Wednesday, August 29, 2018

ANWAR LEBIH SESUAI MENJADI PM SECARA KERJASAMA DAN PAKATAN DENGAN UMNO, DAN PAS..

Selera pemimpin ketiga-tiga parti ini lebih cocok,  sama perangai. Usaha ke arah ini harus disegerakan sebelum rakyat lebih menyokong Tun sebagai PM berbanding dengan pemimpin² lain. 

Pengalaman malu² kucing kerjasama umno PAS di PRU14 akhirnya makan diri, gagal membentuk kerajaan.  

Kerjasama di Sungai Kandis dan Seri Setia telah dijadikan titik permulaan dan apapun keputusannya selepas ini, PKR jangan berlengah lagi untuk berbincang dengan umno pas jika sangat berhajat segera menobatkan Anwar. 


Dua tahun atau lebih adalah tempoh yang sangat lama untuk seseorang seperti Anwar yang sudah menanti terlalu lama dan mengidam menjadi seorang PM. Begitu juga dengan orang kiri kanannya yang berhajat sesuatu.  
Johari sendiri tanpa segan silu mengidam sebagai MB Kedah.. Dia ada tongkat ajaib membangunkan Kedah tanpa ingin kongsikan rahsia tersebut. 

Lagipun Hishamuddin Rais sudahpun membuka pekung dan songel PKR satu demi satu sebelum dan sesudah Tun angkat sumpah sebagai PM?

Apakah Anwar teragak agak dan tidak yakin boleh membentuk kerajaan bersama umno dan pas sekaligus menyingkirkan Mahathir? 

Cubalah... 

Mahathir pun dah 93, baling kaca pun tak pecah. 


127 comments:

  1. Jika betul2 anwar bawak PKR bersama umno dan pas melopong plak puak mahathir...nak tunggu pru 15 mahathir dah 97 tahun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya Tun bukanlah kemaruk kuasa, Tun boleh lepaskan jawatan bila² masa jika itu kehendak rakyat.

      Jadi PM bukan kerana desakan kiri kanan tetapi mesti atas restu rakyat.

      Delete
    2. itu je jalan .. kalau anwar nak jadi PM segera
      .. kah kah kah

      kalau itu jalan dipilih kita tengok la apa jadi ya.. :)

      Delete
    3. Tun boleh lepaskan kuasa tak perlu tunggu kehendak rakyat...matlamat tun nak singkirkan najib sudah tercapai...

      Boleh buat pru semula dgn PPBM bertanding sendiri....ade brani?...

      Delete
    4. 615 ko percepatkan lah nuar tanding parliman, menang, angkat sumpah, baru boleh join kabinet.. dan peralihan kuasa.
      tolong pesan kat rafizi sekali, nak reformasi parti.. xusah jual nama Tun. tanding belum tentu menang, nyalak bukan main.

      Delete
    5. kehendak rakyat jelas dan nyata nak tun pm pulihkan negara dulu.. anwar next.. sabar sikit la tok syeih.. jangan gelojoh bodoh sangat.

      tun bukannya muda lagi.

      Delete
    6. Ko kata tun tak kemaruk kuasa kd? Aku nak ketawa ke muntah ni. Dgn kuasalah tak pasal² petron dilantik sebagai pembekal rasmi minyak kenderaan kerajaan. Puiii! Apa auta ko lg nak pertahankan tun?

      Delete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  3. Isi kurang, bahasa low class, buat semula k

    ReplyDelete
  4. Tilikan saudara john doe bahawa Tun M adalah pemuda Bani tamin Masih boleh diperdebatkan atau mgkn dipersoalkan...isu dakwa-dakwi siapa yg layak claim Bani tamin bukan isu baharu..Di mana2 pelosok dunia Islam pn mndakwa bangsa mereka yg akan melahirkan sosok pemuda Bani tamin malah Al Mahdi pn...bangsa Indonesia bnyk yg mndkwa bangsa mereka yg akan mnjadi pemuda Bani tamin atau pemegang panji2 Hitam..malah bangsa Arab pn turut menuntut sosok Al Mahdi sbg milik mereka..apepn hnya Allah yg Maha Mengetahui...
    Membicarakan ilmu ghaib ni bukanlah seperti menyebut ABC..bukan juga apt yg Kita sangka atau ramalkan secara Mata kasar atau straight forward...ia boleh jadi disebaliknya..kalau Kita dunia Islam skrg seperti mngangkat tinggi PM Turki Recep Tayyep Erdogan sbg pejuang kebqngkitan Islam di Turki..seolah2 Turki sekarang sebagai pejuang Islam yg suci..tapi apabila kita merujuk kpd hadis akhir zaman mngenai zaman Al Mahdi, Turki adalah Salah Satu negara yg akan ditakluk oleh Al Mahdi n pengikutnya..Sgt kontra sekali hadis ini jika dilihat peranan erdogan Dan kebangkitan Islam di Turki sekarang..sbb Tu hal2 ghaib tidak boleh diramal seperti melihat sesuatu dgn mata kasar Tanpa mempertimbangkan secara tersirat ..kadangkala ia berlaku di sebaliknya..
    Seperti isu tun m sbg pembawa panji Hitam,ia Masih blh diperdebatkan..adalah kerajaan sekarang benar2 bersih?..adalah menteri2 nya bebas Dari rasuah atau Salah laku moral? Adakah kedaulatan Islam terjamin tatkala peranan institusi Islam Cuba diganggu-gugat,puak LGBT dilayan malah diberi ruang seluas2 termasuk muncul dlm sidang media..tapi apabila pekerja hotel menuntut hak bertudung spt tiada pembelaan yg serius mngenai hak mereka
    Adakah Tun M benar2 bersih sepanjng 22 tahun pentadbirannya dahulu?bagaimana dgn dakwaan mengenai kekayaan anak2nya(dibangkitkan sendiri oleh Anwar Ibrahim Dan rafizi yg Kini rakan sekutu)..tun mgkn terselamat kerana zaman pentadbirannya dahulu media sosial msih Belum wujud...
    Pada pandangan saya berdasarkan pembacaan Dan kajian, pemuda Bani tamin Dan pengikutnya bukan sembarangan orang..mereka golongan beriman,tidak terjerumus dgn kekotoran ideologi dunia spt sistem demokrasi,kapitalisme,Riba Dan sebagainya..malah mereka golongan yg mngamalkan ilmu tasawuf..
    Saya bimbang keyakinan saudara John doe akan diterbalikkan iaitu Al Mahdi n pengikutnya Pula yg akan memerangi negara ini Dan kerajaannya utk membersihkannya seterusnya mentadbir seperti zaman nubuwiyyah iaitu mengikut sistem Islam...wallahualam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pemoda berumur 93 tahun...definasi baru..

      Delete
    2. Sdr Qastan, saya telah menjawab di bawah sana. Sila rujuk.

      Delete
  5. Susahlah nak berkira dgn parti peliwat ni. Kalau ikutkan hati, aku bagi lagi sebijik sebelah kanan, lebam kedua-dua belah mata, terus rupa jd mak lampir pulak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tonggeng..tonggeng..

      Renti2kanlah temberang auta murahan dgn mengutip bahan2 sampah.

      Dengar nih....

      Hanya Tun M saja pemimpin negara yg ada jati diri untuk bersuara kpd pihak istana & kuasa2 asing demi memartabatkan kedaulatan dan wilayah negara.

      Ketika pemerintahan beliau pertama kali, seinci tanah pun tidak pernah dicerobohi atau diambil orang luar. Malah pulau layang2 dibom oleh jet2 pejuang negara kita atas arahan Tun M sebagai amaran kpd Vietnam, China & Filipina agar tidak menceroboh kedaulatan negara. Pak Lah & Najib - habis negara diperkotak katik oleh Spura, pejuang Sulu & komunis China.

      Kedua pm ke 5 & ke 6 betul2 takdak telur, termasuk kamu terus menerus melarikan diri dari bersemuka dgn saya - tak gitu, kan..kan..kan.....??

      Delete
    2. Ya Allah, Engkau tetapkan jiwanya yang tenang, Engkau hidupkan dalam dirinya dan hatinya agar tetap istiqomah taat padaMu dan matinya juga dalam taat menyembahMu (sahaja).
      Engkau palingkan hatinya daripada menyembah (tunduk kalah) Tokong Kekayaan (tuhan palsu yang menjanjikannya harta melimpah ruah) walaupun dengan demikian pegang hatinya itu, melayu kebanyakan (rakyat) akan memandangnya dengan pandangan yang serong dan mencacinya (dengan sebab kesusahan dan miskin) kerana banyaknya rakyat kebanyakan lebih suka berdewakan tokong kekayaan (duit)sedangkan BINASA sedang menanti mereka disebabkan perangkap muslihat yang tidak ternampak oleh mereka kebanyakan.

      Delete
  6. mereka yg masih cuba bertarung dgn tun m, masih belum belajar drpd 'kegagalan'.

    bak kata mat salleh - 'tun is always a few steps ahead of them'. at d moment, nobody is in d same political league as d person named Tun Dr Mahathir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dato rahman,

      pkr is not a party for the rakyat and country. it existed politically for anwar his family and his hardcore supporters.

      thus the rakyat and the nation do not owe anything to anwar and or pkr.

      Delete
    2. Roda berpusing mengikut masa...sampai masanye yg atas tetap ke bawah...

      Delete
    3. anon 4:48

      PKR (pati mata lebam) mempunyai ramai yg bekaliber. Tapi malang sekali ia nya d pimpin olih 'a controversial figure' yg amat kemaruk kuasa.

      pencen kan dia n biar Kak Wan memimpin. saya yakin parti akan menjadi 'pan malaysian' n betul2 utk Bangsa Malaysia - insya'allah.



