Friday, August 31, 2018

SALAM SST


Bagi yang masih tidak puas hati atas kekalahan lalu,  kini perlaksanaan (SST)  boleh jadi bahan baru untuk dicipta pelbagai isu.

Salah satu manifesto PH - Sistem percukaian yang lebih rasional dan adil serta salah satu faktor keruntuhan Barisan Nasional. 

SST boleh juga disimpulkan sebagai GST dengan kadar 3%. Satu kadar yang boleh diterima dan kurang membebankan malah tidak semua barang dikenakan SST,  tidak overlaping dan ada pilihan kepada pengguna. 

Dijangka perlaksanaan ini akan meningkatkan harga barang tetapi lebih competitif dan lebih penting dari itu rakyat mahu melihat hasil cukai tersebut dikembalikan kepada rakyat dalam pelbagai kaedah dan bentuk. 

Keberkesanan pemantauan dan penguatkuasaan undang² perlu seiring mengelakan penyeludupan,  lari cukai dan peniaga mengambil kesemapatan menaikan harga. 

Dalam keadaan kos sara hidup yang tinggi,  rakyat juga sangat sensitif jika kerajaan bermewah dan boros. 


47 comments:

  1. Soal 3% atau 6% itu aku sebagai rakyat tak kisah sangat. Aku dah buat penandaan secara rambang beberapa jenis barangan yg biasa aku beli. Aku nak tengok harga selepas sebulan SST dilaksanakan.
    Harga termasuk GST...
    Harga selepas GST 0%...
    Harga selepas SST dilaksanakan...

    Kita tengok siapa yg kena...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekarang pun kau dah boleh tengok..
      Lepas tu buat laporan pada Najib.

      Delete
    2. Kalau kau suka sgt bayar gst, pindah aje ke negara lain. Ada 160 negara utk kau pilih. Kikikiki

      Delete
    3. Pindah ke bulan kata bekas mp bn bodoo..hihihi

      Delete
    4. 3 ekor yg reply kat atas semuanya anjing pemburu DAP.

      Delete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awal bulan Ogos 2018 sekampit beras Bird & Paradise @ Rm39.90 /Hujung Ogos 2018 Rm42.50/TelorRm10.50 kpd Rm11.90 (dlm tephoh "tax holiday")(peniaga dah naikkan harga sebelum SST)Sama sama kita tengOK..(terlalu awal nak komen)

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. Fokus pada SST, bukan masalah najib tidak dapat tidor lena.

      Delete
    4. Gula dah turun 10....tak ade yg berani komen kincing manis akan.meningkat
      ..

      Delete
    5. Belilah beras faiza lagi murah...

      Delete
    6. Ikutlah nasihat bekas menteri bn...kalo ayam naik jangan makan ayam..kalo beras naik jangan makan beras...

      Gst turunkan harga barang...

      Delete
    7. Dah la bapok, mengaku bodo pulak. Lantak ko la. Gula dh turun 10sen, air minum kat kedai tak jugak turun. Kalau turun 1 senpun kira turun, ni tak. Itu pasal kes kencing manis tak turun². Yg pasti ramai yg akan kena KENCING bila sst dilaksanakan. Perbendaharaan negara kena tempah juta² beg kencing untuk simpan kencing peniaga.

      Delete
  3. SST tu cukai..

    SST bukan dedak, awak salah tajuk kot.

    ReplyDelete
  4. Siang malam kuat domba.
    Hati busuk melayu cilaka.
    Ditunggang isle,sondol bangsa.
    Dendam kalah terus membara.
    Jiwa rosak penuh bisa.
    Tuduh fitnah mainan biasa.
    Berlakon warak kuat berpura.
    Telanjang bogel, lilit dikepala.
    Terus sanggah kententuanNYA.
    Jalan dipilih menuju Neraka

    ReplyDelete
  5. GST atau SST, 6% atau 3%, yang membuatkan majoriti rakyat menjadi marah dan meluat bukanlah pada namanya tetapi pada fakta mengapa cukai itu dikutip dan ke mana ia dibelanjakan.

    Di negara-negara lain di dunia yang mengutip GST, rakyat mereka tidak bangkit menumbangkan kerajaan disebabkan faedah kutipan cukai ini kembali kepada rakyat.

