Saturday, August 18, 2018

AHLI DAN PENGUNDI PAS KENA LEBIH BERHATI HATI DI PRK SERI SETIA..


Ku sangka undi PAS masuk syurga.... Rupanya masuk umno.. 
Kikikikiki.. ..

47 comments:

  1. Pas bukan komponen PH
    Tak payahlah sibuk pasal PAS lagi
    Dah bercerai, buatlah cara dah bercerai
    Dia nak berbaik dgn siapa pun, dia punya pasal lah.

    Kecuali lah kau dah GILA TALAK, kalau tidak pun, GILA BABI

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini blog PH. Tuan punya blog nak hentam sesiapa pun dia punya pasallah. Yg kau menyibuk pehal?

      Delete
  2. Pas musuh politik PH daa ngok..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau musuh, layanlah sebagai musuh
      Yg marah sgt Pas berbaik dgn umnO, apahal? Sbb gila talak lah kan?
      Tua pun bodoo lagi

      Delete
    2. Ko pulak muda2 lagi dah bodoh. Tua esok jadi bangang. Kikikik

      Delete
    3. Nak suruh layan pas dgn baik?...pas duk ngutuk ph boleh plak...bodooh..

      Delete
  3. Sekali kata tak ade kerjasama...sekali merayu pertolongan tuan besar umno...

    Nak tapi takut...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekor lg menyibuk pasal PAS.
      Tua pun bodoo lagi

      Delete
    2. Yg ko pulak menyibuk kat blog PH pehal? Bodoh ke? Kikikikiki... Pergilah blog umno. Muahahahahaha

      Delete
  4. Umno perlukan pas kerana umno dah lemah...kalo umno kuat pas sebelah mata pon tak dipandang...

    Tapi lobai Pas memang bodooh sejak telan duit haram umno...pas merasa dah besar kapla..

    ReplyDelete
  5. Umno restu ahli berkempen untuk PAS di Seri Setia

    18 Ogs 2018, 5:26 petang (Dikemaskini 18 Ogs 2018, 5:34 petang)

    A A
    PRK SERI SETIA | Umno membuat ketetapan untuk meningkatkan kerjasama dengan PAS di PRK Seri Setia ke satu tahap lebih tinggi daripada yang diberikan PAS pada PRK Sungai Kandis yang lalu, kata Setiausaha Agung Umno, Tan Sri Annuar Musa.

    "Umno membuat ketetapan untuk meningkatkan kerjasama dengan PAS di PRK Seri Setia ke satu tahap lebih tinggi daripada apa yang PAS beri di Sungai Kandis.

    "Pemimpin kanan Umno di benarkan turut mengiringi calon PAS hari ini di pusat penamaan calon sebagai tanda sokongan moral," kata Annuar dalam suatu hantaran di media sosial hari ini.

    Menurut anggota parlimen Ketereh itu, sekiranya diminta, Umno membenarkan pemimpin dan penceramahnya untuk berkongsi pentas serta berkempen untuk calon PAS, malahan jentera cawangan Umno juga perlu memberi kerjasama kepada PAS.

    "Sekiranya diminta, pemimpin dan penceramah Umno di benarkan berkongsi pentas dan berkempen untuk calon PAS.

    Kerjasama jentera

    "Jentera Umno di cawangan di benarkan memberi kerjasama sepenuhnya kepada jentera PAS kiranya di minta," katanya.

    ReplyDelete
  6. Yg penting Perpaduan Ummah sudah tercapai perlu kukuh kan lagi perpaduan ini...

    ini yg ditakuti maha fitnah... mahafitnah tahu anak cucu dia akan jadi mangsa dendam lepas ni... insyallah klu perangai pengkhianat ini mati ... keturunan pengkhianat ini perlu digapuskan dari membarah di Malaysia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau tu yg pengkhianat. Dah tau perompak kau pegi sokong buat apa?

      Delete
  7. Umno memperlekehkan pas...pertolongan pas di sg kandis amat kecil bagi umno..
    Memanglah kecil kerana umno tuan besar...pas parti kecil yg merasa besar kapla...