      Delete
    4. Kenapa azizah dan anaknya enggan melepaskan kerusi masing2 kpd anwar? katakanlah, anwar lawan kerusi parlimen lain, dia menang, 3 anak beranak dalam pkr hendak kongkek malaysia. Anda terfikir tak, kenapa? Adakah anwar bercita2 hendak jadi presiden malaysia pertama sebaik sahaja sang lagenda 'angkat kaki' dan menutup mata.? Inikah lambang 'kemajuan' dan kejayaan dia anak beranak hendak tunjukkan pada seisi dunia sebenarnya?
      Jika ya, anwar terlupa faktor2 lain iaitu tanah melayu ada 'penjaga' berlapis2 yang memerhati, bukan dia boleh buat suka ati dia. saya bimbang, jika dia nak tunjuk 'goloknya (heronya)', dia sndiri kena libas dan padam.
      Nasihat saya, hiduplah dengan sederhana dan perasaan bersyukur yang teramat sbb Allah masih kurniakan umur yang panjang saat ini untuk tenang dan damai bersama isteri, anak dan cucu cicit tersayang sebelum "KAU PERGI JUA".

      Delete
  7. Kisah-Kisah Kegagalan Tun Mahathir:

    Bukti-bukti di bawah menunjukkan tun m tidak menang semua pertempuran:

    1. Mahathir tewas pada PRU 1969..ini menyebabkan beliau menyalahkan tunku Abdul Rahman sehingga akhirnya beliau dipecat dari UMNO

    2. Mahathir tewas kpd PAS Dan Arwah Nik Aziz di kelantan sejak 1990 hingga tahun persaraannya 2003

    3. Mahathir tewas kpd PAS dan Haji Hadi di terengganu semasa PRU 1999

    4. Kegagalan terbesar mahathir spt yg diakui beliau iaitu gagal mengubah bangsa melayu dari segi Minda,daya usaha ke arah kejayaan,sikap mudah berpuas hati,mentaliti subsidiary etc..sehinggakan beliau terpksa mncipta sajak Melayu Mudah Lupa dan Perjuangan Belum Selesai..beliau turut mengalirkan air Mata ketika membacakan sajak Perjuangan Belum Selesai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kah kah kah..
      Gagal mengubah minda org melayu salah mahathir sorg.

      Kah kah kah..
      Cai, lbh baik kau pergi mati.

      Kah kah kah..
      Bodoh kau ni tiada ubatnya

      Delete
    2. Mahathir berjaya...

      Mahathir berjaya wujudkan anaknye dan kroninye jadi billionair dgn mudah.....

      Delete
    3. Sdr Qastan, saya telah menjawab di bawah sana. Sila rujuk.

      Delete
  8. ingat semua ahli pkr suka anwar ibrahim? jawapan nya TIDAK.

    kalau benar pkr umno dan pas setuju untuk bergabung, saya paling gembira kerana mereka TAK AKAN MENANG dalam pru15.

    kerana

    1. ramai ahli umno dan pkr akan join bersatu
    2. Dap akan lebih kuat begabung dengan bersatu
    3. ramai ahli pas akan sertai amanah

    ini bukan fantasi tapi realiti. masa akan tentukan senario ini....lihatlah nanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sangat-sangat setuju.
      Kami orang Johor bukan memangkah PKR dalam PRU14 dulu, terutama di Parlimen
      Johor Baharu di mana calon PKR berjaya mengalahkan gergasi SHAHRE SAMAD.
      Kami pangkah HARAPAN dengan Tun Mahadir sebagai jurumudinya.
      Jadi, saya ingin mengucapkan selamat maju jaya kepada ANWAR IBRAHIM & PKR
      jika mahu b ersatu dengan UMNO dan PAS untuk jadi PM Malaysia.
      Ingat, manusia merancang tetapi tiada siapa boleh menentang perancangan ALLAH.
      Saya tidak berpeganga kepada apa-apa khayalan seperti Bani Tamin whatever.
      Saya berpegang kepada kenyataan ALLAH AKAN MENYEBELHI ORANG YANG JUJUR.
      Kalau berjuang untuk diri sendiri, kita tengoklah berapa lama boleh bertahan.
      Rakyat Malaysia sudah matang - dimatangkan oleh NAJIB & PRU14.
      Kamu buatlah macam-macam strategi tapi nothing can beat us kecuali kuasa ALLAH.

      Delete
    2. Kat johor aje orang pangkah pkr kerana mahathir...negeri2 lain?...Bersatu hampir kojol di Perak...kelantan terengganu pahang perlis Bersatu kojol...di selangor bersatu dapat jerusi kerna PH..

      Dikedah negeri mahathir sendiri Bersatu blm diterima oleh majoriti rakyat...

      Setakat johor saja tak kemana pon Bersatu..

      Delete
    3. Itulah usaha namanya.
      Tak guna terburu-buru tanpa hala tuju.
      Baru ditubuhkan syukur Alhamdullilah berjaya dapat 13 kerusi.
      PRU15 lain cerita, mungkin akan bertambah kerusi bersama AMANAH & DAP.
      Apa-apa pun boleh berlaku bila manusia semakin matang dan pandai menilai.

      Delete
    4. cik minah

      saya setuju dengan anda

      orang pkr ingat pru14 dimenanfi pkr sebab pjr sedangkan realitinya PH berlogokan pkr yang ditunjangi tun...that is realiti. fantasinya pkr menang.....tak malu

      Delete
    5. Kenape tun tak bertanding sendiri?...PKR tak pernah pelawa tun dan bersatu join pakatan pembangkang...siapa yg tak.malu?...hihiho..tak ngaku plak..

      Delete
    6. Sdri Cik Minah,

      Sdri mahu percaya atau tidak mahu percaya bacaan saya bahawa Tun M adalah pemuda Bani Tamim itu terpulanglah.

      Walaubagaimanapun izinkan saya berkata bahawa kisah pemuda Bani Tamim ini bukan khayalan. Ia wujud di dalam banyak hadith akhir zaman, sama seperti Imam Mahdi dan Nabi Isa.

      Maka kisahnya adalah khabbar nubuwaah sedang kesahihannya adalah mutawatir.

      Wallahu a'lam.

      Delete
  9. Sambungan Kisah-Kisah Kegagalan Tun Mahathir

    5. Mahathir akhirnya tewas dlm pertempurannya selama berpuluh2 tahun kepada DAP...mahathir tewas Dari segi prinsip..dulu mahathir paling kuat menentang DAP sehingga menggelarkan parti tersebut rasis Dan lim kit Siang bapa segala rasis...akhirnya mahathir terpaksa melutut kpd DAP apabila bersekutu dgn mereka membentuk PH...sedangkan DAP adalah paling konsisten Dan istiqamah dlm mempertahankan prinsip Malaysian Malaysia mereka

    ReplyDelete
    Replies
    1. sdra Qastain

      anda masih bermimpi?
      anda masih demam panas?
      anda masih berfantasi dan tak berealiti?
      anda masih berauta dan berkepalsuan?

      kalau masih....teruskan

      tiada sapa menghalang. as a voter we owe nothing to a politician what more if he is a proven ex convict who was afraid of being cross examined in court. inilah kes takut kerana salah...

      wallahuaklam

      Delete
    2. “My approach is not to make personal enemies with any political figures in the country. This friendly and peaceful approach may have created this misunderstanding,” Anwar said.

      i do not read anwar"s mind but these words above showed a certain degree of hyoocrisy in its best form.......

      a true politician does not get power uncontested. a true politiciqn does not get power handed over on a silver platter.

      my hunch says PH under Anwar will never win pru15.......even by then bersatu amanah and dap will break off from pkr. a government must not be led by an ex convict..period.

      Delete
    3. Mangsa fitnah daa...kenape tun mintak maaf?....boleh jelaskan?...

      Delete
    4. minta maaf yg tun fitnah anwar? hahaha. lain yg di cakapkan lainbyang diinterpretasikan

      itulah macai anwar....hahaha

      Delete
    5. Hahaha..tun tak mintak maaf?...putaran ape ni?..

      Delete
    6. mintak maaf bukan sebab beliau fitnah anwar.......

      u can check all reports and records....

      Delete
    7. Rekod kapla hotak ko..ape yg dia buat hingga tebalkan muka mintak maaf?..

      Delete
    8. rekod kepala bapak kau ada.

      all pokiticians are thick skinned ternasuk tdm and anwar

      it all depends on how u interpret. kalau u suka manis...manislah....masam....masamlah.

      YANG FAKTANYA....TAK BERANI DI CROSS EXAMINED IN COURT....it means like najib....something to hide...hehehe

      Delete
    9. Adekah satu kesalahan tak mau di soal balas dikandang saksi?...itu hak orang yg kena tuduh...tak ade implikasi ape2 pon...

      Delete
  10. Orang kong..k jantan mana layak jadi PM negara ini. Pengampunan politik tidak memadamkan kesalahan asal. Ingat ni semua yang menghisap Anwar punya anu!

    ReplyDelete
  11. �� Masa orang tua 93 thn tu dlm UMNO, Kita2 yg dlm blok pembangkang sepanjang bertempur dengannya kita kalah memanjang... Dia tetap menang... 22 tahun Bro... Ini fakta!

    �� Ketika dia berjuang sebagai pembangkang... Kita2 yg dlm block kerajaan pulak bertempur dengannya kita kalah... Dia still menang... PM lagi dia Bro... Ini pun fakta!

    �� Maknanya... Walau di blok mana pun kita pernah menentangnya... Kita tetap kalah... Habis tu kita nak sembang yg kita lagi bijak berpolitik dari dia dan nak mengajar dia itu ini?

    �� PAS puluh tahun lawan org tua tu... Dari orang tua tu dlm UMNO hingga join pembangkang... Sampai ke sudah PAS kalah... Habis tu... Kau nak cakap Hj Hadi tu lagi pandai berpolitik dari Tun dan nak ajar Tun itu ini... rasa blh jln lh...

