Thursday, August 2, 2018

KEMBALI KEPADA AL QURAN - PESAN TUN


Kembali kepada Al Quran membawa maksud membaiki diri dan muhasabah diri,  bukan label dan hukum. 

Kembali kepada Al Quran membawa maksud bimbing dakwah nasihat mereka yang sesat ke pangkal jalan iaitu Islam yang satu dan bukan membezakan antara imam. 

Yang sesat,  bukan label, anjingkan dan singkirkan tetapi berkawan,  belas kasihan atas keterlanjuran dan kesesatan mereka,  damping dan bawa balik ke pangkal jalan. 

Pada kapir,  tunjukan keindahan Al Quran, akhlak Rasulullah dan kita penganut yang menolak kemungkaran dan menegakan kebenaran. 

Boleh kah kita tunjukan kita adalah orang Islam dan Melayu bukan punca kebobrokan, bukan juara kemaksiatan dan bukan punca segala masalah. 

Lebih dari itu orang Melayu dan Islam kena jadi juara ilmu,  ekonomi,  politik,  sains,  teknologi dan segala isi bumi. 

Apabila kita tiada semua itu + bobrok,  kita tidak lebih nilai seperti lembu atau kambing untuk dimakan. 

Kita kena tunjukan dulu. 
Rugi ke? 




# Semua isi tulisan ini adalah pandangan admin,  bukan petikan atau pandangan Tun. Maksud sebenar Tun,  kembali kepada Al Quran perlu dirujuk kepada sumber sah.




................................



Allah SWT berfirman:


"Dan mana-mana perempuan tua yang telah putus kedatangan haid,* yang tidak mempunyai harapan berkahwin lagi maka *tidak ada salahnya mereka menanggalkan pakaian luarnya, dengan tidak bertujuan mendedahkan perhiasan mereka; dalam pada itu perbuatan mereka menjaga kehormatannya (dengan tidak menanggalkan pakaian luarnya itu adalah) lebih baik bagi mereka; dan (ingatlah) Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui."

(QS. An-Nur 24: Ayat 60)

9 comments:

  1. Najib persoal `kecenderungan' Azmin terhadap pakaian dalam berbanding keuntungan Khazanah 6 Bilion

    KUALA LUMPUR 2 Ogos - Datuk Seri Najib Tun Razak mempersoalkan kecenderungan `istimewa' Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali terhadap syarikat dalam talian yang menjual pakaian dalam.

    Bekas Perdana Menteri itu `menyindir’ kenyataan Mohamed Azmin yang menjadikan pelaburan berjumlah RM80 juta dalam syarikat tersebut sebagai contoh polisi pelaburan Khazanah Nasional Bhd. (Khazanah) telah menyimpang.


    Sedangkan, kata Najib, Mohamed Azmin tidak pula merujuk kepada perolehan berjumlah RM6 bilion diraih Khazanah daripada pelaburan dalam Alibaba.

    “Pada ketika ini, pelaburan dalam syarikat dalam talian di India itu masih lagi beroperasi dan adalah peneraju pasaran bagi segmen berkenaan di India serta terus memperkembangkan perniagaan mereka.

    “‘Kerugian’ Khazanah dalam pelaburan ini belum boleh dipastikan lagi. Perniagaan dalam talian biasanya akan mengalami kerugian pada peringkat permulaan namun tidak boleh disangkal, ia mungkin akan meraih perolehan lebih besar pada masa akan datang,” katanya menerusi catatan di akaun Facebook beliau hari ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak ade ker perniagaan lain yg sesuai untuk khazanah melabor selain dari melabor perniagaan pakaian dlm secara on line?..

      Lebih baik khazanah bukak kilang coli boleh jugak tambah pluang pekerjaan...

      Delete
  2. 'Sekarang saya tahu kenapa Anwar cukup hebat'
    2 Ogs 2018, 3:53 petang (Dikemaskini 2 Ogs 2018, 3:55 petang)

    A A
    Selepas 27 hari merengkok dalam penjara, pemimpin sensasi Umno Datuk Seri Jamal Md Yunos berkata beliau akhirnya faham kenapa musuh politiknya Datuk Seri Anwar Ibrahim seorang yang hebat.

    “Ketika itu saya salute (sanjung) dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

    “Macam mana jiwa, raga, hatinya, mentalnya, cukup kental.

    “Apabila di sana (penjara), saya dapat rasakan macam mana Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah seorang manusia, pemimpin yang cukup hebat dan perlu diberikan satu penghormatan,” katanya yang baru dibebaskan daripada tahanan polis.

    ReplyDelete
  3. Kalo lobai Pas ikut quran tidak menipu alangkah baiknye...tapi lobai pas bekerjasama dgn prompak...ayat quran mana yg lobai Pas ikut?

    ReplyDelete
  4. Penyusunan Khazanah untuk tingkat pemilikan ekuiti Bumiputera - Azmin

    Bernama
    1 Ogs 2018, 10:19 malam (Dikemaskini 1 Ogs 2018, 10:26 malam)

    A A
    PARLIMEN | Penyusunan pengurusan baharu Khazanah Nasional Bhd akan memastikan pemilikan ekuiti Bumiputera oleh dana pelaburan strategik negara itu dalam syarikat strategik dipertahankan dan dipertingkatkan, kata Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

    Beliau berkata pegangan ekuiti tersebut dalam syarikat strategik telah dicairkan akhir-akhir ini menyebabkan pegangan dalam syarikat strategik, termasuk syarikat utiliti seperti Tenaga Nasional Bhd, Telekom Malaysia dan beberapa syarikat utiliti lain berkurangan.