    Pertolongan pas tak menangkan lokeman edem..umno nak ajar pas cara bekerjasama yg betul..

    ReplyDelete
  8. Undian dalam talian di Facebook pandangan rakyat mengenai prestasi Kerajaan Pakataan Harapan

    Posted onFriday, August 17, 2018 -08-17 18:00:42'AuthorKamaluddin @ 阿列克斯

    ShareTweet

    Undian telah telah dibuat di media sosial sama ada rakyat Malaysia suka dengan prestasi Pakatan Harapan menjelang 100 hari mentadbir negara.

    Di kumpulan / page facebook yang menyebelahi Pakatan Harapan juga menyaksikan undian tidak menyebelahi kerajaan PH.

    Friends Of PDRM (Undian berakhir 8 jam, terkini 7.1k undian)
    https://www.facebook.com/fopdrm/posts/1745754868813342?tn=-R
    Puas Hati – 24%
    Tidak Puas Hati – 76%

    Kelab Maya Mahathir (undian tamat, 54k undian)
    https://www.facebook.com/kelabmayamahathir/posts/1944703745829540
    Puas Hati – 12%
    Tidak Puas Hati – 88%

    Suara Rakyat. (undian tamat dalam tempoh 9 jam. terkini 40,5k undian)
    https://www.facebook.com/suararakyatpage/posts/1098695026975680
    Puas Hati – 21%
    Tidak Puas Hati – 79%

    Otai Bersih (tiada tarikh tamat pengundian, terkini 35.4k undian)
    https://www.facebook.com/OtaiBERSIH/posts/1145524815624050
    Puas Hati – 20%
    Tidak Puas Hati – 80%

    The Patriots (undia berakhir tempoh 6 hari, terkini 39.1k undian)
    https://www.facebook.com/thepatriotsasia/posts/888035561390470
    Puas Hati – 11%
    Tidak Puas Hati – 89%

    The Malaysian Insight (undian ditutup – 53k undian diterima)
    https://www.facebook.com/themalaysianinsight/posts/1777492365699549
    Puas Hati – 33%
    Tidak Puas Hati – 67%

    TTKM (undian ditutup – 28.2k undian)
    https://www.facebook.com/tenteratrollkebangsaanmalaysia/posts/2251405361756413
    Puas Hati – 10%
    Tidak Puas Hati – 90%

    Apa citer ni cik KD?
    Kah kah kah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Undian syok sendiri yg tak memberi sebarang kesan. Mcm anjing menyalak bukit. Bak babi menjerit. Kah kah kah..

      Delete
    2. Memang syook pon sebab dah menang..yg kalah duk merapu kesediham....hahaha..

      Delete
  9. busuk hati dengki kesumat teepancar didiri lobai2 pelahap. Ahlul bahlul walaunta pun naik sawan mcm anjing takut terlepas kunci syurga. Segala hujah, pertimbangan akal hilang. Wala jadi utama,biarpun sudah jelas nyata mungkar, fitnah puak melayu kuno jumud umnopas. Perintah utama Allah snggup dikambus, hijab...semua demi wala melayu islam (palsu).

    Wahai saki baki tak banyak Umno Pas, teruskanlah ikut suka hati kamu. Dlm diam diharap sempat taubat lah dari melokmanaadamkan diri sendiri.
    Bodh bhaiii....

    ReplyDelete
  10. Mahathir’s 100 days in office: Scorecard

    KUALA LUMPUR: Malaysia’s 93-year-old leader Dr Mahathir Mohamad marks his 100 days in office having delivered on several of his election campaign pledges.

    With all of the promises completed or already started, Mahathir gave himself full marks for the 10 pledges for this period, and said the government has met 21 of all 60 items in its full manifesto.

    He’ll have a tougher task on some of his other economic goals, including bringing down debt and sustaining economic growth, as global risks from a trade war and emerging-market slump continue to mount.

    Mahathir is cutting government jobs and has halted some China-linked projects as he tries to rein in debt and liabilities exceeding RM1 trillion (US$244 billion) inherited from the previous administration. He began a five-day trip of China yesterday as he seeks to renegotiate the terms of some of the investment contracts.