    �� Lim Kit Siang dari muda sampai tua dok nak jatuhkan Tun... Tak pernah dapat... Di sini cerdiknya LGE dan Mat Sabu bila buat keputusan untuk bersama dgn org tua tu... Hah sekarang tengok... Tak pasal2 mereka berdua jadi Menteri... Habis... Kau nak cakap LGE dan Mat Sabu tu bodoh...?

    �� Anwar Ibrahim... yg ini Sy tk mahu ulas... hehe...

    �� Najib n the gang yg ditampuk kuasa pun guyup baham tanah dek kerana org tua tu... Ada yg biol... Ada yg trganga... Ada yg lari rentas desa sebab terkejut... Habis tu... Kau nak cakap politik Najib lebih hebat dari org tua tu...?

    �� Jadi kau rasa "geng JASA", "geng I love PM", "geng respect my PM", "kami geng Najib", "geng telor terkepit zip".. yg dok claim kata Najib lebih terer dari Tun tu masih relevan ke tak...?

    �� Bro... Kalau nak UMNO bangkit... UMNO tidak boleh lagi dgn "Old habits"... Please move on dari sentimen "Najib & UMNO hebat" tu.. Rakyat tak suka... Harap2 Warlords di Bahagian dan Pusat yg nana dok susun atur jawatan serta muka2 yg dicop panglima bingai oleh rakyat tu, pakat2 laa bawa mereka berubat... Lalok sangat dah aku tengok...

    �� Moral dari cerita ini ialah... Sama ada kita dari blok pembangkang mau pun kerajaan... Walau pun kita benci... Marah... Meluat... Kecewa... Waimma suka atau tidak... Kita kena terima hakikat dan berlapang dada bahawa :

    �� Org tua 93 thn itu adalah 'Raja' dalam pertempuran politik negara kita dan cukup layak untuk digelar Wira - "penunduk segala musuh!!!"... Maafkan saya... Salam perjuangan!!!

    �� Sekadar renungan dan ayat penangkis... Klau Dah kalah tu ,duduk laa diam2..Usah lh dok melalak pulak ,Raayat skrg dh matang ,dh pandai mnilai...
    klau Bro rasa tk puas hati ,tunggu je 5 thn lg....bkn nya payah pn...

    ������

    #Copy&diUbahsuaiSikit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju dengan tulisan ini.

      Ia malah menepati perkara yang telah beberapa kali saya kongsikan di alam siber iaitu Tun M adalah individu yang menepati ciri 'seorang pemimpin dari sebuah negeri Islam di Timur, yang telah memimpin pasukannya di dalam banyak pertempuran pada zaman fitnah, dan pasukannya ini menang di dalam kesemua pertempuran itu'.

      Tun M adalah calon tunggal yang memiliki kesemua ciri-ciri di atas.

      Delete
  12. Tun mahathir hanye akan melepaskan jawaatan pm setelah Boboi Mukhriz berjaya memegang jawatan Timbalan presiden PPBM melalui pemilihan.

    Tun Mahathir blm yakin ahli2 Bersatu boleh menerima legasinye untuk menjadi PM malaysia...

    Pada masa sekarang Tun Mahathir perlu mencari support yg kukuh sehingga Boboi boleh berdiri atas kaki sendiri..Boboi lembik tak mewarisi bakat Tun Mahathir yang licik...

    Tun Mahathir keciwa dgn Najib yg tidak membantu menaikkan Boboi kesayangan Tun...

    Menggunakan isu 1 mdb Tun jatuhkan Najib hingga sanggup mohon maaf dgn musuhnye dan melutut dgn DAP...melalui Bersatu dan PH Tun Mahathir nak naikkan boboi seblm beliau bersara selama2 nye..licik percaturan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inilah bodohnye Najib...kalau najib naikkan boboi najib akan selamat...

      Tun Mahathir sudah berikan warning kepada najib supaya berundur ato didakwa bila kalah...

      Maknanye jika najib berundur tiada pendakwaan keatas Najib...
      Tun Mahathir bukan nak bersihkan lanun dari pentadbiran negara tapi nak naikkan anaknye...

      Delete
    2. Lanun jatuhkan lanun..

      Delete
    3. HAHAHAHA...................What can I say dengan andaian UMNO bodoh ni....????
      Tun M buat segalanya untuk boboy Mukhriz........?????
      HAHAHAHA..........very funny.
      Semua anak-anak dia kena usaha sendirilah.
      Dia cuma beri pancing untuk mereka memancing, sama macma dia hapuskan BRIM dan ganti dengan kayu pancing untuk rakyat Malaysia.
      No more BRIM atau tongkat.
      Dia belajar dari kesilapan 22 tahun lalu. Dia takkan ulangai kesilapan ini.

      Delete
  13. kita mahu seorang pemimpin yang layak terajui negara dan selamatkan rakyat dari kehancuran

    BUKAN

    Kita mahu letak seorang pemimpin untuk terajui negara kerana kita berhutang position PM kepadanya sedangkan sebelum ini orang ini telah ada rekod jenayah luar tabii.

    jauh sngat bezanya......yang tak faham apa boleh buat.....kalau melayu umno najib bangsatkan....melayu pkr disesatkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. NASIONAL

      Bapa Saiful: Anak saya diperguna untuk jatuhkan Anwar

      JAMILAH HAMZAH
      8 MAC 2013
      Bapa Saiful: Anak saya diperguna untuk jatuhkan Anwar

      Bapa Saiful, Azlan membacakan kenyataan pada sidang media yang diadakan. - Foto ihsan The Malaysian Insider
      A- A+ (Ubah saiz teks)

      [DIKEMAS KINI] KUALA LUMPUR - Dilihat sebagai perkembangan terbaru yang akan memanaskan lagi politik menjelang Pilihan Raya Umum ke-13, bapa Saiful Bukhari, Azlan Mohd Lazim, hari ini mendakwa anaknya itu dipergunakan oleh pihak-pihak tertentu tidak bertanggungjawab - mendalangi kes liwat kedua melibatkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

      "Saya Azlan Mohd Lazim sesungguhnya percaya anak saya Saiful Bukhari telah dipergunakan oleh pihak-pihak tertentu yang tidak bertanggungjawab.

      "Mereka inilah merupakan dalang kepada semua fitnah liwat yang dilakukan terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang melibatkan anak saya," kata beliau pada sidang media di sini pagi tadi.

      Beliau juga berkata, perkara itu adalah konspirasi jahat untuk mengheret Anwar, yang dibebaskan daripada tuduhan meliwat 9 Januari 2012, ke penjara buat kali kedua.

      "Saya percaya anak saya telah dipergunakan oleh pihak tertentu untuk kepentingan politik mereka, percakapan yang dibuat pada media juga telah diatur dan dirancang (pegawai khas pemimpin kanan negara).

      "Saya hanya baca skrip tersebut disebabkan perasaan sayang saya kepada anak (Saiful), namun setelah lama saya berasa bersalah dan tak tenang.

      "Ini adalah konspirasi politik jahat yang diatur untuk menjatuhkan dan mengheret kembali Anwar ke penjara," katanya.

      Mengulas lanjut, kata beliau, kenyataan yang dibacakan oleh mereka kepada media sebelum ini telah dirancang dan didalangi oleh pegawai khas pemimpin kanan negara dan seorang peguam.

      "Saya percaya anak saya telah dipergunakan oleh pihak tertentu untuk kepentingan politik mereka, percakapan yang dibuat pada media juga telah diatur dan dirancang.

      "Saya hanya baca skrip tersebut disebabkan perasaan sayang saya kepada anak (Saiful), namun setelah lama saya berasa bersalah dan tak tenang.

      "Ini adalah konspirasi politik jahat yang diatur untuk menjatuhkan dan mengheret kembali Anwar ke penjara," katanya.

      Pada pertemuan hari ini, pemberita telah dibawa oleh seorang Ahli Parlimen dengan menaiki pacuan empat roda untuk bertemu dengan Azlan di sebuah kawasan perumahan dekat sini sekitar jam 11.30 pagi tadi.

      Beliau juga dikenal pasti datang bersama dua orang saudaranya daripada utara tanah air serta dikenali sebagai Man dan Ekhsan.

      Pendedahan ini juga dibuat dengan dimulai Azlan membacakan kenyataan akhbar serta menurunkan tandatantangannya di lampiran tersebut selepas sesi soal jawab dengan pemberita.

      Azlan juga menjawab beberapa pertanyaan yang diajukan oleh beberapa wartawan yang hadir.

      Selain itu, Azlan yang juga seorang pesara, menafikan pendedahan ini dilakukan bukan disebabkan desakkan politik oleh mana-mana pihak, sebaliknya disebabkan kekesalannya dan telah berjaya mengumpulkan maklumat.

      Azlan juga berkata akan memohon maaf secara terbuka kepada Anwar yang juga Ketua Pembangkang berhubung isu yang didakwanya sebagai fitnah.

      Delete
  14. Mahathir mohon maaf atas 'dosa' silamnya

    Anne Muhammad
    30 Dis 2017, 1:21 tengahari (Dikemaskini 30 Dis 2017, 1:59 tengahari)

    A A
    Mengakui dirinya cuma manusia biasa, Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini membuat permohonan maaf secara terbuka di hujung ucapan yang disampaikannya di Shah Alam.

    Bekas perdana menteri selama 22 tahun itu berkata beliau memohon maaf sekiranya pernah membuat sebarang kesilapan sepanjang tempoh terbabit dalam politik tanah air.

    Katanya sebagai manusia biasa beliau tidak pernah terlelas daripada melakukan kesilapan dari semasa ke semasa.

    "Saya seperti manusia lain, tidak mungkin sunyi daripada berkata dan melaku kesalahan. Bukan sahaja hari ini tetapi juga selama saya berkecimpung dalam politik negara.