    Di Malaysia, rakyat menjadi marah dan menumbangkan kerajaan yang memperkenalkan GST adalah disebabkan cukai ini dikutip untuk menampung rompakan dan kecurian besar yang dilakukan oleh pemimpin negara yang hidup super mewah hasil daripada rompakan tersebut.

    Macai-macai pendusta dipersilakan untuk terus spin. Dengan izin dan kehendak Allah kalian semua telah kalah dan akan kekal dalam kekalahan. Dengan terus-menerus melakukan fitnah dan putarbelit kalian hanya sedang membawa pertempuran ini ke klimaks, dan apabila klimaks itu berlaku pasukan kalian akan tewas total dan lenyap selama-lamanya in shaa Allah.

    Bagi yang mendambakan syahid (dibaca; mati) melalui cara menentang kerajaan ini melalui fitnah, hajat anda akan tertunai. Mati adalah pasti, syahid serah kembali kepada Allah.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. klimaks kepala taik bapak kau...kikiki

      Delete
    2. 639 ni psychopath.
      Tahap jiwa keras.
      Dia tahu dia dah kalah.
      Dia tahu PH dah menang,
      Dia tahu dia Kalah.
      Dia tahu Allah yg tentukan kemenangan pihak lawan.
      Tapi dia pilih utk sanggah ketetapanNYA, demi utk suap nafsu demdam kesumat.
      Ini pilihan dia.Tak ramai lg melayu cilaka yg sanggup ikut sifat syaitan spt dia.
      Tapi Allah adil, Jalan Neraka pilihan dia sendiri.

      Dia kan Psychopath sesat...

      Delete
    3. GST KE BR1M... KE PEMBANGUNAN PRASARANA... MENYELAMATKAN RAKYAT DARI KETIDAK TENTUAN EKONOMI SUNIA... RAKYAT BANGKIT ATAU MARAH SEBAB DI PERBODOHKAN OLEH REJIM ATUK TUA LAKNAT YANG BAGI TONGKAT EMAS KEPADA ANAK2 DAN KRONI... ANDA MASIH MAHU MENYOKONG FITNAH DAN PENIPUAN??? CUBA ANDA DENGAR ATOK TUA TU SEMAKIN HARI SEMAKIN SERONOK BERKATA BOHONG...

      Delete
  6. #BANGKITLAWANFITNAHSYAHID

    TAG LINE ATAS ADA MACAI KETAKUTAN CAS GELABAH DAN KAT KERUAN.

    ANAK DITONGKATMANJAKAN ORANG MISKIN KAMPUNGAN BERAMBOS BERDIKARI ATAS KAKI SENDIRI.

    SST = SLOW SLOW TIPU

    HAAAAHH DELETE.. DELETE..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko pindah ajelah ke negara lain. Kikikiki

      Delete
    2. Pindah ke pulau dayang bunting...ato pulau jerejak..hihihi

      Delete
    3. Aku Enti KEJORA BODOO SANGATFriday, August 31, 2018 7:13:00 PM

      Ade sekor aje yg nak bangkit lawan...yg lain dah pegi cari kerja sejak bekalan dedak terputus...

      Delete
    4. Anon ini telah berpuluh kali menunjukkan ia mendambakan syahid (dibaca; mati) melalui penentangan ke atas kerajaan PH pimpinan Tun M, melalui taglinenya #BANGKITLAWANFITNAHSYAHID.

      Kelak ia akan mendapat apa yang ia dambakan itu, dan ia serta kaum keluarganya tidak lagi boleh menyalahkan Allah yang menganugerahinya dengan apa yang ia dambakan.

      Mati adalah pasti, syahid kembali kepada Allah.

      Innalillahi wainna ilaihi raji'un.

      Wallahu a'lam

      Delete
  7. Cukai gst 44 billion....bayar bunga hutang saja dah 31 billion...campor bayar hutang abis licin...kalo najib tak kutip gst papa kedana malaysia...

    Kalo najib menang 60 jenis lagi barang makanan akan dikenakan gst....nasib ade rakyat yg cedik

    ReplyDelete
  8. Gst 0% 500 jenis barang sahaja....sst 0% 5000 jenis barang...


