Wednesday, April 18, 2018

ADAKAH BN PARTI YANG SAH DALAM PRU14 (?)

Sesuatu yang umno dan BN perlu ambil tahu bahawa selepas PRU14  samada mereka menang atau kalah.

Ada pihak tertentu yang akan mencabar ROS dan umno di mahkamah sebagai parti yang terbatal kerana melanggar perlembagaannya sendiri (?)..

Jika umno terbatal, dengan sendirinya BN bukanlah sebuah parti yang sah semasa bertanding di PRU14 (?)


Sekadar pengakuan ku nan  - ia akan dicabar di mahkamah

# Kini logo dan warna BN juga dipertikaikan - umno menang (?) atau kalah tetap berisiko tinggi.

25 comments:

  1. KIKIKI... TERUS NAK BATAL YER YEOP..
    KOK IYO PUN BAGI LA SURAT AMARAN DOLU...
    JENIS BARUA DAN PARTI MASA PRU DAH NK MELINGKOP
    ADA JER KELUAR IDEA BANGANG TAK TAU MALU

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xkn kuli nk bg amaran kt toke yoep.

      Idea bangang adalah menubuhkan 1mdb lepas tu berhutang ribu2 juta.
      Lg bangang org melayu islam kena byr gst, cina kapir xsunat mkn babi dikecualikan.
      Hidup ABATA

      Delete
    2. MASIH TERSIMPAN DALAM ARKIB NEGARA:

      Najib Tangguh 18 Bulan Pemilihan UMNO
      Oleh staf Berita Benar
      26 Jun, 2015

      Presiden UMNO Najib Razak, yang kini sedang berdepan dengan pelbagai tekanan berkaitan isu semasa dan pengurusan pentadbirannya sebagai Perdana Menteri Malaysia, pada Jumaat mengumumkan penangguhan selama 18 bulan pemilihan parti, yang pada awalnya dijadualkan tahun depan.

      Najib berkata, penangguhan yang melibatkan semua peringkat dalam parti itu bertujuan untuk memberi keutamaan kepada perkhidmatan parti untuk rakyat serta usaha memperkukuhkan parti itu.

      "Penangguhan ini juga dapat memberi ruang dan peluang bagi pengukuhan UMNO supaya lebih mantap dalam menghadapi pilihanraya akan datang,” kata beliau kepada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) UMNO di K. Lumpur.

      Sejak kebelakangan ini, terdapat desas-desus mengenai penangguhan pemilihan parti itu yang mula tersebar di sistem pesanan WhatsApp selain dikatakan sudah mula dibincangkan oleh beberapa wakil UMNO bahagian.

      “Penangguhan ini tidak boleh lebih daripada 18 bulan dari tarikh pemilihan yang sepatutnya diadakan, dan Majlis Tertinggi mengambil ketetapan itu mengikut Fasal 10.16 perlembagaan parti yang memberi hak kepada MT untuk menangguhkan pemilihan di peringkat pucuk pimpinan, bahagian dan cawangan parti,” kata Najib.

      Pehimpunan Agung dan Majlis Tertinggi UMNO adalah kuasa tertinggi, dan perjalanan parti berasaskan kepada kuasa dan perintah yang tertakluk kepada Perlembangaan dan Peraturan parti.

      UMNO mempunyai kira-kira 3.2 juta ahli dengan seramai 146,500 perwakilan dari 191 bahagian. Kesemua perwakilan ini bertanggungjawab untuk memilih barisan kepimpinan parti semasa perhimpunan agung parti diadakan.

      Najib berkata, "Ini bukan bererti bahawa UMNO bukan merupakan parti yang demokratik, menafikan semangat demokrasi dan keterbukaan, tetapi bila sampai pada masanya kita akan memberi ruang untuk mengadakan pemilihan,"

      Kali terakhir UMNO mengadakan pemilihan parti adalah pada Oktober 2013 dan mandat kepimpinan Umno sekarang akan berakhir pada 2016 manakala mandat Parlimen sekarang akan berakhir pada 2018.

      Di samping itu, Najib berkata MT turut menyokong keputusan tersebut supaya kaedah pemilihan dapat dilihat secara mendalam dengan mendapatkan pandangan semua pihak.

      “Ada pendapat-pendapat yang kita terima, terdapat kelemahan pada pemilihan yang lalu, tapi kita masih tetap dengan prinsip demokrasi dalam parti," katanya.