    "Saya pohon maaf terhadap apa juga kesalahan saya selama itu," katanya sebelum mengakhiri ucapannya di IDCC Shah Alam hari ini.

    Turut hadir pemimpin kanan parti gabungan Pakatan Harapan, termasuk Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, Presiden Parti Amanah Negara (AMANAH) Mohamad Sabu serta Pengerusi DAP Tan Kok Wai.

    Dr Mahathir kemudian merasmikan mesyuarat agung tahunan pertama parti itu disambut dengan sorakan perwakilan serta pemerhati.

    Sementara itu ditemui media selepas menyampaikan ucapan itu, Dr Mahathir - seperti selalu - terus bersikap bersahaja.

    Pengkritik utama PM

    Ditanya apakah permohonan maaf itu termasuk atas peranannya dalam kes dakwaan liwat ke atas Datuk Seri Anwar Ibrahim serta Operasi Lalang, Dr Mahathir sekadar menjawab: "You can translate anything you want (Kamu boleh tafsirkannya mengikut apa yang kamu mahu)."

    ReplyDelete
  15. anwar dan kuncu2nya...sila keluar dari PH...tunjukkan kamu lebih kuat dari tun. lets us see whether you all can survive and still form goverment if the day.

    i bet....pkr will chicken out. they know many umno pkr malays would follow tun than anwar....that us reality...tak percaya....cubalah....jangan malu dan segan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berape juta dah ahli Bersatu?..

      Delete
    2. Kalo ahli pkr suka tun kenape tak masuk Bersatu?...teori orang bodooh..

      Delete
    3. Semua impian bermula dengan tiori.
      Ada tiori, baru ada prkatikal.
      Buktikan kepandaian dan kehandalan ANWAR & PKR dengan membawa PKR
      keluar dari HARAPAN.
      All I can say is - Good luck!
      Semoga anda sdemua berjaya.

      Delete
    4. Tentang Tun Det & BERSATU, dun worry about us.
      Tun bukan tergila sangat jadi PM.
      High time dia berehat dan biarkan golongan muda dalam BERSATU berjuang.
      Untung sabut timbul, untung batu tenggelam.
      NO hal, yang penting BERUSHA!!!!!

      Delete
    5. Tun mahathir tak tergilakan nak jawatan PM tapi boboi blm ade jaminan...tun mesti berusaha pastikan boboi selamat dulu...

      Delete
    6. AnonymousWednesday, August 29, 2018 8:07:00 PM

      Berape juta dah ahli Bersatu?

      Jawapan :

      Beberapa ribu saja pun tetapi yang pentingnya ia telah menumpaskan UmNo yang bongkak dengan ahli 3 juta.

      Malah lebih Best lagi jumlah yang diperlukan untuk menguburkan UmNo selama-lamanya hanyalah 313/314 orang saja.

      PPBM telah membantu mengibarkan bendera PH1, tunggu saja ia mengibarkan bendera PH2.

      Delete
  16. Untuk pasti dan cepat jadi piem....anwar anak beranak mesti gabung dgn umno dan pas untuk bentuk kerajaan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn kasi chance sama mamak kerala.....

      Delete
    2. give a try....lets see who wins the game...tun or anwar

      Delete
    3. Anwar piem...zahid jd timbalan....hj hadi jd menteri kanan....johari abdul mb kedah....rapiji jd menteri kewangan....izzah jadi menteri belia.....azizah jadi menteri wanita

      Delete
    4. Anwar menang....pkr terlalu kuat....tambahan disokong umno dan pas.....bersatu bole dibubar....jidin bole balik kampung.....

      Delete
    5. Ahli parlimen kapar bole jadi menteri pertahanan....

      Delete
    6. jangan atas kertas saja

      cubalah dalam realiti

      kita tengok......ok?

      Delete
    7. Politik serba mungkin...mahathir dan Daim tak bimbang?...boboi tido tak lena..

      Delete
    8. PKR join umno? Mimpi ke ko. Nanti bukannya bertambah kuat, silap2 terus bungkus.

      Delete
    9. 2018 7:35:00 PM

      give a try....lets see who wins the game...tun or anwar

      My reply:-

      By all means.. Silakan...

      Delete
  17. Jika penyokong2 tun mahathir suka PKR join umno elok anwar bawak PKR tubuh pakatan baru dgn umno dan pas...kta dapat jerajaan baru..

    Boboi melepas lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mimpi tak mimpi tengok selepas 2 tahun jika tun berkeras tak mau lepaskan jawatan demi boboi..hihihi..

      Delete
    2. Mimpi ko semakin teruk. Dah jadi ngigau. Anwar tak akan join umno. Tengok le dalam dua tahun lagi. Kikikikikikiki

      Delete
  18. PPBM tak mungkn ade pemimpin yg berkaliber kerana tun mahathir tak mau ade orang yg boleh mencabar Boboi...hancur cita2 tin nak naikkan Boboi seblm bersara...

    Jika azmin kalah timb presiden PKR azmin tak mungkin masuk Bersatu...

    ReplyDelete
  19. Kalo PKR tinggalkan PH DAP pon akan ikut anwar...pemimpin2 DAP lebih percayakan anwar kerana tak pernah bermusuh dgn anwar...Tun pernah keras dgn Dap...Dap terima tun kerana anwar...tanpa anwar Dap hilang keyakinan dgn tun yg telah ada sejarah licik...

    Mat Sabu saja yg akan bersama tun...

    ReplyDelete
    Replies
    1. only macai anwar berfikiran begitu. DAP tak.....sirry

      Delete
    2. Pemikiran kamu terlalu sempit....cina Dap tak bodooh mcm kamu ikut buta tuli....

      Delete
    3. berfikir Melayu
      Pada 7 Jun 2013

      oleh RoketKini
      E-mailTweetLike

      KUALA LUMPUR, 7 JUN: Rakyat Malaysia khususnya orang Melayu seolah-olah dihina dan dianggap tidak boleh berfikir apabila wujud sekelompok manusia yang mempropagandakan bahawa UMNO yang memperjuangkan “ketuanan Melayu” dianggap tidak perkauman (rasis) tetapi DAP yang berjuang malah terpenjara akibat membela rakyat tanpa mengira kaum dianggap sebuah parti perkauman.

      Justeru, DAP menyeru Briged DDD (Briged Pemusnah DAP) yang diketuai bekas Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad yang beriya-iya mempengaruhi rakyat supaya percaya bahawa DAP adalah parti perkauman perlu belajar semula takrifan perkauman dalam kamus dan bukan secara semberono melakukan tafsiran sendiri.

      Membidas dakwaan karut ini, Setiausaha Publisiti DAP Kebangsaan, Tony Pua berkata tuduhan yang dibuat terhadap DAP adalah tidak masuk akal dan mahu memastikan DAP berkubur sama ada menerusi pembatalan pendaftaran, pemenjaraan atau pun penyingkiran pimpinan parti menerusi Akta Hasutan serta undang-undang drakonian yang lain.

      Dalam kenyataannya, Mahathir dipetik media berkata bahawa DAP terbukti sebuah parti perkauman kerana para pengundi Cina mengundi DAP dan jumlah orang Cina yang menyertai perhimpunan-perhimpunan anjuran Pakatan Rakyat juga tinggi.

      Ternyata kenyataan dangkal Mahathir itu membuktikan beliau mentafsirkan ‘perkauman’ atas penafsirannya sendiri kata Pua.

      “Barangkali elok jika Dr Mahathir dan Briged DDD membuka kamus dan mencari takrif ‘perkauman’.

      “Perkauman dijelaskan dalam Dictionary.com sebagai “sebuah kepercayaan, biasanya melibatkan gagasan bahawa kaum seseorang itu lebih unggul dan mempunyai hak untuk memerintah orang lain” atau “suatu dasar, sistem kerajaan, dan sebagainya yang berasaskan atau mengukuhkan doktrin sedemikian; pilih bulu”, jelasnya.

      Menurut Pua, tuduhan lain Mahathir yang berkata DAP menyebarkan propaganda mempengaruhi golongan Melayu berpendidikan supaya melihat kerajaan Barisan Nasional (BN) sebagai korup seolah-olah menghina golongan itu dalam membuat penilaian.

      Delete
  20. Terima kasih sdr Qastan kerana memberi komen balas kepada kepercayaan saya bahawa Tun M adalah pembawa panji Hitam @ pemuda Bani Tamim.

    Saya telah membaca komen-komen sdr Qastan dan berpendapat ia langsung tidak menyangkal sebarang hujahan saya bahawa Tun M adalah satu-satunya individu yang memenuhi ciri-ciri yang telah dikhabarkan mengenai pemuda Bani Tamim. Ia hanya berpusing-pusing di luar gelanggang selain punya fakta yang meleset.

    Apabila ia berkata Tun M telah tewas itu dan ini, semuanya adalah mengarut. Ia jelas cuba memusingkan maksud literal kepada kalimah MENANG dan TEWAS.

    Di dalam usahanya untuk menafikan hujahan saya bahawa Tun M mempunyai ciri 'ketua kepada sebuah pasukan yang telah menyertai banyak pertempuran pada zaman fitnah dan mereka menang dalam kesemuanya' ia telah berkata Tun telah tewas kepada PAS di Terengganu dan Kelantan di dalam beberapa PRU, tewas kepada DAP di dalam prinsip dan bla bla bla. Adakah itu definisi TEWAS bagi dirinya? Ia sama taraf sahaja seperti hujahan MP Tumpat 'sesat itu neraka'.

    Seperti yang telah ditegaskan tewas di satu atau dua negeri, tetapi menang di Persekutuan dan baki semua negeri yang lain, itu adalah kemenangan dan bukan ketewasan. Hanya kaki belit sahaja yang akan mempertahankan sebuah pasukan yang golnya bolos 2 kali dalam setiap perlawanan adalah pasukan yang tewas sekalipun dalam setiap perlawanan itu pasukan ini telah menjaringkan 12 gol dan dinobatkan sebagai pemenang oleh seluruh dunia.

