Tuesday, August 7, 2018

APAKAH DULUNYA IA SUATU YANG BETUL DAN HERO KINI IA MENJADI SALAH DAN JAHAT

Jika ia memerlukan pengampunan Diraja,  ia perlu di uusahkan.. 




Atau jika perlu digantikan,  ia perlu lebih tinggi daripada apa yang rugi,  hilang atau rosak. 

Ini adalah soal maruah dan kebenaran. 

8 comments:

  1. Cuba zaidi pergi minta tolong kat CSIS kat Amerika tu , mungkin berjaya .

    ReplyDelete
  2. You are so awesome! I do not believe I have read something like that before.
    So good to find somebody with some genuine thoughts on this issue.
    Seriously.. thank you for starting this up. This site is something that's needed on the internet, someone with a bit of originality!

    ReplyDelete
  3. Tajuk yang sama di blog sdr Shahbudin. Mohon untuk kongsi semula di sini komen saya di sana.

    Apa pun saya berpendapat apabila YDPA membuat keputusan reverse keputusan mana-mana pemerintah lain di dalam hierarki angkatan tentera ia bukanlah 'pengampunan diraja', melainkan setaraf dengan 'reversal' yang dibuat oleh mahkamah-mahkamah di peringkat rayuan.



    john doe8 August 2018 at 13:05

    Setuju Mejar Zaidi perlu diberikan pembelaan di atas isu ini. Walaubagaimanapun saya berpendapat menujukan gesaan ini ke atas YB Menteri Pertahanan adalah ibarat menyalak ke arah pokok yang salah. 

    Saya percaya apabila YB Mat Sabu berkata akan mengkaji perkara tersebut, beliau tidak merujuk kepada mengkajinya dari sudut kewajaran tetapi dari sudut undang-undang. Apatah lagi Tun M sentiasa menyebut 'rule of law' sebagai teras Malaysia Baru. 

    Di dalam undang-undang, ATM adalah satu entiti yang wujud bersendirian dan mempunyai kuasa-kuasa autonominya yang tersendiri dan tidak tertakluk kepada kuasa mahupun arahan menteri. Menteri hanya bertanggungjawab menjaga kebajikan anggota ATM tetapi tidak berkuasa memberikan perintah tertentu di dalam ATM apatah lagi untuk reverse perintah yang diberikan oleh seseorang pemerintah di dalam institusi ATM itu sendiri. 

    Menggesa YB Menteri Pertahanan mencampuri urusan autonomi ATM adalah gesaan yang salah. Ibarat menggesa Menteri Dalam Negeri reverse keputusan ROS ataupun Menteri Kewangan reverse keputusan Bank Negara. Ia akan menjadi campurtangan politik yang menyalahi rules of law. 

    Saya tidak pasti sama ada keputusan di dalam ATM boleh disemak melalui semakan kehakiman di mahkamah sivil ataupun tidak. Barangkali ia tidak boleh disemak memandangkan ATM mempunyai mahkamah sendiri bagi tujuan menjaga kewibawaannya daripada menjadi sub ataupun inferior kepada mahkamah sivil. 

    Hanya ada seorang manusia sahaja yang boleh mencampuri dan menterbalikkan keputusan ATM iaitulah Pemerintah Tertinggi ATM sendiri iaitu Yang Dipertuan Agong. 

    Di atas alasan tersebut saya menggesa tuan blog dan sahabat-sahabat semua supaya tidak terus mendesak YB Menteri Pertahanan membuat sesuatu yang bertentangan dengan rule of law itu sendiri. 

    In shaa Allah Mejar Zaidi akan mempunyai rezekinya sendiri. Apabila satu pintu ditutup, sudah tentu ada pintu atau ruang lain yang terbuka sebagai jalan keluar. Manusia hanya perlu berusaha dan bersabar dan jangan terlalu kecewa. 

    Mudah-mudahan komen saya yang tak seberapa ini akan sampai ke pengetahuan mereka yang terlibat. 

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete

    ReplyDelete
  4. Saya juga berpendapat tidak wajar Menteri atau sesiapa saja mencampuri dengan cara yang salah, itu menjahanamkan lagi sistem yang sedia ada.

    Pengampunan diraja @
    Gantian yang lebih baik.

    ReplyDelete
  5. Siapa dia ni Majer Zaidi
    Jangan buang masa layan doa banyak lago prajurit yg berkorban untuk negara
    Majer Zaidi no body
    Takan pasal dia bejaya padam kan in kat tangan sampai dia perlu di sajung.. too much
    Patut patut lah...

    ReplyDelete
  6. Safron rice jgn dangkal dgn hujah tu...
    Simbolik nya mejar zaidi nk buktikn bhw PRU13 penipuan UMNOBN Melalui barua mereka maap ckp SPR TELAH MEROMPAK RAKYAT MALAYSIA DARI MEMEGANG TAMPUK PEMERINTAHAN sbb itu PRU14 aktivis Tersohor Isham Rais merancang & meroketkn Mantra
    PAKATAN AKAN MENANG KECUALI TIPU PILIHANRAYA disebabkn itu semua rakyat bersiap sedia menggempur PRU14 hingga Kemenangan RAKYAT MALAYSIA MENJADI REKOD REVOLUSI ABAD 21 TANPA PERTEMPURAN & Tumpah Darah Seantero Dunia... Mejar Zaidi adalah di antara Katalis Perubahan /pemangkin Revolusi rakyat siap siaga Beraejarah 9 Mei -10 Mei 2018 & pukul 11 Malam Tun BerjayA menjadi PM di Istana Negara... kita semua siap siaga sentiasa... itulah katalis effect brader !!mejar Zaidi antara faktor Pemangkin ya jgn kita Lupa
    Malahan berlandaskan kemahiran & ilmu tentera beliau itulah antara
    sebab ibeliau sanggup mengenepikan kesenangan hidup sbg pegawai tinggi tentera ber drebar berumah selesa kerajaan tetapi Demi prinsip bangsa & negara beliau mengambil risiko yg impaknya menYUSAHKN HIDUP DIRI & KELUARGA
    ie Panglima ATM MANTAN Tan Seri Dato seri Zulkifli pun belum tentu sanggup Bekorban seperti Beliau...BRAVO & Salut
    Agong , PM TUN & Menteri Pertahanan Perlu
    Mengambil Kira pengorbanan beliau yg Terlalu besar dari golongan ELIT ATM ini... dari beribu ratus ribu jumlahnya...hanya beliau sanggup berkorban... jgn “Lokman Adam “kn diri kita semua apabila ZON SELESA dalam dakapan kita
    Kenanglah The Unsung Hero ini

    Ikhlas
    Ibu yg berjuangtanpabalasandemianakbangsa
    #pedulirakyatwalkdtalk

    ReplyDelete

  7. Sokong bawak usul ke pengampunan YDPA

    ReplyDelete

𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚?

  𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚? Kita jawab secara am "Letak RM10,000 berapa boleh saya untung?&q...