      Najib turut meminta anggota UMNO supaya menjalankan kerja-kerja di peringkat akar umbi berdasarkan petunjuk prestasi utama yang telah ditetapkan parti.

      Sementara itu Timbalan Presiden UMNO Muhiyiddin Yassin pada November lalu, mencadangkan supaya UMNO tidak menangguhkan pemilihan parti selepas pilihanraya umum seperti yang dilakukan sebelum ini. Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Perhimpunan Pergerakan Pemuda, Wanita dan Puteri UMNO.

      Sebaliknya, beliau mahukan pemilihan itu dijalankan mengikut masa yang ditetapkan oleh perlembagaan parti.
      Muhyiddin yang juga Timbalan Perdana Menteri turut mencadangkan Perlembagaan UMNO dipinda untuk membolehkan barisan pelapis muda memainkan peranan dan memberi khidmat lebih besar kepada parti.

      "Saya percaya UMNO tidak akan berpecah sekiranya pemilihan diadakan. Pemimpin UMNO tentunya cukup matang untuk menghadapinya," kata beliau.

      Delete
    3. Arkib di atas cukup jelas & nyata.

      UMNO memang telah melanggat dgn kegagalannya mengadakan pemilihan sejak 2015 (termasuk tempoh 18 bulan lanjutan).

      Semua pemegang jawatan di cawangan2, bahagian2 & pusat sah2 dah 'putus darah' dan haramjadah.....!!

      Delete
    4. Setuju sangat dengan anon 6:15

      Delete
    5. Rais Yatim has urged the Umno supreme council to seek a court declaration on whether it has violated its constitution by delaying its polls.

      The Umno veteran said this when asked whether he would seek a court declaration on the matter.

      Delete
    6. Pada Selasa lalu, bekas menteri Umno, Tan Sri Rafidah Aziz menulis di Facebook untuk berkongsi pandangan undang-undang seorang rakannya, yang berkata bahawa Umno tidak boleh bertanding pada pilihan raya umum akan datang kerana parti itu dianggap tidak sah selepas April 19, 2018.
      Beliau juga berkata, bahawa ROS tidak mempunyai kuasa untuk membenarkan lanjutan kedua bila Tengku Celop Roti Nan mengklentong auta konon ROS dah lanjutkan tempoh pemilihan kali kedua umno sampai 18/5/2019.

      Delete
  2. Perlu ke tanya kat sini. Kalau nak sangat UMNO tu batal, pergi la check sendiri kat RoS. Apa yang susah sangat. Lebih nya saja nak sensasi kan cerita je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah langgar perlembagaan....kuasa ROS ikut akta pertubuhan 1966 dan perlembagaan umno..
      Rais yatim nasihatka MT dapatkan pengesahan status umno dari mahkamah...

      Delete
  3. APO LAIE SI SUMAN NI MERABAN
    BEKAS PENGERUSI UMNO BAHGIAN
    AL ANUS PLURALIS DOLU DIA YG LAWAN
    MAJUK KALAH UMNO .. PLURALIST AKHIRNYA DIA KAWAN...

    MOHON BERAMBOSSS TAK PAYAH MERENYEH2 UMNO LGI .... BELA JER MUNGE X JADI TU.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rais Yatim has urged the Umno supreme council to seek a court declaration on whether it has violated its constitution by delaying its polls.

      The Umno veteran said this when asked whether he would seek a court declaration on the matter.

      "It's not my job to do it but I think the one qualified to do so would be the supreme council".

      Bubarkan (de-register) Umno.

      Delete
    2. Tan Sri Rais Yatim menggesa anggota Majlis Tertinggi Umno supaya tidak memandang remeh soal perlembagaan dan mendapatkan pengisytiharan mahkamah sama ada tindakan parti itu menangguhkan pemilihannya adalah sah.

      Veteran Umno itu berkata demikian apabila ditanya sama ada beliau akan memohon pengisytiharan mahkamah mengenai perkara itu.
      “Itu bukan kerja saya tapi saya fikir yang bertauliah dalam soal ini ialah (anggota) Majlis Tertinggi (Umno).
      “Pemimpin-pemimpin besar Umno yang berjawatan sekarang tidak boleh berdiam diri. Mereka harus mendapatkan panduan perundangan yang tepat dan jitu.
      “Saya beranggapan jika Umno Pusat tidak membuat pilihan ini, mereka akan akan dianggap sebagai mengambil remeh persoalan perlembagaan Umno.
      “Perlembagaan sudah jelas, mati tempohnya April ini,” katanya kepada Malaysiakini.
      Menurut Rais, adalah jelas bahawa Umno mesti mengadakan pemilihannya selewat-lewatnya, hari ini, iaitu 19 April.
      Pemilihan parti terakhir adalah pada 19 Oktober 2013.