    Selain kalimah MENANG dan TEWAS satu lagi klu kepada pencarian pemuda Bani Tamim ini ialah pada kalimah 'KETUA PASUKAN'. Saya telah berkali-kali menyatakannya tetapi para pendusta ada yang masih mahu membelit definisi dua kalimah mudah ini.

    Maka tewasnya Tun di dalam PRU1969 tidak menyalahi ciri-ciri Pembawa Panji Hitam, kerana pada PRU1969 pasukan ini masih belum wujud dan Tun M masih belum menjadi ketua. Ia hanyalah ahli kepada satu pasukan yang diketuai oleh Tunku dan ia sendiri secara peribadi kemudian telah tewaskan ketua pasukannya itu sehingga ketua pasukan itu perlu turun. Tewasnya seorang ketua pasukan kepada Tun M ketika Tun M masih belum membentuk pasukannya sendiri berlaku dua kali, dengan Tunku dan Tun Hussein, dan apabila turunnya Tun Hussein dan naiknya Tun M, maka pada ketika itulah ia dikira telah membentuk pasukannya.

    Maka tewasnya Tun M di dalam PRU1969 itu tidak boleh dikatakan sebagai 'pasukan pimpinannya telah tewas'. Seperti yang telah saya jelaskan Pemuda Bani Tamim ialah 'ketua kepada sebuah pasukan yang menyertai banyak pertempuran pada zaman fitnah dan mereka menang semuanya'. Pada PRU1969, pasukan ini belum pun wujud, maka bagaimana boleh dikatakan pasukan ini telah tewas? Bakal ketuanya pada masa itu hanyalah seorang ahli di dalam sebuah pasukan yang dipimpin oleh orang lain (Tunku).

    Lihat sajalah sejarah bani Uthmaniyah. Sebelum mereka bediri sebagai sebuah kesultanan (pasukan), mereka hanyalah ahli kepada satu kesultanan (pasukan) lain. 2 pemerintah pertama Uthmaniyah iaitu Osman Ghazi dan Orhan Ghazi bukanlah Sultan, melainkan adalah 'chieftain' di dalam kesultanan Seljuk dan pada masa itu kesultanan Uthmaniyah masih belum berdiri sebagai pasukan sendiri. Hanya apabila Sultan Murad ditabal menjadi Sultan yang pertama barulah Kesultanan ini mula tertegak.

    (Bersambung)

    ReplyDelete
    Replies
    1. (Sambungan 2/3)

      Di dalam tulisannya yang panjang itu ia langsung tidak mampu menjawab pertanyaan mudah saya iaitu : Tunjukkan kepada saya seorang individu lain yang memimpin sebuah negeri Islam di Timur selain Tun M yang memiliki ciri 'seoang lelaki dari sebuah negeri Islam di Timur yang telah memimpin pasukannya di dalam banyak pertempuran pada zaman fitnah dan mereka (pasukan lelaki ini) menang di dalam kesemua pertempuran itu'. Soalan mudah ini pun tidak boleh dijawab, bagaimana ia tanpa merasa bersalah boleh berpusing-pusing kepada perkara yang langsung meleset daripada isu. Sama seperti 'sesat itu neraka' yang diberi takrifan di luar konteks.

      Sekiranya sdr Qastan tidak mempercayai bacaan saya bahawa Tun M adalah pembawa panji hitam, itu tidak mengapa kerana daripada setiap tulisan saya, saya tidak pernah memaksa sesiapa pun untuk percaya. Memadailah untuk bersaksi bahawa saya telah mengatakannya.

      Pembawa Panji Hitam bukanlah sosok rahsia tertutup seperti Imam Mahdi. PPH adalah rashia terbuka. Ciri-ciri PPH ini telah pun diketahui. Seseorang yang mencari-cari Imam Mahdi tidak akan berjumpa dengannya sebelum waktunya, tetapi seseorang yang benar-benar ingin menjadi sebahagian daripada pendamping Imam Mahdi maka carilah siapakah yang memiliki ciri-ciri pembawa Panji Hitam kerana lelaki ini kelak yang akan menjadi orang kanan sang Imam, dan demikian para pengikutnya akan turut menjadi di dalam pasukan sang Imam.

      Berlainan dengan Imam Mahdi yang munculnya ialah secara big bang, PPH pula menaiki hierarki di dalam masyarakat secara beransur-ansur sehingga terkenal di kalangan umat, sehinggakan kebanyakan manusia yang menilai segala perkara yang berlaku adalah di atas 'usaha manusia semata-mata' akan langsung gagal untuk melihat bahawa naiknya si PPH di dalam masyarakat adalah di atas 'kehendak Allah' dan 'takdir Allah'. Tun M adalah satu-satunya individu yang memiliki ciri ini. Ingat, di dalam satu persidangan OIC, Tun M telah diundi di tempat kedua sebagai pemimpin Islam paling berpengaruh di belakang Erdogan, ketika Tun M bukan lagi PM. Kini Tun M kembali menjadi PM dan Istanbul sedang menghadapi kejatuhan, hanya sedikit masa lagi sebelum Tun M mengambil alih tempat pertama.

      Sebab itulah saya pernah mengatakan bahawa ketika Tun M melihat dirinya mempunyai 'Perjuangan Yang Belum Selesai', saya melihantnya hanya sedang meniti 'Perjuangan Yang Telah Ditakdirkan'.

      Saya telah melakukan pencarian siapakah PPH ini, dan selama 17 tahun saya tertanya-tanya siapakah gerangan orangnya. Hanya pada tahun bulan Jamadilakhir 1439 (tahun 2018) sahaja saya telah menemui jawapannya. Ia adalah Tun Mahathir. Ta untuk Tun dan Mim untuk Mahathir, Ta untuk Tanah dan Mim untuk Melayu. TA-MIM secara hikmah (dan bukan secara ilmiah) boleh bermaksud Tun Mahathir daripada Tanah Melayu. Sama seperti PH (Pakatan Harapan) turut boleh membawa maksud Panji Hitam. Kedua-duanya tidak ilmiah tetapi berhikmah. Hujahan berilmiah turut disertakan.

      (Bersambung)

      Delete
    2. (Sambungan 3/3)

      Ya, benar di dalam Pakatan Harapan terdapat 1001 kesalahan dan orang-orang yang tidak ikhlas, tetapi apabila dinilai dengan BN di atas prinsip mudharat yang lebih ringan, PH adalah jauh lebih baik. Kemenangan PH1 telah menghentikan negara ini daripada menjadi sekutu Yahudi Zionist (APCO) yang membunuh dan mengusir Muslimin Palestin, sekutu Nasrani Zionist (wala mutlak Najib kpd Trump 'ur enemy is my enemy') yang membunuh dan mengusir Muslimin Iraq dan Afghanistan, dan vesel state kepada China Komunis yang membunuh dan mengusir Muslimin Uighur. Lihatlah kepada Surah Al-Mumtahanah, nescaya kita akan melihat asas kepada kafir harbi di dalam Islam adalah 'mengusir'. DAP telah memerintah PP selama 2 penggal dan sudah berapa ramai Muslimin di negeri ini yang diusir keluar? Bandingkan dengan Zionist Israel, Zionist USA dan Komunis China?

      Selain itu kemenangan PH1 juga telah menghentikan kleptokrasi ( dibaca pengkhianatan pemimpin kepada rakyat) dan berlakunya pendakwaan ke atas bangsawan berbanding ketika BN dahulu, para bangsawan yang meratah harta negara dibiarkan lepas bebas (lihat hadith panjang 'sekiranya Fatimah Bt Muhammad mencuri akan ku potong tangannya' yang menceritakan tentang sebab-sebab kehancuran umat dahulukala ialah apabila bangsawan melakukan jenayah, mereka lepaskan dari sebarang tindakan undang-undang).

      Disebabkan itulah PH2 (Panji Hitam diperlukan) kerana jumlah mereka ini hanyalah 313/314 tetapi merekalah yang akan menjadi perantaraan kebathilan itu dilenyapkan dan kemenangan mutlak kepada golongan yang selamat dari penyakit wahn. (Di dalam PH2 iaitu Pakatan Harapan sendiri banyak orang yang menderita penyakit ini).

      Bilakah PH2 akan berkibar? Jawapannya ialah apabila matinya seorang Raja yang menjadi penjaga Baitullah dan berlakunya perebutan kuasa di antara 3 orang anak Raja yang menyaksikan tiada seorang pun yang akan berhasil.

      Di Malaysia pula, negara ini berada di dalam pemerintahan darurat kerana hanya di dalam keadaan darurat sahaja Tun M akan ditolak ke pertempuran klimaks kerana ia perlu bertembung dengan YDPA.

      Seperti yang saya tegaskan, PPH mempunyai karamah yang tersembunyi. Saya melihat karamah ini hanya akan terbongkar apabila karamah PPH diperlukan yg untuk bertembung dengan daulat seorang raja. Karamah terletak di bawah mukjizat seorang Nabi dan di atas daulat seorang raja, dan apabila seseorang raja itu tidak memiliki daulat, ia langsung tidak mempunyai peluang apabila berhadapan dengan satu pasukan yang di dalamnya ada wali-wali Allah yang memiliki karamah.

      Sesuai dengan tajuk sdr KD, saya telah lama berpendapat PAS dan UmNo akhirnya akan bersekutu sesama mereka dan barangkali ada juga pihak lain di dalam persekutuan itu disebabkan hanya di dalam keadaan itulah akan berlaku kekacauan politik yang menyebabkan darurat perlu diisytiharkan.

      Maka apabila mangkatnya seorang Raja Arab Saudi yang diikuti oleh perbuatan kuasa 3 orang putera Bani Saud, dan Malaysia pula diisytiharkan darurat, maka berjaga-jagalah dan kuatkan semangat kerana pada detik itulah panji hitam akan muncul dari arah Timur, melalui seruan si Pembawa Panji Hitam.