    Here is a checklist of Mahathir’s 100-day pledges and how the new government has fared so far:


    Pledge: Abolish the goods and services tax (GST).

    Status: Completed

    The government cut the 6% GST rate to zero starting June 1 and repealed the law. It has prepared a sales-and-services tax to take its place in September.

    Pledge: Stabilise petrol prices and introduce subsidies.

    Status: Completed

    Malaysia allocated RM3 billion to subsidise the prices of RON95 gasoline and diesel and keep them fixed in 2018.

    Pledge: Erase debts imposed on farmers and small landowners linked to the state plantation company, Federal Land Development Authority, or Felda.

    Status: In progress

    The government is studying ways to do this, including by reducing debt taken by farmers for replanting and erasing part of loans used to buy shares in FGV Holdings Bhd, said Mahathir, without setting a date for when this will happen.

    Pledge: Introduce pension fund contributions for housewives under the Employees Provident Fund scheme.

    Status: In progress

    Registration for this non-mandatory programme opened this month, despite the government earlier warning that it may be delayed.

    Pledge: Equalise and raise minimum wages across the nation.

    Status: In progress

    While some details of the plan have been provided, it hasn’t been implemented yet. The government plans to review the level every two years and raise it to RM1,500 within five years.

    Pledge: Postpone repayment of student loans under the PTPTN program for lower-income citizens, and abolish the policy that bans defaulters from leaving the country.

    Status: In progress

    The government has removed thousands of people from the travel blacklist for defaulting on their student loan payments. It has also asked Malaysians to update their income information to be eligible for a suspension in repayments without saying when the postponement would take effect.

    Pledge: Set up Royal Commissions of Inquiry on institutions including 1MDB, Felda, the Tabung Haji pilgrimage fund, and reform governance of these agencies.

    Status: In progress

    Malaysia has set up a task force to investigate troubled state fund 1MDB, and a separate Institutional Reforms Committee that had sent in their recommendations to Mahathir’s advisers. He said the Royal Commissions of Inquiry hasn’t been set up because investigations are ongoing.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pledge: Set up a special cabinet committee to properly enforce the Malaysia Agreement 1963, which was aimed at safeguarding special interests of the states of Sabah and Sarawak before they agreed to became part of Malaysia.

      Status: In progress

      This group has already been formed, but putting the rights into action may be a different story. Economic Affairs Minister Mohamed Azmin Ali warned that granting 20% royalty to the oil-producing states, a main part of the rights, would take time.

      Pledge: Introduce a health card program with RM500 funding for lower-income Malaysians for basic treatments at private clinics.

      Status: In progress

      The pledge may take some time to be fulfilled as the government looks to limit spending. A ministerial memorandum is being prepared, Mahathir said.

      Pledge: Review mega projects awarded to foreign countries.

      Status: In progress

      China has gotten the brunt of this as Mahathir places billion-dollar infrastructure projects on hold to renegotiate terms to either cancel them entirely or pare down the costs

      Delete
    2. Hanya bahlul yg berani cakap pH mungkir janji

      Delete
  11. PAS akhirnya masuk UmNo, dan MCA akhirnya masuk syurga. Hahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas sudah sunatkan mca..kikikikik..

      Delete
    2. Pas sgt meroyan melihat janda tokoh Amanah jadi menteri.
      Pas naik sawan bila stock dedak Jibby terputus.
      Pas terkantoi bila balak dah habis,orang asal pulak bising..
      Pas melopong apabila royalti 20% jadi igauan.
      PAS sudah melokmanadamkan parti dan ahlul bahlul walaunta sendiri.

      Demi kunci syugawi dan 77 bidadari bawah umur dan afsu syahwat...PAS sanggup.