      Menurut Fasal 9.3 perlembagaan Umno, Majlis Tertinggi hendaklah dipilih setiap tiga tahun, dengan lanjutan tambahan 18 bulan dibenarkan di bawah Fasal 10.16.
      Najib, pada Jun 2015, mengumumkan bahawa pemilihan parti akan ditangguhkan, kerana Umno perlu bersiap sedia untuk pilihan raya umum.

      ROS TIDAK ADA KUASA:
      Sementara itu, Rais yang juga adalah seorang peguam, berkata bahawa lanjutan 18 bulan memang dibenarkan, tetapi menolak kesahihan untuk lanjutan kedua.
      “Pada hemat saya memang tak boleh (lanjutan kedua) dibuat oleh Majlis Tertinggi. Harus dibuat setelah proses pemilihan dibuat.
      “Pendaftar tidak ada kuasa utk menghalalkan keberadaan Umno tanpa pemilihan lebih daripada yang dibenarkan (mengikut) Fasal 10.
      “Ini penting dibuat sebab pilihan raya umum dah nak datang. Kalau boleh sebaik-baiknya perkiraan di mahkamah perlu dibuat oleh Umno sendiri, jangan dibuat pihak lain sebab soal locus standi akan ditimbulkan
      “Apabila dapat penghakiman, barulah mudah untuk Umno buat tugas hariannya, jika tidak, memang ramai ahli akan mempersoalkan kesahihan di sisi undang-undang kewujudan Umno itu,” katanya.

      Rais juga menegaskan bahawa adalah paling afdal bagi anggota Majlis Tertinggi Umno tu sendiri yang memohon pengisytiharan mahkamah.
      "Ahli biasa pun boleh buat, (tapi) nampak tak cantik (apabila) ahli biasa (berbuat demikian).
      “Biar Majlis Tertinggi memohon panduan perundangan, supaya kuasa pendaftar bawah Seksyen 14, Akta Pertubuhan dapat diberi penghakimannya yang sahih.
      “Pada hemat saya, melihat peruntukan ini, beliau (pendaftar ROS) tak boleh.
      “Beliau hanya boleh membenarkan lanjutan sekali, selebih tu tak boleh beliau membenarkan tidak ada pemilihan,” katanya.
      ------------------------------------------------------------------------------------------------------
      Kejora sewel tak abis sekolah, apa dia tahu......???

      Delete
  4. Berita
    PRU14

    Dr M: HARAPAN hentikan pinjaman China jika menang Putrajaya
    19 Apr 2018, 10:30 pagi (Dikemaskini 19 Apr 2018, 10:51 pagi)

    PRU14 | Pengerusi Pakatan Harapan (HARAPAN) Tun Dr Mahathir Mohamad berjanji untuk menghentikan pinjaman dari China dan mengkaji semula pelaburan China jika gabungan itu menang dalam pilihan raya 9 Mei ini, lapor Associated Press (AP).

    Dalam temu bual pada Rabu lalu, beliau berkata Malaysia mempunyai pinjaman besar dari China dan mungkin tidak dapat membayar balik.

    Beliau menyebut Sri Lanka yang memberikan hak pemilikan pelabuhan Hambantota ke China pada pajakan 99 tahun sebagai balasan atas bantuan hutang.

    Beliau menyebutkan bagaimana Sri Lanka memberikan hak milik pelabuhan Hambantota ke China pada pajakan 99 tahun sebagai balasan atas penerimaan bantuan hutang.

    "Kami merasakan akan berhenti meminjam. Kami akan cuba merundingkan semula syarat-syarat pinjaman.

    "Dalam kes-kes projek (China), kami mungkin perlu mengkaji sama ada kami akan meneruskannya atau kami akan memperlahan atau pun kami merundingkan semula syarat-syaratnya," katanya.

