Saturday, April 28, 2018

BELUM PUN PENGUNDIAN, PENAMAAN CALON SUDAH RABAK..


Setakat ini ada beberapa kes yang melibatkan keputusan Pegawai SPR yang menolak beberapa pencalonan mungkin perlu dirujuk ke mahkamah. Samada sikap pegawai atau sistem pencalonan itu sendiri yang bermasalah. 

Adalah malang jika pencalonan ditolak untuk satu proses demokrasi yang lebih utama disebabkan oleh perkara yang remeh temeh. 

Inilah tanda² awal proses kempen,  undi awal dan pengundian dan pengiraan undi kelak akan ujud pelbagai kerenah yang akan ditimbulkan oleh SPR sendiri? 
Jika ini berlaku,  keputusan pilihanraya tidak akan menyelesaikan kemelut politik negara seperti yang diharapkan. 

Siapapun boleh kalah atau menang,  Tun boleh tewas,  Muhyiddin boleh tewas,  Najib boleh menang dan rakyat akan akur tetapi adil dan bersih atau tidak pilihanraya kali ini suatu yang lebih penting dari semua calon?? 

Kalau menang atas jijik kotor selekeh  hina,  apa nilainya? Itu ke yang nak dijinjing bersama masuk lubang kubur kelak.. 


# Di media sosial,  sikap Pegawai SPR mula didedahkan!!! Sesuatu yang sangat menyedihkan kerana amanah dan akhlak sudah boleh dipertaruhkan. Jika PH menang,  jangan lupa "jasa²" mereka ini. 

24 comments:

  1. Betul tuu kd..spr mcm main tarik tali..najib fikir dgn menggunakn spr dia boleh mng trrnyata silap besar..apakah spr nii benar2 bebas..

    https://m.youtube.com/watch?v=4sbXAcbGrhM

    Kd dah tgk video nii tk..kalau belom cubalah tgk sampai habiss..ada erti didalam..😊😊😃😄😅😆

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello.. negara ni dah nak masuk pru yg ke 14. Puak2 ni bukan kali pertama masuk gelanggang.. pru ni bukannya pru dalam hutan. Ade peraturan n ade tatacara... kalu yg lain pulak diterima kertas pencalonan nape pulak puak2 yg sengal yg sewajarnya pencalonan ditolak.. nape pulak nak salahkan spr.. cermin diri le

      Delete
    2. Bodohhh...soalnya sekarang mmg ada unsur2 cash is king disitu..tanpa bantuan spr mmg bn takde harapan nk mng..tian chua mmg dh dilpskn oleh mahkamah sepatutnya blh bertanding tapii spr yg bikin taiikk..

      Delete
    3. Kau tu pandai sangat ka?.. azwan ali yg first time jadi calon pun ok je diterima pencalonan... dah sendiri silap pas tu nak salahkan pihak lain.. senang tul jadi pembangkang ni... tu sbb sampai ke tua la puak2 ni jadi pembangkang!

      Delete
  2. Selain dr kes Tian Chua, lain-lain calon harapan yang ditolak pencalonannya harus menyalahkan diri sendiri.Orang-orang seperti ini harus diharamkan dari menjadi calon di masa hadapan. Dengan musuh kiri dan kanan mereka sepatutnya lebih peka dan waspada dengan segala undang-undang dan peraturan ditetapkan.Kantoi insolvensi pun masih nak pergi pusat penamaan calon, apa punya turr..bg saja pada org lain

    ReplyDelete
    Replies
    1. Calon yang mempunyai keraguan muflis kerana mereka juga membawa dokumen harus diterima pencalonan, pihak SPR masih ada masa merujuk kemudiannya kepada jabatan insolvensi untuk status terkini.

      Kaedah yang sama boleh dibuat ke atas mana mana isu keraguan lain.

      Jika disahkan muslis, istiharkan dan rampas wang deposit.

      Bukankah itu penyelesaian yang lebih beradab.

      Delete
    2. Mereka yang sengaja menipu wajar didakwa mandatori penjara kerana cuba menipu SPR.

      Ini boleh memberi pengajaran kepada semua pihak.