      Delete
  12. Sangat menarik dengan perkembangan ini.Setelah berdekad orang melayu berbalah angkara perebutan undi dua parti ini hari ini tercatat sejarah suatu yang mustahil sebelum ini kini telah menjadi kenyataan Pas dan Umno berkongsi pentas yang sama.Walaupun kedua-dua nya tewas pada pru yang baru lalu rupa nya ini lah jalan yang ditunjukkan Allah swt sebagai peringatan supaya orang melayu perlu bersatu.Barang diingat penyatuan dua parti melayu terbesar ini adalah kekuatan baru yang dijelmakan untuk orang melayu mengembalikan kuasa nya.Selamat berjuang dan selamat menempuhkan kejayaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sembangggggggggg.... Muahahahahaha.....

      Delete
    2. Anon 939, setuju, bernas dan tepat sekali.

      Kalau babi terbaca, babi pun boleh terbang....
      Kikikiki

      Delete
    3. pasumno bersatu, utk perhebatkan menungkat mungkar yg dah nyata. asal melayu islam ok.
      Elik la tu, timbangan akal yg rosak,hati buta 939.Nasib ko labu..melayu tak bodoh dah...tinggal saki baki mcm ko saja. Kuno Jumud abadi

      Delete
  13. Memang tak percaya pas dan umno boleh berkerjasama.Kalau hari ini sebagai permulaan dan hari-hari berikut nya dengan gerakan lebih tersusun dan rasmi maka pru 15 nanti akan menjadi sangat menarik.Orang putih kata power you....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila umno kuat nanti pas diterajang laa...pas pon tajut nak gabong dlm umno...setakat kerjasama untuk menangksn umno kerana lobai dah dibeli oleh prompak...ahli pas boikot umno...

      Delete
  14. "kalau babi terbaca,babi pun boleh terbang"...tak kena langsung dengan padanan itu.Sepatut nya berbunyi "kalau babi terbaca terus terkena stroke lalu kojol sebab takut hihi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul. mengelupor berguling mati.
      Mmg PAS telah dilokmanadamkan...Al Fatihah.

      Delete
  15. Pas tak tahu ker najib simpan duit 14 lori kt rumah..dulu umno baik ker dgn pas klau dh tau pencuri gi kawan gak...apa nak jadi la pas..for sure klau pas kawan dgn umno rakyat mesti benci..pas caya tak yg umno kalah sebab rakyat dh benci

    ReplyDelete
  16. Duit kt rumah najib dgn emas dgn semua termasuk ..oh tak dpat nk cruta banyaknya sampai 14 lori ler dia nk buat aper..klau tk ada apa baik semua tu simpan dalam bank la..aku klau duit banyak tu aku simpan kt bank lagi baik klau simpan kt rumah mana tau hilang kena curi lagi pun zaman dh berubah mana ada msknusia simpan banyak2 duit kt runah selain najib jer...taoi yang heran pas masih tk perasan lagi boleh berkasih sayang dgn umno...umno plak dh tkda harapan dah .dengar nama .zahid.kj.hnudin.az rahim .nazri dan sebagai nyala janji aangkut paut umno takyah dh menyampah..selagi mereka diatas ada lagi jgn harap nk menang pru depan..dorang ni la punca umno turun takhta. Rakyat susah tapi menteri berlagak riak.salah guna kuasaa...sudahnya rakyat tunjuk jaklan keluar .yang paling kesian pas la ..mmber lama semua dh jadi menteri pas gigit jarila kurangkan sikit baik dgn umno .Melayu dh banyak dh buang umbo kt laut.sebab bila rakyat tengok umno jer ingat korup. Korup jer umno..klau pas tak caya gi la tanya rakyat..gi la tanya tak caya...nk sikong pas camna bila pas cinoolot dgn umno..aku plak tengok pas dgh umno rasa mcam nk muntah pun ada...camna plak malakat bole kawan dgn iblis..org umno jgn la marah iblis tu utk saps yg mencuri duit rakyat jee. Org umno yg tak curi duit rakyat korang bukanla iblis...jgn mrah kt aku aku tak salah sebab aku bukan pencuri..kuburkan umno

    ReplyDelete
  17. Sejak beberapa hari ni kecoh satu Malaysia yang saman AES di batalkan. Sebenarnya semua saman AES dah di bekukan prosiding mahkamah sejak 2012 lagi oleh Peguam Negara.