    Gabungan pembangkang telah menyatakan kebimbangan pelaburan China di Malaysia yang memakan kos perbelanjaan berbilion-bilion ringgit, termasuk projek bernilai RM55 bilion Landasan Keretapi Pantai Timur (ECRL), yang mana 85 peratus pinjaman mudah disediakan oleh China Export-Import Bank (Exim Bank) .

    Satu lagi projek yang dibiayai oleh China ialah Pelabuhan Antarabangsa Kuala Linggi (KLIP) bernilai RM12.5 bilion.

    Dilaporkan pada bulan Februari, China melabur RM4.77 bilion dalam 33 projek pembuatan tempatan dan juga terlibat dalam 22 projek pembangunan hartanah, dengan nilai pembangunan kasar terkumpul sebanyak RM581.2 bilion.

    Putrajaya berulang kali menafikan pelaburan asing yang besar akan mengancam kedaulatan Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kentotlah...
      Dulu boleh la harap cakap serupa bikin. Sekarang kena fikir panjang nak percaya ke tidak. Nak contoh? Ambik je cerita pasal roti the loaf. Mula tu kata xde kena mengena dh dgn kedai roti tu. Kemudian, kata terpaksa jual sbb rugi (sambil salahkan kerajaan kedai rotinya bankrup). Lagi? Pasal proton. Masa jd penasihat proton dia sendiri yg ke china cari rakan strategik utk pulihkan proton. Bila dah resign dan geely dah beli saham proton, dia bising katanya proton dah jadi china punya. Mengarut dah fikiran ayahanda tun madey ni. Esok² alasan popular ialah 'saya tak ingat'....

      Delete
  5. PENGERUSI PUTUIH HARAP BERCADANG
    MENANG KALU..CINA INVESTMEN BATALKAN
    ANAK DAN KRONI DIA PERTAHANKAN
    PETRONAS EPF BAILOUT 'KEDAI ROTI' DIMULAKAN

    KIKIKIKIKI...

    ReplyDelete
    Replies
    1. contoh melayu tiada ilmu, hidup dengan dedak. tinggu umno kena bataldan logo bn kena ban

      Delete
  6. Logo BN dari dulu guna logo dacing....tak der sebut isu warna sebab yang bertanding bukan bendera kalau logo jadi masalah..... nak tanya PKR tu logo apa?.... dan nanti dalam kertas undi warna biru muda ngan merah darah ayam tu ada ker idak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Logo tu perkara kecik...perkara besar umno dah langgar perlembagaan kerana tiada pemilihan sehingga 19 april...

      BN pon haram jugak kerana ketuanye parti haram...

      Delete
  7. Umno genap expired hari ini 19 April 2018 mengikut perlembagaan dan undang2.
    Umno sudah tidak ttakluk dibawah RoS atau perlembagaan aktif,pindaan, mahupun mana bidang kuasa ROS.
    Kalau SPR terima pencalunan gabungan BN yg sudah tidak valid.
    Calon2 umno prlu dapatkan setuju presiden BN utk guna logo kati mcm calon PPBM dalam PH. Presiden keadilan/PH sah.
    Manakal presiden BN pun sudah harami terbubar 19/4/2018.
    Good riddance parti konkang melayu.

    RAHMA.... *N*
    TAMMAT

    ReplyDelete
  8. Mcam biasa la sedara2, semua bole setel.

    ReplyDelete
  9. Ku nan kelulusan loyar burok...Rais kelukusan LLB

    Rais nasihatkan MT umno mendapatkan pengesahan mahkamah...

    Kalo umno haram BN pon haram kerana mp umno ketua BN...

    Umno sibok nak bubarkan Bersatu hingga tak sedar umno pon haram...

    Kuasa KP RoS terhad kpd akta pertubuhan 1966 yg tidak boleh bercanggah dengan perlembagaan umno yg diluluskan oleh RoS...

    Tempoh pemilihan umno yg dibenarkan oleh perlembagaan dengan kelulusan RoS tamat pada 18 april...19 hb dah haram...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko mana tau perlembagaan umno. Ko ceduk dari cerita tepi parit blog kaki bangkang. Bijak sikit la bila menulis. Idea pakai otak beb, bukan pakai lutut (pinjam kata² kd)

      Delete
  10. Habislah umno.

    Sibuk sangat nak haramkan parti lawan. Tup tup parti sndr dah langgar perlembagaan. Sape suruh takut sangat nak buat pemilihan?

    Pasal bn pulak..dah terang2 dacing tu pun tak betul...habislah umno

    ReplyDelete