikat pelaburan milik kerajaan itu telah cuba untuk membincangkan penyelesaian di luar mahkamah sejak itu, kata sumber.

      Delete
  20. Adoiii..semua org dh ngok la video tu, cakap air lior, betul Tak?

    ReplyDelete