    Kalau dah dibekukan maksudnya saman tu tak didaftar. Bila PH announce saman lama AES batal dan next month akan start balik semua mahacai PH berguling-guling seronok dan megah sebab kononnya PH berjaya kurangkan beban rakyat, dia tak sedar Rakyat Malaysia telah dihadiahkan dengan SAMAN AES yang akan diaktif semula selepas ni sempena hari kebangsaan setelah cerita AES ni dah tak ada sejak 2012 lagi.... SATU MALAYSIA DI KENCINGKAN LAGI.

    (macai ph sakit hati tp tp masih tak mengaku kena kencing. kejap lg mula la mencarut...biasa la, dari bau hancing kepada mulut busuk)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulis panjang, isi kosong. Jah
      goh warong kampong 409. Masok bakul lompat

      Delete
    2. Anon 409, sejak bila kau belajar membohong? Siapa ajar? Umno? Aku dah agak dah?

      Mana fakta sampah kau kutip tentang pembekuan? Otak kau yang beku..

      Perlaksanaan AES berjalan terus tanpa pembekuan, saman dikeluarkan dan denda terus dipungut.. Cuma PDRM tidak buat pendakwaan atau blacklist kesalahan tetsebut.

      Delete
    3. Umno, tipu, fitnah dan macai otak udang berpisah tiada.

      Delete
    4. Rupa2nya sejak 2012 macai dah dibodohkan umno. Malangnya sampai sekarang bodoh tu tak sembuh. Bila masa beku? Kalau beku kenapa sykt tu tambah lagi kamera AES? Lepas ni mesti meroyan pasal bodoh dah terbongkar.

      Delete
    5. 409.
      mmg susah nk mengaku ko tu bodoh. Tp sekurang2nya cuba la minta maaf diatas fitnah ko tu. Tak rugi, belajar tauba sikit.
      Tk der faedah nya ko dok cover ketua2 melayu kuno jumud tu.

      Usah biarkan diri anda di mandikan hancing kencing dan busuk taek low.
      Daah kalaah bhai.

      Delete
  18. Danny Tan 18/8/2017
    Pay AES summonses received after April 15 as soon as possible to avoid court action, warns JPJ



    Do you have an outstanding AES saman? Listen up, because the Road Transport Department (JPJ) has warned those who have Automated Enforcement System (AES) summonses received after April 15 this year to pay up ASAP, or face court action, the New Straits Times reports.

    According to JPJ director-general Datuk Seri Nadzri Siron, motorists who fail to settle their AES compounds of RM150 can be fined a maximum of RM2,000 should their case be taken to court. “Those who received their AES summonses after that date (April 15) will have to pay up. We will not hesitate to take them to court if they fail to do so,” he said.

    AES offenders before April 15 – the date that the Automated Awareness System (AWAS, which AES is now under) and Kejara demerit points system kicked off – will only be charged a levy. “The levy imposed by the government (without threat of court action) is only applicable to those who received their AES summonses before April 15 this year,” Nadzri added

    Itu petikan dari sebuah blog. Jadi bila masa bekunya? Ke otak macai yg dah hancing kena kencing dgn Najib yg beku. Lepas ni tak jawab mesti mencarut kan kan kan kan? Muahahahahahancing

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo buat cerita fitnah macai umno memang jaguh kampong...bila diceritakan penyelewengan umno di tuduh kena fitnah...kepala bapak ko macai bodoo

      Delete
  19. Pemukiman Umno di Janda Baik

    Terdahulu, portal berita Malaysian Insight memetik sumber yang tidak disebut nama, mendakwa Umno memutuskan 15 pemimpinnya perlu berehat seketika dalam tempoh parti itu pulih daripada kekalahannya pada pilihan raya umum ke-14.

    Sumber itu dikatakan mendakwa Najib dan Jamal berada di atas senarai berkenaan, tetapi enggan mendedahkan seluruh nama dalam senarai tersebut.

    Menurut laporan itu, cadangan tersebut diutarakan dalam pemukiman Umno selama dua hari di Janda Baik dan menerima sokongan daripada majoriti peserta.

