Monday, August 27, 2018

BERHENTI MEMINTA, FOKUS MENDAPATKAN..


Kerajaan akan membuat penilaian sewajarnya dalam pemberian tunai program Bantuan Sara Hidup Rakyat (BSHR) kepada individu yang berkelayakan.

“Kami tidak boleh menamatkan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M), namun kami perlu membuat penilaian sewajarnya, sama ada kami perlu menyalurkannya kepada orang yang benar-benar miskin atau kepada yang lain juga,” kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Beliau menambah, hasrat kerajaan adalah untuk mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan, bukannya memberi wang secara percuma.


"Strategi kami adalah untuk mewujudkan lebih banyak pekerjaan supaya mereka tidak perlu meminta wang. Mereka peroleh apa yang sepatutnya mereka dapat."

Perdana Menteri bercakap kepada media selepas menyampaikan ucaptama pada pembukaan Persidangan Bandaraya 4.0 dan Perniagaan 4.0 di sini semalam.

Dr Mahathir menegaskan, mana-mana kerajaan pun akan mengambil berat terhadap rakyatnya, tetapi mereka prihatin tentang orang yang benar-benar memerlukan, seperti orang kurang upaya atau tidak berpendidikan.

Katanya, memberikan wang percuma hanya kerana sesetengah individu itu berpendapatan di bawah RM4,000, tanpa penilaian sewajarnya adalah salah.

Kerajaan, kata Dr Mahathir, mahu rakyat merasa mulia, terutama bekerja keras untuk mendapatkan pendapatan hasil usaha sendiri dan bukannya mendapatkan wang secara percuma.

Sebelumnya dilaporkan, kerajaan sedang merangka strategi ekonomi baharu, yang mana antara langkahnya adalah untuk menggantikan BR1M.

Strategi ekonomi baharu itu akan menumpukan kepada kemakmuran dan kesejahteraan rakyat, kata Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

Azmin juga menyokong pendapat Perdana Menteri bahawa BR1M, inisiatif yang dilaksanakan oleh Barisan Nasional itu patut ditamatkan kerana ia berbentuk sogokan tunai untuk mendapatkan sokongan politik daripada rakyat.

Beliau menambah, rakyat seharusnya didayakan dengan program khusus yang mana boleh meningkatkan ekonomi mereka.

22 comments:

  1. Rujuk poster Tun M di atas dan saya siarkan semula komen terakhir saya pada entry yang lepas.

    Umur Tun yang panjang itulah sebenarnya yang akan menjadikan dirinya tali yang akan menghubungkan tangan di antara khalifah terakhir zaman menggigit iaitu Khalifah Abdul Majid Effendi yang meninggalnya pada tahun 1944 (Tun lahir 1925) dengan khalifah akhir zaman yang saya kira due date kemunculannya ialah pada Februari 2019.

    Saya percaya dan berani mengatakan bahawa selagi khilafah tidak tertegak semula, selagi itulah Tun M tidak akan meninggal dunia, kerana pembawa Panji Hitam adalah orang pertama yang akan berbaiah kepada khalifah di Masjidilharam Mekkah.

    Para wali yang memiliki karamah akan diberikan karamah berdasarkan keperluan dan peranan mereka di dalam masyarakat.

    Ulamak-ulamak besar zaman salaf misalnya dapat mengarang puluhan dan malahan ratusan kitab yang amat tidak masuk akal jumlahnya apabila dihitung fakta, mereka hanya mengarang di dalam tempoh 1/4 dan ada juga 1/6 masa mereka di dalam sehari. Rahsianya ialah 'masa' mereka telah 'dipanjangkan' melalui 'karamah'.

    Lihat juga Abbysina @ Ibnu Sina yang dia seorang sahaja telah menemui begitu banyak ubat-ubatan dan kaedah-kaedah rawatan untuk begitu banyak penyakit. Ia memang tidak masuk akal sekiranya dihitung mengikut logik.

    Di zaman serba canggih ini sendiri, hanya untuk mencari sejenis ubat untuk sejenis penyakit ia akan melibatkan ratusan orang, belanja ratusan juta dolar dan masa bertahun-tahun lamanya. Itupun banyak ubat masih gagal ditemui, sedangkan Ibnu Sina telah menemui hampir semua ubat kepada semua penyakit yang wujud pada zamannya.

    Tengoklah Tun M. Pada usia 93 tahun ia mempunyai tenaga dan kekuatan yang melebihi kebanyakan orang-orang yang berumur 60 an. Malah dibandingkan dengan Hadi Awang, Najib Razak, Anwar Ibrahim, Zahid Hamidi dan kesemua raja-raja di Malaysia ini, Tun M kelihatan lebih cergas dan lebih dinamik daripada kesemua mereka sekalipun Tun M jauh lebih berusia dari mereka. Apakah rahsianya?