      Delete
    3. Berul tu KD sengaja tipu PH sendiri..calon PH dah tau diri miflis tp masuk bertanding jg dgn harapan ditarik pencalonan..so bl terjadi berjaya la calon PH tu sabotaj ph n bg bn menang percuma..hehe..saja create isu nak bg nampak sr teruk..dah blh baca la mainan PH ni..

      Delete
  3. Pencalonan kena tolak sebab tak ikut proses yg betul. Sop penamaan calon dah berlaku dlm banyak pilihanraya dah. Kalau tak ikut memang kena tolak pencalonan. Itu pun nak protes ka?

    ReplyDelete
  4. were those rejected due to own doings or schemed by manupulator behind bars?

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  6. Cuba komen menggunakan huruf kecil dan standard spt org lain. Belajar hormat publik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kasi ajar yg kurang ajar...bagi muka mula naik tocang...

      Delete
  7. Pembangkang bermasalah tak ikut peraturan patutlah kena reject, tu pun ada hati nak jadi calun pru14? Padan muka, Pooodahhh, kik3

    ReplyDelete
  8. Sakit hatii..mood slow sikit..ramai juga yg kecewa setelah penat berkempen..kwn dibukit pasir muar byk yg kecewa..calon ph dibukit pasir katanya dh dibeli utk beri tekanan pada muhyiddin dipagoh..jgn putus asa wahaii kawan..cerita baru nk mula..💱✉💰

    ReplyDelete
  9. Jangan seronok sangat kalau "menipu" dalam PRU.. Hidup penuh dengan kesengsaraan dari pelbagai sudut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ntah2 semua ni plot sendir nak nampak election msia xbagus..klu menang bkn main spr hebat tp klu ada prob spr teruk..mentaliti penipu mmg dijauhkan kejayaan la..mengaku saja salah sendiri lg dipandang mulia dr salahkan org..

      Delete
  10. KALAU NAK MEMACAM LA HELAH
    DOLU 5 NIGRI DISAPU KO DIAM SUNYI
    SKG KO NAK BUAT MEMACAM LAH
    TUNGGU JER KUTY ILANG DEPOSIT NNTI










    DAH KALAH MEMACAM ALASAN LAH
    #'DAH TUA PUN BODOH'

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju... puak2 ni memang sejak awal2 lg tak konfiden boleh menang... Hajat tinggi menggunung nak perintah negara tp hal sekecik pencalonan pun tak boleh diurus. Memang secocok la jd pembangkang sampai tua!

      Delete
    2. Anon 735 ni memang sial, haramjadah, keluar ikut pantat babi agaknya..
      Sudah berapa kaki ditegur, tulisan ikut format standard.

      Delete
    3. Setuju KD, ini cai puak mana? Puak yang kulit tebal tu ke?

      Delete
  11. Banyak buat fitnah kat bn maka pembangkang dah dapat sikit balasan nya, kik3

    ReplyDelete
  12. mentang2 parti sendiri x ikut perlembagaan undang2 yg dibuat sendiri, ko ingat spr mcm tu ke. main redah je mcm parti2 hangpa. nk ambik spm pun kena bwk ic. benda2 yg basic mcm ni pun tak bleh buat. mcm mana nk perintah negara. apa? ada penipuan masa pengiraan undi? aku nk tanya. wakil2 puak2 hangpa buat apa. dok melangok je kt dewan undi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak komen pun biarlah cerdik skit..parti mana yg x ikut perlembagan swndiri? Umno ikut ke? Umno tu pun parti haram!

      Lgi stu org bincang psal spr masa penamaan calon! Tian chua didenda rm 2000 dan kelayakannya tidak dilucutkan sblum ni, alih alih x dpt bertanding! Undang mana spr pakai klu x undang2 umno haramjadah pukimak! Lucut kelayakan klu denda melebihi rm2000!! Dgr tu..melebihi rm2000! Rm2000 tu lebih ke? Hah! Bangang!

      Kes muflis pulak dah dirujuk sehari sebelum tu dan didapati clear siap dgn dokumen skali! Klu cek dlm system mmgla ada nama lagi sbb amik masa nak clear..sama dgn ccris jgak. Tapi yelah dah spr tu kan parti komponen bn ke 14!!!! Bodoh lain kali x yah la bagi komen!!!

      Delete