    Perkara-perkara lain yang dilaporkan dibincangkan ketika pemukiman Umno itu termasuklah cadangan untuk menamatkan tradisi melantik presiden parti sebagai perdana menteri atau ketua pembangkang, tetapi tiada keputusan dibuat mengenai perkara itu.

    Satu lagi cadangan yang dilaporkan pula berkaitan dengan anggota parti yang secara terbuka menyokong Pakatan Harapan semasa pilihan raya umum ke-14 dan ketua-ketua cawangan ditugaskan untuk mengenal pasti anggota tersebut serta mengemukakan nama mereka kepada jawatankuasa perhubungan negeri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno dah nak mampos tapi pas lihat umno masih kuat...sg kandis dua2 si bodoh diterajang..

      Delete
  20. 100 hari: Tangani kos sara hidup rakyat antara pencapaian utama Pakatan Harapan

    Bernama | Published Ogos 18, 2018 07:00 MYT

    Walaupun berdepan kekangan kewangan, isu-isu membabitkan kos sara hidup rakyat telah berjaya ditangani oleh kerajaan Pakatan Harapan dengan baik. - Facebook/pakatanharapan.my
    Walaupun berdepan kekangan kewangan, isu-isu membabitkan kos sara hidup rakyat telah berjaya ditangani oleh kerajaan Pakatan Harapan dengan baik. - Facebook/pakatanharapan.my

    KUALA LUMPUR: : Kerajaan Pakatan Harapan (PH) meraih pencapaian memberangsangkan dalam tempoh 100 hari penubuhannya dan meskipun berdepan kekangan kewangan, isu-isu membabitkan kos sara hidup rakyat telah berjaya ditangani dengan baik.

    Beberapa pihak melahirkan rasa puas hati mereka dengan usaha yang dilakukan kerajaan, dengan mengambil contoh antara lainnya, kadar inflasi Jun yang merekodkan penurunan ketara daripada setahun lalu.

    Ketua Penyelidikan Ekonomi RHB Research Institute Sdn Bhd, Peck Boon Soon berkata meskipun masih terlalu awal untuk menilai sama ada kos hidup rakyat telah benar-benar menurun dalam tempoh 100 hari PH mengambil alih pentadbiran, namun berdasarkan data Indeks Harga Pengguna (IHP) Jun, kadar inflasi susut dengan ketara kepada 0.8 peratus daripada 3.6 peratus dalam bulan yang sama tahun lepas.

    "Sudah tentunya, IHP yang rendah itu adalah hasil daripada cukai barang dan perkhidmatan (GST) yang berkadar sifar serta penstabilan harga bahan api RON95 dan diesel.

    "Justeru itu, berdasarkan kepada kadar inflasi (yang diukur menerusi bacaan IHP), ya, kita boleh katakan kos hidup rakyat telah menurun," katanya kepada Bernama.

    Ramai yang menjangkakan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST), yang bakal diperkenalkan semula pada 1 Sept ini akan menyebabkan kenaikan harga barangan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ditanya sama ada pengenalan semula SST itu akan bercanggah dengan ikrar pilihan raya PH bagi menangani kenaikan kos hidup, Peck berkata beliau percaya harga akan stabil dalam tempoh jangka panjang, walaupun pelarasan meningkat mungkin dilihat dalam tempoh terdekat ini.

      "Sebelum ini, di bawah rejim GST, perniagaan menganggap yang mereka tidak dapat menerima bayaran balik cukai serta merta. Setengah daripada mereka mungkin telah memasukkan enam peratus ke dalam harga jualan mereka, dan dengan itu telah menaikkan kadar inflasi.

      "Dengan pelaksanaan SST tidak lama lagi, saya percaya situasi ini tidak akan berlaku kerana perniagaan akan lebih berdisplin dari segi melepaskan kos kepada pengguna. Ini akan secara tidak langsung membantu mengurangkan bebanan kos sara hidup rakyat," katanya.

      Selain daripada itu, Peck berkata, berita bahawa agensi penarafan Fitch Ratings mengesahkan penarafan mungkir penerbit (IDR) mata wang asing jangka panjang Malaysia pada 'A-' dengan prospek stabil juga akan meningkatkan keyakinan pelabur terhadap negara ini dan membantu menaikkan ringgit berbanding dolar AS.