      Tidak percaya apa-apa pun tidak mengapa. Pada akhirnya masa akan membuktikan, kerana apabila Imam Mahdi benar-benar muncul kelak, pada ketika itulah identiti lelaki yang bergelar 'pembawa panji hitam' @ 'pemuda bani Tamim' ini akan terbongkar, in shaa Allah.

      Sehingga ia dibuktikan sebaliknya saya akan kekal mempercayai bacaan saya bahawa Tun M adalah orangnya.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    3. Tun mahathir sudah 93 tahun ...sempatkah Tun mahathir jumpa imam Mahdi yg tiada siapa yg tahu bila akan muncul....kalau dilihat keadaan sekarang islam masih kuat diamalkan jadi imam mahdi lambat lagi akan muncul...mungkin tun mahathir dulu yg gol..

      Delete
    4. Bila disebut pertempuran yg biasa dipahami bermaksud satu peperangan bukan pertandingan seperti politik....

      Ditimor mekah blm ada orang yg menang tiap pertempuran kerana blm ade peperangan atas nama jihad di jalan Allah....tak perlu disamakan pemuda tamim panji hitam dgn tun mahathir yang dah hampir ke garisan penamat dan bukan jihad dijalan Allah..

      Delete
    5. Dua komen balas yang langsung tidak menjawab dengan sebarang isi.

      Seorang mempersoalkan umur 93 tahun, tanpa menyedari bahawa 93 tahun itu sendiri sudah luar biasa. Apabila Allah menganugerahkan seorang manusia dengan umur yang luar biasa panjang berserta dengan kesihatan, kecergasan dan kecerdasan yang luar biasa, akal yang sihat akan berkata 'orang ini pasti telah ditakdirkan Allah untuk sesuatu yang luar biasa juga sifatnya'.

      Imam Mahdi masih lambat untuk muncul? Kenapa? Takut dengan bacaan saya bahawa sang Imam akan muncul selewatnya pada Februari 2019 dan Tun M akan menjadi orang pertama berbai'ah kepadanya? Februari 2019 adalah tarikh di mana tempoh kematian Sultan Abdul Hamid Uthmani akan mencecah 101 tahun sedangkan hadith mengenai mujadid umat menyebut tempoh maksimumnya ialah 100 tahun. Setakat bercakap kosong tanpa hujahan balas budak tadika pun boleh.

      Ada juga seeorang yang mengatakan pertempuran hanya bermaksud peperangan bersenjata dan bukan politik. Dari mana dia mengambil definisi ini? Tun M malah menyebut PRU14 adalah pertempurannya yang terakhir.

      Rujuk semula hadith kemunculan panji hitam dari arah Timur, Nabi saw telah bersabda "kemudian mereka akan membunuh kamu dengan pembunuhan yang belum pernah dilakukan oleh mana-mana kaum sebelumnya".

      ( فَيَقْتُلُونَكُمْ قَتْلًا لَمْ يُقْتَلْهُ قَومْ)

      Ia bermakna pertempuran besar ini akan berlaku dengan kaedah yang tidak pernah dilakukan oleh mana-mana kaum sebelum itu. Makanya, ia pastilah bukan pertempuran bersenjata kerana kaum2 lain sebelum kaum akhir zaman, mereka semua bertempur dengan senjata.

      Perpindahan takhta daripada khulafa Ar-rasyidin kepada Bani Umayyah, dan kemudian kepada Bani Abbasiyyah, dan kemudian kepada Bani Uthmaniyah, semuanya ada melibatkan pertempuran bersenjata sama ada secara langsung atau tidak langsung dan berdasarkan hadith kemunculan panji hitam daripada arah Timur pertempuran besar yang akhir ini sudah pasti bukan melalui senjata.

      Saya mengatakan ia adalah pertempuran hujah dan minda, sama dengan bagaimana Tun M telah memenangi kesemua pertempuran yang ia ketuai sebelum ini.

      Yang paling jelas dan ketara ialah satu perkara. Semua yang cuba menyangkal, tidak ada seorang pun yang mampu menunjukkan kepada saya siapakah selain Tun M yang menepati definisi berikut : "seorang pemimpin dari sebuah negeri Islam di Timur, yang mengetuai sebuah pasukan yang telah menyertai banyak pertempuran pada zaman fitnah dan mereka menang kesemuanya".

      Wallahu a'lam.

      Delete
    6. Dlm komen yg lepas2 nujum pendusta john doe pernah kata yg dimaksudkan dgn panji hitam adalah songkok hitam yg selalu dipakai oleh org2 melayu...kahkahkah

      Delete
    7. Ninja berpakaian serba hitam, jadinya ninjalah atau pun black power ranjer yg selayak menegang panji hitam lagi pun keduanya berasal dari timur matahari terbit.

      Delete
  21. :) sebaik2 sahaja PRU14 usai, saya dan otai2 lain juga sudah mengatakannya lebih awal dan dapat membaca perhitungan lanjut terjangka (bukan lagi luar jangka). TDM ada game plan nya sebelum PRU14 dan mereka yang tajam dan kuat berfikir boleh menjangka kebarangkalian lebih cepat dan awal. Ini termasuk congakan matematik jika PKR main kasar dengan Tun. Saya juga telah memberi pendapat, akan ada "UMNO" version Tun. Kita tengok siapa lompat siapa dan siapa yang akan menang dan ternganga (jika Anwar confidentlah dia boleh makan tdm kali ini) sebab pada bacaan saya, bukan semua PKR/DAP/Amanah akan sedia bersama Anwar jika lompat melompat terjadi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju 100% dengan padangan ini.

      Sebagai tambahan, daripada bacaan saya, mereka ini tetap akan berjaya memperdayakan YDPA sehinggakan YDPA mengisytiharkan darurat dan Tun M akan ditolak ke pertempuran klimkas. In shaa Allah pasukannya akan tetap menang.

      Bayangkan YDPA ke-15 telah mengambil masa berjam lamanya hanya untuk menyerap fakta bahawa PH telah menang dan Tun sepatutnya mengangkat sumpah sebagai PM, dan UmNo bukan parti yang memiliki majoriti sokongan di Parlimen.

      Selain isu DAP, AMANAH dan PKR, ia juga adalah isu UmNo-PAS.

      Apabila UmNo dan PAS bersekutu, mereka hanya akan kehilangan sokongan daripada segolongan yang signifikan di dalam parti masing-masing. Hasilnya mereka tetap tidak akan menjadi majoriti.

      Hampir 30 tahun pengikut PAS diajar UMNO adalah kafir dan hampir 30 tahun pengikut UMNO merasa tertekan dikafirkan oleh PAS, takkan dengan begitu mudah kesemua mereka ini akan menerima penyatuan dua parti ini tanpa sebarang bantahan.

      Kot mana pun yang UmNo, PAS dan barangkali sebahagian PKR sendiri pun mahu lakukan untuk jatuhkan Tun M, Tun M akan kekal dengan mandat majoriti, in shaa Allah.

      Perhatikan juga fakta berikut :-

      1. Penggal YDPA ke-15 hanya akan tamat pada 2021.

      2. Tempoh dua tahun peralihan kuasa yang dipersetujui oleh Tun M akan tamat pada Mei 2020.

      Sedangkan bacaan saya due date untuk kemunculan Khalifah Mujaddid terakhir umat jatuh pada Februari 2019 (seratus tahun kemangkatan Sultan Abdul Hamid Uthmani), due date itu akan berlaku sebelum Anwar layak menuntut janji daripada Tun M dan ketika YDPA ke-15 masih di dalam penggal pemerintahannya.

      Dan ingatlah juga, Tun M naik menjadi PM melalui sistem demokrasi maka ia tidak mempunyai hak untuk membuat penyerahan kuasa kepada mana-mana individu pun. Hak untuk menyerahkan kuasa dan takhta hanya wujud dalam sistem monarki dan tiada di dalam demokrasi.

      Di dalam demokarasi, apabila seseorang pemimpin itu turun maka penggantinya hanya akan naik melalui mandat majoriti sama seperti yang diperolehi oleh si pemimpin yang turun itu dan bukan melalui pewarisan.

      Masa akan menjadi penyelamat kepada umat Melayu dan Islam daripada kehancuran akibat tindakan segelintir kaum ini yang mendahulukan kepentingan peribadi berbanding kepentingan umat, in shaa Allah.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    2. Sala seorang akan menjadi ketua pembangkang.

      Delete
    3. Bro john...Agong lewat kerana SPR lengahkan persembahkan keputusan pru...

      Delete
    4. Bro John Doe. Telahan saudara ttg pemuda Bani Tamim mungkin tepat dan mungkin jugak tidak. Bagaimanapun yang pastinya pemuda Bani Biyen dah pun ke laut bersama panji2 tengkoraknya.

      Delete
    5. Amanah akan tetap bersama Tun kerana permusuhan dgn PAS...majoriti PKR dan DAP akan bersama anwar...pemimpin2 DAP yg ade semuanye kenal siapa dan kelicikan tun mahathir...

      Perjuangan utama tun untuk naikkan boboi seblm pergi buat selama2,nye...

      Kalau najib naikkan boboi dlm umno tun mahathir tidak akan tinggalkan umno walaupon najib merompak billion2...

      Delete
    6. Hanye kepala lanun yg kenal kepala pencuri..

      Delete
    7. wah best betul .. cybertrompah pas umno cucuk sana cucuk sini dalam post ni.. kesian cerita umno-pas dah basi ke tak ada cerita sensasi. kah kah kah

      Delete
    8. Sdr anon 9:51

      Ada banyak perkara yang tersirat di sebalik kelewatan Agung menerima Tun M mengangkat sumpah. Sama seperti alasan tersirat mengapa Tun M tidak hadir pertabalan Agong yang ini.