    Katanya dasar memperkasakan Bumiputera akan diteruskan dan diperkukuhkan berdasarkan pencapaian pemilikan ekuiti yang masih rendah seperti yang ditunjukkan oleh indikator sosioekonomi, apabila pemilikan ekuiti sektor korporat masih belum mencapai 30 peratus.

    Beliau berkata demikian ketika menggulung perbahasan usul menjunjung kasih titah ucapan Yang di-Pertuan Agong bagi kementeriannya pada persidangan Dewan Rakyat, hari ini.

    Katanya matlamat itu sejajar dengan tujuan asal penubuhan Khazanah, iaitu menguasai aset-aset strategik kerajaan termasuk syarikat utiliti.

    Menjawab soalan Anggota Parlimen Datuk Seri Mustapa Mohamed (BN-Jeli) mengenai status Majlis Amanah Rakyat (MARA), Unit Peneraju Agenda Bumiputera (Teraju) dan Ekuiti Nasional Bhd, Azmin berkata peranan Teraju dan organisasi pembangunan Bumiputera seperti Yayasan Pelaburan Bumiputera dan Ekuinas akan dinilai semula bagi tujuan penyelarasan dan supaya pengurusan lebih berkesan dan mencapai matlamat asalnya

    ReplyDelete
  5. Setuju dengan saranan Tun.

    Umat Melayu Muslimin akan kembali kepada ajaran AlQuran yang sebenar dan bukan ajaran yang diperdagangkan apabila yang bathil itu benar-benar lenyap dan para pendusta di atas nama agama dijadikan pengajaran kepada umat manusia seluruhnya.

    Teruskan usaha ayahanda Tun. Kemenangan mutlak kepada pasukan yang benar sudah semakin hampir. Panji-panji hitam akan benar-benar berkibar. Tak lama mana lagi untuk ia benar-benar berlaku in shaa Allah.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
  6. Dilema pengundi PAS di Sungai Kandis

    Lum Chee Hong
    3 Ogs 2018, 8:08 pagi (Dikemaskini 3 Ogs 2018, 8:10 pagi)

    A A
    PRK SG KANDIS | Meskipun telah diminta oleh pucuk pemimpin tertinggi agar mengundi calon Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Kandis pada Sabtu ini, anggota dan penyokong PAS nampaknya dilihat masih lagi berbelah bagi terhadap arah haluan sokongan mereka.

    Malaysiakini bertemu dengan beberapa pengundi di sini bagi mendengar pendapat mereka tentang kecenderungan sokongan dalam PRK kali ini memandangkan terdapat seruan dan arahan pimpinan PAS menyeru anggotanya mengundi Umno.

    Pengurus tapak pembinaan, Mohd Sabri Ahmad, 30, sebagai contohnya berkata dia dan rakan-rakannya sudah pasti akan mengundi calon PKR, Zawawi Mughni pada PRK itu.

    Katanya, Umno dan BN adalah musuh seteru parti mereka hampir 60 tahun, justeru itu adalah mustahil untuk dia dan rakan-rakannya menolong calon parti lawan.

    “Umno kini sudah mahu mati, takkan kita mahu tolong lagi?

    “Bagi saya dan rakan-rakan PAS, kita tidak boleh sokong membuta tuli seperti yang diminta. Biarpun terpaksa mengorbankan prinsip politik kita tetap menyokong PKR,” katanya kepada Malaysiakini.

    PAS mahu menangkan Umno

    Pendirian dinyatakan Mohd Sabri itu jelas berbeza dengan apa yang diharapkan dua pemimpin pusat PAS akhir-akhir ini yang secara terbuka menggesa anggota partinya mengundi calon Umno pada pilihan raya kecil itu.

    Ketua Penerangannya, Nasrudin Hassan umpamanya berkata parti itu tidak boleh menerima cara pemerintahan kerajaan sekarang yang didakwanya dibelenggui dengan kontroversi LGBT (lesbian, gay, biseksual dan transgender) dan pendirian yang tidak tegas berhubung Islam.

    “Untuk mengalahkannya (calon PKR), kena undi siapa? Itu dia ada situ,” katanya kepada penyokong PAS sambil menunjuk ke arah Datuk Lokman Noor Adam yang turut hadir di majlis ceramah di kawasan itu, baru-baru ini

    ReplyDelete
  7. Selagi PAS mengamalkan sikap pendirian 'flip-flop', takde maknanya PAS tuu nak bela Islam, Melayu & Negara.

    INGAT.....

    Pa Sin di atas....Pas
    Pa Sin di bawah...Pis
    Pa Sin di depan...Pus

    Pas Pis Pus.

    Pas is Past (Dah tak relevant)
    Pis is Piss (Kencing/auta)
    Pus is Pussy(Tundun alat kelamin wanita).

    Got it.....??

    ReplyDelete
  8. Satukan org melayu & islam.ni perkara asas yg kene pikir dan usahakan sebelum nak menangis & melolong

    ReplyDelete

𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚?

  𝗟𝗘𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗠𝟭𝟬𝗸 𝗕𝗘𝗥𝗔𝗣𝗔 𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗕𝗢𝗟𝗘𝗛 𝗨𝗡𝗧𝗨𝗡𝗚? Kita jawab secara am "Letak RM10,000 berapa boleh saya untung?&q...