    Sejak ia menjadi PM ke-7 ia hanya tidur satu atau dua jam sehari tapi tenaganya amat luar biasa sekali. 'Masa tidurnya' itulah yang telah 'dipanjangkan' sehingga sekalipun secara 'kasar' ia kelihatan hanya tidur 2 jam tetapi secara 'halus' dan hakikat, ia telah diberikan tidur 8jam.

    Balik dari China pun ia boleh terus menyertai solat hari raya tanpa tumbang (hanya fitnah daripada gerakannya mahu bangun daripada duduk), sedangkan kebanyakan manusia apabila balik dari luar negara akan memerlukan masa rehat berjam-jam lamanya untuk 'kembali stabil'.

    Sekiranya menjaga kesihatan adalah rahsia tunggal di sebalik luar biasanya kecerdasan dan kercergasan Tun M, mengapa hanya Tun M sahaja hampir satu-satunya manusia yang dilihat memiliki keistimewaan kesihatan dan kecergasan luar biasa ini?

    Hanya ada satu saja jawapan yang masuk akal apabila memikirkan tentang betapa luar biasanya umur, kesihatan, kecergasan dan kecerdasan Tun M ini iaitulah 'karamah'.

    Masa akan membuktikan, in shaa Allah.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Manusia yg ada karamah inilah yg lantik mintiri keling paria berak atas rel keretapi, minteri agama lgbt, mintiri torpedo kapla tumpol, mintiri bawak sami Hindu masuk dewan rakyat...

      Delete
    2. john doe kuat mkn taek yg melekat kat atas rel kereta api tu sampai habis licin..kikiki

      Delete
    3. Salah satu kaedah orang-orang yang tidak mampu menjawab balas ialah dengan memperolok-olokkan.

      Setakat itulah kemampuan mereka.

      Delete
    4. Karamah dia ni jon do, perlu juga diberi nasihat. Org karamah yg jaga agama pastinya jaga ahli keluarga. Ramai ahli keluarganya yg tersasar dpd pegangan agama ahli sunnah, kau WAJIB menegurnya supaya si karamah ini boleh membimbing dan menasihat ahli keluarganya. Kalau setakat jilat dari jauh begini, tiada kebaikan yg si karamah ini dapat dari jilatan kau. Rasanya kau faham maksud aku kan kan jon do. Alang² menjilat, biarlah berani juga menegur.

      Delete
  2. Aku setuju BRIM atau seumpamanya d hapuskan. Biarlah yg benar-benar dhaif/cacat/warga mas merasai bantuan/sokongan dari kita sendiri atau kerajaan. Jauhilah segala kemungkaran. Kita semua anak peribumi melayu wajib berusaha dgn gigih untuk jadi kaya raya secara halal. Gagal, cuba dan cuba lagi moga berjaya selagi hayat d kandung badan. ALLAH diantaranya wajibkan kita dirikan shalat dan bayar zakat. Kalau tak kaya/berada macam mana nak bayar zakat hidup senang lenang lagi bersedekah. Bak kata bijak bistari - Sedar sedarlah diri tau tau kan untung! Aminkanlah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamu hadus faham... tanggungjawab pemerintah adalah menjaga kebajikan rakyat... ada pelbagai kaedah... antaranya... menyediakan kemudahan awam yg baik dan pembinaan infrastruktur serta kemudahan kesihatan dan keselamatan. Pemberian subsidi juga adalah antara kaedah penerintah berkongsi dengan rakyat. Perlu di ingat subsidi boleh sahaja menjadi tiris sehingga si kaya akan berlebih2 melahap hak rakyat kebanyakan akibat dari subsidi pukal... tisak kiralah barang makan asas sehinggalah ke petrol. Jadi di mana silapnya jika kaedah BR1M di gunakan sebagai kaedah penyampaian subsidi bersasaran... yg sampai kepada golongan sasar... daripada sama di telan oleh si kaya raya? Brim bukanlah membuat rakyat malas... ia hanyalah kaedah kerajaan berkongsi kekayaan negara selain daripada tanggungjawab pemerintah yang saya sebut awal lagi.

      Delete
    2. Bagilah contoh subsidi yg dilahap berlebihan oleh sikaya. Kalau setakat sembang macam ni, budak darjah satu pun boleh.

      Delete
  3. CERTOT : Pertandingan adu bodoh

    Ni lah contoh cerita sontot saya. Tiada kaitan antara hidup dan mati.