      "Ia akan membantu mengurangkan inflasi diimport, yang merupakan satu daripada faktor utama yang menyumbang kepada harga tinggi, jadi saya percaya kos sara hidup akan menjadi lebih stabil pada masa hadapan," katanya.

      Beliau berkata para pelabur secara umumnya menerima dan selesa dengan apa yang telah dilakukan kerajaan baharu setakat ini, dinilai daripada pasaran ekuiti dan ringgit yang bertahan dengan baik, meskipun ia terjejas oleh penurunan lira Turki kebelakangan ini.

      dipaksa ke atas peneroka FELDA

      4. Memperkenalkan skim caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) kepada suri rumah

      5. Menyamaratakan gaji minimum bulanan pekerja di seluruh negara

      6. Meringankan beban peminjam pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN)

      7. Menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi menyiasat institusi yang berdepan skandal

      8. Memulihkan hak autonomi Sabah dan Sarawak, sebagaimana termaktub dalam Perjanjian Malaysia 1963 (MA63)

      9. Memperkenalkan skim kesihatan "Skim Peduli Sihat"

      10. Mengkaji semula semua projek-projek mega yang menelan kos yang amat tinggi

      Setakat 17 Ogos, beberapa janji telah dipenuhi, iaitu pemansuhan GST, penstabilan harga bahan api, menghapuskan dasar senarai hitam bagi peminjam yang gagal menbayar balik PTPTN, mengkaji semula projek mega termasuk Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR) Kuala Lumpur-Singapura dan Laluan Rel Pantai Timur, serta memperkenalkan fasa pertama skim pencen bagi suri rumah bermula 15 Ogos, 2018. -- Bernama

      Delete
  21. Penulis buku Altantuya dakwa disiasat atas kenyataan 'hina' Najib

    Koh Jun Lin
    19 Ogs 2018, 10:41 pagi (Dikemaskini 19 Ogs 2018, 10:45 pagi)

    A A
    Seorang penulis mendakwa disoal siasat polis kerana didakwa mengirim kenyataan di Twitter pada 2016 yang disifatkan sebagai menghina perdana menteri ketika itu Datuk Seri Najib Razak dan bekas ketua polis negara Tan Sri Khalid Abu Bakar.

    Penulis itu, ES Shankar - yang menulis buku tentang pembunuhan warga Mongolia, Altantuya Shaariibuu bertajuk Murdered in Malaysia: The Altantuya Story pada 2015 - berkata dia ditahan sebaik tiba di kaunter imigresen di KLIA pada 7 Ogos.

    Dia mendakwa ditahan dari pukul 3.30 petang hingga 11.00 malam hari itu dan disiasat oleh empat pegawai cawangan khas dari Bukit Aman yang tiba pada pukul 8 malam.

    "Mereka kata saya perlu beri kenyataan. Jika tidak mereka akan bawa saya ke balai polis dan masukkan lokap semalaman untuk (reman) perbicaraan," katanya kepada Malaysiakini ketika dihubungi semalam.

    Ketika disiasat, Shankar mendakwa dia dimaklumkan bahawa dirinyaa disiasat di bawah Seksyen 504 Kanun Keseksaan dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 berhubung kenyataannya di Twitter yang dibuat pada Nov 2016.

    Seksyen 504 Kanun Keseksaan berhubung kesalahan menyediakan hukuman penjara dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

    Seksyen 233(1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 [Akta 588] pula boleh membawa hukuman di bawah Seksyen 233(3) akta sama yang memperuntukkan denda maksimum RM50,000 atau penjara sehingga setahun atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

    Shankar juga mendakwa polis menggeledah barangannya sementara imigresenmeramspas pasport dan dokumen perjalanan kecemasan yang dikeluarkan Suruhajaya Tinggi Malaysia di Toronto.

    Dia bagaimanapun dibebaskan dengan jaminan polis namun diminta hadir di mahkamah majistret pada 8 Oktober

    ReplyDelete