      Kebanyakan manusia hanya melihat yang tersurat tetapi apabila kita cuba mencari sesuatu yang tersirat, maka kita akan melihat gambaran yang jauh lebih besar daripada apa yang kelihatan.

      Dengan pertabalan Agong ke-15, Malaysia telah menepati khabar nubuwwah Nabi Daniel a.s iaitu 'a Kingdom with 10 kings wearing 10 crowns', dan Tun M telah 'diselamatkan' apabila tidak menghadiri majlis pertabalan tersebut.

      Selama 60 tahun sebelumnya, dengan 14 raja yang menjadi YDPA, Malaysia hanya mempunyai 9 orang raja dan salah seorangnya akan memakai 2 mahkota serentak. Mahkota "king of a small kingdom within the Kingdom" dan Mahkota "The Supreme King of The Kingdom".

      Sila google 'The Prophecy of 10 Kings' dan sahabat2 akan dapat memahami sedikit sebanyak maksud saya. Dulu saya sendiri buntu bila memikirkan mana ada tempat di dalam dunia ini yang menepati khabar nubuwwah tersebut, tetapi apabila YDPA ke 15 melalui proses pertabalan tersebut, maka kebuntuan saya telah dijawab. Ia sememangnya adalah Malaya, Kingdom yang kini memliki 10 orang raja.

      Ingatlah, Nabi Daniel a.s (Nabi yang menyampaikan khabar tersebut) adalah juga seorang Nabi yang benar di dalam Islam. Baginda disebut di dalam hadith Nabi Muhammad saw dan malahan sejarah Islam merakamkan jasadnya yang utuh sebagai tanda mukjizat telah dikebumikan oleh Khalifah Umar Al-khattab, sesuai dengan doanya agar jasadnya dikebumikan oleh seseorang daripada umat Nabi besar akhir zaman (perkara ini memang ada di dalam hadith).

      Apabila Tun M dipanggil menjadi orang pertama berbai'ah kepada Imam Mahdi di Masjidilharam, maka ketiadaannya pada majlis pertabalan Agung ke-15 akan kelihatan tiada kudis pun dan malahan mempunyai hikmah yang jauh lebih besar di belakang hari. Hikmahnya hanya akan kelihatan apabila hari itu tiba.


      Sdr anon 9:57

      Terima kasih di atas pandangan itu. Seperti yang selalu saya katakan, hanya masa yang akan membuktikan sama ada telahan saya Tun M adalah pemuda Bani Tamim adalah betul atau salah, dan bukan golongan yang memperolok-olokkan saya mahupun yang cuba menyangkal tetapi langsung tidak mempunyai isi.

      Saya mungkin salah kerana selagi telahan saya tidak dibuktikan sebagai tepat ia tetap berkemungkinan meleset.

      Walaubagaimanapun seperti yang telah saya sebut beberapa kali, saya akan kekal dengan telahan saya ini melainkan dibuktikan sebaliknya.

      Bukti sebaliknya itu hanya akan berlaku apabila Imam Mahdi benar-benar muncul di Masjidilharam, manusia mahu berbaiah kepadanya dan, dia menolak penerimaan baiah kecuali dengan syarat si Pemuda Bani Tamim ini menjadi orang pertama yang berbai'ah kepadanya dan dibuktikan bahawa Tun M bukanlah orang itu.

      Hanya selepas perkara ini berlaku dan orang yang dipanggil menjadi yang pertama berbai'ah kepadanya di Masjidilharam bukan Tun M, maka ketika itulah saya akan percaya bahawa orang tersebutlah pemuda Bani Tamim dan bukan Tun M.

      Ada pula percubaan untuk menyangkal daripada orang-orang yang langsung tiada sebarang isi dalam hujahan mereka mahupun mereka yang memperolok-olokkan itu bukanlah penyangkalan namanya. Ia tidak menjadi kudis bagi saya.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    9. jangan meraban sangat jon doe .. ko baik bukak blog teori konspirasi sendiri... ko membebel la kat sana.. bukan tak suka ko post pasal teori gini cuma tak relevan dan hanya mengundang fitnah..

      Delete
  22. Perkasakan BR1M, bukan hapuskan'
    Mohamed Khaled Nordin

    30 Ogs 2018, 11:23 tengahari (Dikemaskini 30 Ogs 2018, 11:33 tengahari)

    A A
    ULASAN | Saya kesal dengan kenyataan kerajaan berhubung niat membatalkan program Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M).

    Apa yang lebih dikesalkan, alasan bahawa pemberian bantuan sedemikian akan menjadikan masyarakat kita manja dan terbiasa dengan bantuan.

    Saya berpendapat BR1M harus dinilai secara adil dan objektif.

    Pertama, inisiatif cetusan idea Bank Negara Malaysia yang kemudian dilaksanakan oleh kerajaan BN pada 2012 itu bertujuan membantu penerima yang memerlukan.

    Ia bukan sahaja dilakukan secara berkala, malah kelompok penerimanya adalah jelas dan bersasar.

    Kedua, ia adalah inisiatif yang berfokus bagi mengurangkan impak pelan rasionalisasi subsidi kepada golongan B40.

    Ketiga, ia merupakan pendekatan yang relevan kepada sistem kebajikan dan perlindungan sosial negara dalam konteks meningkatkan kuasa beli dan keupayaan melakukan perbelanjaan yang diperlukan isi rumah.

    Risau keluhan B40 terabai

    Ia termasuklah bagi berhadapan dengan kos pembelian barang-barang dapur, membayar bil bulanan dan perbelanjaan harian lain.

    Para pakar termasuk ahli akademik dan pihak dalam industri mengatakan, kuasa membeli golongan berpendapatan rendah telah meningkat dengan pelaksanaan BR1M, terutamanya mereka yang tidak dapat menanggung beban kenaikan kos sara diri.

    Dalam Malaysian Economic Monitor 2014 - iaitu laporan dikeluarkan Bank Dunia - ada dinyatakan manfaat dan matlamat BR1M telah sampai sehingga 90 peratus golongan sasar dan berjaya mengurangkan tahap kemiskinan golongan tersebut.

    Laporan Ekonomi 2016/2017 yang dikeluarkan Kementerian Kewangan mendapati bilangan isi rumah yang berpendapatan RM3,000 ke bawah turun kepada 24.3 peratus daripada 52.7 peratus pada 2009.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahathir ingat penerima Brim sudah kaye raye mcm anak2 dia...
      Rakyat malaysia terutamanye melayu masih bwrsepah fakir miskin sejak zaman mahathir pm lagi..nelayan petani dan yg gaji kecil yg masih perlu bantuan...hapuskan bantuan mcm cari bala untuk pru15..

      Delete
    2. Melayu masih miskin? Ingatkan dah kaya sejak umno memerintah. Kikikikikiki

      Delete
    3. 22 tahun memerintah, anak dia je yg kaya, org lain kayap.

      Delete
    4. Dan kroni2 seperti Daim dan john doe...

      Delete
    5. Nama john doe ni keturunan melayu dari celah mana?...sama mcm nama bront palari...

      Delete
    6. Sdr anon,

      John Doe bagi masyarakat umum akan membawa maksud 'si fulan'.

      Walaubagaimanapun khusus bagi diri saya John Doe adalah nama keturunan saya apabila diInggeriskan.

      Nama Melayu saya yang sebenar mempunyai ciri-ciri dan maksud di dalam bahasa Turki, Arab, Parsi dan Hindi. Itupun nama saya ini tetap boleh diInggeriskan seperti nama John Doe yang Melayunya adalah dot dan dot.

      Seperti sdr KD saya untuk menggunakan nama pena yang tetap dan tidak bertukar-tukar, dan tidak pula berlindung di sebalik 'anon'.

      Terima kasih di atas persoalan dan setakat itulah jawapan saya.

      Delete
  23. John Doe, perang apa yg dr Mahathir menang? Perang pistol air?

    Ada ke kalau menang dlm pertempuran politik kau kata menang pertempuran, tapi bila time kalah, kau kata itu bukan maksud kalah yg sebenarnya. Ini apa benda yg berbelit-belit ni. Yg 93 tahun kau kata pemuda bani Tamim? Ajaran Tuhan Harun ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia sendiri cipta istilah dan definasi...

      Delete
    2. Isu yang sama yang telah saya jawab beberapa kali. Pendusta hanya mampu berpusing-pusing sahaja.

      Teruskan berdusta dan membenci kebenaran kerana panji hitam pasti akan berkibar. Ia adalah khabar nubuwwah dan bukan khayalan saya. Maka ia pasti akan berlaku.

      Hanya masa yang memisahkan.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    3. Kalau dr mahathir boleh kalahkan najib dan anwar lari pecut 200 meter baru aku percaya dr mahathir adalah pembawa panji hitam.

      Delete
  24. Ringgit dibuka lebih rendah berbanding dolar AS

    Bernama
    ShareTweetPinMail

    Penanda aras minyak mentah Brent dicatatkan pada AS$77.54 setong.

    KUALA LUMPUR: Ringgit dibuka rendah berbanding dolar AS hari ini berikutan kekurangan minat belian dengan harga minyak meningkat, kata peniaga.

    Pada 9 pagi, unit tempatan diniagakan pada 4.1060/1090 berbanding dolar AS daripada 4.1050/1080 pada Rabu.

    Ekonomi malaysia kekal lemah dibawah Tun mahathir?...

    ReplyDelete
  25. Kerajaan baru tapi cerita lama buat keluarga mangsa culik

    Nurul Azwa Aris
    ShareTweetPinMail

    Isteri pastor Raymod Koh, Susanna Liew berkata beliau kecewa kerana kerajaan baru tidak menghubunginya walaupun selepas 100 hari mengambil alih Putrajaya.