    Di dalam sebuah kampung yang ceria. Seorang penghulu, Tok Kuti, kelihatan gusar akibat masalah yang sering melanda kampungnya. Masalah yang sering melanda adalah orang kampungnya tersangat lah perasan mereka itu bijak.


    Jadi apabila masyarakat kampung itu berkumpul mereka sering beradu kebijaksanaan bagi membuktikan dan dalam masa yang sama berharap mereka dijadikan sebagai seorang mahacai kepada Tok Kuti.

    Hal ini sangat memeningkan Tok Kuti, kerana beliau risau kedudukannya sebagai penghulu akan tergugat akibat hal sebegini. Sepatutnya seorang mahacai tidak boleh menjadi lebih bijak dari Tok Kuti,

    Maka Tok Kuti, membuat pertandingan adu bodoh di kampungnya.


    Berkumpullah orang kampung di hadapan rumah. Maka berucaplah tok kutty di hadapan orang kampung.

    “Bahawasanya siapa yang mampu menjadi bodoh dan mengeluarkan statement bodo dalam masa yang sama menyontot ideologi rakyat marhaen lain akan ku lantik mereka menjadi mahacai aku dan berkahwin dengan anakku Mareyna Elgiviti.” Tok Kuti.

    Maka berebut-rebutlah penduduk kampung mengeluarkan statement mereka.


    “Nelayan perlu menanam pokok nenas dan rembutan di tgh laut. Makanya bila berbuah jadilah tomato. Korang ape tau!!!” - Pudin

    “Masih kurang umpphhh” ujar Tok Kuti.

    Seorang penduduk kampung yang bernama Majeli, bertelinga sebesar besen yang ade title tabib di kampung itu pun mencuba,

    “Kasut itam adalah punca mengapa mybrain penduduk kampung menjadi benak!” – Majeli

    Namun begitu Tok Kuti masih lagi tidak tertarik dengan kebodoan Majeli. Kebodoan Majeli tidak setaraf dengan kecapangan telinganya.

    Tiba-tiba muncul pula seorang penduduk kampung bernama Saboon yang amat terkenal dengan balingan mikropon mencuba nasib.


    “Pertahanan di kampung kita wajar di kaji. Kita patut buat pagar kertas di keliling kampung.” – Saboon

    Masih tiada senyuman di muka Tok Kuti. Kelat mukanya seperti lawatannya ke negeri sepet sebelum ini. Tiba-tiba

    “KEPALA BAPAK MEREKA!!!” jerit seekor lutong… ehhh apsal lutong pon nak join?


    Tanpa semena-mena munculnya seorang pahlawan kampung bernama Lym… beliau pun mencuba nasib.

    “SST mampu menurunkan harga tomato!” – Lym

    Tok Kuti tertunduk. Dia tersenyum. Getaran badannya makin ketara. Die menjerit.


    “Kita dah jumpa mahacai dan dia lebih layak menyontot dari kalian!” Tok Kuti.

    Maka bergegak gempita seluruh penduduk atas keraian mahacai itu.

    Tiba-tiba, si orang gila bernama Mat Maselan berkata.


    “Dulu korang cakap aku gila. Sekarang korang lagi gila!” – Mat Maselan.

    Tapi itu tak nnpk lagi kebangangan yg Kuti mahukan

    Tetiba tah celah mana timbul seorang gila isim berkata...Sata Jon Doe satu nama bonyi nnpk pelik sekali maka dia berkata ' Tuan Kuti dalam ramalan saya tuan Kuti seorang pembawa Panji Hitam..
    suma orang terdiam dimanakah kebangangan kenyataan ini.. Tuan Kuti nnpk series muka mencuka.. dia termenung lama.. dan betkata dalam hati selama ni hidup aku sekadar menipu fitnah dan putar belit saja... tapi tak lah saya terfikir akan membawa Panji Hitam... tibe tiba Tun Kuti pun ketawa terbagak bahak betapa kebangangan Jon Doe maka di lantik Jon Doe di gelar MahaCai Kuti...

    kah kah kah..

    Jon Doe pun menjerit Merdey.. Medey..Merdey sebanyak 3 kali...!!

    lagi bertambah bangang suma org kampung seraya berkata Apakah itu MERDEY

    Jon Doe kata Ia adalah certot dari Perkataan MERDEKA.. MERDEKA.. MERDRKA..

    Maka Tun Kuti@ Medey pun berkata TEPAT sekali Jon Doe jadi MahaCai beta..!!

    Sekian certot saya. Tiada kaitan dengan yang hidup atau mati. – TTK

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salah satu kaedah orang-orang yang tidak mampu menjawab balas ialah dengan memperolok-olokkan.

      Setakat itulah kemampuan mereka.

