Monday, August 20, 2018

NO ECRL - ITU JAWAPAN BERANI KERAJAAN KEPADA CHINA


18 comments:

  1. Apa motif kd tunjuk payudara khairunnisa kasnon tu?kikiki

    ReplyDelete
  2. ECRL blm diperlukan ke pantai timor...tak ade ape sunmbangan yg besar kpd ekonomi pantai timor yg yg masih berasaskan pertanian...

    Lpt pon blm digunakan sepenuhnye...hanye menambah hutang..

    Najib pinjam duit cina kominis serah syarikat cina kominis bina ecrl...syarikat cina kominis bawak pekerja cina sekampong dan peralatan dari cina...

    Pelaboran putarbelit...yg penting 30% komissen kot..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan sebab dimalukan oleh kerajaan china ke? Ni kira nak balas dendam la ni... Ingat china terjejas kot dgn ugutan ecrl...hahaha. Akhirnya yg sengsara kelak rakyat jelata akibat tindakan bodoh sombong si pemerintah. Teringat aku adegan madu 3 p ramlee... DAH TUAPUN BODOH (tiada kaitan dgn sesiapa, sekadar hiburan)..hehehe

      Delete
  3. Tun memang seorang yg berani..najib dan lobai hadi takut berdebat dgn tun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg Najib dan hj hadi takut sbb Mahathir digelar kepala perompak oleh mat Sabun.

      Delete
    2. Gelar saja ..bukti yileks...dunia tak tahu pon.mhihihim

      Delete
  4. Dr M: ECRL ibarat meminjam untuk beli berlian isteri

    20 Ogs 2018, 8:31 pagi (Dikemaskini 20 Ogs 2018, 11:52 tengahari)

    A A
    Apabila kamu tidak mempunyai wang, jangan sampai berhutang dengan meminjam lebih daripada apa yang dibayar, kata Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

    Beliau memberi amaran tentang perangkap hutang seperti projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) dan mengibaratkannya umpama membeli berlian untuk seorang isteri.

    "Jika kamu mahu beli untuk isteri anda dengan wang kamu tetapi tidak mampu, apa yang boleh kamu buat? Kamu pinham wang dan membeli cincin berlian itu, maka selamanya kamu berhutang.

    "Kerajaan sebelum ini meminjam wang, jumlah yang sangat besar. Meminjam wang dalam keadaan yang buruk dan membayar kadar faedah yang tinggi.

    "Kita tidak akan membuat duit dengan mempunyai kereta api (ECRL) atau mempunyai kereta api berkelajuan tinggi. Kami tidak mampu.

    "Jika kita teruskannya, kita akan hutang berbilion-bilion ringgit," kata Dr Mahathir kepada 500 orang rakyat Malaysia yang bekerja di luar negara pada satu majlis makan malam di sebuah hotel di Beijing semalam.

    Perdana menteri menjawab soalan daripada seorang hadirin semasa sesi soal jawab yang bertanya tentang tindak balas negatif oleh ramai penduduk tempatan di China mengenai langkah kerajaan untuk membatalkan atau menangguhkan projek mega di negara ini.

    Dr Mahathir mengingatkan hadirin bahawa hutang negara mencecah satu trilion ringgit dan kerajaan tidak akan mencukai rakyat untuk mendapatkan jumlah itu.


    "Kita perlu mengurangkan pinjaman, dan salah satu cara untuk mengurangkan pinjaman adalah untuk membatalkan projek-projek itu, atau sekurang-kurangnya menangguhkannya sehingga kita ada wang.

    "Itulah sebabnya kita sedang berunding dengan kontraktor China dan kerajaan sama ada menangguhkan atau menggugurkan projek tersebut,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mcm² la atok tu rekayasa. Cakap aje la china tak layan dia first class mcm layanan kpd najib dulu. Dah la begitu, dimalukan lg... Kuat dendam atok ni...

      Delete
  5. Dah malu besoooo di press conference China Premier muka taok nya pun mencuka projek tak dapat oleh kroni dan anak beranak.. alasan hutang trillion.. nnpk ssgt nipunyer..

    kah kah kah... padan muko...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dapat 30% ke? Kahkahkah.. Muka tak malu. Asal ada projek mintak persen. Kikikikiki... Lubang taik dah pecah. Macai ambik bau. Kahkahkah........... Muahahahahaha....
      Hah tepuk.tepuk.tepukkkkkkkkkkk

      Delete
  6. 30% ni dah dapat ke belum?
    Kalau belum melepaslah sebab projek dah batal.

    Kalau dah ambik, kena bayar balik.
    Projek dah batal.

    ReplyDelete
  7. Korang kena belit dengan MahaKUTTY lagi! Dasar Keling Pembelit! MahaKUTTY kata ECRL cancel tapi akan dibuat bila Malaysia dah bersedia! kakakakakaka....maksudnya 'Maharaja Komunis Cina' kata kat MahaKUTTY nak tangguh dulu boleh, bila sedia sambung balik! kalau berani nak cancel kau bayar balik Billions Dollar yg syarikat Cina laburkan untuk projek ECRL

    ..Kaki Belit punya Keling MahaKUTTY!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn perlekeh mahakutty tu
      Ostad Bo Doe kata, itu orang pembawa panji hitam...
      Hahaha...dari Kerala

      Delete
    2. Paul biol, projek baru siap 18%..

      Dengar ucapan biar habis, Tun kata cancel. Pustop.
      Bayaran balik akan dirunding...

      Yang minta 30% kesian, habuk pun tarak.

      30% itu termasuk dalam harga projek, takkanlah kerajaan bodoh nak bayar.

      Sambung balik bila sedia... Kikikikiki

      Buat highway je lagi bagus

      Delete
    3. Tak payahlah buat highway
      Buat rel kereta api belakang rumah mintiri paria tu lagi bagus
      Ted kentut dan mintiri tu suka berak atas rel keretapi.

      Delete
    4. Dia kata kensel, bukan hold. Nampak sangat cai umno dah terdesak. Atau mungkin juga tak faham sebab dah selalu kena kencing dgn bos. Kahkahkah. Bodoh bertingkek2 ropernya macai umno. Muahahahaha..

      Delete
    5. Buat rel keretapi dapat 30% komisen tak? Kikikikiki.

      Delete
    6. Siapa paria? Yg mintak 30% tu ke? Kikikikiki...

      Delete