    KUALA LUMPUR: Telah hampir 4 bulan sejak Pakatan Harapan (PH) mengambil alih kerajaan persekutuan, tetapi bagi Susanna Liew yang kehilangan suami sejak Februari tahun lepas, tidak banyak yang berubah.

    Liew berharap dengan bertukarnya kerajaan, pentadbiran baru akan dapat menjejak keberadaannya suaminya, pastor Raymond Koh


    Kerajaan baru Tun mahathir lemah seperti BN?..

    ReplyDelete
  26. Tahniah Petron Kerana Dianugerahkan Dengan Projek Daddykasi

    Tahniah petron yang kini dilantik menjadi pembekal bahan api kepada kegunaan kenderaan Kerajaan PH. Pastinya kejayaan ini adalah usaha berterusan syarikat serta semangat daddykasi yang diterapkan oleh pasukan. Alhamdulillah, inilah yang Perdana Menteri maksudkan supaya Rakyat Malaysia jangan mengharapkan kepada tongkat.

    Adakah ini agihan harta rampasan perang? Anak siapakah yang bertuah ini yang syarikat minyaknya dapat kontrak Kerajaan? Tentulah beliau merupakan seorang peniaga yang daddykasi yang tidak perlukan tongkat dan bantuan kerajaan untuk maju. Kita orang kampung, pekebun, petani, penoreh getah, peneroka Felda dan nelayan, BR1M pun dipanggil rasuah.

    Kita fikir baik sajalah. Mungkin harga Petron jauh lebih murah dari Petronas. Mungkin ada banyak kelebihan yang Petron boleh tawarkan kepada Kerajaan PH berbanding Petronas. Kita kena beri peluang kepada siapa yang membantu Kerajaan PH. Yang ini, tak perlu tender atau sebut harga. Cukup sekadar 'Direct Award' atau Rundingan Terus.

    Tahniah Petron sekali lagi. Terima kasih pengundi-pengundi PH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenape tak kasi sama Petronas sahaja?...inilah perjuangan sebenar tun mahathir nak bantu kayekan anak2 dia...

      Bantuan melayu miskin nak di hapuskan kununnye akan jadi malas...

      Aku setuju tun mamakdir kekal jadi pm...

      Ape guna pm yg dikatakan hebat ade panji2 temgkorak hitam kalau nak susahkan melayu tapi nak senangkan geng2 sendiri saja....

      Delete
    2. Najib senangkan geng dia boleh pulak. Kikikikiki

      Delete
    3. Tun mahathir kata nak selamatkan malaysia....memang selamat laa..u

      Delete
  27. Ada X sape2 dlm blog ni boleh beri pencerahan mengapa tun m n konco2nya (spt tun daim) seolah2 takut Anwar jadi PM? Adakah mahathir bimbang segala legasinya atau kekayaan anak2nya n kroninya akan musnah apabila Anwar mnjadi PM? Sy nmpk seperti tun m bagaikan bimbang segala rahsia atau salahlakunya ketika 22 tahun mnjadi PM (mgkn ada) akan dibongkar oleh anwar...sbb tu mahathir Sgt takut kalau BN tumbang sejak Dr zaman Pak lah lg..sbb Tu dia tekan Pak lah utk lepaskan jwtn..zaman najib bgtu jgk..beliau Sgt takut jika BN tumbang sbb jika pembangkang Naik maka segala salahlakunya dulu akan terbongkar...sbb Tu dia cepat2 menyeberang ke PH Dan spt mendesak supaya jwtn PM diberi kpdnya..skrg dia dh jd PM..Dan musuh2 dulu tlh dikawal.dia selamat..xde ruang utk bekas musuhnya yg skrg mnjd sekutunya utk membongkar segala salahlakunya duku(spt isu Forex 30 billion, perwaja,kronisme n nepotisme)...tp APA akan JD jika Anwar mnjd PM nnti?atau tun m menutup Mata nanti? Nasib mukhriz?nasib daim?nasib kroni2nya..sama2lah Kita nantikan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha....anwar jadi piem maka semua rakyat gumbira.....kerala n the gang bole bungkus......pkr the best.....mampus bersatu....

      Delete
    2. Azizah anak beranok serta penganut partai pkr pecaya anuar bukan peliwat.....anwar akan jadi piem....zahid pun gumbira

      Delete
    3. Patutnya tun M jangan buat bersatu dan jangan kacau najib....barulah selamat...pikirkan dan jgn jadi bodohhhhjj

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. Pendapat yang kelakar daripada sdr Qastan. Tun M takut Anwar akan membongkarkan salah lakunya? Hehehe..

      Begini rupanya tahap pemikiran seseorang yang cuba menyangkal hujahan saya bahawa Tun M adalah calon tunggal Pemuda Bani Tamim yang dikhabarkan. Benar-benar seperti hujahan Tumpat 'sesat itu neraka'.

      Patutlah ia tidak memahami definisi 'MENANG' dan 'TEWAS'. Sekiranya ia menjadi pengadil nescaya ia akan diketawakan orang apabila mengisytiharkan pasukan bola yang menyumbat 2 gol sebagai pemenang sesuatu perlawanan sedangkan ia bolos 12 gol kepada pihak lawan.

      Apabila Najib menjadi PM dan mengerahkan segenap agensi kerajaan mengorek segala rekod Tun M dan anak-anaknya mereka tidak berjumpa dengan satu apa pun modal untuk digunakan ke atas Tun M hatta 'lari cukai'.

      Maka ditubuhkannya RCI Kangaroo untuk memperlihatkan seolah-olah Tun M telah melakukan salah laku di dalam kehilangan wang di dalam pelaburan Forex 30 tahun yang lampau. Hasilnya pun menjadi kanggaroo. Begitulah terdesaknya Najib.

      Kini nyanyian lagu yang sama mahu didendangkan lagi.

      Sudahlah saudara, tak perlu pecahkan kepala memikirkan perkara yang tidak sampai di pemikiran saudara apatah lagi untuk memikirkan perkara yang mahu diada-adakan.

      Tunggu sajalah apabila Panji Hitam itu telah berkibar sama ada telahan saya mengenai Tun M adalah betul ataupun salah.

      Tun M takut Anwar jadi PM? Hehehe, sdr memang kelakar habis. Apa pun harap saudara tidak berkecil hati dengan saya kerana saya hanya cuba menyampaikan dengan cara 'mengetuk minda' saudaa yang kelihatan tertutup.

      Delete
  28. Selagi boboi mukhriz blm selamat kedudukan dlm politik tun mahathir takkan bersara...

    Dlm umno mukhriz tak ade jawatan...dlm Bersatu jawatan secara lantikan...dlm pemilihan Bersatu boboi blm tentu menang tanpa tun mahathir...

    ReplyDelete
  29. Polis tersentuh nasib 5 beradik tak mampu sekolah

    Bernama
    30 Ogs 2018, 4:22 petang (Dikemaskini 30 Ogs 2018, 4:24 petang)

    A A
    Lima beradik dari Kampung Bukit Larek, Pokok Sena dekat Alor Setar yang tidak mampu bersekolah berikutan kesempitan hidup mendapat perhatian apabila anggota polis Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Setar menghulurkan sumbangan selepas tersentuh melihat nasib keluarga berkenaan.

    Ketua Polis Daerah Kota Setar ACP Mohd Rozi Jidin berkata empat daripadanya pernah bersekolah dan terpaksa berhenti kira-kira lebih setahun yang lalu berikutan hilang tempat bergantung selepas ayah mereka ditahan atas kes jenayah.

    "Mereka berdepan dengan masalah kekeluargaan, kemiskinan dan pendidikan yang tidak sempurna jadi melalui Tanggungjawab Sosial Korporat (CSR) kita telah bekerjasama dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan Pejabat Zakat untuk bantu keluarga ini.

    "Apa yang kita fokuskan adalah mengenai pendidikan anak-anak ini kerana mereka sebenarnya mahu ke sekolah tetapi terpaksa memadamkan impian tersebut berikutan kesempitan hidup," katanya kepada pemberita di Alor Setar, hari ini.

    Terdahulu, Mohd Rozi bersama 40 orang yang terdiri dari anggota IPD Kota Setar, JKM Pokok Sena dan Pejabat Zakat Pokok Sena hadir ke rumah keluarga itu di Kampung Bukit Larek, Pokok Sena selain menyerahkan sumbangan hasil kutipan daripada pegawai dan anggota IPD Kota Setar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul ke ni melayu miskin di negeri tun mahathir yg di perintah oleh Boboi?...

      Ini mcm tun mahathir nak hapuskan brim?...tambah bisnis anak dari wang kerajaan PH...

      Delete
    2. Mcm ni ke tun mahathir nak istihar malaysia negara maju 2025?...

      Berapa ramai lagi melayu miskin yg tidak dilaporkan...berape banyak lagi nak tambah kekayaan anak?...

      Delete
    3. Aikk?? Takkan dah 61 tahun UMNO memerintah Melayu masih miskin? Impossible. Kikikikiki

      Delete
  30. IKLAN LGBT SEKEJAP OK?

    burit... bila dijilat sedap..yg kena jilat...dah berarir boleh tusuk kote bengkok ke dalam peti burit.

    lepas habis syok..dengan burit, kotek lobang jubo..pas tuuh ambik tisu lap lobang jubo..kemdian jilat..kasi air liur masuk dlm lobang jubo..

    kemdian... masukkan batang pelir ke dlm lobang jubo.. tekan tarik...

    tekan tarik..

    tekan tarik..

    tekan tarik laju...

    air terpancut2 dalam lobang jubo..

    jimat..tak payah pakai kondom..pil perancang.. nikmat nya gila babi

    ReplyDelete
  31. Babi itu diharamkan kepada orang Islam untuk makan dan berdosa jika disentuh dengan sengaja dan perlu disamak jika terkena.

    Bagaimana yang lebih buruk dari babi.

    ReplyDelete