      Delete
  4. Orang2 oku yg dah berumur dan rakyat yg umur dah pencen tapi tiada pencen, wajib dbantu dgn skim welfare saperti mana d ostolia dan negara2 barat. Kemudahan kerja dan peluang2 pendapatantidak lagi tercapai olih gulungan ini. Yg lain tu x payah lagi d brimkan. Bagi pancing dan kail, bukan ikan tiap2 4 bulan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau PM yg ada sekarang cakap mcm tu masa berkempen dulu, nasib tak baik hilang deposit masa pilihanraya.

      Delete
    2. Ko ketinggaln bas. Dia ada cakaplah. Pegi cek balik! Kayu!

      Delete
    3. Kau pun sama dgn atok u turn, dulu ckp lain, sekarang lain pulak. Jenis keling mabuk

      Delete
  5. Maka berkatalah Arwah Ustaz Fadzil Nor..tatkala org2 PAS mendoakan Mahathir cepat mati tapi aku mendoakan supaya Mahathir dipanjangkan umur agar dia dapat melihat segala kesilapan2 atas dasar pemerintahannya..Dan sekarang doa arwah semakin menampakkan kebenaran...mahathir kata melayu mudah lupa..tapi mahathirlh yg mudah lupa..mahathir dihantui oleh bayang2 kesilapannya

    ReplyDelete
  6. Tok dek dh tersungkoq tu. Tak lama lg ada prk parlimen langkawi. Sat saja lg.

    ReplyDelete
  7. tunggu PRK Perak dan Kedah maka MB Perak dan mukhris turun tahta...

    ReplyDelete
  8. Kalau nak menjilatpun agak² lah kd. Dari awal lg dh diberitahu bahawa brim tu adalah kaedah membantu golongan sasar secara teratur. Yg layak sahaja yg akan dapat. Tidak juga memilih penerima penyokong parti mana. Ramai juga penyokong dap yg dapat brim. Itu antara 'projek' baik oleh kerajaan terdahulu membantu rakyat dengan berkongsi kekayaan negara. Lagi pula, 'projek' baik ini adalah dicadangkan oleh Bank Negara. Bukan dari bilik tidur najib dan rosmah. Jika bantuan kerajaan diberi dlm bentuk subsidi, contohnya minyak petrol, org kaya akan makan subsidi banyak kerana golongan itu yg paling banyak gunakan petrol. Itu contoh. Baik, andai kerajaan sekarang rasa ada program TERLEBIH BAIK berbanding brim, maka jalankanlah. Tak perlu hari² nak mengutuk mencerca brim dan bekas pm. Setiap program kerajaan, lama atau baru patut dianggap baik pada masa dan ketika tersebut. Tak perlulah hari² meratib dgn kutukan kpd yg lama. Ada yg lebih baik, on. Jaga mulut dgn akal. Bukan berpolitik yg melukakan. Yg tersinggung adalah rakyat terutamanya B40. Kalau hina najibpun, najib bukan penerima brim sbb dia memang dh kaya. Dia tak terasa sgt. Yg terputus harapan bantuan sara hidup yg merasa sedih. Lagi pula, knp masa kempen lagu lain dan bila dah jadi kerajaan berdendang lagu lain? Sengaja menipu atau sudah hilang ingatan? Almaklum, melayu mudah lupa.

    ReplyDelete
  9. PRK Langkawi is coming soon.

    ReplyDelete
  10. IKLAN LGBT..MERASUK MINDA RAKYAT

    burit... bila dijilat sedap..yg kena jilat...dah berarir boleh tusuk kote bengkok ke dalam peti burit.

    lepas habis syok..dengan burit, kotek lobang jubo..pas tuuh ambik tisu lap lobang jubo..kemdian jilat..kasi air liur masuk dlm lobang jubo..

    kemdian... masukkan batang pelir ke dlm lobang jubo.. tekan tarik...

    tekan tarik..

    tekan tarik..

    tekan tarik laju...

    air terpancut2 dalam lobang jubo..

    jimat..tak payah pakai kondom..pil perancang.. nikmat nya gila babi

    ReplyDelete
  11. Menjadi milyuner/milyarder adalah mudah, bisa diwujudkan hanya dengan bekerja dari rumah, dan dapat diraih dalam tempo yang singkat.

    Anda mau tahu caranya?

    Artikel pada blog ini menjelaskan secara menyeluruh dari A s/d Z tentang cara bagaimana untuk memperoleh kebebasan finansial secara mudah, sederhana dan dapat ditempuh dalam waktu yang sangat singkat. Informasi selengkapnya, silahkan kunjungi alamat berikut: https://bit.ly/2MY8AAJ

    ReplyDelete