    Gst kutip 44 bilion....sst kutip hanye 21 bilion...kerajaan defisit 23 bilion...kerajaan PH bijak walopon defisit masih tak perlu tambah hutang dan bebankan rakyat...

    ReplyDelete
  9. Ade macai cakap gst sistem cukai paling cekap...tapi tak pasal2 kerana gst najib kerajaan ph kena bayar tunggakan 19 billion kpd tokey2 yg dahulukan gst kpd kerajaan najib...kemana najib hilangkan wang bayaran balik gst 19 billion?...

    ReplyDelete
  10. BRIM nak. ... SST taknak. ... Hospital nak murah ... Pendidikan nak murah ...
    Kebajikan nak banyak ... Profesional lah sikit. .. Cuba kita terbuka untuk sama lebih kurang pikir utang negara ....

    ReplyDelete
  11. Baru aman rasanye bila Gasak Sampai Tonggeng di tamatkan riwayat...

    Beli barang murah kedai echo pon kena gasak sampai tonggeng najib punye sengkek.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah kita sudah merdeka dari penjajahan Gasak Sampai Tonggeng legasi najib ketua jemaah prompak...

      Yg masih minat dgn najib boleh bayar terus...jangan tak bayar gst..

      Delete
  12. KD

    please run an article on Anwar...kemaruk hendak kerusi MP dan jawatan PM.

    Saya dah tak minat dalam politik dan urusan dakam negara. Keliuarga kami dah rancang terbaik untuk our survival.

    1. Parti PKR tak minat malaysia selamat kah tidak

    2. Parti PKR hanya mahu Anwar PM

    3. Priority PKR hanya mahu Anwar berkuasa dan selepas itu...hamya Allah yang tahu.

    4. Muslim d malaysia hanya tahu bertelagah sesama aendiri atas isu sapa lebih muslim...at least dari persepsi and form bukan substance...

    5. Mahu Finance Minister melayu tapi tak reti kerja. sekarang yang reti kerja dituduh anti melayu sebab ramai yang pengkhoanat adalah melayu muslim sendiri

    6. kalau dulu kleptocracy...after mahathir lepas jawatan silap2 kena lelong sebab pengganti bukan pemimpin ada otak tapi hanya mahu kuasa konon rakyat owe him PM's position...no malu terus.

    tak perlah saya berani katakan saya tak mahu a sodomite as PM becos kita sokong HRAM seperti juga Azizah kata HARAM sokong lgbt dan homosexuality.

    tolak kerajaan klepticracy tolak kerajaan Liwat.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko tak minat politik tp ko masuk sini. Lepas tu demand cerita pasal anwar. Kikikiki... Kalau nak menipu pun bijaklah sikit.

      Delete
    2. Dia ni keciwa selepas dirogol oleh anwar...dna dia ade dlm jubor sefool....tu pasal dia tak minat politik.lagi kerana dia malu nak repot polis....hihihi..

      Delete
    3. 8.47

      live in reality fren. jgn nak berfantasi berauta dan berkepalsuan.

      the choice is yours....najib kleptokrasi govt or anwar liwati govt...one or another...the chouce in yr hand

      Delete
    4. 8.55

      400 votes tak banyak......

      kita lihat pru15 nanti.....

      walkahuaklam

      Delete
    5. 8:56, i dont care who will be my next pm, as long as it is not Najib and friends...

      Delete
  13. Korang ni, masa GST marah. Ni masa SSTpun marah jugak? GST tu naikkan harga barang, lain la SST, harga akan turun. Korang tak percaya? Pegi la top up kredit phone korang. Dgn nilai sebanyak RM10 yg korang beli, korang akan dapat nilai yang diTURUNkan menjadi RM9.43sen. Betul tak apa yg saya tulis... So, jgn marah² k. Sabar aje la. Kan ada orang kata SST tu Slow Slow Tipu.

    #SalamSST.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dah dungu tak payah tunjuk kat org lain. Nanti nampak sgt ko bangang. Kikikikiki

      Delete
    2. 10:53, ko pun sst jugak. Slow slow tongong. Kahkahkah...

