Friday, August 31, 2018

LEGACY TERAKHIR TUN DR MAHATHIR...MALAYSIA BARU

Dalam masa yang sangat terhad dan atas keperluan negara yang paling utama, Tun telah membuat pilihan rule of laws sebagai legacynya yang terakhir.

Seperti Malaysia Boleh!  Legacy ini akan menjadi ingatan dan juga sebutan untuk generasi akan datang malah akan menjadi garis panduan kepada pemimpin dan rakyat.

Pertikaian  sudah tidak lagi boleh berasas kepada sentimen bangsa dan ugama sebaliknya kembali kepada asas undang² supaya semua pihak memiliki peluang yang sama untuk mempertahan dan menegak keadilan.

Jika prinsip ini dipegang dan menjadi asas yang kuat,  ia menjadi kayu ukur kepimpinan akan datang termasuklah menerima secara terbuka seorang PM yang tidak semestinya Melayu.

Pemimpin tidak lagi boleh menggunakan terlalu banyak kuasa yang menjurus kepada salahgunakuasa dan dia terbuka untuk ditegur dan disingkir berasas kepada peraturan dan undang².

Tidak ada sesiapa patut berada di atas dan mengatasi undang² termasuk Sultan dan Raja²..

Hanya berpegang kepada Rule of laws negara akan lebih gemilang di masa hadapan dan kecurigaan kaum akan berkurangan.

11 comments:

  1. Dlm mempertahankan ayat 'rule of law' tun, sedar tak dalam beberapa bab tun jugak menggunakan 'rule of the jungle'. Tanya isi hati awak sendiri dgn ikhlas kd. 100% rule of law atau tidak? Runding terus petron, kes² mahkamah kpd individu tertentu, menjatuh hukum sblm mahkamah dll. Sebab itu kadar ketidakpuasan hati rakyat secara kpd kerajaan sekarang adalah tinggi. Melebihi 70%. Saranan kpd kd sendiri, boleh la buat carian dlm kaji selidik oleh blogger² penyokong kerajaan. Apa dapatan mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau sorang aje tak puashati. Kami okay.

      Delete
    2. Anon 1249 fakta jangan mcm buruang seluang, sekadar dengar cakap orang..

      Sendiri fitnah sendiri buktikan..

      Delete
    3. bawa pi sprm la. setakat dok menyalak buat apa. kalu yakin pemilihan petron salah guna kuasa dan kroni, lapor laa kat sprm. aku undi ph sebab najib klepetokrasi dan bukan sama sekali untuk lihat bang non jadi pm.

      Delete
    4. Buta ke buat² buta? SPRM? Baik repot dgn tok kadi lg baik. Siapa agaknya bos SPRM skrg..

      Delete
  2. Setuju dengan pernyataan bahawa Malaysia Baru adalah legacy Tun M, tetapi untuk mengatakan ia adalah legasi terakhir Tun M itu adalah pra-matang. Tun M masih bernafas dan demikian ia mempunyai segala potensi untuk membina legasi yang lebih besar.

    Lagi pula ketika Tun M sudah tidak menjadi PM, beliau telah diundi dalam satu persidangan OIC sebagai pemimpin Muslim yang ke-2 yang paling berpengaruh di kalangan umat di belakang Presiden Erdogan. Kini dengan ia kembali menjadi PM dan Istanbul sedang mengalami kejatuhan, hanya sedikit masa sahaja sebelum Tun M mengambil alih tempat pertama. Bagi seorang yang sehebat Tun di mata umat, legasi Malaysia Baru adalah terlalu kecil.

    Apakah legasi Tun M yang terbesar dan terakhir yang bakal ditinggalkannya? Pada telahan saya, legasinya yang terbesar dan terakhir kelak sebelum ia menghembuskan nafasnya ialah tamatnya zaman fitnah dan tertegaknya kembalinya khilafah.

    Pembencinya boleh terus membenci, menabur fitnah dan memutarbelit. Dengan izin dan kehendak Allah, segala fitnah dan putarbelit kalian telah gagal dan sedikitpun tidak pernah dapat menghalang Tun M daripada mengalami kemenangan demi kemenangan. Kalian akan kekal dalam kekalahan. Maka; "muutuu bighaizikum".

    Benar atau tidak telahan saya ini hanya masa yang akan membuktikan, in shaa Allah.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
  3. Saya fikir, tun sudah nampak dan faham maksud ucapan PM China, dunia sedang menuju pasaran ekonomi terbuka. Salah satunya kekuatan ekonomi digital yang dijadikan contoh ialah Alibaba. Walaupun tun cuba menyanggah dengan mengatakan negara kaya tidak sepatutnya membuli @ tapau negara miskin, tetapi tun faham dan sedar, realitinya itu akan terjadi di masa hadapan apabila China berjaya menguasai jaluran penting ekonomi di seluruh dunia.
    Maka Tun sudah 'mengingatkan' tetapi terpulang pada bangsa melayu samada masuk telinga kanan dan keluar telinga kiri semula dan tersengih ² sahaja @ kena berusaha keras dari sekarang @ kita akan jadi bangsa pengguna dan tengok dari jauh sahaja kekayaan bangsa lain di bumi sendiri.
    Tidak mustahil, orang melayu akan merempat di tempatnya sendiri meratap hiba nastolgia di masa lampau yang tidak membawa erti apa².
    Maka saya bersetuju, di masa mendatang, seseorang bukan Melayu akan diangkat menjadi PM Malaysia kerana melayu telah hilang' kekuatan politiknya dan ekonomi jauh sekali. Melayu terpaksa menerimanya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaa...tepuk. tepuk kuat²...

      Delete
    2. Tepuk! Inilah legasi umno yang sebenar dan diwariskan sejak dulu.

      Delete
  4. hapudkan mamak tua bangka ni baru Malaysia srlamt

    ReplyDelete

𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚?

  𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚? Kita jawab secara am "Letak RM10,000 berapa boleh saya untung?&q...