      Delete
    3. Yg tongong adalah makhluk 11:21pm dan 11:27pm. Tak dpt jawab kebaikan sst dpd contoh yg aku beri, hanya tau sebut bangang. Itu ajelah yg mak dia mampu ajar. Keturunan kurang ajar la tu...

      Delete
    4. Selain topup ape lagi barang yg turun nilai?...aku tak main top up laa...

      Delete
    5. Contoh bangang. Tak ada siapa pun nak jawab.

      Delete
  14. Tiada pembelian panik menjelang pelaksanaan SST
    By Bernama - August 31, 2018


    IPOH: Pelaksanaan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) yang akan bermula esok tidak menyebabkan orang ramai di sekitar bandar raya Ipoh melakukan pembelian pelbagai barangan secara panik.

    Tinjauan di beberapa pusat membeli belah mendapati kebanyakan orang ramai tidak membeli sesuatu barangan dalam kuantiti yang banyak sebaliknya hanya berbelanja mengikut keperluan.


    Azura Mustapa, 42, berkata pelaksanaan SST tidak akan menyebabkan peningkatan mendadak kerana hanya produk dan perkhidmatan tertentu sahaja yang dikenakan cukai itu.

    “Berbanding GST yang dilaksanakan sebelum ini, banyak harga barangan yang naik kerana kebanyakannya dikenakan cukai.

    “Jadi saya fikir, dengan adanya SST ini, ia tidak akan menyebabkan rakyat terbeban dengan kadar cukai tersebut,” katanya yang merupakan seorang pensyarah.


    Sementara itu, di Seremban, orang ramai menggunakan cuti sempena Hari Kebangsaan untuk membeli belah barangan keperluan harian mereka.

    Pekerja swasta, Mohd Haizil Zainuddin, 28, turut tidak ketinggalan memanfaat hari terakhir tanpa cukai membeli barangan keperluan sebagai persiapan kemungkinan berlaku kenaikan harga barangan oleh peniaga tidak bertanggungjawab pada hari esok.

    “Ramai yang mengatakan barangan akan naik dan masyarakat kita ketika ini memang akan mengikut apa yang orang katakan…sebelum harga barangan naik, saya tidak akan lepaskan peluang untuk membeli barangan keperluan, katanya ketika tinjauan di Giant Senawang hari ini.

    Bagaimanapun bagi seorang penjawat awam Mohd Fattah Luqman, 43, pula berpendapat cukai SST tidak menjadi masalah baginya memandangkan sebelum ini masyarakat juga pernah dikenakan GST.

    Sementara itu, Pengarah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Negeri Sembilan Ain Arjuna Aziz Zaman ketika dihubungi berkata setakat ini pihaknya tidak mendapat sebarang laporan pembelian panik dilakukan rakyat di seluruh pasaraya di negeri ini.

    “Setakat ini keadaan terkawal…saya akan update sekiranya berlaku situasi tidak terkawal,” katanya.

    Di Mydin Bukit Mertajam, tinjauan menunjukkan rata-rata pengguna kelihatan tenang dan bersedia menghadapi sebarang perubahan yang mungkin berlaku.

    Seorang juruaudit, Nur Anna Imani Tan Abdullah, 48, berkata apa yang penting adalah pengguna seharusnya mempersiapkan diri dengan ilmu pengetahuan berhubung jenis-jenis cukai dan memahami konsep cukai tersebut supaya tidak mudah melatah.

    “Apa yang kita tahu bahawa SST mempunyai ‘hidden charge’ yang orang lain mungkin tidak nampak antara pihak pengeluar dengan kerajaan. Tetapi, bagi saya kerajaan terdahulu sepatutnya melaksanakan kadar cukai GST pada kadar 3% buat permulaan.

    “Ini kerana ia tidak memberi kesan mendalam kepada pengguna berbeza dengan 3% sebelum ini selaras dengan pendapatan rata-rata rakyat,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa mula2 GST dulu 1 minggu seblm 1 april pasaraya penuh orang membeli belah nak elak gst...memang lepas gst harga melambong beberapa kali dlm tempoh 3 tahun...ubat gigi sabun kena gst...semua barang di kedai eco kena gst...

      Ade plak yg bodooo sebarkan sst 16% berbanding gst 6%...

      Delete
  15. Kejora bapuk bosoh - adalah Saifuddin Nasution

    ReplyDelete